Virhe luodin nopeuden mittaamisessa

Aloittaja JRu, elokuu 10, 2007, 12:45

« edellinen - seuraava »

MSa

Lämpötila varmasti vaikuttaa mittaustuloksiin, mutta tuskin sentään niin dramaattisesti kuin mitä tässä epäillään. Mulla on paljon mittausdataa 338, 308, 30-06 kalipeereista eri lämpötiloissa. Mittausten perusteella tehdyt ruudin lämpötilariippuvuuden määritykset ovat loogisia ja oikealla hehtaarilla kaikissa tapauksissa. Päin vastoin kuin ER:n case, mulla on nopeudet tippuneet lämpötilan laskiessa noin 1m/s / C. Mittarista en siis ekana hae virhettä.

Testijärjestely mittarin tarkkuuden lämpötilariippuvuuden mittaamiseen. Elektronisesti ohjatut kaksi lediä, joiden virransyötön ajoitusta voi ohjata tarkasti. Ledit palamaan anturien päälle ja teippillä muu "maailma pimeäksi". Eka ledi sammutetaan ja sytytetään toinen ledi sammutetaan ja sytytetään pienellä viiveellä toisistaan esim 0.05s. Mittari näyttää jotakin nopeudeksi. Näitä mittauksia tehdään muutamie eri lämpötiloissa. Vertaillaan tulokset.

MSa
[url=https]

er

Näin omaltakin kohdalta lukuunottamatta noita pakkaskelin mittauksia. Eli lämpötilakertoimet ovat pitänee suht hyvin paikkaansa, kun ottaa huomioon hylsytilavuuden vaihtelun ym. Kuitenkin oheisessa tapauksessa kyse oli muusta kuin normaalista latauksen poikkeavuudesta. Luodin lentorata tuki tätä käsitystä hyvin selvästi. Oman käsityksen mukaan Pro Chrono digital toimii kuten on luvattu lämpötila-alueella. 0-40c. Sen alle kun mennään, niin jokin elekroniikassa pettää.
Train hard--->Fight easy

Mippi

Saman suuntaisia huomioita Cronossa mullakin. Muutaman asteen pakkasella kovempia nopeuksia samalla latauserällä kuin plussakelillä. Johtuuko alhaisesta jännitteestä vai mistä?

espo

Oma shooting chrony on toiminut moitteetta ja olen saanut järkeviä tuloksia eri lämpötiloissa kuten MSa:kin kun vaan

1) Ampumalinja on suorassa antureihin nähden ja laite auki

2) Patterit kunnossa (lopuillaan olevilla tullut outoja lukemia)

3) Suora auringonpaiste ei pääse kennoihin, haitallista on  jos puusto heittää tuulessa vaihtelevan varjon ja valon kennoille. Silloin varjostimien käyttö on viisasta.

4) Valoa tarpeeksi. Molyluodit saattavat tarvita kirkkaina tavallista enemmän valoa jotta laite toimisi ei optimi olosuhteissa.

ps. killalla on Pactin timeri-chrony-yhdistelmälaite, jossa mittakanta on 18 tuumaa eli aika pitkä. kennojen väliä voi teoriassa vielä kasvattaa tekemällä erityispitkän tukikiskon antureille, jos haluaa vielä tarkempia mittaustuloksia, laitteen valikot tukevat halutunpituisen mittakannan käyttämistä. Laite on lisäksi yhteensopiva oehlerin kennojen kanssa. Laitetta saavat jäsenet lainaksi killan ammuntoihin, tällähetkellä laite on hallussani, sen voi esimerkiksi hakea ennen ammuntoja minulta Pohjois-Helsingistä jos en ole itse tulossa paikalle. T:Juha