Uusi kaliiperiehdotus?

Aloittaja JpL, marraskuu 13, 2004, 18:58

« edellinen - seuraava »

Koheltaja

Jyri Jalonen on ainoa jolla on 300JHC:n pesäkalvain, myös latausholkit on Jalosen omaa valmistetta. Rynkynpaukun saa samoilla metodeilla hirvilailliseksi kun JHC:n mutta rynkyn hylsy ei ole kovin kuuluisa kestävyydestään kovilla latauksilla, nallitasku tuppaa menemään väljäksi kovilla latauksilla muutaman laakin jälkeen. Myös hylsyt tuppaa venähtämään aika iloisesti joten pitkäikäisiä rynkynhylsyt ei ole muutoin kun kohtuullisilla latauksilla. Kukaan ei estä tekemästä 7,62X39:iin hylsyjä .220 Russianista, sen jälkeen nallitaskut kestää kyllä mutta venymisestä ei päästä eroon rynkynhylsyn onnettoman olkapään takia.
Kylätason ampuja

keitsu

Entäs 7mm JHC? Joko sellaisesta on kuulunut huhuja? Voiskohan sellaista suunnitella noiden 7x33 Sakolaisten uudelleen pesitys kaliiberiksi.

JpL

Tuota noin... mikähän on rihlannousu tuossa mainitsemassasi kiväärissä? Mä luulen, että se on sen verran loiva, ettei se toimi nopeammassa luodissa - tai sitten toimii. Mahdotonta mennä sanomaan mitään. Mä melkein ehdottaisin ihan uuden kiväärin teettämistä - ellei se 7 millinen ole kovin halpa ja hyvässä kunnossa. Sä joudut kuitenkin pesittämään sen uudestaan, ja onhan aina uusi piippu uusi piippu, eikä hintakaan varmasti nouse hirveäksi. Ainakin oma seppäni tekee hyvän kiväärin hyvin kohtuuhintaisesti - saapa siihen vielä mittatilaustukinkin. Mä en itse ota vastaan kuin aktion. Sakon lyhyt - onko se L46? - olisi oikein näppärä vaimon mittoihin.

JpL
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

tanni

Mahdollisimman "pieni" hirvikaliiperi... no joo:

- pienin luoti 6,5mm. Yli 10g hyvän BC:n luoteja ei tosin löydy ennen kuin 7mm luodeista. Ja pikkuhylsystä .30 luoti saattaa kuitenkin olla helpompi saada hirvilailliseksi

- hylsyn kanta joko rk/PPC, perus-.308 tai Short Mag (WSSM). Muista tavallisista (.222Rem jne, 9mmPara/7x33) ei taida saada. Unohdetaan laippakannat (30-30, JDJ:t ym - on aika pitkiäkin).

- hylsyn pituus... no jos .308 on liian pitkä, niin WSSM, PPC ja BR (Remington Bench Rest, .308 kanta mutta lyhyempi).

Lukkorungot: WSSM:ään (siis 6,5mm tai isompi villikissa) Browning tai Winsu, en tiedä tekeekö muut (Savage jne) oikean pituiseen lukkoon, PPC:hen Sako, CZ, Jalonen,..., BR:ään Jalonen, Remington...

Jos jokin .222 tai muu pienempi lukko on avarrettavissa .308 tai isommalle kannalle, niin eiköhän se silloin ole "liian pitkä" myös - tyyliin Tikka T3.

7x33 Sakosta en kyllä usko että saa tehtyä hirvikivääriä millään.

6.5-243WSSM kalvain: http://www.midwaysuomi.com/suomi/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=957704">http://www.midwaysuomi.com/suomi/eprodu ... mID=957704">http://www.midwaysuomi.com/suomi/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=957704 -jos se ta-metkuvjan kaveri teki tämän kalvaimen, niin mitähän lukkorunkoa se käytti?

Holkit kannattais varmaan avartaa 25 WSSM:n holkeista. Hitto kun olis lukkorunko tollaiseen...

Niin jos projektin budjetti on matala niin rk-kaliiperinen Sabatti tai CZ ja siihen PPC:n kalvaimella pesä (voi olla että joutuu ottamaan piippua kierroksen tai kaksi taaksepäin) and that's it.

Eli vaihtoehdot: 6.5mm BR, 7mm BR, 30 BR, 300 JHC, 6.5mm JHC, 6.5mm-.30 PPC, 6.5mm-338 WSSM.

JpL

Jep
Totta. Huomaatteko muuten, että olisi noilla vahva tilaus, mutta kaikki on käytännössä villikissoja. Minne ihmeeseen on kadonnut keskialueen vakikaliiperit?

JpL
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

HJu

Ei keskialueen vakiokaliperit ole minnekään hävinneet. Niiden nimiä ovat 308 Win, 7-08, 7X57, 6.5X55 jne.

Patruunatehtaiden aika on viime aikoina kulunut lähinnä erilaisten magnum-kaliperien värkkäilyyn. .260 Rem on sitten taas niitä harvoja maltillisia uusia kalipereja.

Jos ei halua JHC/Grendell-villikissojen kanssa sählätä niin .260 Rem on ihan hyvä. Lapuan .243 Win käyttää .260 supistusholkin kautta niin siinä meillä on kisaluokan .260 Rem hylsy. Hirvelle riittää kevyesti ja pitkän matkan tarkkuusammuntaan kunhan on 8" rihlannousu. Rekyyli ei ole paha. Piippuja saa pesitetynä Lothar Waltherilta ja taitaa Suomessakin olla yhdet kalvaimet.

6.5m Grendelin piippuja pitäisi muuten saada nykyään suoraan Lothar Waltherilta. Heillä on yhteistyötä ollut Grendelin kehittäjien kanssa jo ennen 6.5 mm Grendeliä.
Terveisin,

HJu

keitsu

JpL: En ole vielä nähnyt tuota asetta omissa käsissä joten en osaa sanoa siitä mitään. Speksejäkään ei löydy joten enpäs osaa sanoa. Muistaakseni se kuitenkin on L46.

Uudeksi aseeksi, jos joskus sellaisen laitan tulee ihan varmasti jokin muu kuin 7mm. Esim 300 WSM tms..

Päällimmäisenä oli mielessä saisko tuommoisesta 7x33 Sakolaisesta tehtyä suorempilentorataista asetta ilman kaikkien osien muokkaamista tai vaihtoa. Toisinsanoen halvalla (muutama satanen). Todennäköisesti ei saa. Ja jos ei saa niin minun puolesta saa jatkaa pölyyntymistään :-)

Chillie

KO aseen alkuperäisiin kalibereihin on kuulunut 222 rem...

Joten siinäpä olisi pikkaisen suoremmalla lentoradalla oleva kaliberi... Tosin ei nyt sentään hirvi laillinen...

S

HJu

Sakon orginaalista 7X33 lintukivääristä saa pitkän matkan tarkkuuskiväärin helpoiten ja pienimmällä rahalla myymällä sen, laittamalla välirahaa 1-300 euroa ja ostamalla CZ 550 Varmintin kal 308 Win.

Asekeräilijät eivät myöskään kiroa sinua ja sukuasi kolmanteen polveen saakka kadotukseen jos ET kajoa siihen Sakoon. Jos kajoat niin taas on yksi hyvä orginaali Sako pilattu virityksellä joka ei kuitenkaan ole hyvä. Lisäksi rahaa säästyy.
Terveisin,

HJu