Kuulonsuojaus

Aloittaja skoude, lokakuu 18, 2024, 13:32

« edellinen - seuraava »

skoude

Etsinnässä uudet kuulosuojaimet ja ajatus olisi ottaa passiiviset. Sordinit on jo, mutta en pidä niiden suhinasta sekä siitä että ei ihan tarkkaa tiedä mistä suunnasta ääni tulee metsästystilanteissa.

Onko jengillä kokemuksia Decibullz Percussive suojaimista?

Jaz

En ole käyttänyt, mutta epäilen lupauksia. Laite ei toimi sähköisesti, joten se vaimentaa ääntä joko muuttamalla korvakäytävän resonanssia tai vaimentamalla puheen kannalta keskeisien taajuuksien ulkopuolista aluetta pois. Suuntakuulo perustuu osittain korvalehden muotoon ja siihen korvassa oleva tulppa vaikuttaa vääjäämättä. Osin suuntakuulo aistitaan bassotaajuuksien vaihe-eron perusteella ja todennäköisesti tulpat vaimentavat myös tätä aluetta. Minun Sordineissani suuntakuulo toimii kohtalaisesti. Jos vahvistimen kohina haittaa, voi yrittää kikkailla tuplasuojauksella ja vahvistuksen lisäyksellä. Kohina ei välttämättä kasva lineaarisesti vahvistuksen kanssa. Riistalaukauksia rohkeimmat ampuvat pelkällä vaimentimella :)

Lähetetty minun SM-G990B2 laitteesta Tapatalkilla

jthyttin

Puolisen vuotta ollut erilaisessa käytössä Peltor EEP-100 eli karvalakkimallin kuulevat tulpat. Tästä tosin pari kk meni takuuvaihtoon ja ensin ongelman diagnosointiin, toisen tulpan akku oli viallinen tai siinä oli joku virtavuoto. Tyhjeni reilussa viikossa omia aikojaan.

Suuntakuulo on paljon parempi kuin kuppimallisilla, vahvistuksella on kolme tasoa joista keskimmäinen käytössä (näitä voi syklata virtanapilla). Vahvistuksessa tyypillinen ongelma, kaikennäköisiä kohinoita ja suhinoita vahvistetaan liikaa. Tai ehkä niinpäin, että paljaalla korvalla kuuloaisti suodattaa noita automaattisesti pois, mutta tulppien kanssa ne korostuvat.

Hankinnan syy oli ettei jokaisessa (metsästys)aseessa ole vaimenninta, eikä kaikkiin tulekaan. Kyllähän noiden tulppien kanssa toimeen tulee, löytyy paljon erilaisia inserttejä itsellä käytössä silikoninen joulukuusi koska se on nopea laittaa korvaan ja poistaa. Heikomman suuntakuulon ja äänimaailman vääristymisen lisäksi radion korvanappia ei voi oikein käyttää, mutta vastaavasti radiota voi pitää hiljaisemmalla.

skoude

Joo itellä toi suuntakuulo on tärkeä kun käy lintumettällä ja tulee noiden noutajien kanssa pomppulintutilanteita kun on karkottavat koirat.

Noi peltor EEP:t vois olla kokeilemisen arvoiset. Mulla myös peltor sport tac:t ja mielestäni ne kohisee vähemmän kuin noi sordinit

jthyttin

Omatkin kuppisuojainkokemukset on pääosin Peltorin SportTac / TacSport suojaimista (nimi riippuu siitä mille puolen Atlantia ne on myyty).

Jos millä tahansa kuppisuojaimella suuntakuulo on lähellä nollaa, lähinnä kuulet tuleeko enemmän oikealta vai vasemmalta. Ja paljaalla korvalla 100%. Niin ehkä nuo tulpat menee sinne puoliväliin.

Itse kokeilin laittaa tulppia erilaiseen asentoon, mutta paras suuntakuulo tuntuu toteutuvan kun ne tökkää korvaan siten kuin ne intuitiivisesti menee. Eli se törröttävä osuus eteen ja vähän ylöspäin. Mikkihän noissa en enempivähempi sen korvan sisään tulevan osan "päässä".