300LM

Aloittaja SO, tammikuu 09, 2009, 23:04

« edellinen - seuraava »

SO

#30
JL on löytänyt mielenkiintoisia artikkeleita. Ihan rehellisesti sanottuna mulla ja JPu:lla on pitkälti teku-ideologiaan perustuvat havainnot ja päätelmät asioista joita nyt testaillaan käytännössä.  :geek:



Hyvänä referenssinä voi pitää JPu:n 30-378a ja Koheltajan testejä 300LMllä. Lisäksi on hyvät testit vastaavasta 338 konstruktiosta. Kupariluoti on käyttäytymiseltään meidän mielestä jonkin verran erilainen kuin perinteinen vaippaluoti. En osaa noihin suhdelukuihin sanoa juuta tai jaata, mutta pienikitkaista solidia ammuttaessa on selkeä ero piipun kuumenemisessa verrattuna vaippaluoteihin. Toinen asia on luodin kasassa pysyminen kovilla nopeuksilla ja sitten vielä kuparointi nopeuden kasvaessa tonniin, ja ylikin. Normaalistihan kuparia on alkanut kertymään kun on menty päälle 930-950m/s jolloin ilmeisesti vaippa alkaa tekemään jekkuja kitkalämmöstä johtuen. Ja kuinka paljon vaippaluoti tyssääntyy lähtökiihdytyksessä, vai tyssääntyykö? Tarttis venymäliuskaa piippuun että näkisi mitä eroa on painekäyrissä, vai onko mitään. Eikö joku 284sen omistaja ole saanut 9g scenarit hajoamaan siinä missä 30 scenarit kestää vähän enemmänkin nopeutta, tosin kehänopeudet, kitkapinnat ja pyörimisnopeudet ovat erilaisia. Hajoittaako kitkasta johtuva lämpö luodin, hajoaako se pyörimisestä vai molempien yhteisvaikutuksesta? Toisaalta sabotit pysyy ehjänä kovissakin kyydeissä. Olisi kiva tietää ja kuulla jonkun työkseen näitä tekevän kommentteja aiheesta.



Toivottavasti syksyllä ollaan paljon viisaampia ja voidaan todeta että oltiin oikeilla jäljillä, tai ihan hukassa. Sittenhän on vielä polygonaalirihlattu piippu kokeilematta.

KAF

#31
Mites progressiiviset nousut? Niitähän on ainakin muutamissa tehdas reukuissa näkynyt. (S&W .460 nyt ainakin)

JL

#32
En epäile hetkeäkään ettetkö saisi luotia toimimaan- on suomessa ennenkin tehty toimivia

solideja tupakkiaski-piirrustuksilla ihan visio-yritys-erehdys periaatteella.





Mitään en tästäkään asiasta tiedä, mutta mm. tämmöistä on matkan varrella kuultu:

Amerikkalainen aseseppä/LR ampumakouluttaja kertoili omista kokeiluistaan:

Testasi 338 Boretechejä kolmessa aseessa, nousut 9.4" / 9.5" / 10".

Angaran latausten tuunamisen jälkeenkin paras 5lks/100yds vaatimattomat 1.7MOA.

Oli hakenut latausta tosissaan, ja valmistajan suosituksen mukaan- vähintään 1.3mm freebore, ruutina Retumbo. (että hylsy olisi mahd täynnä).

Latauspituuksien hajonta tarkistettu, alle 0.05mm.

Kaikki kokeillut kiväärit kuulemma ~0.5MOA kivääreitä "perinteisillä" Lapuan ja RUAGin tehdaslatauksilla.



Ylläoleva on linjassa erään patruunoiden/luotien tuotekehityksestä vastanneen henkilön kertoman kanssa, solidit tuppaavat olemaan hyvin

tarkkoja varsinkin ylimenon muodosta- kärjistettynä, joko toimii hienosti tai sitten ei ollenkaan.

SO

#33
Samoja kokemuksia kuului geeäs kustomin .30cal 8,9g solidista kun yksi heppu, joka jollain tavoin osaa ladata ja ampua tarkasti, ei saanut niitä käymään yrityksistä huolimatta. Muilla luodeilla ase+mies käy paikkatäppään.

HJu

#34
Olisiko molystä solidien yhteydessä mitään hyötyä vai hoitaako johderenkaat piippukitkan minimoinnin jo muutenkin?



Jostain luin molyjauheen lisäämisestä ruutipanoksen joukkoon. Pikatestissä lähtönopeudet laski ja lähtönopeushajonta pieneni. Onko kukaan muu kokeillut?
Terveisin,


HJu

JL

#35
Molystä tuli mieleen:



http://accurateshooter.wordpress.com/2008/11/09/applying-boron-nitride-hbn-to-bullets/">http://accurateshooter.wordpress.com/20 ... o-bullets/">http://accurateshooter.wordpress.com/2008/11/09/applying-boron-nitride-hbn-to-bullets/





EDIT:

Kivoja kuvia,kopioidaan tännekin.



Noel Carlsonin "ZA" -solideja, kaliberi 338:



http://i236.photobucket.com/albums/ff258/Aragorn50_photo/IMG_0280.jpg">



L to R: 250 Scenar, 300 Scenar, 253 gr, 256 gr, 265 gr, 318 gr.



Length(in calibers):

250 Scenar: 4.63 Cal

300 Scenar: 5.14 Cal

253 ZA: 5.4 Cal

256 ZA: 5.6 Cal

265 ZA: 5.9 Cal

318 ZA: 7.0 Cal



Testing was done in a GAP Templar .338LM, 9.5:1 Bartlein 28.5", Badger Brake, Seekins DBM, Throated to accept 300SMK loaded to 3.750 COAL.



Initial tests performed using 256 gr. ZA solid on 3/14/09:

Temp 50 degrees, 100yds, Alt: ~600 ft. 3 rounds each for load development:

Lapua Brass, Fed215M, COAL: 3.985




http://img18.imageshack.us/img18/4284/taulu1.jpg">



L to R, top to bottom:

86 gr RL25:

2745

2748

2770 .375"



87.5 gr RL25

2812

2831

2830



89 gr RL25

2882

2875

2882



90 gr RL25

2953

2918

2935



http://img22.imageshack.us/img22/3297/taulu2.jpg">



Left

91 gr RL25

2996

3009

2956



Right

92 gr RL25

3006

3010

3014



Sample: 256 ZA, 338 Lapua brass: 3.985 COAL



http://img21.imageshack.us/img21/5998/patr.jpg">



Bullets are seated so that the bottom 4 driving bands are within the case neck. My initial impression is that these are very consistent in velocity and should group well when I can shoot prone or off solid bench. The 265 gr. was modification made to boattail after Augustus' testing of the .375 7.0 cal bullets. These are next up, and after load development, going to try to get some testing at extended distances in early April on my next trip to Camp Atterbury. Also going to get chrono'd velocities at muzzle and at target to measure BC.

SO

#36
Tänään oli uudelle satsille testipäivä. Työnsin varmuuden vuoksi luodit kalibrointiholkin läpi varmistuakseni että ne ovat sitä mitä ovat. Testiaseena Sako TRG-S 300WM, 650mm? piippu 11" nousulla (tehtaan metsästysprofiili, ei hui-hui kanki). Hylsyinä 66,30mm trimmatut remingtonin x-kertaa ammutut valikoimattomat hylsyt (rahat meni kaikki kupariin), CCI250 (kun federalia ei oo saanut), VV N165 ja paljaalla. Latauspituus 94mm (lippaasta syöttyy). Mällien haarukka oli 4,85g - 5,05g sopivin harppauksin, tässä vaiheessa 3 patruunan "testikasoja" että pääsi vähän nopeudesta ja käynnistä kartalle. Nopeudet oli aika lähellä QL:llä arvioituja, heittoja positiiviseen suuntaan keskimäärin 18m/s. Hitain lataus antoi vauhtia 914m/s (+16,5C) ja nopein 948m/s. Testimatkana tällä kertaa 150m. Oli mielenkiintoista verrata 10g scenariin, 0,35g painavampi solidi meni samaa vauhtia 0,10g pienemmällä ruutiannoksella.



Parhaan nipun huonosta ampujasta huolimatta antoi 948m/s lataus, 20mm/150m. Seuraavaksi täytyy alkaa selvittämään BC:tä ampumalla hiukan kauemmaksi.



http://www.elisanet.fi/so/folder/150m_xln.jpg">

leutha

#37
"Testimatkana tällä kertaa 150m. Oli mielenkiintoista verrata 10g scenariin, 0,35g painavampi solidi meni samaa vauhtia 0,10g pienemmällä ruutiannoksella"

-----------------------------------------------

Renkaat pienentää kitkaa todella paljon.

Nyt vaan 550/560 sarjalaiset kehiin ja painetta taakse niin alkaa löytymään vauhtia. Ruutitilaahan hylsyssä kuulemma riittää...

Laita infoa kun max. vauhdit selvillä.

Villi veikkaus suoraan stetsonista... tappipaineet tulee vastaan vasta jossain 1080-1100m/sec...?

SO

#38
300LM testit N560lla sujui suunnitellusti.



http://www.elisanet.fi/so/folder/valitavoite.jpg">

HJu

#39
Kerron tässä ja nyt sen mitä kerroin Koheltajalle joskus 3-4 vuotta sitten. 300 LM ei tuollaisia vauhteja kestä kuin sen max 1000 lks. (Kohteltajalla kesti lopulta noin 700 lks) Aivan sama mikä luoti ja pinnoite/korokerenggas jne. +6 grammaa luotia 30-kaliperisen ylimenokartion läpi vaan polttaa sen piipun pian karrelle ylimenosta. Ei se mitään jos sen tiedostaa.



Vauhdit on kyllä kovat joten kisapeliksi varmasti kova rauta. Ladattuna jonnekin 1050 m/s varmaankin kestäisi vähän paremmin.



Mutta testatkaa ja jos kestääkin tarkkana 3-4000 lks niin sehän on vain hienoa.
Terveisin,


HJu

SO

#40
Pikaraportti ilman analyysejä tämänpäiväisestä.



Ammuttiin 3-sarjaa etäisyyksille 100m, 300m ja "500m" , JPu 2 sarjaa ja SO 1 sarja jotta minimoitiin ampujasta aiheutuvat muuttujat.



Kaliiperi 300LM, v3 1100m/s, luoti 3875

Lämpötila +20C

Aluksi 100m tarkka zero

300m drop 10,0cm (kolmen sarjan keskiarvo)

500m drop 69,0cm (kolmen sarjan keskiarvo)

LEMillä mitattiin 500m etäisyydeksi 486m, mikä lienee totuus, on vielä arvoitus.



Seuraavaksi haetaan tarkkuuslataus koska lentorata lähietäisyyksille vaikuttaa lupaavalta. Kasat olivat symmetrisiä ja yhtään luotia ei "hävinnyt" tauluista.

Ei muuta tällä kertaa.



 :violin:



edit:

lisätään vielä se että kasat olivat keskilinjan suhteen keskellä taulussa kaikilla etäisyyksillä

SO

#41
Lisäksi ammuttiin 300WMllä (vakio TRG-S, 11" nousu) testejä samoille etäisyyksille jotta saadaan putoamaa selville myös pienemmillä nopeuksilla. Myös tällä ammuttiin ristiin muuttujien minimoimiseksi.

SO

#42
Lainaus käyttäjältä: "JPu"Joku nokkela voisi laskea tuohon sopivan BC:n.....







 :roll:  :shock:


Sehän on selvää, että jotain tapahtuu, mutta mitä, sitä ei vielä tiedetä. G1:seen on turha kokeilla sovittaa. Pitää muistaa että kyseessä ei ole perinteisen muotoinen luoti (ns. tangent/secant-ogive) ja ollaan sellaisissa nopeuksissa mistä ei juurikaan ole kokemuksia.

HJu

#43
BC:tä on turha laskea korosta jos a-etäisyys ei ole tarkasti tiedossa s.o. +-1% tarkkuudella. Tai voi laskea mutta ei sen varaan voi hirveästi tukeutua.



Silti suoralentorataiseltahan tuo näyttää.



G7-funktio varmasti paremmin soveltuu lentoratalaskentaan tälle luodille kuin G1.



Olikos noi vauhdit vielä 650mm piipusta?
Terveisin,


HJu

SO

#44
Ja pitää tietysti muistaa että chronyssäkin on valmistajan antamat toleranssit +- 10fps @ 2000fps joten nopeuskin on pelkkä karkea arvio.