Kaulasupistuksesta

Aloittaja Jukka, elokuu 27, 2007, 11:40

« edellinen - seuraava »

Y-P

Tämän asian kanssa on tällä palstalla tahkottu ennenkin, tiedä sitten onko se keskuskustelu kadonnut, en jaksanut etsiä.

Itse en kiristä karan tappia tiukalle, vaan olen laittanut holkin rungon ja karan kierretapin mutterin väliin pehmeän kumiholkin/-prikan jota vasten mutteri lepää sormitiukkuudessa. Kara siis elää hieman koko ajan. Kara on mulla kohtuu ylhäällä koska poistan nallit käsin (löysällä karalla vääntyisi muuten aika monta nallipiikkiä) näin ollen kun hylsyn kaula tulee ulkopuolen supistuksesta ulos se törmää melkeinpä saman tien sisäpuolen kalibrointiin. Olettaen että hylsyn kaulaa ulkopinnalta muokkaava holkin sisäosa on kalvettu suoraan linjaan, niin hylsy itsessään keskittää "vapaana" heiluvan karan riittävällä tarkkuudella eritoten kun karan kierretappi on säädetty kohtuu lyhyelle. Ainakin TA-toimintaan ja pitkän matkan metsästykseen tämä tarkkuus riittää, kasapuolesta en tiedä. Itse en ole mitta-/osuntaheittoja huomannut.
-Y-P-

paragon

Inhoan hylssyn kaulan sisäpuolen voitelua. Olen poistanut kiväärikaliperisten holkeista karat kokonaan(minulla 7- kiväärikaliperista asetta). Nallit poistan nallinpoistoholkilla. BT- luodit ja monet FMJ:t menee ilman hylsynsuun kalibrointia. Tarpeen tullen kalibroin Lee Collet-holkeilla. .308-Sakon vasaraholkkiin teetin kierteet prässiä varten. Myös viilausholkit supistavat kaulan sopivasti. Samalla voi pyyhkäistä hylsyt täsmälleen saman pituisiksi. (9,3x57-viilausholkin toimitus viettää jo 3-vuotisjuhlaa).

tt

Ainakin yhdessä Lymanin holkissani on ollut poistopiikki-paketti vino uudesta asti. Laitoin sitten tehtaalle kyselyn että saisiko uuden jos vika on osassa. Viikossa tuli maksutta uusi piikki, mutta ongelma ei poistunut. Holkin yläpään kierre, johon nallinpoistopiikki-paketti kiinnitetään on vaan niin väljä, että lukitusmutteria kiristettäessä piikki menee vinoon. Nyt piikki on erittäin löysästi kiinni lukitusmutterilla ja tarpeeksi keskellä holkkia.

HJu

Yksi tapa keskittää nallipiikin kara on supistaa hylsy ja kun hylsy on poistumassa holkista ja on nallipiikin avarrusosa on keskellä hylsynkaulaa niin siinä kohtaa vasta kiristää nallipiikin. Näin sen saa keskistettyä vähän paremmin. Tietenkin nallipikki ja lukitusmutteri pitää olla vähän löysällä ennen operaation alkua.

Hieman editoitu kun aivot toimi nopeammin kuin 2,5-sormijärjestelmä ehtii ja osaa kirjoittaa :-)
Terveisin,

HJu

silveri

Lainaus käyttäjältä: HJuYksi tapa keskittää nallipiikin kara on supistaa hylsy ja kun hylsy on poistumassa hylsystä ja on keskellä kaulaa niin siinä kohtaa vasta kiristää nallipiikin. Näin sen saa keskistettyä vähän paremmin. Tietenkin nallipikki ja lukitusmutteri pitää olla vähän löysällä ennen operaation alkua.

Tämä HJu:n konsti toimii hyvin ainakin käyttämilläni Redding-holkeilla. Kiitos hyvästä vinkistä!

section6

Lainaus käyttäjältä: HJuYksi tapa keskittää nallipiikin kara on supistaa hylsy ja kun hylsy on poistumassa holkista ja on nallipiikin avarrusosa on keskellä hylsynkaulaa niin siinä kohtaa vasta kiristää nallipiikin. Näin sen saa keskistettyä vähän paremmin.

Paljonko nallinpoistopiikin tulisi olla ulkona RCBS:n perus kaula- ja täyssupistusholkeista? Ohjeissa ja netissä on mittoja tuumina, mutta metriset avautuisi paremmin.

Onnistuin ruttaamaan osan kerran ammutuista Sakon 243win hylsyistä kaulasupistaessa niitä ja ajattelin ne nyt täyssupistaa.

HJu

Nallipiikin pitää painaa nalli irti eli tulla läpi hylsystä. Varo kuitenkin ettei nallipiikin pidin pohjaa hylsyn sisällä pohjaan koska sitten hajoaa taas jotain, luultavimmin nallipiikin kiinnityskara vääntyy mutkalle.

Jos hylsyt on menneet lommoille niin ei taida täyssuspistus siihen vaivaan oikein auttaa. Riippuu tietenkin miten pienestä vaivasta on kyse.
Terveisin,

HJu

JL

Lainaus käyttäjältä: paragonNykyisistä horoista CIP-pesistä johtuu, että jopa kaulansupistusholkitkin supistavat hylsyn runkoa. Siksi suosinkin ns T patruunapesiä. Piiput on tällöin teetettävä. Pirkan Aseen suoravetolukkoista kivääriä saa esim .308Win T patruunapesällä.

Omassa CH4D:n kaulasuppariholkissa holkki ottaa kiinni korkeussuunnassa hylsyn kyljen puolivälistä n. 10mm matkalta. Ei ylempää eikä alempaa. Ei varsinaisesti supista, mutta on kuitenkin senverta nafti että alkaa purra aikasta lujasti vastaan jos joka toista/kolmatta hylsynkylkeä ei rasvaa.

Tiedän/luulen tietäväni/arvaan että tehty näin avittamaan ja pakottamaan hylsynsuun keskittymistä suultaan supistusbushingiin

jsr85

Kuulostaa tutulta nuo ruttuiset hylsyn kaulat, itellä oli syynä puutteellinen voitelu.

JR
<t></t>

Antero H

Lainaus käyttäjältä: jsr85Kuulostaa tutulta nuo ruttuiset hylsyn kaulat, itellä oli syynä puutteellinen voitelu.

JR

+1
Ite kun tekee, niin saa sellasen kun sattuu tulemaan