6,5PRC

Aloittaja rum, marraskuu 25, 2024, 18:55

« edellinen - seuraava »

Repe2

En löytänyt MRP:tä keväällä vaikka etsin, ajoin jopa rapian 200km, onneksi oli muutakin asiaa kohteessa, muuten olisi saattanut Oulun Ruodon saldoerhe jo jopa ituttaa. N565:llä on menty, 9g Scenar lähtenyt 920-930m/s ja 8grammanen 970m/s, molemmat osuu hyvin kun vaan saan pidettyä tekniikan kurissa, pieniä haasteita tässä suhteessa ollut. Kotimaiset uudet kuparit Blade ja TRX yllättäneet positiivisesti, johdonmukaista käytöstä nopeuksissa vrt Scenarit ja hyvää osuntaa ilman jumppaa, ainakin toistaiseksi. Molemmille kupareille löytynyt kyytiä 960-970m/s. Lapuan uusilla hylsyillä tahtoo tulla pullo täyteen, kerran muokatuilla Normilla on paremmin tilaa, mittaustenkin mukaan hiukan tilavampi kuin Lapua, saa nähdä miten Lapua sitten muokattuna on.

Jullimus

Norman sivujen mukaan MRP valmistus lopetettu.

psk123

Minä sain tuon Ruodon viimeisen purkin ja tänään sain eri laatua Normaa ja samalla ilmoituksen, että ovat viimeiset Normalaiset, koska maahantuoja lopettaa Norman ruutien maahantuonnin

MOj

Lainaus käyttäjältä: Repe2 - syyskuu 30, 2025, 13:18N565:llä on menty, 9g Scenar lähtenyt 920-930m/s

Piipun pituus?

Repe2

600 millinen tehdas-varmint.

MOj

Aika kovat lähdöt 565: lla riihimäen? piipusta. Millaisella ruutiannoksella? Onhan mittari ehjä😉.

Repe2

Mittari on FX, eikä sen tulosteet ole edellisestä ProChrono DLC:stä häiritsevästi poikenneet, kaikki kuitenkin mahdollista. VV:n taulussa on 3,42g maksimi Scenar 9g 873m/s, piippu 610 ja nalli Fed215. Omasta 3,6g tekee FedGM210MI-nallilla 861m/s, eli nuo VV:n annokset alkaa olla jo toimimattomia, Fed215 vaikutusta en ole pystynyt tutkimaan. 932m/s löytyi karkealla tikapuulla ammuttuna 2lks, lämpötila 31astC, varmasti överi, mutta hylsy poistui ja terveisinä hento ejektrorin kolon ja tapin peilaus. Pakitin siitä 0,05g 3,8grammaan ja 923m/s, jota olen ampunut kaksi 5lks nippua viileämmässä, 16,5mm ja 8mm c-c, mutta liian kova tämäkin käyttöpaukuksi on. Scenarin "tikkaassa" mulla oli siis 3x2+1 lks, kaikki 0,05g väleillä, nippu kaikki 7lks 18,5mm. 8grammaisella n. 970 kyydeillä on kaksi nippua 5lks 11mm ja 10mm. Tämäkään ei ole järkevä käyttölataus, mutta näiden jälkeen on helppo rauhoittua järkevään tasoon, jospa osuntakin pysyy samoilla huudeilla. Selkeimmät painemerkit on löytyneet Barnesin 127LRX 963m/s ja Hornadyn 120CS 984m/s (kiikkerä luoti paineennousun puolesta), mutta ei mitään ylimääräistä tekemistä aiheuttaneita. Mehtuukupareiksi on päätynyt kotimaan uutuustarjonta, ne vauhdeissa noin 950-960m/s.

rum

Hyviä vauhtejan vv 565 antaa kun laittaa sen puolisen rammaa yli taulukon niinku 165 kohdalla epäilin.

On joskus tullu vastaan semmonenkin toki M/s:ssä että max.latauksella tuli lommot hylsyn runkoon mutta pari kymppiä yli max.niin alko pelaan.

rum

Lainaus käyttäjältä: MOj - syyskuu 30, 2025, 22:41Aika kovat lähdöt 565: lla riihimäen? piipusta. Millaisella ruutiannoksella? Onhan mittari ehjä😉.

Nuo lähtönopeuden erot eripiipuista on tietysti oma juttunsa, kauansitten verrattiin kahta piippua Bartlein 307 ja shilen SM molemmat 08:ia pesät samoilla kalvaimilla tehty ja saman mittaset.

Niin samoilla pateilla Bartleini anto hitaampia vauhteja, ei paljon mutta yli 10m/s kuitenkin on sitä kaikkea tullu testattua.

MOj

Lainaus käyttäjältä: rum - lokakuu 12, 2025, 19:52
Lainaus käyttäjältä: MOj - syyskuu 30, 2025, 22:41Aika kovat lähdöt 565: lla riihimäen? piipusta. Millaisella ruutiannoksella? Onhan mittari ehjä😉.

Nuo lähtönopeuden erot eripiipuista on tietysti oma juttunsa, kauansitten verrattiin kahta piippua Bartlein 307 ja shilen SM molemmat 08:ia pesät samoilla kalvaimilla tehty ja saman mittaset.

Niin samoilla pateilla Bartleini anto hitaampia vauhteja, ei paljon mutta yli 10m/s kuitenkin on sitä kaikkea tullu testattua.

Usein nuo Shilenit on ollut "liukkaampia" kuin lastupiiput. Sama huomio on ollut itsellä. Mulla tällä hetkellä 6.5PRC Shilen SM 22". Lähdöt 9g scenarilla 915m/s. Tässä on osansa ruudilla, eli Hodgdon H1000: lla. Huippuruuti tähän kaliiperiin, mutta sitä ei ikävä kyllä enää mistään saa.

HJu

Yleensä "liukkaiksi" mieletyt piiput ovat karkeampia/ahtaampia joka nostaa paineita joka taas nostaa lähtönopeuksia.

Kovat vauhdit eivät synny tyhjästä. Lähinnä siksi tärkeä asia, että jos ns. kirjalatauksella nopeudet ovat yllättävän korkeita niin silloin ovat myös paineetkin korkealla.
Terveisin,

HJu

MOj

Lainaus käyttäjältä: HJu - lokakuu 13, 2025, 13:03Yleensä "liukkaiksi" mieletyt piiput ovat karkeampia/ahtaampia joka nostaa paineita joka taas nostaa lähtönopeuksia.

Kovat vauhdit eivät synny tyhjästä. Lähinnä siksi tärkeä asia, että jos ns. kirjalatauksella nopeudet ovat yllättävän korkeita niin silloin ovat myös paineetkin korkealla.

"Liukkaudella" tarkoitin lähtönopeutta. On totta että lastupiiput on usein karheampia, varsinkin jos ei läpätty käsin (tai osattu läpätä). Oikeisiin mittoihin oikealla tavalla läpätty piippu antaa paremmat lähdöt, oli lastu- , tai nappirihlattu piippu, koska kaasuvuodot ovat pienempiä, eli näin enemmän painetta. Itse piipun karheus ei ole hyvä juttu.

KRG

Kyllähän nämä kaikki irtopiiput joita nykyään myydään, taidetaan käsin läpätä, jos valmistaja on tunnettu merkki.
En usko että se piipun liukkaus karheudesta johtuu, siitä varmaan se johtuu että se reikä on piukka ja se pitää luodin takana ne paineet, ja kuula saa kaiken sen palaneen ruudin kaasuksi muuttuneena sinne luodin taakse, eikä välistä vuoda, kuten Tikassa.
Mulla oli varmasti yksi tämän maan ensimmäisistä Tikan T3X CTR kivääreistä.
24" rosteri, en ampunut kuin 330-laukausta sillä, se oli ihan käsittämättömän hidas.
9g Scenar 820 m/s joka oli kuitenkin VV ruudeilla mitan yläpäästä, kokeilin kolmea eri ruutia.
En tiedä olisi musta, chromoly ollut kireämpi, vaikea sanoa.
Mutta itselle jäi siitä kyllä se P maku suuhun tuosta kaliperista.
Moj piiputtamana, varmasti sellainen kuin sen olla pitääkin, mutta tehdaspiippuisena se oli ikävä muisto.
Yli on päästy ja koskaan ei pidä sanoa ei, mutta en itse koe että tälle kaliperille olisi käyttöä täällä missä itse asun, jos olisi +- 1000m mestoja missä ampua, niin voisipa harkita uudelleen tätä kaliperia.
Mutta kuten Moj myös mainitsi, niin Hodgonin ruutia kun ei saa mistään, niin onko vastaavaa
ajoainetta, millä kuulaan saa vauhtia?

MOj

Mulla ei ole kokemusta tässä kaliiperissa riihimäen, eikä muidenkaan valmistajen tehdas aseista/piipuista. Ainoastaan laatuaihiosta omana tekeleenä.  Samaa olen kuullut, että lähtöjä näistä tehdaspeleistä ei olisi saatu ihan sille tasolle, millä ne pitäisi olla.

Luulen kuitenkin että suurin syy on tähän ruutilaatu/määrä. Itsekin yritin VV ruudeilla aluksi, mutta nopeudet jäivät taulukkoarvoilla varsin vaisuiksi.
Hodgdoninkin kanssa ollaan kyllä inan taulukkoarvojen yläpuolella, mutta ilman painemerkkejä ja ongelmia.

Norman MRP: llä saa kyseisestä kaliiperista lähtöjä, mutta nyt senkin valmistus on kuulemma lopetettu. Mikähän siihenkin on syynä? Se on kuitenkin paljon lämpötilaherkempää kuin Hodgdon H1000, joka on käytännössä täysin tunteeton lämpötilan vaihteluille. Harmi on iso, kun H1000:a ei mistään enää saa.

Itselläkin on mietinnän paikka mitä ajoainetta tässä alkaa käyttää, että saisi nopeudet ja tarkkuuden pidettyä samalla tasolla. Viimeisiä muruja viedään Hodgdoneista. Joku Swiss:in ruudeista voisi olla myös kokeilemisen arvoista.

Jan I

Tästä kalista ei omaa kokemusta, mutta muissa kuuspuolikkaissa tuo RS 70 on ollut ihan kunkku valinta.
Vähän likaa mutta niin taitavat tehdä kaikki muutkin ruudit.
Paineet tuolla pysyneet maltillisina vaikka vauhtia on otettu joskus todella kuumaksikin...

Lähetetty minun SM-F711B laitteesta Tapatalkilla
Fac ut vivas