Lapua Max Range Target

Aloittaja KRG, tammikuu 18, 2025, 15:10

« edellinen - seuraava »

Jullimus

Ihan mielenkiinnosta minkälaisia testituloksia olette saaneet latauspituuden vaikutuksesta 6,5 creedmoorissa? Esim perus scenar luodeilla.

Hornady podcastissa oli melko mielenkiintoisia tuloksia saatu, kun latauspituuden vaikutusta oli testattu sammy pesäisillä 6mm ARC ja 6,5mm Creedmoor kivääreillä. 6,5 creedmoorilla testatut luodit oli 140 grain ELDM ja 135 grain A-tip. Muistaakseni 0,25-3mm etäisyys rihloista oli testattu noin 0,25mm hypyillä, 35 laukausta per hyppy 200 yardin testitunnelissa. Yhteenvetona huonoimman ja parhaimman latauspituuden ero oli ollut kasan mitassa noin 0,15 tuumaa 35lks/200yard.

KRG

Eilen kävin .260Rem kokeilemassa uutta latausta.
Tripla-5 oli kannussa 43,3gr ja COL 72mm.
Kokeilin, josko saisi sen 144gr pillerin lentämään 850 m/s.
43 gr se keskinopeus oli edellisellä kerralla 845 m/s.
Oulun poikien suujarru oli nokassa.
7 laukausta ammuin, niin keskiarvo oli 838,8 m/s.
SD 0.4 m/s ja ES 1.0 m/s.
Mut kasan koko ei ollut mikään yhtä reikää, mut oli tasainen kyyti.
SL5i ampui nätimpää kasaa, mut ei ollut yhtä tasaiset vauhdit, toki eka vitonen oli
838,6 m/s vauhdit 5-ls keskiarvo.
SD 0,7 m/s ja ES 2.0 m/s.
Eli voisi sanoa, että 43,3gr Tripla-5 on tuohon omaan .260Rem, on tuo kuorma ainakin vauhdin osalta kohillaan.
Ehkä se 41gr oli käynnin kannalta hiukan parempi, mut ei tuo tälläkään SL5i nokassa huono ollut.
Tätä voisi jatkojalostaa lisää.

KRG

Eka testireissun video.
Strasseri rakasti tätä kuulaa.

KRG

.260rem Krieger 400m.

Nätisti piirtää 41gr Tripla-5.

KRG

Testasin MaxRangea omassa, väljässä, ylimenosta palaneesta Kriegerin 6.5 Creedmoorista, josta lyheni 5/8X24 kierteen verran piippu ja 18X1 tuli tilalle.
Kyllähän tuolla vielä ampuisi tätäkin kuulaa, mutta en rupea vanhusta enempää rääkkäämään.

p00kaju

Lainaus käyttäjältä: KRG - kesäkuu 19, 2025, 14:56Testasin MaxRangea omassa, väljässä, ylimenosta palaneesta Kriegerin 6.5 Creedmoorista, josta lyheni 5/8X24 kierteen verran piippu ja 18X1 tuli tilalle.
Kyllähän tuolla vielä ampuisi tätäkin kuulaa, mutta en rupea vanhusta enempää rääkkäämään.

Ei nyt osu ihan tähän jälleenlataus kategoriaan mutta sulla kun noita vaimentimia on mahdoton määrä niin täytyy kysyä että ootko lähinnä käyttänyt ihan kaliiperi kohtaisia vaimentimia vai käytätkö myös esim. 308 vaimentimia 6.5 aseen kanssa?

Jos oon käsittänyt oikein niin tarkkuuteen se ei vaikuta mitenkään, korkeintaan vaimennusteho jää aavistuksen vajaaksi.

Oon kyllä kaikki videot katsonut mutta en heti muista että onko tästä ollut mainintaa.

JEPN

Lainaus käyttäjältä: p00kaju - kesäkuu 19, 2025, 19:04Ei nyt osu ihan tähän jälleenlataus kategoriaan mutta sulla kun noita vaimentimia on mahdoton määrä niin täytyy kysyä että ootko lähinnä käyttänyt ihan kaliiperi kohtaisia vaimentimia vai käytätkö myös esim. 308 vaimentimia 6.5 aseen kanssa?

Jos oon käsittänyt oikein niin tarkkuuteen se ei vaikuta mitenkään, korkeintaan vaimennusteho jää aavistuksen vajaaksi.

Oon kyllä kaikki videot katsonut mutta en heti muista että onko tästä ollut mainintaa.

Ei ole vaikutusta tarkkuuteen, jos vaimentimessa ja kierteessä on kaikki kunnossa. Desibelejä vuotaa ulkoilmaan enemmän, mutta sen merkittävyys on jokaisen itse punnittava. Itse olen huoletta käyttänyt samaa .30-vaimenninta 308:ssa ja 260:ssä. Videoita ei ole tullut katsottua, mutta täällä sitä on mm. käsitelty: https://www.takilta.fi/keskustelu/index.php?topic=19986.msg110265#msg110265

p00kaju

Lainaus käyttäjältä: JEPN - kesäkuu 20, 2025, 08:42
Lainaus käyttäjältä: p00kaju - kesäkuu 19, 2025, 19:04Ei nyt osu ihan tähän jälleenlataus kategoriaan mutta sulla kun noita vaimentimia on mahdoton määrä niin täytyy kysyä että ootko lähinnä käyttänyt ihan kaliiperi kohtaisia vaimentimia vai käytätkö myös esim. 308 vaimentimia 6.5 aseen kanssa?

Ei ole vaikutusta tarkkuuteen, jos vaimentimessa ja kierteessä on kaikki kunnossa. Desibelejä vuotaa ulkoilmaan enemmän, mutta sen merkittävyys on jokaisen itse punnittava. Itse olen huoletta käyttänyt samaa .30-vaimenninta 308:ssa ja 260:ssä. Videoita ei ole tullut katsottua, mutta täällä sitä on mm. käsitelty: https://www.takilta.fi/keskustelu/index.php?topic=19986.msg110265#msg110265

Kiitos linkistä ja vastauksesta. Näin minäkin olen käsittänyt ja mahdan olla ostamatta erillistä creedmoor vaimenninta. Löytyy jo parikin eri vaimenninta 308:siin ja nyt tuli eka 6.5 pirttiin.

Nyt en sotke enempää tätä ketjua väärässä aiheella.

AMa2

Morjensta kaikille pitkästä aikaa. Nimimerkki "AMa" nyt tällä nikillä, koska jotain oli tapahtunut ja paljon unohtunut.

Latailin kokeeksi tuota luotia ja hain aluksi pelkästään latauksen rajoja N555-ruudilla. Pyssy on 6,5 Creedmoor T3x A1 jossa 24" piippu. Tuloksia:

https://aijaa.com/7JBDom

Myöhemmin testailin myös 8,8g Scenar L -luodille tuota ruutia enkä siinäkään saanut aikaiseksi painemerkkiä.

Viimeisen päälle high-end testilaboratorio:

Jahas, mitenkähän tänne liitetään kuvia...

TSa

Lainaus käyttäjältä: AMa2 - kesäkuu 20, 2025, 15:06Morjensta kaikille pitkästä aikaa. Nimimerkki "AMa" nyt tällä nikillä, koska jotain oli tapahtunut ja paljon unohtunut.

Latailin kokeeksi tuota luotia ja hain aluksi pelkästään latauksen rajoja N555-ruudilla. Pyssy on 6,5 Creedmoor T3x A1 jossa 24" piippu. Tuloksia:

https://aijaa.com/7JBDom

Myöhemmin testailin myös 8,8g Scenar L -luodille tuota ruutia enkä siinäkään saanut aikaiseksi painemerkkiä.

Viimeisen päälle high-end testilaboratorio:

Jahas, mitenkähän tänne liitetään kuvia...

Koitinkin juuri löytää tuota luodin pituutta, jotta voisi simuloida latauksia Grt:ssa. Mikseiköhän Lapua kerro noita suoraan?
Olen kalibroinut oman Grt:n 8.8g ja 9g scenar latauksilla, joilla saan nopeudet täsmäämään aika tarkasti. Vaihtamalla luodin maxrangeen sain samat nopeudet kuin mitä mittasit. Paineet on oman simuloinnin mukaan korkeammat. Grt:n pmax. on 2.95g kohdalla ja 100% burn 2.8g kohdalla. Ase on siis sama.

Ihmettelen kyllä tuota VV:n max. latausta 2.60C, täyttöaste 93% ja puristuslataus muka. Nopeuskin jää huomattavasti ilmoitetusta. VV:n Scenar latausten arvot vastaa simulointia ja todellisuutta aika hyvin.

Kai tuota maxrangea pitää kokeilla myös. Lähinnä kiinnostaa että saako painavammalla luodilla pienemmän nopeushajonnan kun 100% burn on helpompi saavuttaa. Itse koitan ehkä pysytellä jossain 2.80-2.85g alueella, jossa nopeudet pitäisi olla 815-830 m/s luokkaa.

You cannot view this attachment.

SVv

Mun omat testit Lapua Max RT 6.5mm on vasta alussa. Ammuin ensimmäisen testisarjan 6.5 Creedmoor TikTac:lla. Piipulla on ammuttu noin 2300 lks, eli "rihlakosketusta" tai edes lähelle lataamista oli turha miettiä. Kosketus ylimenoon löytyi +76mm lukemista. Valitsin latauspituuden sen mukaan mitä lippaaseen mahtuu ja joka oli tuttu edellisestä 8.8 Scenar-L latauksesta, eli 74.0mm.

Hylsynä kerran ammuttu Sako Range isolla nallilla. Mallinsin latauksen GRT:llä perustuen edellä mainittuun 8.8g Scenar-L lähtötietoihin. Hylsyn tilavuudet luonnollisesti mitattu ja koska GRT:stä ei Lapua Max RT:tä löydy, muokkasin sen scenarista.

Mun prosessi toimii siten, että haen CIP maksimipaineet GRT:llä +40C ruudin lämpötilassa ja tämä on mun aloitusmaksimi. Ideana luonnollisesti, että patruunaa voipi ampua myös kuumalla kesäkeleillä tai kun patruuna on odotellut kuumassa pesässä hetkisen ennen laukausta.

Ekan koesarjan, 6x5lks, ammuin 100m radalla. Lataukset 42-43gr, 0.2gr stepein,N555.

Kaikki kasat 16-25mm välillä, mutta parhaat löytyi 42.8 ja 43.0gr (16mm ja 17mm). Tässä kohtaa pitää mainita, että GRT:n laskema optimal barrel time (OBT #5) löytyi kutakuinkin tasan tuosta 42.8gr kohdalta. Liekö tuossa OBT:llä on joku taika?

Seuraava koesarja onkin nyt ladattu tuonne 42.7-43.2gr alueelle 0.1gr stepein, eli törkeen tiukka ikkuna. Ennen kuin joku kyseenalaistaa tuon ikkunan liian tarkaksi, pitää sen verran kertoa, että vaakana Precisa XM60 jossa tarkkuus ilmoitettu 0.001g. Testi sarjan lataukset on erittäin tarkat, max +-0.001gr. Teknisesti ottaen tuo vaaka on kosteusanalysaattori, mutta toimii myös vaakana kun ei laita lämpöjä päälle.

Seuraava sarja on tarkoitus ampua tulevana keskiviikkona 300m radalla, koska 100m ei eroja tule enää saamaan tuolla piipulla. En siis oleta enää saavani alle puolen MOAn läjiä jatkuvasti :)

Saapi nähdä miten käy.

Tramppi

Testaillu tätä luotia omassa 6,5creedmoor supervarmintissa. Piipun pituus 24". Piipulla ammuttu noin 1700lks.
Ruuti N550. Nalli CCI BR4. Jokaista latausta 2kpl, lähinnä hain vauhteja ja max latausta paineiden puolesta. Amet 100m.

Lämpötila ulkona +23, täysi auringon paiste.

35gr = 743 ja 739ms
35,5 = 747 ja 748ms
36gr = 754 ja 758ms
36,5 = 764 ja 765ms
37gr = 773 ja 777ms (Vihtavuoren taulukon max lataus 36,9gr)

"Kasat" noin 10-15mm.

Toisena päivänä ulkona +13 ja sateista.
40gr = 822 ja 820ms
40,5 = 827 ja 828ms
41gr = 841 ja 840ms Nallit alkoi tässä vaiheessa painumaan ihan aavistuksen lyttyyn.

Toisen päivän ammunnoissa 40gr ja 41gr latauksen"kasat" yhtä reikää, luodinreikä levisi noin 2-3mm. 40,5gr latauksella reiät 12mm päässä toisistaan.

Jatkan lataus kokeiluita 40-41gr ruutiannoksella ja isommilla laukaus määrillä että selviää todellinen tarkkuus.

Tarkkuuden puolesta en ole toistaiseksi erityisen vakuuttunut tästä luodista.
Samaan aikaan testasin 9g scenaria 40,5 - 42gr latauksilla 0,5gr välein. Tämä luoti kävi kaikilla 4:llä latauksella hyvin. Myös eri latausten osumapiste oli keskenään lähes sama.

Jullimus

Mainiota dataa Trampilta. Millä latauspituudella olet testaillut maxrangea ja 9g scenar?

KRG

Millä mittarilla te mittasitte nuo melkein 900 m/s vauhdit tälle MaxRangelle?
Minä en päässyt etes 850 m/s ja alko hylsyt näyttää jo painemerkkejä, tosin .260Rem kaliperi.
Oli Lapuan ja Alphan pieninallista hylsyäkin, ei tuo nyt mitään ihmeellistä ole, Lapua on parempaa.

Tramppi

Lainaus käyttäjältä: Jullimus - heinäkuu 04, 2025, 18:43Mainiota dataa Trampilta. Millä latauspituudella olet testaillut maxrangea ja 9g scenar?
Lataan molemmat samaan mittaan 57,3mm ogivesta mitattuna. Maxrangen pituus luodin päähän on tällöin 72,5mm paikkeilla ja 9g scenar 71mm.