Main Menu

260 REM.

Aloittaja heke, tammikuu 11, 2008, 11:21

« edellinen - seuraava »

heke

Onko alan miehillä 6.5sta.260ski.pesitettynä.Kuinka pitkällä piipulla ja ennen kaikkee millä rihlan nousulla....tarkotus laittaa kyseinen peli,kuulana pääsääntösesti 8 tai 9g genu....

JSR

Mettä/kevyt ta-malli löytyy, 600mm piipulla,massapedattu, pesä tehty 71mm 8g scenarille. rihlannousu 8", piippu halpa heym, sakon AII-lukossa. Käy säännöllisesti alle ½ moa.

Omasta projektista löytyy juttua tuolta aikaisemmasta threadista "rakennetaan porukalla .260" n. vuoden takaa...

tverho

Oma on Tikka LSA55 Lothar Waltherin pesittämällä 66 senttisellä 8" nousuisella piipulla. Käynti oli alkuperäisen plastic paddingilla pedatun puutukin aikaan siinä 1/2 kulmaminuutin luokkaa ja välillä reilusti allekin, kun ampujalla oli tähtihetkiä. Nyt raudat odottaa McMillania..

t tommi

Tapiok

Tässä on tverho se tukkisi nykyään. Näyttääkö tutulta?   :wink:

http://img249.imageshack.us/img249/6030/tikkam55003jy1.jpg">

Hämmästyttävää , minkälaisella petauksella pystyy 1/2 moa:n kasoihin. Onneksi vanha kemiallinen petausmöykky lähti ruuvimeisselillä avittamalla lähes ehjänä irti. Ei ollut tarttunut tai oli irronnut ja öljyt sielläkin välissä. Tukkiin valunutta aseöljyä poistelin yhden illan, onneksi ei ollut vielä öljyt pehmentäneet tukkia. Kolhut ja kuopat lähti pinnasta pienellä hionnalla. Poskipakkakin hävisi siinä sivussa.

Uudet petaukset tein, piti myös pedata alapuolelta liipasinkaaren alta sekä etummaisen kiinnitysruuvin alta kun puu oli antanut periksi noin 2 mm kummastakin kohdasta ilmeisesti voimallisen kiristämisen johdosta.

Nyt se on todennäköisesti 1/4 moan kunnossa.  :wink:

tverho

Hyvältä näyttää. Mä en viitsinyt ryhtyä suurempiin operaatioihin, jätin mm. sen hirveän "petauksen" paikoilleen, vaikka vaihdoinkin alkuperäisen piipun pois melkein heti aseen ostettuani. Jokumuu oli myös sen aseöljyn sinne tukkiin laittanut. Mä pidin tukin ennallaan, kun pyssy kuitenkin kulki:) Mä olen joko liian laiska tai liian kiireinen, päivästä riipuen, tuollaisiin oikeasti hienoihin aseen virittelyihin.

t tommi

heke

Ase lähössä Jaloselle asennetaan Lotharin rosteri kanki 9" nousulla,piipun piituutta ei vielä tarkoin määrätty vähän tulkkauksesta riippuu missä paras katkasu kohta....mieluummin vähintään 600mm..luvattu maaliskuulle valamiix saa nähä miten aikataulu pitää.....mites tuo hylsyn muokkaus?????...tarkotus tehä lapuan 243 hylsystä...riittääkö kun laajentaa kaulaa niin,että saa luodin kiinni..Jalosella kalvain cip mitoilla????????

tverho

Mä olen käyttänyt .243 hylsyt .260rem täyssupistushylsyssä, jonka jälkeen olen lyhentänyt ne samaan pituuteen keskenään. Toimivia on tullut.

t tommi

Sipa

Jos holkin laajennuskara on kulmiltaan terävä ja karhea (esim. redding) niin laajennus tekee aikamoiset urat kaulan sisäpintaan. Tapered button olisi parempi. En tiedä paljonko niillä urilla on merkitystä sitten, mutta luoti ainakin puree lujaa hylsyyn.

tverho

Minulla olevaa Forsterin settiä voin ainakin suositella. Siinä on kelluva kovametalli tms. rengas laajennuskarassa laajentamassa ja hylsynsuut on ihan kauniita sisältäpäin. Lisäksi olen rasvannut hylsynsuut sisältäpäin.

t tommi

heke

Noo woe rähmä juur viime viikolla ehin reddingin holkki sarjan tilata.....voeskohan tuohon pelekän karan vaehtaa jos sen oma on karhee....

MSa

Lainaus käyttäjältä: hekeNoo woe rähmä juur viime viikolla ehin reddingin holkki sarjan tilata.....voeskohan tuohon pelekän karan vaehtaa jos sen oma on karhee....

Kiillotat karan 0000 tai 000 teräsvillalla tms.

- Sähköporaan  tai sorviin karakiinni

- kierroksia koneeseen

- öljyä villaan ja kara kiiltämään

Karan halkaisijaa ei ole tarkoitus muuttaa vaan kiillottaa jotta pienentää kitkaa kaulaa laajennetaessa.

Tosin joskus olen hieman tuunannut plungereita pienemmiksi lisätäksen luodin puristuskitkaa.

MSA
[url=https]

Sipa

http://www.midwaysuomi.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=889759">http://www.midwaysuomi.com/apps/eproduc ... mID=889759">http://www.midwaysuomi.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=889759

18,60 € Midwayllä. Ruuvataan vakiomallin tilalle.

Siinä vakiomallissa on nimenomaan tehdyt karhennukset jotka tekevät laajentaessa urat kaulaan. En tiedä sitten mikä niiden tarkoitus on. Ne ovat siinä alaosassa joka on halkaisijaltaan kaliiperia pienempi eli se osa ei ota enää kiinni kun hylsynkaula on laajennettu. Tarvitset siis tuota buttonia vain 243-6,5 laajennusta tehdessäsi.

JSR

Lainaus käyttäjältä: JSRMettä/kevyt ta-malli löytyy, 600mm piipulla,massapedattu, pesä tehty 71mm 8g scenarille. rihlannousu 8", piippu halpa heym, sakon AII-lukossa. Käy säännöllisesti alle ½ moa.

Tuo pyssykkä tehtiin halpaan heymin aihioon, kokonaisuuteen ja piipun antamiin nopeuksiin olen melkolailla tyytyväinen: luottolataus 8g scenarille antaa -5oC 940m/s nopeuksia, joten ylisoonisena pysyy vielä 1200m  :D

Sittemmin noita heymejä on tullut muitakin kotiin, ja pettyä ei ole tarvinnut.

jthyttin

Jaarittelua:

Savagen pitkään irtolippaalliseen lukkoon tehty 260Rem löytyy. Pyssystä alkuperäisiä/modaamattomia osia taitaa olla jäljellä barrel nut... tehty Ihan Itse, ja se näkyy...

- lotharin musta piippu, 26" huitteilla (about niin pitkä kuin 665mm aihiosta sai), 1-8", kierteet nokalla

- pesä Kiffin (PTG) 260Rem Match -karbidikalvaimella, ylimeno 123gr Scenarin mukaan

- rifle basixin "mettäliipaisin" jotain kilon ja puolentoista väliltä (pientä geometriaeroa ja säätöruuveja verrattuna alkuperäiseen)

- vinossa olleet kiikarinkiskon/weaver-palojen reiät avattu seuraavaan millikokoon (olisko M5)

- päälle teräksinen lankasahattu ~20MOA picatinny (pitäis liimailla kun kerkeis)

- bottom metal pitäis tehdä (jälleen kun kerkeis)

- tukki puolitutun jenkin tekemä A5L (A5 laminaattikopio, pitäis pedata Devconilla kun kerkeis...)

- kehtobipodikin odottaa puolivalmiissa tilassa...

- ja rekyylivaste vaihtui rumaan tekeleeseen viime pajareissulla

Erinäisissä puolivalmiissa inkarnaatioissa asetta on tullut ulkoilutettua ehkä 500lks verran. Käyntiä voi luvata konsistentin alle MOA, mutta siitä enempää ei uskalla vielä sanoa. Tuon laminaattitukin pitäis auttaa (ampujaa), mutta toisaalta hervottoman kokoinen lipasaukko ja A5-tukin kapeus estää varmaankin yhtenäisen petauksen (ts. lukkorungon petaus ei jatku lipasaukon/sen reunojen kohdalla yhtenäisenä).

Holkit on Forsteria (mm. Verhon hyvien kokemusten pohjalta, ja lisäksi Reddingin luodinasetuskaran konstruktio on ongelmallinen ainakin pienemmissä kaliipereissa jos käytetään "normaalia" luodin asetustiukkuutta). Hylsyt Rem/Win 243. Vauhtia 123gr Scenar on parhaimmillaan saanut aidon 930m/s ilman painemerkkejä.

Himottais kokeilla raskaampia 140gr luoteja, mutta sen järkevään toteuttamiseen tarviis ylimenokalvaimen. Nyt luodit parkkeeraavat liian syvälle hylsyyn. Ampuu nuo Scenarit pois ja siirtyy uuden piipun (Krieger) myötä vaikka Nosleriin...