223 ja risuherkkyys

Aloittaja Ippe69, marraskuu 02, 2024, 18:27

« edellinen - seuraava »

Moistimus

Hei
Asia on askarrattuna, kun Hannu Uronen sanoo ja lupaa Ar-15 kiväärin tekevät 0,50 MOA kasaa 100 metrin matkalla.

Onko tämä mahdollista alle 0,5 MOA, kun kyseessä on puoliautomaatti toimintaperiaatteella toimiva kivääri?

100 metrin matkalla 0,50 MOA kasa => 14,50 mm

HJu

On se mahdollista. Vaatii vielä hyvän patruunan ja ampujan sekä tyynen kelin. Ammutaan tietty tuettuna ja isosuurennoksisella (+15x) tähtäimellä tähtäysvirheiden minimoimiseksi.

Jos aloitteleva ampuja ampuu halvinta kuraa bipodin päältä 1-6x tähtäimellä niin 0,5 Moan kasat eivät yleensä toteudu.
Terveisin,

HJu

oho osu

Todennäköisesti mikään AR-15:n käyttötapauksista ei kuitenkaan vaadi 0.5MOA:n tarkkuutta, eikä siitä juuri hyödy. Esimerkiksi SRA-taulun A-alue on 15cm ja ampumamatkat tyypillisesti 15-100m, eli 5-30 MOA:aa, ja epätarkkuus tulee nopeasta ammunnasta.

Nå jaa, jos laitetaan se DMR-rooliin, niin ehkä sitten. Mutta siihen lienee parempi .308W tai 6.5CM, varsinkin 350m päälle.

MOj

Sorry, mutta minä en tuohon usko. Voi olla että joku tuurikasa joskus tulee. Toistuvasti/säännöllisesti 0.5 MOA tai alle kasoja syntyy aika harvalla pulttilukollakin, niin että voidaan puhua puolen kulmaminuutin kivääristä.

Jan I

Kyllä se vaan käy, match piippu ja hyvällä luodilla sovitettu match paukku, hyvät tuet ja tähtäin niin piirtää toistuvasti alle puolen moan kasaa.
Omat UPt ja myös FP (vaikkei siinä ole tuota baatimustasoa) on uusina hyvinkin tuon lupauksen pitäneet.

Tuossa kuitenkin puhutaan 100m 3lks kasoista!!!

Viimevuoden RA SM kisoissa laskin että noin kaksi kolmasosaa aseista oli Uroselta eikä syyttä...

Lähetetty minun SM-G525F laitteesta Tapatalkilla

Fac ut vivas

HJu

Lainaus käyttäjältä: MOj - huhtikuu 10, 2025, 09:08Sorry, mutta minä en tuohon usko. Voi olla että joku tuurikasa joskus tulee. Toistuvasti/säännöllisesti 0.5 MOA tai alle kasoja syntyy aika harvalla pulttilukollakin, niin että voidaan puhua puolen kulmaminuutin kivääristä.
Ei tarvitse uskoa. Osta oma, mene ampumaan ja hämmästy :-)
Terveisin,

HJu

MikaS

Mulla ei ole Urosia muuta kuin yksi piippu. Omarakenteisilla itselataamalla hyvinkin puolta moa;aa ja niitä tuurikasoja kohtuu helposti 1/3 moa, puhutaan siis viiden laukauksen läjistä/100m. Näitä on parikin, toki huonomminkin käyviä on varsinkin eri kaleissa.

KJJ

mitehä tuommonen kuparikuula bt lyhentäs(lievä ylivakaus) kärestäpäin tasaseksi pukkais pikku reiän(forex lapua)siihen ja ampus väärinpäin

onko tullu testattua esin a-frame siihen pikku poraus perään tulis tuo forex

nuo hydrot meni paperitestissä suoraan ja hyvä upotus ei oo risukko testiä tullu tehtyä(aika arvokkaita)

https://www.riistamaa.fi/cat/product_catalog.php?c=181

MOj

Lainaus käyttäjältä: HJu - huhtikuu 10, 2025, 14:36
Lainaus käyttäjältä: MOj - huhtikuu 10, 2025, 09:08Sorry, mutta minä en tuohon usko. Voi olla että joku tuurikasa joskus tulee. Toistuvasti/säännöllisesti 0.5 MOA tai alle kasoja syntyy aika harvalla pulttilukollakin, niin että voidaan puhua puolen kulmaminuutin kivääristä.

Näillä syömisillä en vielä osta. Mielellään kyllä näkisi livenä tuon. Jos joku haluaa tulla näyttämään, niin yv: llä yhteys. Meillä voi ampua ja nauretaan sitten tuloksille yhdessä😉. Jos valikoimassa olisi 308w ja käynti mainittua, ostaisin välittömästi. Paria HK MR 308 testattu, ei ollut 0,5MOA: n pyssy toistuvasti.

Jan I

Lainaus käyttäjältä: MOj - huhtikuu 10, 2025, 18:57
Lainaus käyttäjältä: HJu - huhtikuu 10, 2025, 14:36

Jos valikoimassa olisi 308w ja käynti mainittua, ostaisin välittömästi.

Samoin...

Lähetetty minun SM-F711B laitteesta Tapatalkilla
Fac ut vivas

HJu

HK antaa 1,5 moan tarkuuslupauksen 10 lks 600 metriin. Yhdessä saksalaisen aselehden testissä se jopa saavutettiin. Ainakin kerran :-)
Terveisin,

HJu

veeteetee

Jos vaihteeksi palataan ketjun otsikon aiheeseen, niin tein Ase & Erä -lehden - avustajien kesken Paskalehden - alkuaikoina joskus vuoden 1990 paikkeilla Mykkäsen Aatin kanssa risutestejä useammassakin eri kaliiperissa. Maaleina käytettiin aluksi risuja, jotka olivat maalina aivan liian epähomogeenisia ja lopuksi homogeenista vanerilevyä.

Lopputulos kuitenkin oli aina sama: jokainen luoti kääntyi, oli se sitten pienihalkaisijainen/kevyt tai raskas/isohalkaisijainen, pyöreä- tai teräväkärkinen jne. Poikkeama ei myöskään ollut ennustettavissa, eikä saman suuruinen edes saman luodin eri laukauksilla. Tiivistäen: mikään luoti ei ole "risuvarma", vaan kaikki ovat risuEPÄvarmoja.