Ilman tukea ampuminen?

Aloittaja Petsku, huhtikuu 15, 2024, 22:50

« edellinen - seuraava »

HJu

Sirpaleliivi painaa luokkaa 8kg ja levyt jotain 2,5kg kappale. Viimeksi toissaviikonloppuna moisella kombolla maastossa ryynännyt. Melko lämmintä puuhaa.

Mutta vaikka luoti ei läpäisisi suojaa niin osuman saanut menee suojaan ja voi olla heikosti toimintakykyinen jonkinaikaa. Pultilla vaikea ampua nopeaa paikkoa mutta puolimoottorilla voi pommittaa maalia useamman laukauksen verran.

Rk-hommissa PV opettaa joillekin joukoille että keskimasssaan ammutaan mieluusti 6-7lks tai ainakin niin kauan että maali putoaa.
Terveisin,

HJu

Zero The Hero

Tässä kohtaa ehkä syytä tarkentaa, että sirpaleliivi painaa noin 2,5-3,5kg.
Luotisuojaliivi painaa sen mainitun noin +8kg jos siinä on NIJ IV-tason luotisuojalevyt jotka painavat vajaat 3kg/kappale.
Sirpaleliivi ei kuormita kovin paljon kuin lämmöltään, mutta täyskokoisilta kiväärin luodeilta suojaavan luotisuojaliivin kanssa ei välttämättä jaksa moni hirveästi tetsata.

oho osu

Kaipa sitä pystyasentoa harjoitellaan mm. pikaisia tilanteita varten kun ollaan vaikkapa talossa sisällä kulkemassa ja yllättäen näkyy ulkona vaara. Itse olen ampunut tuon testin kolme kertaa, samanpainoisella arskalla. Muistaakseni siitä aikalailla ampumahiihtomainen asento syntyi painon takia.

Jotkut sanovat, että ei saa käsivarsi nojata vartaloon, kun sydämen lyönnit vaikuttavat osumiin. Hieman eri mieltä, kyllä aseen vakaus on tärkeämpää 50m. Hyvin osui, vaikken tiedä mitkä 2 testin 10 laukauksesta lähti siitä 50m. Taisin sillä tavalla hitaasti nostaa ja laukaista kohdalla. Ainakaan en jäpittänyt.

Säädin muuten tai ainakin useimmiten koroa sen olisko ollut +0.2 0 +0.3 mrad 150m, 100m ja 50m matkoille.

TippaKannu

Metsästyksessä ihan normi tilanne. Kannattaa katsoa esim. tämä.
https://www.youtube.com/watch?v=W34dPp00lbI

Tuominen

Itse ratkaisin asian lisäämällä perän sisään liimattavia auton renkaan painoja. Muutaman sadan gramman lisäys toi ampumiseen mukavuutta. Toki aseeseen tulee painoa lisää mutta itse tein tälläisen kmpromissin kun ammun samalla aseella kaiken riistan ja hyvillä valjailla jaksaa kantaa päivän lintumetällä.