Main Menu

Kriegerin piiput

Aloittaja Koheltaja, marraskuu 13, 2004, 14:49

« edellinen - seuraava »

HJu

Kovakromaus ja tarkka kiväärinpiippu ovat ennen muinoin olleet oxymoron eli jompi kumpi onnistuu mutta ei kummatkin. Nykyään kuitenkin mm. FN USA valmistaa tarkkuuskivääreitä kovakormatuilla piipuilla ja silti tarkkuus on alle 1 MOAn luokkaa.

Kovakromin etu tarkkuuskiväärissä on lähinnä siinä että se sietää olosuhteita ja heikkoa huoltoa paljon paremmin kuin esim. kromimoly.

Kaupasta ei kovakromattuja TA-kiväärin piippuja pulttilukkoihin irtotavarana tietääkseni saa. Syynä se että patruunapesä pyritään kovakromaamaan samalla ja silloin pitää piipun mitat ml. sulkuväli olla just eikä melkein. :;iian lyhyen kovakromatun patruunapesän kalvaminen pidemmäksi ei onnistu ja vaikka onnistuisikin niin kovakromi menee samalla pilalle. Lisäksi tarkkojen kovakromipiippunen valmistus ei ole mitenkään erityisen helppoa.
Terveisin,

HJu

Koheltaja

HJu ehti jo näköjään pukemaan sanoiksi omat mietteet kromimolu/rosteripiippujen käyttöominaisuuksista joten ei siitä sen enempää.

Jos välttämättä haluaa "kovettaa" piipun niin kovakromaukselle on vaihtoehtona mustanitraus, tällä saadaan piipun sisäpinta lasinkovaksi ja kulutusta kestäväksi (mekaaninen/liekkieroosio/korroosio). Ongelmana tässä on vain se että piipun mustanitrausta ei ilmeisesti ole tutkittu kovinkaan paljoa tai sitten siitä ei ole kantautunut mun korviin asti kokemuksia. Tiedän että näitä on jonkin verran tehty kotosuomessa mutta mitään eksaktia testiä ei nitratulle/nitraamattomalle piipulle ole ilmeisesti tehty.

Mulla oli tarkoitus tutustua tähän mustanitraukseen piippujen osalta kuluneen vuoden aikana mutta sain sellaisen käsityksen että aseen käynti tulee jonkin verran kärsimään tästä mustanitrauksesta. Ne kellä on tuttuja(espo, MJ ym.) Sakon piippu puolella niin voisi kysyä heidän mielipidettä piippujen mustanitrauksesta koska käsittääkseni Sako on tätä jossakin vaiheessa testannut.

Nitraus on siitä kiva karkaisutoimenpide että se ei muuta mittatarkkuutta mihinkään eli siitä ei tule kerrostumia ollenkaan, pinta kovenee lasinkovaksi joidenkin sadas/kymmenesosamillien verran ja metallin "sisus" jää pehmeäksi antamaan rakenteelle hiukan elastisuutta ja näin ollen rakenne kestää äärimmäistä rasitusta joka suhteessa.

Jotenkin tuntuu että tämä piippujen mustanitraus on jossain määrin tutkimatonta aluetta. Mielenkiintoista olisi tietää miten se vaikuttaa piipun käyntiin/kulumiseen, itse olen vielä "toipilaana" 300LM:än piipun palamisesta enkä tässä vaiheessa ala mustanitrattua piippua testaamaan vaikka mieli tekisi  :wink:
Kylätason ampuja

Chillie

Kromaiksen kohdalla ongelmaksi muodostuu tasaisen kromikerroksen aikaansaaminen. Ilmiötä voi havainnollistaa esim maalauksen avulla...

Maalattaessa pyrkii neste muodostamaan paksummen kerroksen esim. kappaleen/leikkauksen sisäkulmaan...

Sama ilmiö tulee vastaan piipun sisäpintoja kromattaessa... Rihlapalkin pohjan reunaan pyrkii kasautumaan enemmän kromia pyöristäen sen.

Tätä voidaan tietenkin ehkäistä etukäteen rihlan muodolla... (Polygooni, R-5...)

Lyhytasepuolella tuota mustanitrausta käyttää mm Glock...

Nitraus muuttaa hivenen mittoja... Tämä on kokeeellisesti todennettu lukonkehysten osalta Saariston jorman kanssa. Hän nitrautti pienen määrän lukonkehyksiä ja lukkoja tässä taannoin, ja kuinka ollakkaan, lukot eivät mahtuneetkaan enää liikkumaan... Ilmeisesti tapahtui lukon kehyksissä jonkin asteinen kutistumis ilmiö...

No tuleva työni saattaisi mahdollistaa erillaisten kokeellisten tähän alaan liittyvien testien tekemisen, joten katsotaan, jos vaikka niitä mustanitrattuja piippuja testailtaisiin tässä tulevan talven aikana...

S

SO

Tietääkö kukaan tarkalleen mitä pinnoitetta tuo aseiden"kovakromaus" on?

Onko ihan vain ns. tavallinen kovakromaus >99.9% Cr vai

onko seassa muutakin kuten CA-kromissa tai Kromi 600 pinnoitteessa jotka ovat joiltakin arvoiltaan hieman parempia kuin tavallinen kovakromi. Teollisuudessa ainakin annetaan kromaukselle vastaava korroosionkestävyys kuin ruostumattomalle teräkselle AISI304.

Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen.

Koheltaja

Hienoa että joku muukin tekee "pioneerityötä" vähemmän tutkittujen alueiden kanssa! Laita ihmeessä palautetta kun saat mustanitratuista piipuista testejä tehtyä, aihe kiinnostaa varmaan muitakin kuin minua. Totta että kappale "kutistuu" jonkin verran mustanitrauksessa ja riippuu metallin laadusta kuinka paljon. Imatra Steelin nitrausteräksellä tätä kutistumista ei pitäisi tapahtua ollenkaan joten se voidaan työstää suoraan mittoihin ja nitrata/mustanitrata sen jälkeen kovaksi, ainakin näin on mulle kerrottu.
Kylätason ampuja

JpL

Juu
Mielenkiintoinen aihe on. Olisi hauska tietää, miten paljon piipun kestävyys nousee laukausmäärässä verrattuna tavalliseen teräkseen. Joku tietysti vielä keksii, miten nappirihlaamalla voidaan tehdä oikein huipputarkka kromattu tai nitrattu piippu. Siinä olisikin kova juttu, kun nappirihlattu piippu kestäisi 10-15.000 laukausta oikein tositarkkana. Siitä voisi jo pyytää rahaakin kohtuullisesti. Luultavasti tuo Glock´n käyttämä pinnoite on pistoolissa parempi kuin kiväärissä, koska yhden käden aseet eivät ole niin nokonuukia tarkkuuden suhteen.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

JL

Lainaus käyttäjältä: MJ
Rosteriputkiin on helppo valmistaa viimeistely, mutta koneet ja laitteet ovat kalliita samoin rosteripiippuaihiot.

Eräs pitkän linjan aseseppä kyllä hieman naureskeli tälle viestiketjulle.

"ei ole pojat tainneet ikinä piippuja tehdä... jne"

esimerkkinä vaan että rihlat ja poraus ovat syntyneet rosterikankiin hänen kertomansa mukaan ihan samoilla koneilla ja samoilla syöttönopeuksilla kun "mustiinkin" piippuaihioihin.

Sakon rosteriaihio maksaa sepälle 50€ enemmän kuin esim mäkisen musta, että ei hinnassakaan nyt niin valtaisaa eroa ole.

Tarkkuuteen olisin työntänyt lusikkaa sen verran, että tunnetustihan rauta EI TIEDÄ minkä merkkistä se on, eikä missä se on tehty.

Jos aihio on seostukseltaan tasalaatuinen, oikein lämpökäsitelty ja piipun poraus on onnistunut (suora) niin on erittäin todennäköistä että piippu käy tarkasti.

Jos jokin näistä kolmesta on mennyt mönkään niin silloin tarkkuudesta on turha haaveilla. Huonosta aihiosta ei kukaan pysty tekemään tarkkaa putkea, se on varmaa.

Ehdottoman tasalaatuisen terässeoksen syntyminen ei ole itsestäänselvyys edes tämän päivän teräsprosesseissa, ja siksipä hyviksi tiedetyistä eristä maksetaan maailmalla enemmän rahaa.

Seostuskin on vielä oma maailmansa, ja esimerkikkinä mäkinenkin teetättää piipputeräksensä "omalla reseptillään" ihan suomessa.

JpL

Seostuskin on vielä oma maailmansa, ja esimerkikkinä mäkinenkin teetättää piipputeräksensä "omalla reseptillään" ihan suomessa.[/quote]

Ai, en tiennytkään tuota. Yleensähän Mäkisen piippuja pidetään tarkimpina kotimaisina. Olen itse piippujen suhteen kyllä  lastuamalla tehtyjen kannalla, ainakin mitä omiin kokemuksiin tulee. Kysypäs tuolta asesepältäsi, onnistuuko miten tuo yllä mainitsemani nappirihlatun piipun kromaus tai nitraus, jos jaksat. olisi mukava kuulla ammattimiehen mielipide.

Yst.T: J
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

WELHO

Lainaus käyttäjältä: KoheltajaNitraus on siitä kiva karkaisutoimenpide että se ei muuta mittatarkkuutta mihinkään eli siitä ei tule kerrostumia ollenkaan.  :?:

Minun entisessä työpaikassa tehtiin joskus mustanitrattuja akseleita

jotka hiottiin käsittelyn jälkeen, ja kerran sattu sellainen kömmähdys

että bodycote veti pintaan ensteksi harmaanitrauksen ja jälkeen vielä mustanitrauksen. Akseli oli useita satasia paksu joten siihen ei saatu laakereita oikeille paikoilleen, joten kyllä se nitraus tekee kerrostumia ja muuttaa mittoja.

T: WELHO
Metsästysmielessä tapahtuvan ampumisen viehätys riippuu siitä onko oikealla vai väärällä puolella

Koheltaja

Toiset sanoo että mitat kasvaa ja toiset taas että kutistuu, ota tästä sitten selvää...  :wink:

Ne muutamat nippelit joita on mustanitrattu ei ole muuttanut mitoituksia lainkaan. Ilmeisesti mittojen muuttumiseen vaikuttaa käytettävä materiaali ja uunituksen kesto?
Kylätason ampuja

WELHO

:oops: joo olet siinä suhteessa oikeassa että materiaali ratkaisee paljon.

yleensä nitrattavat teräkset ovat niin sanottuja nuorrutusteräksiä, nämä eivät muutu niin paljon kuin tavalliset mustat teräkset.

Toinen vaihtoehto on homogeeniset seos tetäkset.

T:WELHO
Metsästysmielessä tapahtuvan ampumisen viehätys riippuu siitä onko oikealla vai väärällä puolella

JpL

Juu
Jätetään homot ja niiden kankiteräkset niilleen... miten tarkka-ampujien yhteinen hirvijahti olisi paikallaan ihan käytännössä.... ? On siinä hirvellä veemäinen olo kun 12 grammainen lentää päin puskan alta...

? Illalla me paistetaan makkaraa ja höpötellään vitsejä. Tehdään vaikka niin, että kokoonnutaan telttaleirille koko porukka, aamulla sarastuksessa alkaa ketjuajo (vaikka arvottu) keskipäivällä keitetään kaffeet, siinä muutamat hirvi-eläimet pääsee laukkaamaan taivaallisille laitumille.... sitten vaihdetaan vuoroja jne. Mä luulen, että olisi aika rentouttavaa & hauskaa. Vai mitä?

JpL

HJu

:Eräs pitkän linjan aseseppä kyllä hieman naureskeli tälle viestiketjulle.

"ei ole pojat tainneet ikinä piippuja tehdä... jne"

esimerkkinä vaan että rihlat ja poraus ovat syntyneet rosterikankiin hänen kertomansa mukaan ihan samoilla koneilla ja samoilla syöttönopeuksilla kun "mustiinkin" piippuaihioihin.

Pakko kysyä että onko kyseessä Sakon aseseppä ? Jos on niin helppo ymmärtää kommentit. Ei piipun takomiskone paljon kysy mitä materiaalia sinne sisään ahdetaan eikä sen porauksenkaan kanssa ole niin nöpönuukaa kun piippu taotaan tuurnan ympärille mittoihinsa.

Mites muuten on, myykö Sako nykyään piippuaihioita ulos ? Aikoinaan myivät, sitten tuli ei-oo vaihe ja sitten ilmeisesti "myydään vain olympia-ampujille ja muille suuren näkyvyyden omaaville kilpailijoille" -vaihe. Olen siinä uskossa että piippuaihioita ei ole viime vuosina myyty mutta toisaalta Sako sai uuden piippulinjan tässä hiljan joten kapasiteettiä myyntiin saakka voisi taas olla.

Onko joku viime aikoina saanut ostettua Sakolta piippuaihiota ? Hinta ?
Terveisin,

HJu

HJu

Lainaus käyttäjältä: WELHO
Lainaus käyttäjältä: KoheltajaNitraus on siitä kiva karkaisutoimenpide että se ei muuta mittatarkkuutta mihinkään eli siitä ei tule kerrostumia ollenkaan.  :?:

Minun entisessä työpaikassa tehtiin joskus mustanitrattuja akseleita

jotka hiottiin käsittelyn jälkeen, ja kerran sattu sellainen kömmähdys

että bodycote veti pintaan ensteksi harmaanitrauksen ja jälkeen vielä mustanitrauksen. Akseli oli useita satasia paksu joten siihen ei saatu laakereita oikeille paikoilleen, joten kyllä se nitraus tekee kerrostumia ja muuttaa mittoja.

T: WELHO

Maallikon silmään näyttää siltä että tuo harmaanitraus lisäsi ainevahvuutta. Mustanitraushan oli se vakiotoimenpide mutta kun mukaan tuli vielä harmaanitraus niin sitten vasta alkoi ahistaa.
Terveisin,

HJu

Koheltaja

Ainakin ne rosterit joita olen joutunut työstämään ovat olleet vaikeampia koneistaa kuin tyypilliset työstettävät teräkset, tämän huomaamiseen ei travita kuin käsiporakone jolla pitää saada reikä rosteriin tavallisilla poranterillä. Oikealla työstömenetelmällä ja koneilla (CNC koneet) ei taatusti huomaa mitään eroa edes alumiinin ja rosterin välillä.

Sakon piippujen saatavuus on juuri kuten HJu jo kertoikin, enkä itse olisi edes halukas maksamaan pelkästä rosteriaihiosta yli 500 euroa.

Edelleen veikkaan nitratun kappaleen mitoitusmuutosten johtuvan teräslaadusta tai sitten "tuplanitraus" on tehnyt tepposia. En ole aivan 100% varma mutta käsitykseni mukaan eri nitrausprosessien ei pitäisi kerrostuttaa mitään metallin pintaan? Tämän olen aikoinaan kuullut ase-sepältäni ja muistaakseni Bodycotelta kerottiin joskus vastaavaa.
Kylätason ampuja