Tikka T3 tactical vai varmint?,mielipiteitä!

Aloittaja Spolsniper, marraskuu 01, 2007, 19:39

« edellinen - seuraava »

Spolsniper

Morjens vaan kaikille!

Talven aikana pitäisi itselleni kunnon tarkkuuskivääri hommata ja pidemmän aikaa on tuo Sakon tehtailema Tikka t3 tactical kiinnostanut ja olen siitä ihan kohtuu hyviä tarjouksiakin jo saanut.Mitä olen kysellyt niin on tuo kivääri saanut paljon kehuja,tuskin lainkaan risuja!?Kaliiperi lehdessäkin kehuttiin ihan kivasti!Se ei vielä ole se ainut vaihtoehto,joten nyt kysyisinkin teiltä mielipiteitä kyseisestä aseesta.Teillä se tieto pitäisi olla  :D
No menikö se taas vahvasti?No eihän se mennyt...

Lahtis

http://forum.eralle.net/viewtopic.php?t=37695url">Klik..

Reilun vuoden ollu .308Win 20'' piipulla(ressuliiton juhlavuoden ase). Oon tykänny. Jos ei o rahast kii, ni osta TRG. Jos ei o rahast eikä ajast kii, ni osta Jalonen.

/Antti
Invisible souls..........leave .308 holes.

Spolsniper

Kyllä se sen verran on rahasta kiinni,ettei trg:hen ihan katetta löydy ja muutenkin ensimmäinen ase minulle niin eikös tuosta ole hyvä aloittaa  :) mikä optiikka sulla on ollut käytössä ja mitä oot tykännyt? ja miten on noiden muiden lisävarusteiden kanssa,suujarru?äänenvaimennin vai kokonaan ilman?

PUUSILMÄ

Morjens Spolsniper!

Mietippä vaihtoehtoa T3 Varmint ja siihen Harrisin jalat.  Hintaeron, Tacticaliin verrattuna, sijoitat kunnon kiikariin.  Hyvässä kiikarissa ei rahat mene kankkulan kaivoon ja Varmintille löytyy jatkossa paljon enemmän ostajia, kuin Tacticalille (siis silloin, kun hankit sen unelmakiväärisi).  T3:ssa on asetta enemmän kuin riittävästi alkutaipaleelle.
Tieto lisää tuskaa - onneksi minulla on harvoin tietoa

Spolsniper

Lainaus käyttäjältä: PUUSILMÄMorjens Spolsniper!

Mietippä vaihtoehtoa T3 Varmint ja siihen Harrisin jalat.  Hintaeron, Tacticaliin verrattuna, sijoitat kunnon kiikariin.  Hyvässä kiikarissa ei rahat mene kankkulan kaivoon ja Varmintille löytyy jatkossa paljon enemmän ostajia, kuin Tacticalille (siis silloin, kun hankit sen unelmakiväärisi).  T3:ssa on asetta enemmän kuin riittävästi alkutaipaleelle.

Hmm...Totta tuokin.Onhan noilla kahdella näköjään se n.500e hintaero.Saako tuohon varminttiin jalat kiinni?Yritin sakon sivuilla perehtyä,mutta kun on englantia niin ei oikeen auennut.Onko tuo nyt sitten periaatteessa melkoisen samaa tekoa,sillä eroituksella että tacticaliin saa enemmän lisävarusteita kiinni?  :?

SO

Varminttiin saa tähtäimen kiinni tavallisilla optilockeilla.

Jos tarvitsee välttämättä picatinnykiskon erikoisten renkaiden takia:

Sakolta voi ostaa T3 varaosaa nro S585T334 Picatinny-kisko Tactical ja S58RT334 Picatinny-kisko Supervarmint joka kiinnittyy T3 lukonkehyksen päällä oleviin neljään ruuvinreikään. Ensimmäinen numero tarjoaa mustan kiskon ja jälkimmäinen SS-kiskon (Stainless steel?). (OT: ei sovi suoraan 690-kehykseen, joutuu tekemään kaksi kierrereikää uudelleen, sovitus mahdollista.) Hinta on muistaakseni 70-80e?

Killan kiikarikauppiaan kauttaa saa varmaan tilattua kyseistä varaosaa.

http://www.finnaccuracy.com/">Tähtäimeen kannattaa budjetoida about tonni.

LSa

Picatinny-kisko voi olla metsässä rasite, jos aseessa pidetään kiinni vain yhtä optiikkaa. Normaalitkin jalat saa helposti irti ja paikoilleen ilman, että tarkkuus suuremmin kärsii. Ja niihin eivät risut tartu. Tosin picatinnynkin avoimeksi jäävät harkot voi peittää.

Jos ulkoilutat asetta paljon eri olosuhteissa niin ruostumatonta Varmint-versiotakin voi kannattaa miettiä. Musta rauta toimii radalla erinomaisesti, mutta rosteri on huoltovapaampi.

Pintojen alkuperäisillä väreillä on vain vähän väliä. Kunnon TA-ase maalataan maastokuvioiseksi.

Radalla käytettäessä vaimennin on jees, mutta paljon asetta kantavan kannattaa miettiä sen tuoman lisäpainon haitat.

Mikäli budjetti on tiukka niin ennemmin Varmint ja hyvä optiikka, kuin tactical ja huono optiikka. Tosin Tactical hyvällä optiikalla pesee edelliset vaihtoehdot.

Lahtis

Lainaus käyttäjältä: SpolsniperKyllä se sen verran on rahasta kiinni,ettei trg:hen ihan katetta löydy ja muutenkin ensimmäinen ase minulle niin eikös tuosta ole hyvä aloittaa  :) mikä optiikka sulla on ollut käytössä ja mitä oot tykännyt? ja miten on noiden muiden lisävarusteiden kanssa,suujarru?äänenvaimennin vai kokonaan ilman?

Tähtäin Bushnell Elite 4200 6-24x40 Mildot kallistetuilla Optilockeilla. Optiikan laadultaan tosi hyvä, mut 2-tason ristikko ja 1/8-napsut ei oikein sovellu ta-toimintaan. Ristikkokin voisi olla viivaristikko. Tällä hetkellä menossa tuo putki piekkarin kanssa kaupaksi. Saa nähdä mitä tulee tilalle.

Löytyy sekä jarru, että vaimennin. Jarru on kaverin käsialaa, ns sivuilta avointa mallia. Toimii tosi hyvin, rekyyli on tosi olematon ja lyhyt. Ase mukava käsitellä jarrun kanssa, eli ei ole etupainoinen tms.. Tosta jarrusta saattaa löytyä kuva toiminta-ampujat.fi-sivustolta.

Vaimentimena on AU Dual. Pitkä ja painava, mut toimii hyvin. Pituus ei iso ongelma lyhyen piipun kanssa. Rekyyli ei ole kovin kova, vaan sellainen pitkä tuuppaus.

/Antti

Spolsniper

Pienen sana virheen tein tuossa edellisessä viestissäni,kun puhuin jaloista ja että saako niitä kiinnitettyä varminttiin.Tarkoitin tuota bibodia,tukijalkoja itse aseelle  :oops:  Mutta ei se mitään,kysymys noista kiikarin jaloista olisi ollut seuraava.Alan kallistua tuohon varmint+kunnon optiikka yhdistelmään.Ase tulee minulla olemaan aluksi ainakin pelkässä rata käytössä,puolustusvoimilla kun olen töissä niin on melko hyvät radat käytössä.

Heittäkääpäs seuraavaksi linkkejä/vinkkejä halvoista aseliikkeistä joista voisi tarjouksia tuolle varmintille kysellä,joitain liikkeitä jo tiedänkin,mutta teillä lienee kollattu jo esille se halvin vaihtoehto  :D

Lahtis

Harrisin bipodin saa suoraan kiinni Tikkaan. Kiinnittyy siihen hihnalenkin ruuviin.

/Antti

Spolsniper

OK!Laittelin tuossa muutaman sähköpostin eri aseliikkeisiin ja kysäisin hintaa.Miksiköhän ne kaikki ei voi laittaa hintoja näkyville?Juurikin tuon tacticalin ja varmintin hinnan kohdalla lukee "kysy".Nooh,eipä tuo mitään maksa kysyä...

Näyttäisi tuon varmintin hinta pyöriä siinä tonnin pinnassa ja tacticalin siinä 1500e nujakoilla.

Mitenkäs aiheet Suujarru ja Äänenvaimennin!Niille ei taida olla minkään näköisiä kiinnitys istukoita tai vastaavia tuossa varmintissa?Onko ne ylipäätään tarpeellisia.Rekyyli ei mielestäni ole niin voimakas,että suujarrulla tekisin jotain tai sitten äänenvaimennin,ei varmaan juuri tarpeellinen ole kun radalla rupean harjoittelemaan ja kuulosuojaimet on kuitenkin päässä.Vai oliko näillä jokin muukin vaikutus eli osumatarkkuuden paraneminen tai vastaavaa?  :roll:

Swatu

Minulla on Tikka T3 Varmint ss, leupparin 3-9x40 kiikari ja ase on tosi tarkka. Ostin sen heinäkuussa ja silloin ase maksoi karvan verran vajaa 1200 euroa kierteillä ja herkistimellä. Ainakaan itse en ole katunut pätkääkään tuota ostosta. Itsellä on br:n se suurin vaimennin, ase on etupainoinen jonkin verran mut eipä tuo haittaa. Niin ja onhan tuossa Harriksen biboditkin alla.

T.T.Y

T3 Varmintin suurimmat ongelmat lienee jykevä etupainoisuus erityisesti vaimentimen kanssa.

Henkilökohtaisesti pidän tukkia hieman löysänä mutta hyvän muotoisena.

Varmint kannattaa mielestäni ostaa ennenkuin tactical

.300 wsm varmintilla nyt ~600 paukutusta takana

+Piippu hyvälaatuinen, ampukolvauksen jälkeen kuparoimista erittäin vähän

+Tarkka

+Halpa

-Etupainoisuus

-Tukin "ominaisuudet"

-lipaskapasiteetti

Kelpo hankinta varsinkin aloitteleville harrastajille

T.T.Y

JSR

Lainaus käyttäjältä: Lahtishttp://forum.eralle.net/viewtopic.php?t=37695url">Klik..

Reilun vuoden ollu .308Win 20'' piipulla(ressuliiton juhlavuoden ase). Oon tykänny. Jos ei o rahast kii, ni osta TRG. Jos ei o rahast eikä ajast kii, ni osta Jalonen.

/Antti

Voisin 308 Jalosesta luopua kohtuudella  :wink: . Pistähän YV:tä jos kiinnostaa.

Spolsniper

Lainaus käyttäjältä: JSR
Lainaus käyttäjältä: Lahtishttp://forum.eralle.net/viewtopic.php?t=37695url">Klik..

/Antti

Voisin 308 Jalosesta luopua kohtuudella  :wink: . Pistähän YV:tä jos kiinnostaa.

Laitoin yv:tä  :)