Piekkarin paukun runoutin vaikutus

Aloittaja Long Range, huhtikuu 13, 2023, 05:57

« edellinen - seuraava »

Long Range

Koheltajan masinisti taidoillaan tekemän laitteen avulla 22 LR luotien tasopinnan kalibrointi +-0,01 mm:n sisälle jatkuu edelleen.Minulla ei ole luotettavaa 22 LR patruunan runoutin mittauslaitetta,eikä ole gelatiiniakaan,josta saisin täystehoiset luodit niin ehyenä tutkailtavaksi,että voisin  nuo luodit perät tarkastaa.Jos joku Suomessa valmistaa 22 LR patruunan runout mittaria,niin mielelläni ostaisin kotimaisen ja jättäisin rahat Suomeen.

Copy / pastean tähän benchrest sivulle kirjoittamani tekstin:

Kilpa ampuijien ei kannata paljon päätään vaivata mikä 22 LR patruunassa tuohon pystyhajontaan tms. vaikuttaa.Paras vain koko ajan jatkaa käyvän paukun etsintää ja antaa taulun kertoa.

Minua tuo 22 LR paukun sielun elämä on kovasti kiinnostanut ja sitä yrittänyt tutkailla.Muokannut noita 22 LR patruunoita ja ladannutkin itse.
Ampunut PALJON luoteja ILMAN ruutia pelkällä nallimassalla ja nallimassan tehon vaihtelu on yxi iso tekijä V3 kokonais nopeusvaihteluun vaikka nallimassa antaa vain about 30 %+- kokonaistehosta ja ruudille jää 70 %+-.

Monille hyville loteille ollut ominaista tasamittaisuus luodin olakkeesta kannan juureen ja moni lajitteleekin kisapaukkuja tuon perusteella vielä.Tapani Nousiainen taisi tuon aikoinaan aloittaa ja sen tiedon jakamisesta kiitos sinne!!!! Mitä isot edellä me pienet perässä-:).

Senverran tuo luotien tasopinnan kalibroinnin testaus edennyt,että erityisesti tunerittomassa piekkarissa sillä saa pääsääntöisesti pienempää pystyhajontaa aikaiseksi.Kun tunerittomassa piekkarissa on piipun suun pystyvärähtelyä enemmän tuo tullee siitä,että luodin irtoamis hetki piipun suulla vakioituu.

Tomi Korven kanssa kustomoitiin pieni määrä hänen XAct paukkuja täällä ja hän vertasi kustomoituja tehtaan jäljiltä oleviin sisäradalla perjantain harjoitus päivänä TUNERILLISELLA piekkarillaan.Taulu jäi minulle ja 3:sta lotista 2 HIUKAN pienensi pystyä kustomoiduilla ja 1 kustomoitu on sama kuin tehtaan jäljiltä.

Yxi asia,joka voisi olla hyvä ottaa lisä valikointi menetelmäksi on runoutin eli patruunan kierouden tarkastus.Tuo minun kustomointi menetelmä mitallistaa luodit tasopinnaltaan tarkasti saman pituiseksi, oikaisee luodin olakkeen ympäriinsä suoraksi ja oikaisee osan / kokonaan patruunan kieroudesta.MUTTA vaikka tuolla menetelmällä useampi asia korjaantuu,niin kieroilla paukuilla yxi lisä ongelma syntyy.

Kun työnnätte hiukan kieron patruunan nykyisiin ahtaisiin pesiin,niin kierous kyllä osin oikenee MUTTA lyijy on niin pehmyttä että sepä tekeekin luodin olakkeelle sen ettei se olekaan enää SUORA kun hylsyn suu ei anna periksi.

Minulla ei ole sellaista gelatiinia josta saisin täysitehoiset luodit ehyenä,mutta vahva epäilykseni on ettei tuo perän tyssäytyminen kierolla paukulla olekaan SUORA ja siinä ei auta luodin irtomamisen hetkellä kuinka hyvin piipun suun seppä on tehnyt....

Tuon pienen kierouden tuoma parempi käynti ei ole mikään uusi juttu.Alla imppari & piekkari guru Frank Tirrelin tekemä testi kauan kauan sitten.
Minulla ei ole luotettavaa runoutin mittaus vermettä,mutta sanon kuten se pastori kun kirkkoherra oli tarkastanut seurakunnan ja kysynyt pastorilta,että onko teidän seurakunnassa YHTÄÄN raitista miestä.Pastori oli vastannut: "En ole varma,mutta yhtä epäillään".

http://nielsonbrothersarms.com/Tirrell%20article.htm

http://nielsonbrothersarms.com/22%20Concentricity.htm

https://bulletin.accurateshooter.com/2007/03/rimfire-run-out-shocking-test-results/

Tutkailussa olen ottanut 50 kpl:n rasiallisen aina yhtä valmistus erää ja kustomoinut 25 kpl ja jättänyt 25 kpl tehtaan jäljille.Ampunut sitten molemmilla 5 x 5 ls kasat sisäradalla.Tutkailu jatkuu.

Timppa

Long Range

Luotien laakeripinnan pituuden tasaisuus on tie pienempään pystyhajontaan,niin keskisytytteisillä kuin piekkarillakin.Ja näyttää siltä,että ERITYISESTI tunerittomalla aseella ammuttaessa,jossa piipun pystyvärähtely suurempaa.

Mutta kuinka pienten ja herkkien asioiden kanssa olemmekaan tekemisissä kun haetaan aivan absoluuttista käyntiä?

Luodin painopiste / massakeskipiste. Kun valmistetaan kasaluoteja ja luodin muoto pysyy samana,mutta vaipan lyijysisuksen painoa/massaa/ samalla massakeskipistettä muutetaan pienin 0,5 grainin välein.

Sain tovi sitten tietoa,että 0,5 grainin (0,032 gramman) muutoksella lyijysisuksen painossa on jo merkittävää eroa käyntiin.Ja nyt puhutaan sedistä jotka ampuvat 5 mm+- hajontaa 150 m:iin ihan työkseen.

Herkkä laji!

Timppa