Main Menu

Aseen puhdistus

Aloittaja Swagger, heinäkuu 03, 2009, 19:32

« edellinen - seuraava »

Jeto

Lainaus käyttäjältä: Falconi - kesäkuu 05, 2022, 08:55
Itse työnnelly juurikin samoja läpi, jos on tiukkaa niin ei laita lappua keskeltä siihen piikkiin vaan siirtää lähemmäs kulmaa niin menee isompikin lappu helpommin.

Muistinpa juuri tuon kikan kun luin kommenttisi, täytyy ensikerralla kokeilla.

Valkoselkätikka

Eräs rojekti tikka jonka piippua olen koittanut pelastaa. Tuota pidin kesällä pariviikkoa polttoöljykylvyssä ja useemman sata lappua kaikenkaikkiaan lykellyt läpi ja käyttänyt kaikkia liuottimiani mitä mulla on, forresterit, tetraguni, öljyt ja ne kaikki villisikamöhnät ja apteekista lääkeammoniakkiakin käytetty. On tullut paskasta ja sinistä lappua niin paljo ko vaa on hinkuttanu ja liuottanu, mutta kun ei piippu ole muuttunut yhtään. Näyttää valoavasten katsottuna olevan just samas kunnos ko urakan alettua. Onko tohin jotain karkeaa kamaa millä sais rihlan pohjia avattua? Eräs tuttu ehdotti dipata muutaman patruunan kärjet venttiilinkiillotustahnaan ja ampua läpi jos ei muuta keksi mutta en ole sitä enkä mitään timanttitahnojakaan vielä kokeillut. Koetin kuvaa rihloista liittää mutta ilmeisesti liian suuri tiedosto. Rihlat erottuu mutta pohja on törkyisessä kunnossa ja kun valolla katsoo ei peilaile yhtään niinkun kirkkaissa piipuissa tekee

saku_s-t

Ootko thorro cleaniä kokeillut? Sitä ja pronssi harjaa. Ei välttämättä mitään kaikkein suurinta myrkkyä mutta kokeilemallahan se selviää

Lähetetty minun AC2003 laitteesta Tapatalkilla

veeteetee

Nuorena miehenä kauan sitten olin telakalla pääkoneporukan kesähanttina. Laivoihin tuli venäläiset Ruskij Dieselin (?) koneet, jotka oli kyllä koekäytetty ennen purkamista ja Suomeen lähettämistä, mutta polttoainesuuttimet olivat käyttämättömiä = vuosivat kuin seula. Tiivistepintojen hionta tehtiin lasilevyn päällä käyttäen vihreää (timantti?) hiomatahnaa (engl. green rouge, KVG), jota tuli purkki jokaisen koneen mukana  ja tuota olen käyttänyt toivottomien piippujen puhdistamiseen: rassiin kuitukangastuppo, siihen vihreää tahnaa & hiukan aseöljyä js sitten vaan eestaaseestaas tiellä taistojen ;D

HxM

Vihreä on yleensä kromioksidia. Myös alumiinioksidista tehdään paljon hiomatahnoja.

Valkoselkätikka

Kromioksidi, alumiinioksidi? Mitä eroja ja kumpaa ennemmi? Haen kyllä motinetistä jotain hiomatöhnää ja koetan järeempiä konsteja. Lappusulkeiset saa riittää. Onko siinä ideaa että sillä aseöljysellä 0000 teräsvillalla tuuppaa läpi rihloje?

veeteetee

000...0000 teräsvilla ja aseöljy ovat toimiva yhdistelmä, mutta ei rihlojen läpi, vaan niitä pitkin. Tupon pitää siis päästä kiertymään rihlojen mukaan.

Valkoselkätikka

Joo just näin tarkotin. Mulla on laakeroitu tikku, jossa puuvillalapusille lykkäyspiikki, pronssi ja nailonilline harja, mutta sellasta päätä ei kyllä oo joho vois kietoo sen teräsvillatupon. Pitääpä semmonen ostaa. Taitaa tulla liian tiukka paketti jos leikkaa siitä 000 teräsvillasta puuvillalappua vastaavan lapun ja sillä piikillä tuuppaa menemään

Mutta hoksasin että onhan mulla 6,5 lapun tuuppaus piikki. Siittä saaki hyvän, saa tiukkuude määritettyy kui mont teräsvillalappua laittaa päälle

kalle_a

Lainaus käyttäjältä: Valkoselkätikka - lokakuu 14, 2022, 09:10Mulla on laakeroitu tikku, jossa puuvillalapusille lykkäyspiikki, pronssi ja nailonilline harja, mutta sellasta päätä ei kyllä oo joho vois kietoo sen teräsvillatupon.

Pura teräsvillaa sopivasti ja kääri pieni määrä joko nylon- tai pronssiharjan harjaksien väliin ja tuuppaa menemään  ;)

260

Ei varmaan olisi haitaksi, jos vilkaseis vaikka piippukameralla sinne piippuun. Olisi helpompi antaa oikeaa hoitoa. Mitä omiin kokemuksiin tulee, niin alkaa olla piiput aika huonossa jamassa mitkä alkaa paljaalla silmällä näkymään. Kaiken kuparin ja töhkän alla, kun tuppaa piiput syöpymään.
<t></t>

Jeto

Aseen puhdistukseen liittyen tuli tälläinen asia mieleen:

Itsellä tikassa vanhempi krg:n tukki jota pitää aina purkaa jos haluaa puhdistuspuikkoa käyttää. Tämä ei sinällään ole ongelma kun asetta putsaa, mutta putsauksen jälkeen tulee laitettua yhdellä lapulla pieni kerros aseöljyä piippua suojaamaan.

Tarvitseeko tuota öljypintaa putsata ennen ammuntaa? Itse olen putsannut mutta vähän turhan työlästä se on tuon tukin kanssa, siksipä mietin että hoitaisko pari vetoa boresnakella tuon homman vai onko putsaus ylipäätään tarpeen.

Räiskis

Ei kai tiukalla lapulla tai huopatulpalla vedetty ohut öljy erikseen puhdistusta vaadi? Ite aikanaan vedin huopatulpalla synteettistä leikkuuöljyä, tuli kokeiltua kuinka paljon eka laukaus on pois kasasta, tuo leikkuuöljy oli aika hyvä, ei isoa eroa 200m. Millään ei ekaa saanu samaan läjään, likaisesta vielä kauempana.

metsienmies

Tuossa on kahta koulukuntaa. Itse en tarkkuusvehkeissä halua polttaa öljypintaa piippuun, mutta moni practical/sra kaveri ampuu aina ekan laukauksensa rasvat piipussa heidän arskoistaan. Itselle tosin riittää vetästä kerran kuivalla narulla piipusta öljyt pois.

Jeto

Kiitoksia vastauksista, jatketaan putsailua.

Naruissa olevista kupariharjoista tuskin on vaaraa näennäisesti puhtaassa ja lähes kuivassa piipussa?

HJu

Puhdas kupariharja ei vahingoita piippua mitenkään. Likaisessa harjassa voi tietenkin olla kaikenlaista ryönää joka voi piippua vahingoittaa.
Terveisin,

HJu