Asekiinnitteiset laseretäisyysmittarit (WMLRF)

Aloittaja mjpaanan, toukokuu 26, 2025, 00:25

« edellinen - seuraava »

HJu

EO Seekeristä on julkaistu nippu videoita vajaa viikko sitten YT:ssä. Juttelee Kestrelien Link:n kanssa tuulitietojen osalta mutta ei hyödynnä Applied Ballisticsia vaan laite laskee lentoradat itse. Itse laitteeseen mahtuu kerralla neljä ballistista profiilia mutta kännykää niitä mahtuu enemmän. Profiilit on näppärintä luoda puhelimella ja syöttää bluetoothilla laitteeseen.

Kun laite on käytössä niin siitä puuttuu ainoastaan tuulenluku jonka arvot voi syöttää myös käsin. Laitteessa on tulevaisuutta varten kiinnityspiste ja dataportti laitteen päällä. Ei varmaan olisi iso homma tehdä siihen jonkinlainen Calupso Minin tyylinen tuulimittari jolloin Kestreliä ja bluetooth-radioliikennettä ei edes tarvittaisi.
Terveisin,

HJu

KRG

Seeker on jo myynnissä.
Mulle tulossa testiin laite.
Videota on YT:ssä jo EO:n tekemänä.

https://www.youtube.com/results?search_query=element+optics+seeker

laitos

Onkos Seekerissä mahdollisuus asettaa kohdistuksen "offset" eri profiileille? Nimim. Ratapatruunat käy satasessa eri kohtaan kuin metsästyspaukut.

KRG

Seeker kohdistetaan laserilla noin 5-10cm kiikarin ristikon päälle 100m matkalle.
Siihen saa laitettua 4 eri profiilia.
Eli jos itse muistaa omien patruunoiden eron, niin profiilia valittaessa muistaa eri kohdistus rata vs metsästys.

laitos

Eli saako tuohon asetettua niin, että ratapaukku käy sataseen kohdilleen ja metsäpaukku 2cm yli, niin metsäpaukkuprofiililla 100m etäisyydelle seeker näyttää korjaukseksi -0.2mil ja huomioi vastaavan korjauksen kaikilla etäisyyksillä?

Tämä on näitä perusjuttuja AB / Kestreleissä...

HJu

Mites näiden laserien kiinnitys diving boardeilla? Miten korkea kiskon tarvitsee olla esim 34mm runkoputken ja 56mm objektiivin kanssa kun Seekeriä yrittää kiinnittää? Tässähän on kaksi muuttujaa. Ensinnäkin dataikkunan pitää näkyä korotornin takaa ja kisko ja laser eivät saa ottaa kiinni tähtäimeen. Joissain lasereissa etäkäyttökytkimen liitin saattaa tarvita tilaa suhteessa torneihin.

Esim Spuhrilla on kolmea korkeutta erillisiä kiskoja. 34mm  runkoputken kiinnitysrenkaiden osalta (törkeän kallis lisävaruste) löytyy vain yksi korkeus. Mikä olisi hyvä ratkaisu Seekerille jos tähtäimenä on S&B PMII 5-25x56 DT tai Zeiss S3 6-36x56?

Paljonko picatinnykiskolla pitää olla kiinnitysslotteja/pituutta että laseri pysyy kohdistettuna?

Oletteko pohtineet laserin kiinnittämistä suoraan spotteriputkeen jossa siihen ei kohdistu rekyyliä ja kohdistus pysyy käytännössä samana kaikille matkoille (esim 50mm offset 100m matkalle). Tällöin spotteri mittaisi ja ilmottaisi arvot ja ampuja kiväärin takana tekisi mitä spotteri käskee.
Terveisin,

HJu

SO

Lainaus käyttäjältä: HJu - syyskuu 27, 2026, 12:40Oletteko pohtineet laserin kiinnittämistä suoraan spotteriputkeen jossa siihen ei kohdistu rekyyliä ja kohdistus pysyy käytännössä samana kaikille matkoille (esim 50mm offset 100m matkalle). Tällöin spotteri mittaisi ja ilmottaisi arvot ja ampuja kiväärin takan tekisi mitä spotteri käskee.

Pohdin tota samaa ja käytännössähän toi vain nopeuttaa vanhaa toimintamallia jossa LEMillä varustetulla kiikarilla spotteri etsii maaleja kertoen etäisyyksiä ja ampuja painaa nappia ohjeiden mukaan.

Ippe69

Lainaus käyttäjältä: Ippe69 - lokakuu 29, 2025, 19:31Minä taas näen tuollaisella erittäinkin paljon hyötyä TA-toiminnassa parina. Mutta ei niinkään asekiinnitteisenä vaan spottiputkeen asennettuna.
Häyhässä esimerkiksi oli paljon tilanteita missä spottiputkella etsin maaleja ja spottasin osumia ja ohilaukauksia, mutta jouduin niiden välissä eri laitteella mittaamaan etäisyyden. Spottiputkeen asennettuna tuollainen olisi helpottanut toimintaa paljon.
Köyhyyden takia sellainen on kuitenkin vielä hankkimatta.

Olen pohtinut jo viimevuonna, mutta olen edelleen köyhä.
Partion ampujalla on sellainen aseessa mknkä takia tarve on vähentynyt kun minun ei tarvitse välttämättä mitata etäisyyttä. Mutta olisihan se silti hyvä olla!