Suujarrulla varustetut äänenvaimentimet.

Aloittaja KRG, kesäkuu 24, 2025, 09:58

« edellinen - seuraava »

Jokke Espoosta

Ahaa, jostain syystä mä olin kuvitellut että se vaimentimen etu"seinän" reikä porataan auki ja siihen tulee joku insertti. Jos tuo vaan juotetaan tai muuten liitetään siihen vaimentimen "etuseinään" ulkopuolelle kiinni niin sittenhän tuossa ei ole kyllä oikein muuta kuin voitettavaa.

Mites paljon tuo kierrinsertti muuten lisää vaimentimen painoa? Ei varmaan kovin paljoa?

Alkaa kiinnostamaan...
Trying is the first step towards failure
-Homer Simpson

KRG

Tässä puntaroin yhen SL5i:n jossa PFR Mod on.
Paino on 427-grammaa ilman suujarrua kiinni, ilman Cole-Tac Hussar suojaa.
Tämä on .30 reiällä ja 18x1 kierteellä.
Painoi uutena, ampumattomana 358-grammaa.
Tällä ammuttu jokunen tuhannen laakia, eli karstaa on kertynyt jo melkoilla.
Tuo laippa ja hopealla juottaminen lisää painoa noin 50-grammaa.

Jullimus

Tuota modattua sl5i suujarru yhdistelmää pitäisi verrata samanpainoiseen vaimentajaan. 500g painoinen huippuvaimennin syö rekyyliäkin aikalailla.

HJu

Lainaus käyttäjältä: Jullimus - syyskuu 04, 2026, 12:25Tuota modattua sl5i suujarru yhdistelmää pitäisi verrata samanpainoiseen vaimentajaan. 500g painoinen huippuvaimennin syö rekyyliäkin aikalailla.
Kaupasta voi hakea SL6i, SL7i, SL8i tai SL9i ja voi verrata niihin.
Terveisin,

HJu

metsienmies

Lainaus käyttäjältä: Jullimus - syyskuu 04, 2026, 12:25Tuota modattua sl5i suujarru yhdistelmää pitäisi verrata samanpainoiseen vaimentajaan. 500g painoinen huippuvaimennin syö rekyyliäkin aikalailla.

Mikään pelkkä änkkä ei syö rekyyliä mitenkään verrattavissa hybridiin.

KRG

Olisi mukava tehdä sellainen testi, jossa olisi samanlainen rekyylipenkki mikä oli Yhtä-Reikää miekkosilla.
Mutta se liipaisin laitettaisi servolla laukaistavaksi, jotta ihmisen error siitä poistettaisi kokonaan.
Minkä verran vaimentaja itse poistaa rekyyliä, se on nimittäin harhakuvitelma että vaimennin sitä ihan älyttömästi poistaa, koska eihän se voi sitä poistaa kuin määrän X.
Mutta mikä se määrä X olisi oikeasti, sen mittaus olisi mukava nähdä.
Suomessakin nykyään myydään paljon vaimentajia, niin saisi kattavan testin tehtyä.
Tästä aiheesta oli siis joskus tehty lehtijuttu ja sain luvan siitä kopsut ottaa ja tänne liittää.
Tämä on siis 2007 vuonna tehty dokumentointi, käykääpä lukasee perjantain ratoksi.

https://i.imgur.com/cUjmB7X.png
https://i.imgur.com/PRLt1bL.png
https://i.imgur.com/TuizK0F.png
https://i.imgur.com/rLxPu0N.png
https://i.imgur.com/AVRyDow.png

Jullimus

Lainaus käyttäjältä: metsienmies - syyskuu 04, 2026, 13:36

Vaimentajissa on kyllä eroja rekyylinvaimennuksessa ja piipun nokkaan painoa lisäämälläkin vähenee. Mukava ois nähdä vertailutesti, missä vehkeet on samalla viivalla. Varmasti hybridi voittaa rekyylinvaimennuksessa, mutta kuinka marginaalinen se ero on? Suujarrussa on haittapuoliakin.

Sl5i on muuten sellainen änkkäri, mikä ei itsessään rekyyliä kyllä syö.

p00kaju

Kyllä hybrideissä vaan on oikeasti iso ero, ainakin lähes mihin tahansa kaupalliseen vaimentimeen verrattuna.

Mulla kun näitä hybridejä siunaantunut aika montakin niin esim. OTK T200 vaimennin on jo suht hyvin rekyyliä syövä vaimennin, mutta siihen kun pistää jarrun keulalle niin tosi iso ero tähtäiskuvan heilahduksessa sekä uudelleen vakautumisen nopeudessa.

KRG

Lainaus käyttäjältä: KJJ - syyskuu 04, 2026, 08:45nämä kaverit ainaki puhuu piippuvärähtelystä..

https://www.youtube.com/watch?v=wLH2NLMD8Xk

ot KRG ite aattelin että laita 6-47Lapua siihen uuteen piippuun(kotimainenki) muuten tilasikko jo uuden piipun 7" 120 grainisia hornaa ja bergeriä varten

https://www.youtube.com/watch?v=Qi2lQu-Ts3E

Oliko niin, että tuo 6-47L on vähän kuin grandmotherfather 6mm GT kaliperille?
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin tuosta 6.5x47L on muokattu tuo 6mm GT.
Mutta sitä on jenkeissä ihan 6-47L myös, hiukan pidempi hylsy ja onko ruutitilavuutta ina lisää.
Mulle tuli tällä viikolla pitkän odotuksen jälkeen Bix Andyn aihiot, ja on kaksi niitä 8)
7,77" ja 8" nousulla, varmaan kummankin Tikan lukkorungot naitan, kun nää on 32mm suorat kanget.
Strasseriin en uskalla noin jytkyä piippu laittaa, ei välttämättä lukkorunko kestä, enkä halua ottaa selvää.

metsienmies

Lainaus käyttäjältä: Jullimus - syyskuu 04, 2026, 15:13
Lainaus käyttäjältä: metsienmies - syyskuu 04, 2026, 13:36

Vaimentajissa on kyllä eroja rekyylinvaimennuksessa ja piipun nokkaan painoa lisäämälläkin vähenee. Mukava ois nähdä vertailutesti, missä vehkeet on samalla viivalla. Varmasti hybridi voittaa rekyylinvaimennuksessa, mutta kuinka marginaalinen se ero on? Suujarrussa on haittapuoliakin.

Sl5i on muuten sellainen änkkäri, mikä ei itsessään rekyyliä kyllä syö.

Tottakai niissä on eroja samoin kuin suujarruissakin. Mut väite et paljas änkkä, ihan sama mikä änkkä kyseessä pärjäis mitenkään hybridille on sama kun väittäis että paljas piippu riippuen profiilista veis yhtä paljon rekyyliä pois kuin saman painoinen konstruktio suujarrun kanssa.

Kotimaisissa hybrideissä ainut jarrun haittapuoli on se, ettei välttämättä kannata ampua ilman suojia verrattuna esim maverickiin, jossa hybridinä paukahdus on ihan yhtä kovaääninen kuin paljas piippu. Toki tehoiltaankin se on ihan eri luokkaa. Toki kyllähän jotkut hullut ampuu metällä paljaalla jarrullakin raakana.

Itse en kyllä keksi näis kotimaisis hybrideissä mitään miinusta vs joku paljas änkkä, koska en muutenkaan ikinä ammu metälläkään ilman suojia. Ja ne jotka ampuu ampuis kyllä hybridilläkin todennäkösesti. Tehoiltaan vastaa ACE brakea mutta ammuttavuudeltaan (melu ja ampujan paine) vastaa änkkää

KRG

Tuo on täysin totta.

Ei mikään, ei ainutkaan vaimennin ole mikään rekyylintappaja, vaikka osa vaimentajista myydään myyntilauseilla, erinomainen rekyylin vaimennus, se on kyllä skeidaa, ehkä se voi tehdä temput aivoille, jos se vaimennin on erittäin hiljainen, mutta rekyyliä ei juuri pelkällä vaimentajalla voi poistaa.

Mutta tuo Svemko Genesis Pro oli kyllä pakkosanoa, erittäin hyvä ilman sitä jarruakin, eikä se paina kuin saman verran kuin SL5i jossa hiukkasen karstaa inessä, mutta ei sekään mikään rekyylitön ole.
Kaasun virtauksien suunnitelulla ja niiden hidastamisella on merkitystä, mutta sekin kasvattaa kokoa, ja pieneen pönttöön ei sitä voi tehdä.

Itse pidän AU SL5i parhaana vaimentajana, siis puhtaana vaimentajana.
Erittäin pieni, leikkaa kuitenkin sen kovimman pamauksen, on rosteria kokonaan, eli kestää varmasti
ampua enemmän kuin kuski uskaltaa yleensä sitä kurittaa.

Minäkin käytän AINA kuulosuojaimia, vaikka se vaimennin on, oli mikä tahansa vaimennin, niin silti se
viheltää korvaan sen verran että ei se kivalle tunnu, muutenkin tinnittää ja toisesta korvasta
on 9db kuulonalenema, niin kyllä ne kuulevat suojaimet on kurkot.

Mutta suosittelen kaikkia kenellä on SL sarjan vaimennin, tai Jet-Z, Northstar, tai mikä tahansa
teräksinen vaimennin, ja haluaa sen modata suujarrulliseksi, niin mulle vain sähköpostia.
PFR Mod ei maksa kuin 170€ posteineen, sen työn tekee ihan oikea aseseppä.
Pekka Jormanainen joka asuu Liperissä, on erittäin pätevä mies.
Jos mietit että miksi se hinta on 170€, niin se sisältää sen PFR Mod laipan teon rosterista.
Sitten se juotetaan hopealla kiinni vaimentajaan, sitä varten tehdyllä keskitin työkalulla.
Sen jälkeen sorvissa tehdään kierre, joten ei siinä meille jää hirveästi katetta, mutta on
kyllä erittäin mukava huomata miten moni on tuon halunnut teettää vaimentajaansa.
Kyselyä tulee paljon, että miten sen saisi alumiiniseen vaimentajaan, siinä meillä on mietintämyssyt piässä kun hopealla ei voi alumiiniin juottaa rosterista laippaa, se vaimennin sulaa ennen kuin on siihen lämpötilaan päästy missä hopea sulaa.

Klpro

Silent Steel Streamer kävi kokeilussa. Tuote on laadukkaasti valmistettu ja pikainen koemmunta 300 Win Magilla tuli tehtyä. Rekyyli vähenee merkittävästi, mutta luonnollisesti äänenvaimennus ei ole samaa tasoa kuin pelkällä vaimentimella. Tuotetta voi suositella. Asiakaspalvelu on kyllä suuren kiitoksen arvoinen.
Tasco on parempi mitä kolmenollakasi.

Jullimus

Lainaus käyttäjältä: metsienmies - syyskuu 04, 2026, 17:58Mut väite et paljas änkkä, ihan sama mikä änkkä kyseessä pärjäis mitenkään hybridille
Eikai täällä kukaan tollasta ole väittänyt. Mua kiinnostaisi nähdä kunnollinen vertailu ja tulokset, ei hypeä.

Itse en suujarrullista vaimenninta laittaisi metsästykseen. Syy on liittyy puhtaasti painoon ja ääniin.

KRG

Svemkolla jarrun kera 400 & 530m kunnon myräkässä!!

KJJ

Lainaus käyttäjältä: KRG - syyskuu 04, 2026, 17:31
Lainaus käyttäjältä: KJJ - syyskuu 04, 2026, 08:45nämä kaverit ainaki puhuu piippuvärähtelystä..

https://www.youtube.com/watch?v=wLH2NLMD8Xk

ot KRG ite aattelin että laita 6-47Lapua siihen uuteen piippuun(kotimainenki) muuten tilasikko jo uuden piipun 7" 120 grainisia hornaa ja bergeriä varten

https://www.youtube.com/watch?v=Qi2lQu-Ts3E

Oliko niin, että tuo 6-47L on vähän kuin grandmotherfather 6mm GT kaliperille?
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin tuosta 6.5x47L on muokattu tuo 6mm GT.
Mutta sitä on jenkeissä ihan 6-47L myös, hiukan pidempi hylsy ja onko ruutitilavuutta ina lisää.
Mulle tuli tällä viikolla pitkän odotuksen jälkeen Bix Andyn aihiot, ja on kaksi niitä 8)
7,77" ja 8" nousulla, varmaan kummankin Tikan lukkorungot naitan, kun nää on 32mm suorat kanget.
Strasseriin en uskalla noin jytkyä piippu laittaa, ei välttämättä lukkorunko kestä, enkä halua ottaa selvää.

hyvä hartiakulmaha gtssä on ja luulis tuota arcia pikkasen kovemmat lähötki saavan vois pitkällä kurkulla nuo raskaat 120 grainiset kuulat olla melko jollottajia pitkälle matkalle

https://static.hornady.media/site/hornady/files/load-data/6mm-ARC-Bolt-gun-120gr-A-Tip-data.pdf

ittiä ainaki kuumottas 7"