Hylsyn supistus ongelma

Aloittaja Samppale, kesäkuu 23, 2009, 19:48

« edellinen - seuraava »

JTL

Minulla on noita kaksi, eikä kumpikaan toiminut suoraan pakasta otettuna, joten tuttu ongelma oli....

kelkka700

Nyt kysyn viisaammilta tästä supistus asiasta..

itsellä on LEEN/RCBS:n/Hornadyn holkkisarjoja ja näistä holkeista ongelmia on ollut tuon Hornadyn kanssa :think:

Mikä pitäisi olla LAATUA! mutta olenko väärässä,

ongelma on semmoinen jos yritän kokosupistaa tällä hornadyn sarjalla niin voimaa pitää käyttää ihan helvetisti!!

ja välillä se ei mene kun puoleenväliin ja pakko lopettaa kammen vääntö kesken kun jumii ihan pirusti.

Rasvaa on kokeiltu ohuesti ja paksusti mutta sekään ei auta yhtään ja kaiken huippu näistä hylsyistä niin kymmenestä ehkä yksi menee pesään normaalisti

leen holkilla tätä supistusongelmaa ei ole ollut eli mikä tuossa voisi olla vikana olen purkanut holkin moneenkertaan mutta kaikki näyttäs olevan ok :think:

veeteetee

Helvetisti voimaa = helvetin turvonnut hylsy = ei mene pesään ennen tai jälkeen supistamisen = ongelma lienee ihan muualla kuin holkissa sinänsä.

Lataamisen ongelmat ovat sinänsä vaikeita tulkittavia, että tiedot ovat useimmiten kovin vajaat (mikä kaliiperi, mikä ase, millaiset lataukset, monesko latauskerta...) etäarviointia varten ja jälleenlatausprosessi sinänsä on näennäisestä yksinkertaisuudestaan huolimatta äärimmäisen haavoittuva työtapavirheille. Niinpä tuo edellä olevakin on vain kristallipallotason analyysi :twisted: .

HJu

Rasvoissa on myös yllättäviä eroja. Esim Hornadyn Oneshot ei kiväärihylsyille hyvin sovellu vaikka pitäisi.

Holkkien laadusta sen verran että massatuotantona kun tehdään paljon niin sutta mahtuu joukkoon kaikilla valmistajilla. Kuvauksesta ei kyllä voi vielä päätellä että vika olisi juuri holkissa mutta ei sitä voi myöskään sulkea pois.
Terveisin,

HJu

kelkka700

Eli kaliberi 308win ase M65 ja kerran ammuttuja hylsyjä koittanut supistaa,

öljyjä olen 3:ea eri sorttia kokeillut joten ei siinäkään voi olla ongelmaa.

Miepä vielä tarkennan tätä eli kaikki hylsyt mitä käytän on omalla aseella ammuttuja sakon(8g taulu panoksia)alunperin,

lataus ei näissä pitäisi kovin iso olla ja tarkka olen hylsyn vioista/myöskin puhtaudesta eli melkein jokakerta myllytän hylsyt

että ovat varmasti puhtaita!

Supistusvaiheessa moni menee ihan normaalisti loppuun mutta monesti tulee se eteen että voimaa pitäisi käyttää liikaakin että hylsyn saisi supistettua

mutta siinä tulee itsellä stoppi vastaan(järki) ja siinä näkee hylsystä että jumii lopusta 3-5mm matkalta.

Tämä tässä minua ihmetyttää miten samalla aseella ammutut hylsyt voivat olla noin erilaisia ja kun tätä ongelmaa ei tuon leen sarjan kanssa ole vaikka onkin

halppis tavaraa!

Mie voin jollekkin lähettää tuon holkin että saa itse testata ja pohtia kun ei minun järkeen enään mene missä vika

ja kuitenkin olen 20v itse ladannut panokset.

Koheltaja

Mitä supistusöljyjä olet käyttänyt?
Kylätason ampuja

ampuja

Siis Lee:n holkeilla supistaessa ei ongelmaa ja kaikki hylsyt menee pesään normaalisti, mutta hornadyllä supistetuista vain 1/10?

Ihan Out of the Box pari juttua..

Mittaa Hornadyllä supistettu (siis sellainen jonka saat koko matkalta supistettua) hylsy ja vertaa mittoja Lee:llä supistettuun,

Vertaa hylsyn pituuksia, onko eroja?

Pistä peräjälkeen ensin Lee:llä supistettu hylsy Hornadyn holkkiin, meneekö helposti vai kanittaako? Mustaa jollain tussilla Leellä supistettu hylsy ennen kuin koitat sitä "supistaa" hornadyllä.

Aivan varmasti tyhmiä ideoita, mutta olisko mitenkään mahollista että Hornadyn holkki ei jostain syystä olisi suoraseinäinen, tjsp??  :think:
Onhan se niinkin niin.

M31

Jokusista Hornadyn holkeista kokemusta sen verran että ei oo kaikki olleet ihan sitä mitä pitäs. Yhdet 308 holkit laitoin takas Hjortille kun täyssupistuksessa oli vastaavaa ongelmaa, uusi holkki tilalle ja asia korjaantui. Hornadyn holkit ei kyllä mielestäni ole synonyymi laadun takeille.

kelkka700

Lainaus käyttäjältä: KoheltajaMitä supistusöljyjä olet käyttänyt?

Hornadyn ja Lymanin öljyjä pääasiassa käytän ja kaverilta lainasin jotain ihmeöljyä mutta ei vaikutusta.

Koheltaja

Melkosella varmuudella viallinen holkki, varsinkin jos rasvana on ollut Hornady Unique joka on yksi markkinoiden parhaista rasvoista hylsyjen supistuksiin ja muokkaamisiin.
Kylätason ampuja

veeteetee

Ymmärsinkö oikein, että Tikassa ammutuista hylsyistä vain 1/10 sopii enää samaan aseeseen Hornadyn jälkeen? Entäs ENNEN holkissa käyttämistä: normaalitilanteessa JOKAISEN hylsyn pitäisi sopia samaan aseeseen, jossa se on järkipaineilla ammuttu. Jos sopii, mutta Hornadyn jälkeen ei, viallinen holkki on lähellä.

Ärmätti

kokeileppa vaihtaa hylsynpidin (lainaa joltaki)  :D  ja jos mikään ei muutu niin sitten holkki on viallinen tai pesässä jotain häikkää. menee muilla ammutu hylsyt?

kelkka700

Tässäpä pienoinen kuva ja speksit miten hylsy muokkaantuu LEEN ja HORNADYN holkeilla

tuossa aivan vasemmalla on sitten mitat ammutusta hylsystä(lähtökohta) ja mitat otettu stahlvillen digi mauserilla.

Joku kyselinkin olenko eri hylsyn pidintä kokeillut niin kaikki merkit käyty läpi :dance:

http://aijaa.com/3H1ubG">//http://aijaa.com/3H1ubG

http://aijaa.com/3H1ubG">

Tuulos

Yksi asia minkä voisit kokeilla on mitata hylsyn mitat pystysuunnassa käyttäen vaikka pohjaa ja miksei vaikka hylsynsuutakin toisena referenssipisteenä. Eli luokkaa ammuttu hylsy kaulan etäisyys pohjaan x, Leellä supistettu y, Hornadylla supistettu taas z.

Ihan mielenkiinnosta että muokkaako se hylsyn mittoja miten. Ja tietysti jos voit mittaa vielä ongelmahylsyn lisäksi niin hyvä.

JTL

Supistetun hylsyn sopimattomuus pesään viittaisi siihen, että kun holkki supistaa runko-osaa reippaasti, hartia siirtyy eteenpäin eikä holkki ota vielä riittävästi siitä -> hylsy jää sulkuväliin nähden liian pitkäksi.