Tikka vai Bergara?

Aloittaja Range111, joulukuu 23, 2025, 16:43

« edellinen - seuraava »

Range111

Hankinnassa kivääri nimenomaan rata-ammuntaan ja tarkka-ammunta-kursseille/harjoitteluun. Eniten tulee ammuttua alle 400 m matkoille. Metsästyskivääri on erikseen, joten aseen painoa ei tarvitse sen puolesta miettiä.

Tällä hetkellä olen miettinyt joko Tikan Ace Targettia 23,6" tuuman piipulla tai Bergaran B14 lukkopiippua 26" tuumaisena ja siihen mieleinen tukki. Kaliiperi joko .308 win tai 6.5 creedmoor.

Kaliipereista olen hiukan enemmän kallellaan .308 win puolelle, koska patruunat halvempia ja niitä löytyy runsaampi valikoima tehdaslatauksina (en lataa itse, ainakaan vielä). Bergaran pidempi piippu ja paksumpi piippuprofiili kiinnostaisi, vaikkakaan sillä tuskin on kovin paljoa omaan käyttööni merkitystä (Tikka 22 mm / Bergara 23,6 mm)

Tikkoja olen omistanut, mutta Bergaraa en. Onko jotain risuja/ruusuja kummastakaan aseesta ja kumman itse valitsisit kyseiseen käyttöön + perustelut? Vai valitsisitko jonkun aivan muun aseen samassa hintaluokassa?

Kiitos!

HJu

Jos PRS-kivääri on harkinnassa niin Tikka ACE olisi valmis paketti. Tähtäin päälle, suujarru kiinni ja radalle. Painoja yms. Voi sitten laittaa oman maun mukaan.

Ei Bergara huono ole mutta chassistukki maksaa melkein sen mitä Tikka ACE niin ei tule ainakaan halvemmaksi.
Terveisin,

HJu

bjorn

Sorry for English. I first bought the Bergara, now I am waiting for a Tikka to be manufactured and sent my way. Between the two I would go for the Tikka for sure.

Unless your are going for a Bergara Premier (stainless), the regular version have pretty much a standard M700 with a mediocre barrel that develops pitting really fast. Have seen some that shoot good but also some that are not worth having.

mattix

Itse lähtisin kolmesta vaihtoehdosta ja kaikki ovat Tikkoja:
- TAC A1
- ACE Target
- CTR + KRG Bravo

Jos painopiste on tarkka-ammunnassa, valinta olisi TAC. Taittoperästä on hyötyä kuten myös täyspitkästä picatinnykiskosta. On lisäksi taktikooleimman näköinen. Hieman viritelty TAC A1 308 on MPK:n TA-kurssiaseena.

Jos painopiste ratahommissa ja PRS:ssä, niin luonnollisesti ACE, kun säätöjä löytyy ja on ko. hommiin viilattu kokonaisuus.

Jos haluaa imitoida maailman parasta tarkka-ammuntakivääriä eli Sako TRG 22 tai 42, niin CTR Bravo-tukilla sako green-värissä. Mukavampi pidellä pakkasessa, tykkään kädensijan muotoilusta ja painonkin puolesta taitaa olla armollisempi.

Valkkaisin kaliiperiksi 308, jos löytyy jo ennestään samaa patruunaa nieleviä aseita. Muuten katsoisin 6.5:n suuntaan, koska lentää paremmin pitkillä matkoilla.

metsienmies

Itse toki pääsääntöisesti PRS miehenä sanoisin että Bergara Premier elite on ainut oikea vaihtoehto, vaikka Tikasta olen oman vehkeen rakentanut koska sain aktion ja kisapiipun törky halvalla. Jos lähtisin nollista rakentamaan mitä tahansa, hommaisin Bergaran premier lukkopiipun ja siihen mieleisen tukin, tai ton premier eliten. Itellä elite kisavehkeessä ja ainut missä se on ehkä ns huono on vapaalta kädeltä ammuttaessa, muutenhan esim ta hommissa ei häpeä trglle mitenkään ja itseasiassa tripodiammunnassa yms on trgtä parempi. Luulin itse että trg22 olis loppuelämän omistus, mutta niin vaan se sai lähteä

MOj

Kaikkea kivaa on tullut kiihtyvässä tahdissa nykymarkkinoille, joten valinnan vaihtoehtoja piisaa. Itse ensimmäisen 41:sen omistin jo vuonna -93, ja vieläkin on 22 ja 42, joihin löytyy piippuja kuudessa eri kaliiperissa. Mulle TRG on kasvanut olkaan kiinni sen verran lujasti, etten parempaa ole vielä löytänyt.

Range111

Kiitos kaikille hyvistä kommenteista! Tikkaan olen nyt hieman enemmän kallellaan, koska en nää nyt itselleni syytä hankkia Bergaran premier lukkopiippua, jossa taas hinta nousisi. Ehkä se voisi olla Ace Target, tai sitten Tikan varmint + KRG Bravo. TRG;t menee taas seuraavaan hintaluokkaan, joten ne joutuu jättämään pois valinnoista. Aseen päälle luultavasti Deltan Javelin tai Stryker.

MK

Bergarasta ei ole kokemusta mutta T3 ja TRG on tuttuja. Alumiinitukit on kyllä aika kylmiä metällä mutta tikkaan saa noita puutukkeja hyvinkin halvalla jos vaihtaa sen jahtikaudeksi. Ei mulla ole Acen suhteen moitittavaa, hyvä peli radalla. Kaliberin valinta ja piipunmitta on täysin makuasia. Rosteri on ehkä huolettomampi jos on enempi metsästyskäyttöä. 

Susiraja

Miulla on Bergaran .308 BMP Match KRG Bravon tukilla sekä Ace Target 6.5 Creedmoor. Tikkahan on käytännössä valmis paketti suoraan kaupan hyllyltä. Suujarru vaan päähän ja radalle. Bergara puolestaan rakenteluprojekti ja siihen kannattaa inhorealistisesti sitten laskea joka ikinen kilke minkä mahdollisesti päätyy tukkiin ostamaan lisävarusteena. Kummastakaan laitteesta itsellä ei ole pahaa sanottavaa. Hyväkäyntisiä molemmat, lukot liikkuvat sulavasti jne.

Mitä paukkuihin tulee, niin itse lähtisin liikenteeseen 6.5 creedmoorilla mikäli tosiaan tehdaspaukulla ammut. Mitä Bergararyhmiä facebookissa seurannut, niin käyntiä alkaa yleensä 308:lla löytymään vasta 168gr paukusta ylöspäin. Itsellä sama homma ja euron kappale maksavat kevyet ratapaukut voi jättää kauppaan. Molemmilla kivääreillä oon nyt ampunut S&B HPBT:tä joka on omasta mielestä edullinen laadukas patruuna. Hintaa per paukku on vajaat pari euroa.

Bergaran ostin käytettynä pakettina ja päällä siinä oli Deltan Javelin. Mitä oon ns laatumerkkien läpi tiiraillut, niin tuo javelin on hinta/laatusuhteeltaan ollut hyvä. Targetin ostaessa siirsin sen Bergaran päältä siihen, koska en nähnyt kiikarin upgreidaukselle tarvetta. Bergaran päälle ostin kokeilumielessä DNT Zulus V2:n, joka tietysti konseptiltaan on ihan erilainen.

JPu

Suomalaista kannattaa suosia ihan vaan jo siksi, että ostamalla suomessa tehtyjä välineitä, pysyy meillä tuotanto olemassa. Ja jäähän nuo rahatkin kai suomeen silloin.
JPu, TRG-300LM ja pari muuta

PoweredbyNiko

Lainaus käyttäjältä: JPu - joulukuu 29, 2025, 13:46Suomalaista kannattaa suosia ihan vaan jo siksi, että ostamalla suomessa tehtyjä välineitä, pysyy meillä tuotanto olemassa. Ja jäähän nuo rahatkin kai suomeen silloin.
Loppujen lopuksi ne rahat taitaa valua Beretta Holdingille Luxenburgiin.
Toki siinä välillä luo liikevaihtoa Sakolle ja jälleenmyyjälle.

JPu

Onhan tuo Sako ja Tikka nykyään kait samassa omistuksessa ulkomaille, mutta nuo aseet taidetaan kuitenkin valmistaa suomessa ja suomalainen työntekijä saa siitä palkkaa jne.. suurin osa tuloutuu suomeen, vaikka joku beretta osansa siitä muualle lohkaisisikin. Espanjalaisesta sen sijaan ei tule mitään suomeen.

Range111

Lainaus käyttäjältä: Susiraja - joulukuu 29, 2025, 13:03Miulla on Bergaran .308 BMP Match KRG Bravon tukilla sekä Ace Target 6.5 Creedmoor. Tikkahan on käytännössä valmis paketti suoraan kaupan hyllyltä. Suujarru vaan päähän ja radalle. Bergara puolestaan rakenteluprojekti ja siihen kannattaa inhorealistisesti sitten laskea joka ikinen kilke minkä mahdollisesti päätyy tukkiin ostamaan lisävarusteena. Kummastakaan laitteesta itsellä ei ole pahaa sanottavaa. Hyväkäyntisiä molemmat, lukot liikkuvat sulavasti jne.

Mitä paukkuihin tulee, niin itse lähtisin liikenteeseen 6.5 creedmoorilla mikäli tosiaan tehdaspaukulla ammut. Mitä Bergararyhmiä facebookissa seurannut, niin käyntiä alkaa yleensä 308:lla löytymään vasta 168gr paukusta ylöspäin. Itsellä sama homma ja euron kappale maksavat kevyet ratapaukut voi jättää kauppaan. Molemmilla kivääreillä oon nyt ampunut S&B HPBT:tä joka on omasta mielestä edullinen laadukas patruuna. Hintaa per paukku on vajaat pari euroa.

Bergaran ostin käytettynä pakettina ja päällä siinä oli Deltan Javelin. Mitä oon ns laatumerkkien läpi tiiraillut, niin tuo javelin on hinta/laatusuhteeltaan ollut hyvä. Targetin ostaessa siirsin sen Bergaran päältä siihen, koska en nähnyt kiikarin upgreidaukselle tarvetta. Bergaran päälle ostin kokeilumielessä DNT Zulus V2:n, joka tietysti konseptiltaan on ihan erilainen.

Kiitos kommenteista. Tuo S&B HPBT on ollut kyllä hinta/laatu-suhteeltaan hyvä patruuna, eikä tulisi 6.5 kaliiperissa sekään sen kalliimaksi, kuin 308. Delta Javelinin olen nyt päättänyt myös ostaa, sitä pääsin TA2 kurssilla kokeilemaan ja hyvältä vaikutti. Tällä hetkellä on ajatukset 60/40 suhteessa 6.5 creedmoorin kannalla. :D

metsienmies

Lainaus käyttäjältä: JPu - joulukuu 30, 2025, 19:08Onhan tuo Sako ja Tikka nykyään kait samassa omistuksessa ulkomaille, mutta nuo aseet taidetaan kuitenkin valmistaa suomessa ja suomalainen työntekijä saa siitä palkkaa jne.. suurin osa tuloutuu suomeen, vaikka joku beretta osansa siitä muualle lohkaisisikin. Espanjalaisesta sen sijaan ei tule mitään suomeen.

Se on yks pieru saharassa mitä Sako saa kotimaanmyynnistä vs mitä ne saa jenkkikaupasta. Kannattaa ostaa se mikä palvelee paremmin joka pakottaa muut innovoimaan, ei kannata sokeasti ostaa vain suomalaista koska se on suomalaista. Esim uudessa seelannissa bergara on vieny tikan markkinaosuuden juuri siksi että bergara myy aitoa paksua lukkopiippua mitä porukka haluaa, jota taas Riihimäki ei suostu tekemään vaikka jenkkejä asti sitä vaaditaan. Ehkä riihimäelläkin 26" suoralla profiililla olevia lukkopiippuja aletaan myymään kun huomataan että oma tavara ei mee ja kaverilta menee kaikki

JPu

Suomalaiselle sorvarille sakolla tai tikkakoskella homma ei ole ihan sama, eikä sille, että jokin tuotanto kuolee maasta pois kokonaan, jos kiinnostusta ei ole tarpeeksi. Olisihan tuo aika kamala skenaario, jos suomessa ei enää tehtäisi aseita tai niiden osia, vaan koko tuotanto olisi muualla. Omistajalle homma on varmaan ihan sama, joka sinänsä on perustavaa laatua oleva virhe suomen aseteollisuudelta, että menivät myymään sen muualle.