Kirjoittaja Aihe: Latauspöytä, pitäisikö tehdä itse?  (Luettu 1518 kertaa)

oho osu

• *
Latauspöytä, pitäisikö tehdä itse?
« : Tammikuu 06, 2024, 19:33 »
Minkälainen voisi olla pienen asunnon latauspöytä? Näkyy olevan myynnissä 3000x600x40mm liimapuulevyä. Siitä saisi helposti 60cm*60cm*80-90cm edestä avoimen 'pöntön', johon voisi sisälle saada hyllyjä. Kaksi levyä jos uhraa niin saisi jopa 8cm paksun pöytälevyn ja pöntön pohjan.

Toki 4cm paksu pöytälevykin riittänee, jos asentaa latauspuristimet sille sivulle, joka ei ole auki edestä. Toisaalta mitä paksumpia seinämiä käyttää, sitä painavampi ja siten tukevampi, mikä auttaa siihen, ettei tarvi voimaa niin paljoa. Toki levypainot pohjalla auttaisi myös.

Korkeuttakin täytyy miettiä ergonomian kannalta. Kokeilla missä rennoiten käyttäisi puristimen vipua, asettelee luoteja ja hylsyjä, ja toisaalta trimmailee ja preppailee. Toimistorottana mielellään vaihtelun vuoksi ehkä seisoma-asennossa istumisen sijaan.

T0mppa

• *
Vs: Latauspöytä, pitäisikö tehdä itse?
« Vastaus #1 : Tammikuu 06, 2024, 19:54 »
Rauhotin joskus autotallissa olevan vaneripöydän ruuvamalla pöydän alapuolelle pari kattotuolikulmaa seinään, tai mitä kulmalevyjä ne nyt onkaan...

Räiskis

• *
« Vastaus #2 : Tammikuu 06, 2024, 22:30 »
Tukeva juu, ei saa heilua kun hylsyjä supistaa, tilaa riittävästi levittää kaikki tarvittava pöydälle. Tuosta seisten tekemisestä eri mieltä, itse kyllä istuin, tuoli sellainen millä pystyy hyvin liikkumaan, satulatuoli pyörillä esim. Valoa hyvin.

Klpro

• *
« Vastaus #3 : Tammikuu 06, 2024, 22:57 »
Itselläni on oma pieni kellarihuone koko harrastukselle. Siitä hyvä että kun nappaa oven lukkoon niin kaiken voi jättää paikoilleen. Hyllyt on luksusta, samaten erillinen pöytä dumlerille ja lyhennysvipstaakeille. Toisella pöydällä kaksi prässiä ja annostin. 80x200cm pöytä tahtoo joskus käydä pieneksi eli järjestys on pidettävä.

Kuten aiemmin sanottiin: Pöydän pitää olla tukeva. Todella tukeva jotta tunto prässillä tehtäviin työvaiheisiin on hyvä. Samaten korkeus kannattaa miettiä sopivaksi ja ei mikään estä tekemästä pöydästä vaikka monisuunnikasta. Mutta ehdottomasti istuma-asento. Seisten on ikävää tehdä toistuvia työvaiheita.
JJ-94

veeteetee

• *
« Vastaus #4 : Tammikuu 06, 2024, 23:36 »
Omani tein vuosikymmeniä sitten niin, että höylätystä 2"x4":stä tein kaksi neliökehikkoa, ne päällekkäin noin 40 cm välillä ja niiden kulmiin sitten jalat, päälle 20 mm filmivaneri ja lopuksi välitaso samasta tavarasta. Kaikki nurkat vedin nippuun 100+ mm ruuveilla ja Aralditilla, levyt kiinnitin uppokantaruuveilla ja Aralditilla. Välitasolla on luotivarasto 100+ kg, joten pöytä ei liiku. Latausprässin kiinnitin kanteen läpipulttaamalla. Hyvin on kestänyt ;)

Ippe69

• *
« Vastaus #5 : Tammikuu 06, 2024, 23:48 »
Mulla on seinään melko alas ruuvattu D-lenkki, samoin pöydän alapohjaan. Siihen väliin räikkäliina vetämään pöytää alas ja seinää vasten. Siten pysyy pienempikin pöytä paikallaan, sen nimittäin pitää muuten painaa melkoisesti ettei se liikkuisi hylsyjä supistaessa.
Ruutiannostelijalle on oma tasonsa seinässä ettei se häiriinny prässin liikkeistä. Käytettävissä oleva tila luonnollisesti vaikuttaa paljon minkälainen pöytä tai useampi on paras ratkaisu.

EVä

• *
« Vastaus #6 : Tammikuu 07, 2024, 11:54 »
Itellä pöydän korkeus n 90 cm. Syvyyttä riittää noin 45 cm ja leveyttä on jotta sopii kaksi puristinta ja ruutiannostelija. Tuolina sellainen jossa istuma korkeutta voi säätää koska supistaessa tarvii enemmän voimaa ja voi tuolin ala-asennossa vetää vivusta voimakkaammin alaspäin. Hyvin rasvattu hylsy ei kyllä tarvi hirveästi voimaa mutta onko se sellainen ergonomia juttu. Tuoli säädetään sitten sopivalle korkeudelle muita vaiheita tehdessä.

Mecarenze

• *
« Vastaus #7 : Tammikuu 07, 2024, 17:32 »
Anna palaa, itse tekemällä usein tulee juuri omiin tarpeisiin sopiva eikä tämän kokoluokan projekti vaadi mitään ylitsepääsemättömän taitojakaan.

Nykyisellään kun asun itse kerrostalossa, eikä voi pitää latauskamoja levällään missään järkevästi, niin tarve tuli siirrettävälle latauspenkille. Pohjana käytin Black&deckerin workmatea ja siihen tammesta pöytätasoja ja muutama omaan tarpeeseen liittyvä muokkaus. Lopputuloksena on lataamiseen ja asehuoltoon (sekä pienimuotoisiin puuhommiin) riittävän jykevä pöytä mikä menee komeroon kun ei tarvitse.

Kuvat vähän yhdestä version vaiheesta, mutta saa ajatuksesta kiinni
Puheenjohtaja
Arctic Snipers Ry

Viljou

• *
« Vastaus #8 : Tammikuu 08, 2024, 08:04 »
Ajankohtainen aihe omalla kohdalla, kun omakotitalossa oma "harrastehuone" olisi jossa kaikki aseisiin liittyvät voisi suorittaa. Ongelmana ollut löytää pöytä, joka ei notkuisi joka suuntaan supistaessa. Pöydän kannen ja rungon kanssa ei ole ongelmia, mutta millaisia jalkoja teillä on pöydissänne tai tulisiko runko ottaa kiinni esimerkiksi huoneen takaseinään? Tolkut jalat varmaan olisi 2x4 ja revat joka suuntaan, mutta mitään överirakennelmaakaan ei viitsisi tehdä.

Entä onko kokemuksia näistä autotallikäyttöön tehdyistä työpöydistä esim. Bahco? Toki tuolla rahalla saa puutavaraa vaikka koko kadulle tekisi pöydät, mutta jos sivuutetaan kustannuspuoli tässä osassa kysymystä.

oho osu

• *
« Vastaus #9 : Tammikuu 08, 2024, 08:36 »
Kiitos vinkeistä. Toki osa on omakotitaloa ja sen autotallia/kellaria/verstashuonetta varten, ja osa kerrrostaloasuntoversiota varten.

Jos tekee "linnunpöntön" voisi toki pohjalevy olla niin iso, että sillä voi seistä, se ainakin pitäisi 100kg+ verran paikallaan. Onko kaikessa supistamisessa ja lataamisessa raskas vääntö vain alaspäin?
Että ylöspäin palatessa ei koskaan tarvita edes puolta siitä voimasta?

Ippe69

• *
« Vastaus #10 : Tammikuu 08, 2024, 08:40 »
Perinteisen tyyppisillä holkeilla voi tarvita voimaa ylöspäin suunnilleen yhtäpaljon kuin alaspäinkin kun laajennuskara levittää hylsyn suun. Voiman tarve hyvin paljon voitelusta kiinni.

Jokke Espoosta

• *
« Vastaus #11 : Tammikuu 08, 2024, 08:42 »
Mä luulisin että kaikkein tukevin on se mikä on joko pultattu seinään tai vedetty Ipp69 esittämällä tavalla liinoilla kiinni seinään, mikä kiristää pöydän alas ja taakse päin. Ellei ole montaa kymmentä kiloa painolastia pöydässä niin kyllä se muuten notkuu ja liikkuu jos kunnolla vääntää. Toinen paikka minkä haluaa notkumattomaksi on puristimen kiinnitys pöytään; itse olen tehnyt niin että puristin on pitkillä ruuveilla kiinni pitkittäisessä kakkosnelosessa joka on etu- ja takareunasta pitkillä ruuveilla kiinni pöytälevyssä. Ja kyllä minulla ainakin joutuu välillä kampea vääntämään ylöskin päin, jolloin kevyempi pöytä nousee mukana ellei ole kiinni seinässä.
Trying is the first step towards failure
-Homer Simpson

Jappi

• *
« Vastaus #12 : Tammikuu 20, 2024, 22:00 »
Mulla on prässille tehty oma putkijalka lattiaan joka on ruuvattu seinään yläpäästä. Kävi ärsyttämään vanhalla Leen puristimella kun joutui voimaa käyttämään niin tavarat tahtoi vaeltaa pöydällä kun prässi oli reunassa kiinni.

Tuo on siis kiinteä asennus mutta vie niin vähän tilaa ettei edes haittaa mitään tuolla harrastetiloissa. Asuintiloihin ei niin esteettinen ratkaisu välttämättä...

Long Range

• *
« Vastaus #13 : Tammikuu 21, 2024, 08:58 »

Lataushuoneeni on n.2x3,5 m ja tein tuon toiseen päähän pöydän jonka kansi on 28 mm lattialankkua.

Esim tuo 28x145 HLL talouslaatu on suht edullista. Tai 28x95 HLL talouslaatu.
(Taluslaadussa tosin yksittäisiä oksalohkeamia särmillä)

https://hattulanpuu.fi/products/28x145-lattialauta-talouslaatu

Seinille pulttasin 48x98 höylätyt kappaleet joihin lattialankut pultattu kiinni 3:lta sivulta.

Kiväärin patruuna prässin asensin pöydän toiseen päähän koska keskellä olisi saattanut notkua.
Haulikon latausprässi on keskellä kun se ei voimaa juuri tartte kun harvoin supistan ammuttuja hylsyjä vaan ostellut valmiiksi nallitettuja uusia hylsyjä.

Prässien pulttien alla yhtäläinen metallilaatta.Ei pelkät prikat.

Pöydän korkeus "ergonominen" ja tuolina toimisto tuoli jossa rullat alla sivuliikettä varten.

Timppa

HJu

• *
« Vastaus #14 : Tammikuu 21, 2024, 09:55 »
Millainen korkeus tuli ? Normi pöydäthän on yleensä aina liian matalia.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 22, 2024, 14:32 kirjoittanut HJu »
Terveisin,

HJu