Piipun puhdistuksesta

Aloittaja Elu, toukokuu 29, 2024, 19:45

« edellinen - seuraava »

TimoK

Tällä lähtee myös https://shop.gunworks.de/en/kg-2-bore-polish.html, eikä tarvinnut montaa kertaa tuupata tulppaa läpi. Eliminatorilla ja C4:llä ei lähtenyt / hermo ei riittänyt.

ttimonen

Hyvä homma, kiitokset vastauksista.
Pistetään vaan kuulaa liikenteeseen ja nautitaan harrastamisesta  8)

PikkuBee

Pahoittelut hautarauhan rikkomisesta.

Suoritin suursiivouksen (putsasin aseet perusteellisesti) ja yhden kiväärin piipusta löytyi pientä pintaruostetta, joka ei lähde suosiolla pois.

Kysymys kuuluu: mistä ostatte j-b:n tahnat? Olen yrittänyt selata kaikki Suomen nettikaupat läpi, mutta ei tunnu olevan?

Vai onko ehdottaa joku muu, suhteellisen mieto tahna, mitä voisi käyttää? Ei mielellään mitään rajua tavaraa.

MikaS

Jb borepaste löytyi Brownellsilta.

PikkuBee

Lainaus käyttäjältä: MikaS - syyskuu 14, 2025, 07:49Jb borepaste löytyi Brownellsilta.

Näin on väitetty, mutta minä en sitä sieltä löydä? Ainoa mitä löytyy on joku molytahna, joka ei nyt ole se mitä haen.

Voisiko joku ystävällinen sielu laittaa suoran linkin?

KRG

Se on näköjään poistunut Brownellsilta, ei ole pitkä aika kun sen itekki näin tuolla.

Ukrainassa on sodan alettua tälläinen firma laitettu pystyyn kuin Kenoko.

Heillä on bore paste tuote.

https://www.kenoko.com.ua/products-en/cleaning-polishing-paste

Oon hiukan jo testannut ja toimii.

kalle_a

Suomesta löytyy parista paikasta Bore Tech Chameleon Gel puhdistusgeeliä, jolla tuntuu myös saavan ylimääräiset jäänteet piipusta pois.

PikkuBee

Lainaus käyttäjältä: kalle_a - syyskuu 14, 2025, 11:09Suomesta löytyy parista paikasta Bore Tech Chameleon Gel puhdistusgeeliä, jolla tuntuu myös saavan ylimääräiset jäänteet piipusta pois.

Tehokasta kuparille ja muulle moskalle se on kylläkin. Mutta nyt tarttes jotain hienosti kiillottavaa, että saisi ne ruosteenalut pois

AMa2

Jb bore pastaa sai Ruotsista viime syksynä. Kokeilin verrokkina sille ihan Motonetin hiovaa myllytysvahaa ja tulos oli sama, hinta murto-osa.

mepayUlike

Putsailin äsken ruåtsin mauseriani ensi kertaa boretechin carbon removerilla. Aseen ei pitänyt olla erityisen likainen. Sinistä oli tupot kauttaaltaan!

Irroittaako tämä hiilenpoistin sitten kupariakin kiitettävästi, vai onko näössäni vikaa?

KRG

Sinnehän se hiilen sekaan kuparia vuolee luodista.
Itse olen todennut, että toi yksi purkki putsaa piipun metallille asti täysin puhtaaksi.
Sitten se kupari jota on jäänyt piipun pintaan, niin sitä on niin vähäinen määrä, että sen pois
putsaaminen on melkein turhaa.
Tuo käynnin huononeminen johtuu hiilestä piipusta, ei kuparista, vaikka moni sitä luulee, kun sitä edelleen
moni viljelee, kupari tukkii rihlat, just joo.
Palanut ruuti, eli hiili on se tukkija ja joka on piipusta pois saatava.
Pieni määrä kuparia vain parantaa luodin kitkaa, kun se sitä vähentää.
Tämän takia piippu, joka on vedetty peilille, on ekalla laukauksella jopa 30 m/s hitaampi kuin sitä seuraavat laukaukset, kun kitka on niin kova kun kuparia ei yhtään piipussa ole.

PikkuBee

Tilasin sitten Thossoclean/Thorroflush-setin, ja tehokasta oli. Kyseinen litku on ilmeisesti Iosson bore cleanerin "kesytetty" versio. Hyvin kuitenkin poisti moskat ja roskat piipusta, ja wanha 300winmag heräsi vielä, ainakin hetkeksi, henkeen. Ainakin sen verran, että metsätorrakoksi riittää.

MOj

Lainaus käyttäjältä: KRG - huhtikuu 26, 2026, 10:02Sinnehän se hiilen sekaan kuparia vuolee luodista.
Itse olen todennut, että toi yksi purkki putsaa piipun metallille asti täysin puhtaaksi.
Sitten se kupari jota on jäänyt piipun pintaan, niin sitä on niin vähäinen määrä, että sen pois
putsaaminen on melkein turhaa.
Tuo käynnin huononeminen johtuu hiilestä piipusta, ei kuparista, vaikka moni sitä luulee, kun sitä edelleen
moni viljelee, kupari tukkii rihlat, just joo.
Palanut ruuti, eli hiili on se tukkija ja joka on piipusta pois saatava.
Pieni määrä kuparia vain parantaa luodin kitkaa, kun se sitä vähentää.
Tämän takia piippu, joka on vedetty peilille, on ekalla laukauksella jopa 30 m/s hitaampi kuin sitä seuraavat laukaukset, kun kitka on niin kova kun kuparia ei yhtään piipussa ole.

KRG on siinä oikeassa, että silloin kun kivääri/piippu on aktiivi käytössä säännöllisesti siitä on turha poistaa kuparit joka ampumakerran jälkeen, jos kuparointi on ns. normaalia. Muutoin piipulla kestää asettua normaalikäyntiin yleensä sen 10-15 lks kuparin poiston jälkeen.

Omat kokemukset osoittavat omissa kivääreissäni myös sen, että normaalikäytössä muutoinkaan ei kannata joka kerta piippua aivan pellille hinkata, jos haluaa mitata piipustaan toistettavaa käyntiä heti ensimmäisistä laukauksista lähtien.

Tärkeämpää on samanlaiset puhdistusrituaalit joka kerta. Itse poistan kuparit 200-300lks välein, ja "pellille" hinkaan samalla laukaus välillä, jos piipun sisätarkastelussa ei mitään poikkeavaa löydy. Muutoin käytössä on vain aseöljy, laput ja pronssiharja.

Kuparin kanssa täytyy muistaa vain se, että uuden piidun sisään ammunta kannattaa tehdä huolella. Uudessa piipussa on valmistusmenetelmästä riippuen aina hieman "rosoa" enemmän tai vähemmän. Tätä jos ei tee, ampuessa kupari jää "kaatuneen" piippumateriaalin alle, eikä sitä saa sieltä pois. Ajan myötä tämä syövyttää piippua. Sama koskee myös aseen pitempiaikaista säilytystä. Jos kuparit seisoo piipussa pitkiä aikoja, epäjalompi syöpyy AINA = metallipari. Näitä on nähty, ja sitten ihmetelty miksi kivääri ei enää käy.

Tikkatactoes

Mitäs mielipiteitä kun rapakon takana yleinen mielipide on, että piipun sisäänajo on turhaa patruunoiden haaskausta?

Eli onko tästä todisteita puolesta tai vastaan?

Itse olen piiput sisäänajanut Peuralan ohjeilla.

Edit: esimerkiksi Shilen sanoo sivuillaan, ettei piippua tarvitse ajaa sisään.

Jullimus

No haittaahan siitä ei ole ja patruunatkaan ei mene hukkaan, kun täytyyhän sille uudelle piipulle kuitenkin käypäset patruunat ja lataukset etsiä. Muistankohan oikein, kun yhtä reikää podcastissä haastateltiin Vihtavuoren asiantuntijoita, niin heidän näkemys testiammuntojen perusteella oli että sisäänajo on hyödyllistä.