Tähtäinkiikari prs ammuntaan

Aloittaja aleksimikk, tammikuu 08, 2026, 23:01

« edellinen - seuraava »

aleksimikk

Mahtaako täältä saada hyviä vinkkejä ja mielipiteitä kunnollisen optiikan löytämiseksi prs/ta hommiin? Kiväärinä on Tikka TAC a1 6.5 creedmoor kaliiperissa joten tuon päälle sopivaa optiikkaa hakusessa, hinta saisi olisi noin 2000€

Mākinen

Itsellä zeiss lrp s3 636 PRS hommissa joten sitä suosittelen myös, tässä hyvää tekstiä eri tähtäimistä jos muut merkit myös pyörivät mielessä:

https://yhtareikaa.fi/blogi/kuukauden-kysely-ta-prs-tahtaimet/

aleksimikk

Lainaus käyttäjältä: Mākinen - tammikuu 09, 2026, 07:09Itsellä zeiss lrp s3 636 PRS hommissa joten sitä suosittelen myös, tässä hyvää tekstiä eri tähtäimistä jos muut merkit myös pyörivät mielessä:

https://yhtareikaa.fi/blogi/kuukauden-kysely-ta-prs-tahtaimet/

Okei, kiitos sinulle vinkistä! Itse olen pohtinut myös Stainerin ja Leican tähtäimiä🤔

kalle_a

Täällä oli just vastaavasta keskusteltu https://www.takilta.fi/keskustelu/index.php?topic=27603.0

Itse päädyin muutaman mutkan kautta hommaamaan vastaavan kiväärin päälle Leican PRS 5-30x56 tähtäimen. Toisena tähystimenä ollut jo vuosia Element Opticsin Nexus 5-20x50. Se on selkeästi kevyempi ja hintaisekseen erinomaisen hyvä, eikä kuvanlaadussa ja terävyydessä häpeä edes Leicalle.

aleksimikk

Okei, täytyy käydä tuotakin keskustelua ihmettelemässä! Itsellä on ollut vallan Meoptan optiikkaa metsästyskiväärien päällä. Niissä ollut ihan kohtuullinen kuva kun ottaa huomioon niiden hinnat. Sitä Meoptan uutta Meopro R6 5-30x56 FFP RD MRAD optiikkaa pohdin aluksi mutta nyt olen taipunut enemmän tuohon Zeissin tai Leican malleihin. Mahtaakohan kellään olla tietoa millainen tuo R6 Meopta on?

HJu

Suomessa näkee kunkin tähtäimen hintalapusta (=markkinoiden halvin hinta) aika hyvin sen nokkimisjörjestyksen. Tonnilla ei saa kahden tonnin putkea. Toisaalta moneen hommaan voi 700e putki riittää suht hyvin.

Käytetyt putket on sitten oma lukunsa, osassa on hyvät tehdastakuut, osassa perävalotakuu.

Kannattaa vähän palstaa lueskella ja pohtia mitä siltä tähtäimeltä haluaa.
Terveisin,

HJu

aleksimikk

Juu näinhän se menee, halvalla ei saa yhtä hyvää mitä kalliilla! Tästä syystä olen käääntynyt näihin Zeiss ja Leica malleihin. Toki jos jollain on jotain muita hyviä noin 2000-2500€ putkia niin ajatuksia kuunnellaan!

HJu

Element Optics Theos 6-36x56 on myös hyvä PRS-tähtäin. Noiden Leican ja Zeissin rinnalla.
Terveisin,

HJu

metsienmies

Noista kolmesta (Leica, S3, Theos) ristikko hyvin pitkälti määrittelee sen mikä on itselle paras, muuten kuvanlaadussa yms erittäin tasaväkisiä. Omaan makuun theoksessa parhaat tornit, mutta huonoin ristikoo omaan makuun. Liian iso keskipiste, vähän turhan paljon kuusessa infoa ja tasaset viivat aiheuttaa laskemista. Zeissinkin ristikossa on sanomista, mutta ite tykänny siitä eniten noista kolmesta

aleksimikk

Joo, täytynee sitten ihmetellä vielä vähän noita ristikoita niin pääsee sitten jonkinlaiseen lopputulokseen tässä!

Mākinen

Jos sattuu löytymään halvalla käytettyä niin tottakai se kortti kannattaa käyttää, itse sain tuo 636 zeissin tosi halvalla normi hintaan nähden ja sain rekisteröityä takuut vielä omalle nimelle.

Päädyin jo ensimmäistä tähtäintä miettiessä zeissiin kun sitä suositeltiin ja oli muutenkin tuttu merkki kameroiden objektiivien puolelta niin uskalsi ostaa kyllä.

aleksimikk

Juu, itselle zeiss myös tuttu järkkäreiden puolelta niin kyllä se vaikuttaa varsin hyvältä vaihtoehdolta tällä hetkellä. Kameroiden saralla zeissin tuotteet kyllä olleet äärimmäisen laadukkaita!

aleksimikk

Päädyin lopulta tilaamaan tuon Zeiss lrp S3 6-36X56 ZDF-Mari putken. Omasta mielestä täysin sopuhintaan, maksoin putkesta 2150€ uutena. Miltä hinta muista kuulostaa?