.223 rem ja 1:9 nousu

Aloittaja Haupitsi, elokuu 30, 2024, 10:05

« edellinen - seuraava »

Haupitsi

Kaapissa Schmeisser 223 rem jossa 16.75" piippu 1:9 nousulla. Kivääri ostettu uutena. Ongelmana löytää toimiva kuula ko. kapistukseen. Olen ostanut useasta eri kaupasta useamman eri askin eri valmistajan patruunoita. Kokeiluja takana kymmenkunta eri patruunoilla. Pääasiassa olen käyttänyt 55gr luodeilla varustettuja paukkuja, koska niitä on hyvin saatavilla.

Kokeiltuna :
55gr
Winchester
Magtech
Scorpio
GGG
PMC (fmj ja SP)
S&B
Hornady V-max
Sako Gamehead <- Tämä oli ainoa MOA

Sekä:
S&B 69gr
PPU 69gr fmj
75gr HPBT

Kaupan paukuissa hajontaa 3 - 10cm 100m radalla...

Epätoivon iskiessä hain holkit ja Lapuan E539 (55gr SP) luoteja ja latasin itse. Vihtavuoren N135 ja 25gr latauksella sain 7/10 ls kasan moan nippuun. 3/10 luen ampujan virheeksi, keli oli kuitenkin hyvä.

Sakon 55gr gamehead on käynyt mielestäni todella hyvin. Joten apinoin luodinpainon ja tein suunnilleen samalla lähtönopeudella tuon oman latauksen. Kokeilussa latauksessa oli 25 - 25.5 - 26gr N135. Matalin lataus oli selvästi paras. GRT Toolin mallinnuksen mukaan lähtöjä olisi n. 870 m/s. Mittaria minulla ei ole.

Palstalla on käyty keskustelua 53gr V-Maxista ja se kiinnostaisi. Onko tällä saatu tuloksia? Tai onko kokemuksia saako kevyemmän luodin käymään korkeammalla lähtönopeudella? Saisi suoremman lentoradan.

Onko muilla kokemuksia "lyhyellä" piipulla ko. kaliiberiin käyvistä patruunoista? Kyseessähän ei ole tarkkuuskivääri. Jantteriin tuolla saa osumaan 300m matkaan, mutta paremmin käyvä patruuna "olis ihan kiva". Mielelläni ammentaisin tästä parviälystä kokemuksia, säästyy aikaa ja €uroja.

HJu

Hanki S&B:n 52 Match -patruunaa ja ammu sitä. Voi sanoa että jos AR-15 ei tuolla ammu hyvin 100 metriin niin se ase ei todennäköisesti ammu mitään muutakaan hyvin.

Myös Gecon 56gr FMJ Target ja Geco 63 FMJ Target kannattaa kokeilla.

Kannattaa kuitenkin olla realisti, ei itselataava lyhytpiippuinen milspec-ase ole mikään 1.0 MOAn tai varsinkaan 0.5 MOAn tarkkuuskivääri. Jos siis puhutaan toistettavista 5x5lks kasoista eikä satunnaisista tuurikasoista.

Itseladatessa kannattaa ainakin alkuun keskittyä Lapuan ja Sierran 69 HPBT-luoteihin. Myös noiden valmistajien 55 FMJ ja Sierran 52 HPBT kannattaa kokeilla. Noin nysään piippuun ainakin kevyemmille luodeille N133 tai RS40 olisi ehkä aavistuksen parempia ruuteja mutta voi sen N135 purkin käyttää loppuun.
Terveisin,

HJu

Haupitsi

S&B Match sen hintainen (n.1,5€ / kpl) että kannattaa jo nipistellä itse paukut. Täytyy jostain katsoa löytyiskö aski-pari tuota Gecoa kokeiluun.

Tarkkuutta tuolla ei ammuta, mutta varikset ja ketut pitää tippua. Silläpä tuo v-max kiinnostaa. Bulkki 55gr käy sitten SRA tauluun riittävällä tarkkuudella.

MikaS

50-53grainiset on omissa 9"nousuisissa käyneet paremmin kuin 55 ja siitä eteenpäin

Jan I

Omissa ysinnousulla varustetuissa Arskoissa 18-20" 55gr käy hyvin ja 69gr ehdottomasti paras, 14,5" 52gr löytyy paras käynti.

Lähetetty minun SM-F711B laitteesta Tapatalkilla
Fac ut vivas

Partynen

Itsellä 18" 1/9 nousulla oleva arska, ja siinä Gecon Target 4,1g on edullisista patruunoista selkeästi tarkin.
Ja Lapuan 4,5g menee 5lks paikkatarran sisään 150m. Voi olla että parempi ampuja tekis vielä pienemmän kasan

Koheltaja

Mulla 9" nousu T3:ssa ja samoja havaintoja, kevyet reikäpäät käy parhaiten 300m asti kun keli on kohdallaan, vähän tuulta niin 4.5g Scenar vie voiton. Käynti nykyisellä piipun kunnolla on 5x5lks/150m/ka on 0.5moa molemmin puolin riippuen kelistä ja kuskin viretasosta.

Ruag 4.5g on ollut ihan ok ja 5lks kasat keikkuu 25mm molemmin puolin 150m, välillä pienempiä ja välillä isompia. Aika tyypillistä käyntiä "match "tehdaspaukuilla omassa aseessa.
Kylätason ampuja

Haupitsi

Lainaus käyttäjältä: MikaS - elokuu 30, 2024, 15:2350-53grainiset on omissa 9"nousuisissa käyneet paremmin kuin 55 ja siitä eteenpäin

Oletko ladannut itse? Onko jotain suositusta kuulasta tai valmiista patruunasta?

MikaS

Itse ladannut, valikoituihin hylsyihin. Sierran/Bergerin 52grainista, 50grainista v/z maxia. Kaikilla ampui sellaista 1/3-1/2 Moaa.parista 9" nousulla olevasta piipusta. Noslerin 52;lla ja hornadyn 53;lla  vähän yli puolikasta. Tosin nyt alkavat piippujen ylimenot olemaan  palaneita ja pidempiä, niin 69;t jatkavat käyntiään ja kevyemmillä ei pääse enää alle 1/2 moan. Minulla on 7"-10" nousuilla olevia aseita ollut muutamia ja yleistäen voi kyllä sanoa, että kannattaa kokeilla 50-52grainista ja 69grainista aina. Yksilöitähän nämä ovat ja etukäteen ei voi sanoa kokeilematta mitään. Tämän huomasi itse taas hyvin parista 6mm arc kivääristä joissa molemmissa on 7.5" nousu. Toinen tykkää 105grainisesta ja toinen 90.

Haupitsi

69gr s&b bulkki suoriutui 55gr gameheadin jälkeen parhaiten. Toki siinä kasan koko 3cm ringissä.

Kuparit poistettu ja pyssy putsattu, käynti ei parantunut yhtään. Jospa tällä ei parempaan pääse.

oho osu

Jos piippu on ohut, esim. arska, voisi kokeilla 3lks kasoja. Esim. 3 x 3 lks kasaa välijäähdytyksellä. Voisi sulkea pois sen, että piippu lämpenee ja kasa alkaa elää ja vaeltaa. Vaikka vielä kukin 3 lks välijäähyllä tai sitten sellaisella riflekühle vai mikä se oli, punainen pieni tuuletin.

SvaR

https://backpackinglight.fi/everything-else/headlamp/maxpump-2pro
Itse käyttänyt nyt tämmöistä piipun ja samalla äänenvaimentimen jäähdyttelyyn. Eli tuohon pillimalliseen suuttimeen työnnetään päälle vaan sopiva letkun pätkä ja sen toisen pään työntää patruunapesään niin viilenee huomattavasti nopeammin.
Tuota systeemiä olisi vielä lämpösille keleille helppo parantaa niin että letku menisi vaikka jonkin kylmän nesteen läpi.