IOR ja Meopta?

Aloittaja askomiko, joulukuu 13, 2004, 20:14

« edellinen - seuraava »

askomiko

Huomenta! Minkälaisia käyttökokemuksia on Meoptan 4-16x44 ja IOR 4-14x50 -vermeistä, tai merkeistä yleensä? Ja vielä, IOR:lla 4-14x50 ja 4-14x50 tacticalilla on aika roima hintaero, melkein tuplat, mistä koostuu, kun speksit on aika pitkälti muuten samoja?

JpL

Ei niillä ole mitään eroja laadussa. Jos on, niin on yhtä paljon kuin on Kahlesilla ja Swarolla (huomaa: Vertaus on ainakin yritetty kohdistaa myös säätöjen täsmällisyyteen). Molemmissa on huippuoptiikka ja paikallaan olevat säädöt ynnä muut. Tuntuma heittää, mutta mitä käytännön väliä? (Itse kyllä sanon että NF:n ja Benderin säädöt tuntuu paremmilta kuin Swaron, mutta ei kiikareissa sitten muuta olekaan.) Meopta pesee Leupoldit ynnä muut jenkit mennentullen, eikä vain hinnassa vaan myös laadussa.

Tietyn rajan jälkeen ei enää ole väliä, mikä sen kiikarin merkki on. Toinen antaa toisia ominaisuuksia ja toinen toisia. Kovat valmistajat ovat kuin hotelleja: Jokainen tarjoaa huippuhuoneet palveluineen mutta erilaisen seisovan pöydän.  Kuka pitää mistäkin. Toinen Zeissistä, toinen Benderistä, joku muu Swarosta. Itse kollasin maailman sivu Kahleseista Burrikseen ja Tascoista Zeisseihin, kunnes NF tuli eteen, ja naps!

IOR:n parallaksinsäätö saattaa antaa hieman plussaa. Säädöissä sinänsä on hieman eroja, mutta ei sen enempää, että jos ne ulkoa opettelee. Jo pärjää.  Ei siinä muuta. Mielestäni.

T: J
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

HJu

Hanki käsiisi uusin Ase-lehti. Siinä on testattu mm. Meopta 4-16X44 Tactic, IORin 4-14X50 ja 6-24X50 (35mm runkoputki). Eivät olleet mitenkään testin parhaimmistoa mutta mukana olikin Zeissiä, S&B:tä, Hensoldtia, Nightforcea jne. Uusimmassa numerossa oli kollimaattorituloksia ja optiikan laadun kommentointia.

Seuraavassa numerossa on sitten kenttätestituloksia eli kuvan laatua, hämäräominaisuuksia ja päiväominaisuuksia.
Terveisin,

HJu

askomiko

Kyttäilin tuota Ase-lehteä jo viimeviikolla, mutta ei näkynyt vielä hyllyssä. Pitää seuraavalla kauppareissulla napata mukaan jos on jo ilmestynyt.

Koheltaja

Eilen tupsahti uusin ASE-Lehti postilaatikkoon ja pakko myöntää että tähtäintestiin on paneuduttu kerrankin oikealla asenteella, kiitos siitä testin suorittaneille! Lehdestä löytyi muitakin mieltä lämmittäviä juttuja joten ei muuta kuin lehtipisteeseen jos ei lehteä ole vielä kestotilattu.  Mielenkiinnolla odotan seuraavaa numeroa.
Kylätason ampuja

keitsu

No johan sitä on odotettukin Ase-lehden saapumista kauppaan. Pitääpä kävästä hakemassa oma pois.

john

Yleensä suhtaudun hyvin kriittisesti lehdissä oleviin testeihin ja niiden tuloksiin, minkä lisäksi petyn, kun testit ovat luokkaa "hyvä peli, osta pois".

Nyt minutkin päästiin yllättämään hyvin tehdyllä ja hyvin kirjoitetulla testillä.

JpL

Jahas, tämä poika suuntaakin nenänsä kohti kyläkauppaa...

tuosta IOR:n putkesta? 35mm putki? ihan yleisesti: tekeekö Sako ko. kokoista optilock- rengasta vai meneekö asesepälle?  Pelkkä 34mm lienee jo harvinaisuus (en ole ainakaan itse koskaan törmännyt)
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

askomiko

Paras Ase-numero pitkään aikaan.

JpL

Jep. Eikä tähän tuppukylään tule koko lehteä. Pitää käydä Turussa...  :evil:

JL

Tässä vähän ruotsissa labramitattuja kiikareita.

Kaikkia malleja ei listasta löydy, mutta pitäisin kyllä listaa vähintäänkin hyvin suuntaa antavana kiikarimerkkejä vertailtaessa.

Arvatkaas mikä putki mulla on thihihi...thihi... :wink:

Scope lab test

Swedish magazine Vapentidningen no 6/2004 has printed a consumer lab test for riflescopes suitable for hunting at dusk/dawn.

Their conclusion is that the German/Austrian scopes are by far the best, but the leap from the cheaper US scopes are smaller today than it was at the last test 7 years ago.

Aerotech Telub lab did the scientific testing using spektrofotometers, broad spectral lamps and kolliminators.

The scopes were tested for field of sight, eye relief, "tube effect", ergonomy, click adjustment accuracy, impact change with change of magnification, sharpness and contrast, light transmission, reflexes, twilight performance.

A short summary of the results below.

--------------------------------------------------------------------------------

Test result (some of it)

Scope name

B resolution (max 10)

C colour & contrast (max 10)

D anti-reflex (max 5+5)

E light transmission (max 10)

F twilight performance (max 10)

G overall test result (including all test results, not just the ones I've printed. Max possible 7

Remember, this is a lab test, not some testers subjective opinion.

BSA Big cat 3,5-10x:                              B3  C3  D5  E6 F3  G44

BURRIS FULLFIELD II 3,5-10X:              B10 C7  D6  E9 F7  G58

DOCTER 3-12X:                                   B7  C8  D8  E8 F7  G60

KAHLES CB 3-12:                              B6  C8  D8  E9 F8  G62

LEUPOLD VXIII 3,5-10X:                       B7  C7  D8  E8 F6  G60

MEOPTA ARTEMIS 3000 3-12X:              B7  C7  D7  E7 F7  G57

MEOPTA ARTEMIS 2000 3-12X:              B6  C7  D7  E7 F6  G55

MICRO DOT 2,3-10X:                               B7  C6  D7  E8 F7  G58

NICKEL GERHARDT 3-12X:____________B9  C8  D8  E9 F9  G66

NIGHTFORCE NP1 3,5-15X:               B9  C6  D9  E8 F7  G60

OXO ONTARIO 3-9X:                  B3  C3  D4  E6 F2  G39

PECAR 4-10X:______________________B5  C6  D6  E8 F5  G46

SCHMIDT UND BENDER ZENITH 2,5-10X:B7  C8  D9  E9 F9  G65

SCHMIDT UND BENDER 2,5-10X:            B9  C8  D8  E9 F9  G66

SHIRSTONE GOLD 4-12X:_____________B5  C5  D5  E7 F5  G47

SWAROVSKI HABICT 3-12X:                  B9  C9  D8  E9 F10 G68

TASCO TITAN 3-12X:                  B5  C6  D6  E7 F4  G49

TRIJICON ACCUPOINT 2,5-10X:________B8  C6  D8  E9 F8  G64

ZEISS DIAVARI Z T 3-12X:                    B10 C10 D10 E9 F10 G72

ZEISS VARIPOINT V 3-12X:                B9  C10 D10 E9 F9  G70

ZEISS DIAVARI V 3-12X:_____________B10 C10 D10 E9 F10 G73

JpL

Uskomattomat pojot toi Zeiss Diavari on kiskonut. Onko noi laboratorio-olosuhteet ihan konkreettiset käytännön suhteiden kanssa?

JL

Lainaus käyttäjältä: JpLUskomattomat pojot toi Zeiss Diavari on kiskonut. Onko noi laboratorio-olosuhteet ihan konkreettiset käytännön suhteiden kanssa?

Jaa-a.

No käytäntö ja labra eivät tietenkään ole 1:1, mutta oman järkeilyni mukaan kyllä valonläpäisevyyttä, resoluutiota, värientoistoa/kontrastia, valon heijastumista sekä hämäräominaisuuksia voidaan mitata labrassa valvotuissa olosuhteissa luotettavasti.

Tarkkuus ja värientoisto testikuvalla ja digitaalisella kuvanmittauksella.

Valonläpäisy keinotekoisella valonlähteellä ja valomäärämittari kiikarin ulostuloon ja samalla systeemillä (soveltaen) lienee selviävät nuo hämäräominaisuudetkin aika hyvin. jnejne...

Ja tuo "ergonomy" pitänee sisällään (kun on tärkeä asia) clicksien selkeyden minkä mittaamiseen ainakin minä käyttäisin momenttiavainta. Tähän lisäksi vielä liikeradan mittaus jota verrataan liikkeen alun ja lopun kynnysmomenttiin niin alkaisi säätöselkeys varmaankin olla jo hyvinkin vertailukelpoisena numeerisessa muodossa.

Nuo cliksien paikkansapitävyydet jne ovatkin pässinlihaa.

HJu

Tietyllä tavalla noiden "yhteispisteiden" ongelma on siinä että eri käyttäjille ei eri asiat ole yhtä tärkeitä. Onneksi tuollaisesta taulukosta voi poimia itselle tärkeät asiat ja jättää muut vaikka huomiotta.

Omassa S&B:ssä maksimisuurennoksella 12X on kuvan äärilaidoilla lievää vääristymää. Jonkun mielestä se on luokattoman huono juttu. Minua ei paljon nappaa mitä kuvankentän äärilaidalla tapahtuu kunhan tulialue näkyy äärimmäisen hyvin. Myös erot "erittäin hyvä" ja "todella hyvän" kesken ovat monesti vähän akateemisia.

Ase-lehden testitähtäimistä kaikki Zeissit/Hensut, kaikki S&B:t, kaikki Nightforcet ja Meopta Tactic ovat optiikan osalta mielestäni aivan riittäviä (eroja on mutta niiden merkitys on olematon) minkä tahansa TA-aseen päälle. Muut käyttöominaisuudet (säätövara, napsujen arvot, ristikon valaisu) ratkaisevat minun mielestä enemmän. Ostajan mielessä usein myös hinta näyttelee jotain roolia vaikka mieli tekisi ostaa kalleinta mitä rahalla saa.
Terveisin,

HJu

JL

No nyt on ase-lehden testi pikaisesti luettu. Asiallista juttua! Kerrankin!

Näyttäisi siltä että nuo vapentidningenin testitulokset ovat hyvinkin linjassa suomalaisen testin kanssa, joten suurempia "vedätyksiä" suuntaan tahi toiseen ei liene ole päässyt tapahtumaan

Nightforcen laadukkuus yllätti ainakin itseni. Olen pitänyt kiikaria tähän asti lähinnä ylikalliina deluxe-tascona.

Ja eikös se homma oikeasti mennytkin niin että ainakin alkupään nightforcet valmisti tasco sen aussihepun visioiden pohjalta?

Toisaalta,  yli puolet halvempi meopta käytännössä kiri rinnalle joten usko eurooppalaisten ylivoimaisiin kädentaitoihin ei juuri horjunut. :)

Eroja tosin putkissa oli, toisessa nightforcessa sivu siirtyi koroa pruuvatessa, meoptassa ilmiötä ei esiintynyt.

Linssit olivat nightforceissa paremmat, mutta tuo MOA-säätö yhdistettynä 2.tason ristikkoon ovat ainakin minulle metrisessä ympäristössä varttuuneelle kirosanoja.

Kaikenkaikkiaan hintaeroa pidän kyllä AIVAN liian suurena jos näistä kahdesta pitäisi kiikari valita käytännön ominaisuuksiensa perusteella.

Onko kenelläkään faktatietoa em kiikareiden rekyylikestoisuudesta?

Kevyt 338LM suujarrulla on peijakkaan hyvä valinta kiikareiden rikkomiseen, onko kenelläkään kokemusta kombinaatioista?

Mikä selittää NF:n julman hinnan? Valaistu ristikko ja isompi suurennos eivät kyllä riitä selitykseksi ainakaan minulle.