Kokemuksia Tasco Target & Varmint 6-24x42 ?

Aloittaja Hetu82, maaliskuu 07, 2009, 04:17

« edellinen - seuraava »

Hetu82

Oon ajatellu piekkariin kyseistä putkea ja tuli vaan mieleen että vaeltaako osumat kun vaihtaa suurennosta välillä 6-24 ?

SO

Riippuu miten ampuu, 2-tason ristikko. Huolto onnistuu kentälläkin...

Hetu82

oolrait se on sitte ostettava. :D

kattelin vaan halpoja kiikareita ja mielipiteitä niistä/ käytännön kokemuksia, ja törmäsin zos merkin kohdalla sellaiseen seikkaan että suurennos kerrointa vaihdettaessa osuma piste kuulemma vaihtuu.

aiemmin olin kahden vaiheilla, mutta kiitos aktiivisten jäsenien päätöksen olen tehnyt.

Hetu kiittää ja kuittaa "ottaa asennon ja poistuu"   :lol:

SO

http://www.elisanet.fi/so/folder/tasko.jpg">

ampuja

Itse hommasin kyseisen putken tuossa pari vuotta sitten Kärki nimiseltä kiikarisepältä. Piti saada jonkinmoinen putki .308 päälle ja tämä tuntui passelilta. Tähän asti on toiminut moitteetta vaimennetun .308 päällä. Suurilla suurennoksilla kuva ei välttämättä ole sieltä selkeämmästä päästä muttamutta.. nyt puhutaan alle 150€ muusinuijasta. Ei siis valittamista. Ilmeisesti hyvä kappale sattunut käsiin. Pisimmillään olen tuolla ketun ampunut 248m jotta ihan hyvin pitää paikkaansa. Sen mitä kohdistuslaukauksia on tullut ammuttua niin ei suurennoksella ole mitään väliä eli ei vaeltele. Vastavalosuojaa joskus kaipaa ja olisi kiva tietää mistä niitä saa, ilman että tarttee maksaa itteensä kipiäksi..
Onhan se niinkin niin.

LSa

Lainaus käyttäjältä: ampuja...Vastavalosuojaa joskus kaipaa ja olisi kiva tietää mistä niitä saa, ilman että tarttee maksaa itteensä kipiäksi..

Jos tarkoitat pelkkää putkimallia, niin sellasen vääntää hetkessä itse. Tee-se-itse Hunajakennomateriaaliin en ole törmännyt.

JackDaniel

Ehkä typerähkö kysymys, mutta pystyykö parallaksin säätöä jotenkin "nollaamaan"? Pienoiskiväärin päällä on ko. putki ja 50metrissä tähtäinkuva on selkeä vajaan 200m. asetuksella, kauas tuolla ei isolla suurennoksella näekkään. Pitäisikö kuvaa pystyä jotenkin säätämään myös peräpäästä?
Divide et Impera

JPa

Se parallaksinsäätörenkaaseen merkitty asteikko ei välttämättä ole ihan "viimeisen päälle" tarkka. Eli jos saat kuvan teräväksi niin numeroista viis! Mutta kyllä kiikarin "sisäänkatsontapäästä" löytyy myös säätö, muistaakseni siinä on erillinen lukitusrengas ja varsinainen säätörengas erikseen.

Omassa yksilössäni muuten osumapiste siirtyy suurennosta säädettäessä. Siirtyminen on noin 5cm/50m kun säädän välillä 6X-24X. Mutta kun käyttää tst-tähtäimenä niin toimii pienoiskiväärin päällä ihan ok. Kuten jo aiemmin todettiin niin oma yksilönsä pitää vaan opetella tuntemaan ja käyttää sen mukaan kun kiikarin "henkilökohtaiset ominaisuudet" määräävät/antavat.

-J-
Kuulkaa korpeimme kuiskintaa..

JackDaniel

Täytyypä siis seuraavalla ratareissulla paneutua tuohon kuvan säätöön. Okulaarissa on sisäpuolella jokin roska, näkyy vain 6-10x suurennoksilla. Arvaisikohan sitä käyttää auki ja koittaa puhdistaa vai antaa olla? Rupesi kiinnostamaan kun näkyy olevan purettavissa. :roll:
Divide et Impera

SO

JPu varmaan "huoltaa" taskon sopuhintaan ;)

JackDaniel

Kiitokset vaan JPa:lle, säätämällä sai pelivaraa pidemmille etäisyyksille. Nyt parallaksisäätö 100m kun ampuu 50m radalla. Jos tuossa säätövara piisaisi 150m niin olisi minulle riittävä. Jännityksellä odotan; a)näkeekö ja b)osuuko tuolla sinne asti. :dance:
Divide et Impera

JL

Lainaus käyttäjältä: JPu
Lainaus käyttäjältä: SO
JPu varmaan "huoltaa" taskon sopuhintaan ;)

Ei ihan mennyt viimeksi huolto siihen malliin, että mainostaa voisi :)

No ei se mitään, penteleen kiikari pelittää siltikin, vaikka sai kyytiä aika rankasti .... Kerrankin, ehkä toisenkin jäi jotakin oleellista röllin alle piiloon, no pikku juttuah tuo, ettei muistanut putkessa parallaksia olevan ollenkaaan...

En oo ennen nähny että linssit irroitetaan huoltoa varten ulkona, lumisateessa  :D  

Nooh, sattuuhan sitä- on sattunut itsellekin  :oops:

SO

Eikä ollut eka "ulkohuolto" Tascolla...  :lol:

Lainaus käyttäjältä: JPuKerran ase putosi vesilinnustuksessa veneestä kalliolle ja tasco vääntyi mutkalle (aika ohut runkoputki) osumat meni 100m päässä ammuttaessa noin 20 m vasemmalta ohi.. painelin kiikaria suoremmaksi polvella maata vasten, kunnes osumat siirtyivät puolen metrin päähän aiemmasta ja loput korjasin napsuilla.

http://www.takilta.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=10&t=1664&p=11639&hilit=tasco#p11639">http://www.takilta.fi/keskustelu/viewto ... sco#p11639">http://www.takilta.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=10&t=1664&p=11639&hilit=tasco#p11639

Ressu

Voisiko joku Tascon omistajista mitata ulkohalkaisijan parallaksisäädön kohdalta. Kiitos.

JTL

Nostetaas vanhaa aihetta. Ostin tällaisen "huippu"putken pienarin päälle, ja muuten vaikuttaa ihan soivalta peliltä, mutta ristikko kääntyy hieman mukana, kun zoomia kääntää ääriasentoihin. Eli vähän niinkuin joustaa zoomirenkaan ääriasentoja vastaan. Palautuu kyllä suoraan, kun päästää zoomirenkaasta. Onko muilla samassa putkessa vastaavaa toiminnetta, kun mietin vaan ettei tule mahd. turhaa takuureissua hintaluokka huomioiden?