Tikasta TA-kivääriksi?

Aloittaja haivula, marraskuu 20, 2007, 22:06

« edellinen - seuraava »

er

Tikka T3 Varmint = n1000€, piippu 600mm.
Train hard--->Fight easy

Kosanderi

Aihetta hiukan sivuten - Kiikarin jaloista Tikkaan:

Optilock:eja löytyy 34mm(vain yksi korkeus?) runkoputkille. Onko Tikkaan tiedossa muita vaihtoehtoja 34mm putkelle? mahdollisesti sellaisia, jossa olisi kallistusta/koroa jo hieman valmiina. 30mm putkella olen kikkaillut eri mittaisten optilockien kanssa(low takana ja extra low edessä).

haivula

Lainaus käyttäjältä: erTikka T3 Varmint = n1000€, piippu 600mm.

No nyt tuli sitten kaupat. Vähän ehkä liikaa maksoin käytetystä mutta kun sen edelliskertainen, jaanailun takia ohimennyt tilaisuus, ketutti sen verran että nyt vaan soitin ja sanoin että joo mä otan sen.

Eli maksoin käytetystä Varmint SS:tä 820 euroa. No tulihan siinä mukana kantohihna, asepussi ja rcbs:n holkit. Onko noissa muuten herkistin vakiona ja onko siitä ta-hommissa mitään hyötyä? Tikan sivuilla ei ainkaan mainittu mitään herkistimestä. Tikan sivuilla oli, että pienin laukaisuvastus olisi kilon verran. Laukauksia pitäisi olla takana ainoastaan sellaset 400. Nyt ei vaan ole varaa kauheesti enää vaihdella piippua yms. mutta toivotaan että käynti on riittävää.

Vielä pitäisi jalat saada IOR:in. Minkähänlaisia kiikarinjalkoja sitä olisi tarjolla kun 10x56:n ei aivan matalat käy?

Kyllä tämä tästä vielä  ...
\"Mistäs jos opetettelisit ampumaan?\"

MSa

Onnittelut ostoksesta. Siinä on peliä sulle hetkeksi.

Kiikarin kiinnittämiseen voisin ilman perusteluitakin sanoa että järkevintä on laittaa tikkaan sakolta optilockit. MEDium renkaat riittävät 56mm objektiiville.

MSA
[url=https]

JTa

Lainaus käyttäjältä: MSaOnnittelut ostoksesta. Siinä on peliä sulle hetkeksi.

Kiikarin kiinnittämiseen voisin ilman perusteluitakin sanoa että järkevintä on laittaa tikkaan sakolta optilockit. MEDium renkaat riittävät 56mm objektiiville.

MSA

Jaahas. Mun tarvii sitten vaihtaa noi mun LOW malliset MED versioiksi..  8)

haivula

Lainaus käyttäjältä: JTa

Näimpä. Olikos noissa sun jaloissa jonkinlainen "pikalukitus".

JTa

Lainaus käyttäjältä: haivula

Näimpä. Olikos noissa sun jaloissa jonkinlainen "pikalukitus".

Picatinny. Ei pika. :)

Koheltaja

Picatinny korottaa kiinnityspistettä sen verran että matalat jalat pelittää 56 putken kanssa, ilman tinnyä saattaa mennä ahtaaksi :wink:
Kylätason ampuja

JTa

Lainaus käyttäjältä: KoheltajaPicatinny korottaa kiinnityspistettä sen verran että matalat jalat pelittää 56 putken kanssa, ilman tinnyä saattaa mennä ahtaaksi :wink:

Nyt kun noita taulukoita tuolta paketin takaa tavaan niin kyllä tän LOW mallin pitäis riittää 56 putkelle.

"30mm LOW: H 32.5mm, D 59-67mm"

Ja H on siis korkeus kiinnityspisteen yläreunasta renkaan keskelle. Ja D maksimi kiikarin obj. halkaisija.

Eli en vaihdakaan vaan kokeillaan näillä? :)

haivula

Nyt kun noita taulukoita tuolta paketin takaa tavaan niin kyllä tän LOW mallin pitäis riittää 56 putkelle.

"30mm LOW: H 32.5mm, D 59-67mm"

Ja H on siis korkeus kiinnityspisteen yläreunasta renkaan keskelle. Ja D maksimi kiikarin obj. halkaisija.

Eli en vaihdakaan vaan kokeillaan näillä? :)

Kokeillaan vaan. Jos saisit loppuviikosta tulemaan (laita duunistas mun duuniin, niin ei tarvi pelleillä postimaksuilla  :roll: =).

Mulla on treenipiekkarissa kanssa tosi matalat jalat, 50 mm putki ottaa melkeen piippuun, eli olen kyllä tottunut mataliin jalkoihin. Toisaalta tossa Varmintissa on se korotuspala joka voi vähän vaikeututtaa asia, mutta katotaan nyt eka.

ps. butlerit ei varmaan enää mahdu väliin

Tamppi

Aika moni on kaivannut kevennystä Tikkojen kiloseen laukaisuun. Tikossa ja Sakoissa on helppo vaihtaa kuvassa näkyvä laukasupainetta säätävä jousi kevyempään malliin, jolloin laukaisupaine laskee helposti puoleen kiloon. Jos vakiojousen säätää liian kevyelle niin piippu pystyssä ladatessa ase ei viritykkään, kun liipasin ei nouse ylös. Myös nopeasti ladatessa voi käydä samoin.

http://i142.photobucket.com/albums/r120/mchughcb/IMGP2183.jpg">

Asiasta on juttua amerikkalaisella ''piekkari' foorumilla. http://www.rimfirecentral.com/forums/showthread.php?t=213157">http://www.rimfirecentral.com/forums/sh ... p?t=213157">http://www.rimfirecentral.com/forums/showthread.php?t=213157

Tein omaan Tikan varminttiin tänään kyseisen toimenpiteen ja laukaisuvastus on nyt hieman yli puoli kiloa. Sopivan jousen löysin lyijytäytekynästä. ''Slamfireä'' en ole saanut testatessa aikaiseksi. Viritelmällä en ole vielä ampunut.  

Kysynkin nyt viisaammilta, että onko tämä turvallinen toimenpide vai vaihdanko vakiojousen kiireesti takaisin?

MikaS

Kokeile lähteekö kun lyöt terävästi tukkiin kämmenellä tai laitat nopeasti/voimalla lukon kiinni :arrow: jos ei niin asia ok.

MSa

Lainaus käyttäjältä: TamppiAika moni on kaivannut kevennystä Tikkojen kiloseen laukaisuun. Tikossa ja Sakoissa on helppo vaihtaa kuvassa näkyvä laukasupainetta säätävä jousi kevyempään malliin, jolloin laukaisupaine laskee helposti puoleen kiloon.

---

Tein omaan Tikan varminttiin tänään kyseisen toimenpiteen ja laukaisuvastus on nyt hieman yli puoli kiloa. Sopivan jousen löysin lyijytäytekynästä. ''

---

Kysynkin nyt viisaammilta, että onko tämä turvallinen toimenpide vai vaihdanko vakiojousen kiireesti takaisin?

Äkkiseltään kuulostaa että paras on jättää laukaisut sellaiseksi kuin ne on :!:  Säädettävät laukaisukoneistot on tehty sitä varten että niitä pitäisi voida turvallisesti säätää KUNHAN tietää mitä silloinkin tekee. Vaikka hetkeksi saisit homman puukotettua toimimaan kunnolla, niin miten käy esim lyijykynän jousen ajan kanssa? Kuoleentuuko se jolloin ase voi muuttua taas epästabiiliksi?

MSa
[url=https]

haivula

Lainaus käyttäjältä: MSa
Lainaus käyttäjältä: TamppiAika moni on kaivannut kevennystä Tikkojen kiloseen laukaisuun. Tikossa ja Sakoissa on helppo vaihtaa kuvassa näkyvä laukasupainetta säätävä jousi kevyempään malliin, jolloin laukaisupaine laskee helposti puoleen kiloon.

---

Tein omaan Tikan varminttiin tänään kyseisen toimenpiteen ja laukaisuvastus on nyt hieman yli puoli kiloa. Sopivan jousen löysin lyijytäytekynästä. ''

---

Äkkiseltään kuulostaa että paras on jättää laukaisut sellaiseksi kuin ne on :!:  Säädettävät laukaisukoneistot on tehty sitä varten että niitä pitäisi voida turvallisesti säätää KUNHAN tietää mitä silloinkin tekee. Vaikka hetkeksi saisit homman puukotettua toimimaan kunnolla, niin miten käy esim lyijykynän jousen ajan kanssa? Kuoleentuuko se jolloin ase voi muuttua taas epästabiiliksi?

MSa

Omassa köyhän miehen ta-tikassani on sellainen vähän alle kiloinen laukaisu (ilmeisesti pienen mahdollinen vastus). Herkistintä käytettäessa vastus vaikuttaisi olevan jotani 100g. Jotenkin tuntuu että kenttäolosuhteissa liian herkkä laukaisu

(esim. tämä 100g) on liian matala. Kyllähän se radalla ja varsinkin kohdistetaessa on ihan mukava, kun ei kasat suurene kovin paljoa ainkaan liipaisun takia, mutta muuten taitaa olla liian herkkä laukaisu ja varsinkin herkistin turha peli ta-kiväärissä?

haivula

Näin saitana miehenä käytän hyvää vanhaa threadia ennenkuin rupean uuteen tuhlaamaan.

T3:lla laukauksia takana parisataa. Jonkinlainen latauskin on löytynyt ja käyntikin vaikuttaisi ihan hyvältä.

Hieman olen tuunaillut poskipakkaa, eli teippasin siihen camoideaalisiteellä vähän hiirimattoa päälle ja nyt tuntuu vähän paremmalta (56mm tähtäin high-jaloilla).

"Kädensijaan" olen kanssa pyöräyttänyt vähän em. ideaalisidettä, nyt pysyy otekin paremmin.

Laukaisuun olen kohtuullisen tyytyväinen. Eli reippaan kilon laukaisu vaikuttaisi olevan ok. Aseessa on kuintekin myös

snellari joka on toooodeelllla herkkä. Väittäisin että alle 100g. Kuinka helppo tuota snellaria olisi säätää herkemmäksi?

Onko noissa uudemmissa tikoissa yleensä samanlainen herkistin (siis uudemmat mallit) vai miten homma menee? Kuinka

helppo tuota snellaria olisi säätää vähemmän herkäksi. Nyt se on niin herkkä että sillä ei oikeen ole minkäänlaista käyttöä.

Tukin joudun ilmeisesti ainakin irroittamaan raudoista jos säätää haluan. Onko tukin irrotus ihan peruskauraa vai voiko

siinä mokata jotain (irrotus / kiinnitys)? Jonkun verran olen aseita "sepittänyt" (no lähinnä AR:stä vaihtanut kahvaa, liipasinkoneistoa, perää etc), mutta en haluaisi mitään rikkoa / hukatakaan tikasta.