Vanhat 22 LR patruunat

Aloittaja Hannes, tammikuu 15, 2025, 19:59

« edellinen - seuraava »

Hannes

Sain tutulta parituhatta piekkarin patruunaa, usealta valmistajalta. Vanhimmat varmaan 30 vuotta. Osassa vahapinta ok, osassa ei vahaa jäljellä, osassa luoti oksidoitunut niin etteivät enää mene revolverin rullaan tai kivääriin.
Mitä näille voisi tehdä?
Muutaman patruunan raaputin ja koeammuin.
Millä näitä voisi rasvata -onko tarpeen? Vai pitääkö hävittää koko satsi?
Hannes

Räiskis

Taitaa olla hävitystavaraa? Kai nuo ampuakin voi mutta ääntä kummempaa ei kannata odotella, tarkkuus menny ja jos vahat kadonnu niin putsattavaa varmaan piipussa.
Itellä kans jonkun verran Lapuan DominatorL paukkuja, joskus oli loistava patruuna mutta nyt taitaa myös olla hävityskamaa.

kesämies

Samaa vikaa rahikaisellakin. Ne Lapuat mistä vahanrippeet on poistettu on tehneet reikää tauluun. Piippua en suppean testin jälkeen syynännyt. Kaveri taisi (moottori?)öljyyn kastetulla rätillä siistiä roippeita ...
On käynyt mielessä, että kun kaapin kätköistä tulee vastaan Leen luotivahaputeli, niin josko kokeilisi rasvata sillä uudestaan. Samaa kamaa menee isompiin lyijyluoteihin. Ei sillä ainakaan korkealta tipu, kunhan nalli napsahtaa?

kawatus

Ite vahasin kenkävahan ja tärpätin sekotuksella luodit. Tärpätti haituu pois niin jäi vaha pintaan. Samalla pehmitti vanhan vahan jäämiä kuulassa.
Nämä oli vielä hyvinkin tarkkoja Lapuan masteria jotka tehty ampumahiihtäjän kivääriin lapualla. Riippuu ihan siitä miten säilytetty.

metsuri

Mitä eroa on Master L ja M ?
Sain jonku sata kutia M:ää, jotka vielä hyvässä kunnossa.

HJu

Master L on vähän paksumpi kuin Master M. Asekohtaisesti jompikumpi käy yleensä paremmin.
Terveisin,

HJu

Koheltaja

Sain aikoinaan ennen Lapuan pamausta valmistettua kakkoslaatuista 22LR patruunaa (sini-keltainen rasia) ja niissä oli vaha kovettunut ettei yksikään patruuna pesittynyt. Alkuun manklasin kahden levyn välissä vahat muotoon että mahtui pesään, paukkui ja käynti ihan ok. Sen jälkeen kalvettiin vanhasta piipunpätkästä supistusholkki, patruuna painettiin käsin holkkiin ja toisesta päästä tökättiin tapilla patruuna pois holkista. Käynti oli todella hyvää vaikka oli yliäänisiä.
Kylätason ampuja

Jan I

Jostakin syystä nuo 22 Lr paukut menettää tasalaatuisuutensa vanhetessa ja pahimmillaan lentää 1022ta ulosvetäjän kynnetkin kun ampuu, kuten kaverilla kävi.

Laittaisin itse yli 20v vanhat paukut hävitykseen ellei ole vehjettä jolla ei väliä ja tarkoituksena ainoastaan jonkinlaisen pamahduksen kuuleminen...

Vanhoja Lapuoita myös yritin joskus elvyttää poistamalla vanhat vahat brakecleanilla ja öljyämällä paukut, osa osui suurin osa ei

Lähetetty minun SM-F711B laitteesta Tapatalkilla
Fac ut vivas

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: Jan I - tammikuu 16, 2025, 21:42Laittaisin itse yli 20v vanhat paukut hävitykseen ellei ole vehjettä jolla ei väliä ja tarkoituksena ainoastaan jonkinlaisen pamahduksen kuuleminen...

Mulle saa toimittaa kaikki länsimaiset 22LR hävitykseen menevät patruunat.
Kylätason ampuja

JPu

Heh mulla on ainakin 40 vuotta vanhojakin patruunoita kaapissa ja ei niissä ole tapahtunut mitään muutosta siihen mitä ne olivat. No ei niitä ole säilytetty mökillä kesät-talvet vaan tasalämmössä kuivassa patruunakaapissa. Käynti yhtä hyvää kuin ennenkin ja nopeudetkin pysyneet samoina (vähän yliäänisiä). Ampumalla vanhimmat aikanaan poistuu kaapista :)
JPu, TRG-300LM ja pari muuta

JANI74

Ostin aikanaan 8000kpl vanhaa Lapuan masteria ja ampunut niitä ihan tyytyväisenä T1x tikasta. Vahaa ei luodeissa näy eikä tunnu ja hyvin paukkuu. Tarkin paukku mitä olen tuohon Tikkaan löytänyt. Parhaillaan piirtää yhtä isonevaa reikää 20lks 50m.

Koheltaja

Sama havainto vanhoista Lapuan 22LR patruunoista, käynti ihan jotain muuta kun nykyisillä patruunoilla, ellet ole valmis maksamaan 0.5€ nykäisy.

-90 luvun kiinalaista paukkua kun vielä saisi, oli halpaa ja käynti parempien SK:n luokkaa.
Kylätason ampuja

Janne761976

Vähän aikaa sitte ostin 1500 Eley Tenexiä eräältä entiseltä ruotsalaiselta kilpa-ampujalta. Ikää paukuilla yli 50 vuotta. Vahat kuivunu, mutta patruuna käy erinomaisesti. Ehkä noin 800 laakia menny ja nolla ongelmaa. Käy ja kukkuu.

Räiskis

Noi Kiinalaiset paukut oli hinta/ laatusuhteelta loistavia, tuli haettua seurallekin varmaan 50000 kpl, eka satsi ihan huippua. Jonkun verran sotkuisia, vahaa rutosti. Niitäkin joku laatikko kaapissa.

Jan I

Ompa jännä miten erilaiset kokemukset vanhoita paukuista voi olla, vai onko minulla vaan käynyt aina p☆ska mäihä.

Kun ostin tuon kiväärin niin ostin myös tuota Masteria kaverilta satsin oli jo silloin pois Lapuan valikoimista, tuo kävi ihan unelmasti (luultavasti pienin kasa jonka olen tuolla kiväärillä ampunut) joten jätin pari laatikkoa jemmaan pahan päivän varalle kun löysin toisen paukun jonka lotti kävi lähes yhtä hyvin. No tästä n.7 vuotta eteen päin (voi olla pitempikin väli) tuli päivä jolloin paukut oli vähissä ja ajattelin että käynkin kisan noilla. Pikkupakkasessa ok kelissä kuitenkin välillä kuului aseesta piff ja osuma missä sattuu.

Uutta Teneksiä kokeilin kaverilta ja se kävi aika hyvin, sain satsin myyjän mukaan n.20v vanhaa Teneksiä ja ei tahtonut pysyä ilmakivääri taulussa 100m ok kelissä.

Nuo aijemmin kertomani lapuat oli 70-80 lukujen vaihteesta ja osa kävi pistoolista ihan napaa 25m mutta useat ulkona mustalta.

Lisäksi tuo tapaus jossa kaverini sai toiselta vanhoja paukkuja ja 10/22 porsi niistä...

Uudet paukut on aina käyneet ainakin jossain määrin paitsi tuo Tac 22 yhdessä pistoolissa jossa osumatkin oli poikittain.

Lähetetty minun SM-F711B laitteesta Tapatalkilla

Fac ut vivas