Kirjoittaja Aihe: 223 rem lataukset  (Luettu 66553 kertaa)

Koheltaja

  • *
  • Viestejä: 3.292
Vs: 223 rem lataukset
« Vastaus #90 : Marraskuu 28, 2021, 06:34 »
Vakautuuko Nosler Custom Competition 80gr 9" nousulla vai pitääkö olla tiukempi nousu?
Kylätason ampuja

jthyttin

  • *
  • Viestejä: 1.203
Vs: 223 rem lataukset
« Vastaus #91 : Marraskuu 28, 2021, 09:39 »
Scenar nyt perinteisesti on pitänyt tilata Euroopasta 1000kpl paketeissa jos haluaa kilpailukykyisen hinnan. Tikassa on käsittääkseni kasin nousu jolloin 77-80gr luotien pitäisi vakautua OK.

MIELESTÄNI ysin nousulla jo 77gr luotien kunnollinen vakautuminen on luojassaan. Tuolla 75gr BTHP:llakin oli nähtävissä ilmiö jota ei ole olemassa, eli 500m käynti oli suhteellisesti selvästi parempaa kuin 100m, kun joskus tuli kovemmalla pakkasella poksuteltua.

EDIT: tuli semmoinen bonvoyage-fiilis ja tarkistin Hornadyn väittämän BC:n (0.395 G1) vrt. esim Nosler 77gr CC (0.340 G1). Vaikkapa Litzin mitatut arvot luodeille ovatkin toisinpäin, jonka tosin näkee jo niitä vierekkäin katsomalla. Eli Hornady 75 BTHP 0.183 G7 ja Nosler 77gr CC 0.193 G7. Eihän tuolla valtaisaa merkitystä ole, lähinnä se ettei mene valitsemaan Hornadya koska valmistaja antaa sille selvästi kovemmat arvot.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 28, 2021, 09:46 kirjoittanut jthyttin »

Ippe69

  • *
  • Viestejä: 644
Vs: 223 rem lataukset
« Vastaus #92 : Lokakuu 28, 2022, 01:13 »
Alkaa epätoivo iskeä remarin kanssa kun ei tarkkuutta löydy. Malli 700 tactical ja orkkis piippu lyhennetty 340mm pituuteen, 1:9" rihlannousulla. Nyt kokeiltu 4,5g ScenarL, samanpainoinen Sierra HPBT sekä 3,6g fmj S569. Ruuteina N120, N133 ja N140 ja hieman myös keveitä latauksia pistooliruudeilla. Norman hylsyt täyssupistettuna käytössä.
Lisäksi jo varmaan kymmentä eri tehdaspatruunaa, tosin valtaosa halpaa bulkkipanosta.
Millään ei ole päässyt alle kulmaminuutin kuin korkeintaan satunnaisilla kasoilla. Sierra ja N133 tähän mennessä parhaat mutta nekin ~35mm luokkaa @100 10 laukauksella.

Olisiko suositella luotia tai latausta joka tyypillisesti olisi helppo saada käymään? Vai heitänkö aseen verkonpainoksi?

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.918
Vs: 223 rem lataukset
« Vastaus #93 : Lokakuu 28, 2022, 07:14 »
Piipun kuparinpoiston ja kruunauksen tarkistaisin ensimmäiseksi. Sitten petaus, tähtäimen kiinnitys ja tähtäin. Kokeilisin myös muutamaa match-latausta esim S&B:n ja GGG -lataukset. Viimeisenä vielä kuskin vaihto. Jos mikään ei auta niin piipunvaihto edessä. 10lks 1 Moan kasat ei ole aina saavutettavissa.

Sinänsä 340mm piipunpituus ei ole tuohon kaliperiin se optimipituus raskaille luodeille koska vauhdit jää mataliksi. Kevyillä luodeille pitäisi kyllä toimia ihan ok.
Terveisin,


HJu

MikaS

  • *
  • Viestejä: 847
Vs: 223 rem lataukset
« Vastaus #94 : Lokakuu 28, 2022, 07:18 »
Itse olen muutamalla 9" nousulla olevat ar;ni käymään paremmin 50-52grainisilla. Kokeilisin niitä ja n133;lla ennen kuin laittaisin verkonpainoksi. Luotipainolla tuskin on merkitystä kun piippu on katkaistu nysäksi. Sekahylsyjä ei kannata käyttää jos tarkkuutta haet, normasta ei ole kokemusta, mutta itse punnitsen samankin merkkiset hylsyt tarkkuuslatauksiin.

MikaS

  • *
  • Viestejä: 847
Vs: 223 rem lataukset
« Vastaus #95 : Lokakuu 28, 2022, 07:22 »
Niin itsellä ne parhaimmat tulokset tulleet muovikärkisillä luodeilla hornady/nosler ja 1/3moa 100m tuurikas oja.  ::) :o

MTä

  • *
  • Viestejä: 277
Vs: 223 rem lataukset
« Vastaus #96 : Lokakuu 28, 2022, 08:06 »
Itsellä kaupan patruunoista parhaiten pitkälle matkalle (AR-15) toiminut GGG 77gr luotina muistaakseni Sierra Matchking OTM.

PMC vastaavaa on myös kehuttu, PMC 223 REM X-TAC MATCH 77GR OTM 223XM.

Voi olla, että 1:9 ei välttämättä riitä tosin noita vakauttamaan kunnolla, ehkä. Itse en silti vielä toivorikkautta hylkäisi.

Ippe69

  • *
  • Viestejä: 644
Vs: 223 rem lataukset
« Vastaus #97 : Lokakuu 29, 2022, 00:37 »
Teknisellä puolella ei pitäisi olla ongelmaa kun on purettu ja kasattu moneen kertaan ja ainakin parilla eri kiikarilla kokeiltu. Alumiinitukissa vieläpä eli petausta ei pitäisi tarvita. Ja kuparit on poistettu.
Kuski muilla aseilla pystyy paljon parempaan joten ihan helposti en siihenkään usko.
Pelkästään norman hylsyjä käytössä, en tosin ole punninnut. Aluksi käytin lapuan hylsyä mutta niilläkään parempia tuloksia tullut.
4,5g luodeille on lähtönopeuksia mitattu 750m/s molemmin puolin ja lapua ballisticsin mukaan pitäisi vakautua hyvin tuolla nousulla. 5g taas on jo hyvin rajoilla.
GGG:n tehdaspanosta kokeilinkin 4,99g sierran luodilla. Kyllä se vaikutti vakautuvan mutta ei silti hyvää kasaa tullut. Pitää katsoa jos sitä kevyempää saisi jostain. Olen sitäkin kokeillut joskus ja välissä näytti hyvältäkin mutta taas tuli väliin huonojakin kasoja. Silloin tosin ase oli uusi ja keräsi hyvin nopeasti kuparia piippuun.
3,6 grammaisia olen kokeillut gegoa, s&b:tä, normaa, ggg:tä ja muistaakseni jotain muutakin. Niillä hajonta on välissä isoa ja välissä todella isoa, yli kymmentäkin senttiä @100m.
Myöskään itseladatulla S569:llä ei oikein minkäänlaista tulosta.
Noilla painavammilla sentään huomattavasti pienempää.
Mulla on tapana tehdä tikapuutesti siten että jokaista latausta vain yksi mutta 0,01g pykälin. Sitten siitä kohtaa missä lataukset osuu lähekkäin, suunnilleen puolesta välistä lähden kokeilemaan isommalla määrällä. Molemmat 4,5g luodit on vaikuttanu lupaavilta tikapuutestillä, mutta kun olen kokeillut yhtälatausta enemmän niin ei käy sitten millään. Useimmiten vielä niin että osumapiste nousee kun piippu lämpenee.
Alle 55 grainisia en ole tainnut kokeilla ollenkaan. Pitänee niitäkin kokeilla. Varsinaisesti minun käyttöön ne ei taida sopia mutta pitäisi ensisijaisesti saada edes joku tarkka lataus tehtyä.
62 graininen hornadyn fmj voisi olla käyttöön sopiva, mutta halpa hinta epäilyttää että onko sillä edellytyksiä tarkkaan osuntaan?
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 29, 2022, 00:40 kirjoittanut Ippe69 »

espo

  • *
  • Viestejä: 457
Vs: 223 rem lataukset
« Vastaus #98 : Marraskuu 15, 2022, 21:10 »
Jos 1:9 nousu niin unohda vaippaluodeista 75gr ja painavammat, ei vielä vakaudu kunnolla. Ja lyhyt piippukin ettei hidas ruuti toimi, joten unohda N140 ja keskity N135 tai N133 ruuteihin. Sierran 69 olisi varmaan helpoin ladata tarkaksi N133 tai mieluummin N135:llä jos piipunpituus riittää polttamaan tarpeeksi ruutia. Itsellä toimii 14.5 tuuman pituudesta ylöspäin 1:8 nousuisissa  Sierran 69 ja 22,1 - 22,3 gr N135:sta hylsytilavuudesta ja keleistä riippuen ja magnum nalli. Ammu hylsyt aseella ja kaulasupista jos haluat nipistää pikkasen kasasta, kaulasupistus voi joissain tapauksissa pienentää kasaa vähän. Ei aina havaittavissa. Tuo on sellainen alempi ns. noodi mulla, lisäämällä ruutia löytyy toinen tarkkuusalue noin 30 m/s ylempää, se pitää etsiä itse. Kokemukset FMJ:stä huonoja, mutta lapualaisista S569 se tarkin 55gr ja se vaatinut yllättäin paineita toimiakseen. Yleinen konsensus on että jos FMJ:tä haluaa syytää keskinkertaisella tarkkuudella niin 55 gr Hornadyssä paras hinta-laatusuhde ja taakse paljon N133:sta. Ja hoida tarkkuuteen vaikuttavat muutkin asiat kuntoon kuin itse patruuna, jos jossain hiomista.   ps. tuossa edessä on 1000 kpl noita 62 gr FMJ Hornadyitä, tarkoitus koittaa niitä lyhytpiippuisessa arskassa jossa 1:7 nousu, niiden ainut etu 55gr verrattuna on että vähän yli 10 tuuman piipusta ne toimii luotettavammin vaimentimen kanssa kuin 55gr FMJ. Ruudiksi N133. Noiden pitäisi olla tarkkuudeltaan huonompia kuin HDY 55gr FMJ mutta kaikkihan on lataus- ja asekohtaista. Itse en yritäkään saada FMJ:tä käymään maksimaalisesti, niillä treenataan ja silloin riittää 1-1,5 MOA tarkkuus parhaimmillaan ja todellinen huipputarkkuus hoidetaan HPBT:llä.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 15, 2022, 21:16 kirjoittanut espo »

Ippe69

  • *
  • Viestejä: 644
Vs: 223 rem lataukset
« Vastaus #99 : Joulukuu 02, 2022, 21:23 »
Eri latauspituuksia ja latauksia hakemalla sain 4,5g ScenarL:llä ja N133:lla hieman parempaa kasaa mutta eipä juuri alle 30mm silti ja osa kasoista hieman yli.
Kokeilin myös toisessa tukissa rautoja jos olisi ollut jotain teknistä ongelmaa, mutta ei vaikutusta.
Ase lähti sepälle, kokeillaan vielä ottaa pätkä piipusta jos sen suussa olisi jotain ongelmaa vaikka en lyijyluodilla tulkkaamalla tai silmämääräisesti mitään vikaa löytänytkään. Jos ei sillä parane niin uutta piippua sitten.

saku_s-t

  • *
  • Viestejä: 588
Vs: 223 rem lataukset
« Vastaus #100 : Joulukuu 08, 2022, 13:47 »
https://www.youtube.com/watch?v=s3C8tpJmvPw


Onko täälä väki ikinä erehtynyt noita tilavuuksia mittailemaan? Tämän kaverin mittailuissa tuolla painon mukaan sorttaamisella ei ihan mahdottoman suurta etua saada. Mikä lie olla suomessa vastaan tulevista bulkki hylsyistä parasta tilavuuden suhteen? Parastahan saa rahalla lapualta mutta mikä on köyhän vähiten huono vaihtoehto? Itse kävin eilen ison satsin gecon hylsyjä läpi ja pääasiassa paino ero oli 0,03g (6,68-6,70) ja siihen kun lisää vielä 6,67 ja 6,71g painaneet, niin ei jää n. 700 hylysystä tuon haarukan ulkopuolelle kuin n. 30 hylsyä

MikaS

  • *
  • Viestejä: 847
Vs: 223 rem lataukset
« Vastaus #101 : Joulukuu 08, 2022, 16:36 »
Tuo on tosi pieni painoheitto, 223 hylsyissä. Selliereitä eri aikakausilta punninneena niin käytännössä oli painot 5,6g-6-8g väliltä. Parikymmentävuotta sitten myydyissä 140kpl tiiliskivissä, saattoi olla eroa tuo 1g. Itse punnitsen noin tarkkuuskisahylsyt 0,05g haarukkaan, ja niillä onkin sitten parillakin 223:lla ammuttu alta 1/3 moan sattumaläjiä sataseen itselataavalla.

J.J

  • *
  • Viestejä: 555
Vs: 223 rem lataukset
« Vastaus #102 : Joulukuu 08, 2022, 17:50 »
https://www.youtube.com/watch?v=s3C8tpJmvPw


Onko täälä väki ikinä erehtynyt noita tilavuuksia mittailemaan? Tämän kaverin mittailuissa tuolla painon mukaan sorttaamisella ei ihan mahdottoman suurta etua saada. Mikä lie olla suomessa vastaan tulevista bulkki hylsyistä parasta tilavuuden suhteen? Parastahan saa rahalla lapualta mutta mikä on köyhän vähiten huono vaihtoehto? Itse kävin eilen ison satsin gecon hylsyjä läpi ja pääasiassa paino ero oli 0,03g (6,68-6,70) ja siihen kun lisää vielä 6,67 ja 6,71g painaneet, niin ei jää n. 700 hylysystä tuon haarukan ulkopuolelle kuin n. 30 hylsyä

GGG on kaikista tilavin ja muutenkin hyvä ja kestävä hylsy ottaa ns. kaikki irti. Lataan itse kaikki >69gr latingit siihen. Huonona puolena työläs ensikertaa ladattaessa kun pitää nallitaskun krimpit poistaa

saku_s-t

  • *
  • Viestejä: 588
Vs: 223 rem lataukset
« Vastaus #103 : Joulukuu 09, 2022, 08:20 »
Kokeilin tuossa kuriittaan pikaisesti punnita 9(10 piti mutta laskuvirhe) hylsyä tyhjinä ja veden kanssa. Tuolla hylsyn paino haitarilla 6,68 -6,70 vettä meni hylsyyn 1,95(1 kpl), 1,96(6 kpl) ja 1,97(2kpl). "tilavuus" erona siis ääripäillä 0,03g joka tarkoittaa GRT mukaan omalla latauksella 5,1ms nopeusvaihtelua ihan vaan tuon takia. Toki mittaus menetelmä ja puntari (chargemaster lite) eivät mitään absoluuttista dataa tarjoa tällä otannalla mutta lie suuntaa antavaa. Nyt kun olisi muitakin 223 hylsyjä niin tietysti vertailu olisi helpompaa :D

Ippe69

  • *
  • Viestejä: 644
Vs: 223 rem lataukset
« Vastaus #104 : Tammikuu 25, 2023, 12:33 »
Ase lähti sepälle, kokeillaan vielä ottaa pätkä piipusta jos sen suussa olisi jotain ongelmaa vaikka en lyijyluodilla tulkkaamalla tai silmämääräisesti mitään vikaa löytänytkään. Jos ei sillä parane niin uutta piippua sitten.

Piipun lyhennys ei muuttanut tilannetta, mutta 52grs SMK:ta ostin rasian ja se ainakin ensimmäisen 15 laukauksen perusteella vaikuttaisi käyvän N133 ruudin kanssa. 10lks kasa 24mm, jonka jälkeen korjasin kohdistuksen ja ammuin 5 laukausta 26mm kasaan 100 metriin. Jälkimmäisessä tosin väreily hieman häiritsi.
Ei tuo silti minun tilannetta paljoa helpota kun syötävää riistaa pitäisi metsästää ja tuo lataus todennäköisesti tekee hyvin pahaa jälkeä.