.223 vaimennin vertailua Radien vs sl5i

Aloittaja jarnoman, elokuu 20, 2023, 10:44

« edellinen - seuraava »

jarnoman

Tikan .223 pulttilukkoon vaimenninta ostamassa ja nämä otsikon pöntöt oikeastaan olisivat nyt ne vaihtoehdot.
Kuulisin mielellään kokemuksia puolesta ja vastaan jos näitä kumpaakin on joku päässyt samassa aseessa testaamaan.
Kevyesti olen kallistumassa Radienin puoleen suuremman vaimennustehon puolesta, mutta toisaalta siitä ei ole rehellistä .223 versiota olemassa vaan on  käytettävä 6.5mm versiota. Syökö tämä sitten hyödyn sl5i malliin verrattuna?

Jappi

Syöhän se, melki milli ylimääräistä väljää. Aina paras sillä oikealla reiällä. Eli oikean kokoinen sl5i on todennäköisesti tehokkaampi tässä tapauksessa.

TimoK

Todennäköisesti sl5 on parempi valinta kuin väljä Radien. Itsellä Sl5 .30 reiällä. Vaimennus on huomattavasti parempi 308:ssa kuin 6,5 creedmooressa.

jarnoman

Hyviä pointteja. Onhan sl5i toisaalta myös lujempaa tekoa sekä näppärämmän kokoinen niin pelannee pulttilukon nokalla pitkän aikaa. Ei muuta kuin ostohousut jalkaan 😁

Hassinen

Mulla .223 rem  Tikan Ctr:ssä Radien 6.5mm reiällä. Toimii hyvin ja on kevyt.
Sl-5 pikkasen painavampi ja kaikki paino tulee piipun etupuolelle.
Molemmat kyllä hyviä vaimentimia. Metsästys käyttöön Radien ja reilumpaan rata käyttöön Sl-5.

Ippe69

Tuolta toisesta ketjusta löytyi aika kattava vertailu saksasta https://www.frankonia.de/images/multimedia/pdf/schalldaempfer-caliber-4-2021.pdf

En pitäisi vaimentimen kestävyyttä kovin olennaisena kriteerinä 223 pulttilukkoaseessa jos ei ihan valtavia määriä ammu. Mulla esim A-tecin alumiinivaimennin kesti 308:ssa arviolta ~4000 laukausta. 223 kuluttaa vielä selvästi vähemmän ainakin normaaleilla piipunpituuksilla.
Ei SL5 silti huono ole mutta kevyempiä ja tehokkaampia löytyy.

HJu

Ero on siinä että SL5i:tä ei 308:llä tai 223:lla pulttilukolla saa rikki ollenkaan.

Jos ei aio ampua tuhansia laukauksia vaimentimen läpi niin sitten kestävyys ei ole välttämättä kovin tärkeä kriteeri.
Terveisin,

HJu