Piekkarin luodin nopeus ja BC ja tuulenvienti

Aloittaja Long Range, helmikuu 13, 2023, 06:20

« edellinen - seuraava »

Long Range

Pitkille matkoille ampujille eri juttu,mutta monet huippu pistepiekkari ampujat (50 metriä) testatessaan valmistuseriä (lot) valitsevat usein kisapaukukseen jopa hiukan huonommin käyvän hitaamman patruunan saadakseen tuulenviennin (kottaamisen) pienemmäksi.

Keskimääräisen Lapuan XAct,CX ja Midas + patruunan Vo on 327 m/s ja 50 metrin päässä taululla luodin nopeus on about 304 m/s.

Moni toivoo patruunoita joissa Vo olisi vaikka 315 m/s ja V50 sitten about 290 m/s. Jopa alle tuon.

Iso on 22 LR luodin BC arvon muutos eri nopeusalueilla:

www.sierrabullets.com/exterior-ballistics/22-rimfire-ballistic-coefficients/

>319 m/s BC = 0,145 ja <276 m/s BC = 0,192. Muutos n.25 %.

Kun 16" rihlan nousu vakauttaa hitaammankin paukun vielä. (Kuinka hitaan?)Pienimmän tuulenviennin samoihin viirin häntien kulmaan ammuttaessa olen itse nähnyt vanhalla Lapua Subsonic HP patruunalla 50 m:iin.2:lla eri piekkarilla ammuttuna.
Senverran noita on rasiassa vielä jäljellä,että vaikka ovat vanhoja niin räpsäytämpäs mittariin illalla ja katson V3 nopeuden.

Moni piekkari kasa-ampuja vieroksuu ULKONA ammuttaessa RWS R 50 kun niiden V2 nopeudet huitelee 332-336 m/s.Sisäradalla kyllä erinomaisia.

Mitä kauemmas joutuu ulkona kottaamaan,niin sitä epätarkemmaksi homma muuttuu.Erityisesti minulle kun en ole hyvä tuulenlukija.

Timppa

Ps.Kuva vielä erään paikkakuntamme asento piekkari ampujan RWS patruunatestistä 2 x 10 ls LPR:n sisäampumaradalla.Tuolla Ansu & RWS yhdistelmällä voisi vaikka käydä kasapiekkari ampujia kiusaamassa.SISÄRADALLA......

Linppu

Ihmettelempä nyt tämän ketjun alle tätä aihetta.

Ihanteena olisi ampua aliäänistä paukkua mahdollisen pienillä lähtönopeuseroilla, joka huippukudeillakin voi ilmeisesti tarkottaa sitä että eroa voi tulla sen 6m/s hitaimman ja nopeimman kudin välillä.

Nyt olen itse ampunut SK Long Rangea pääsääntöisesti. Valmistajan ilmoittama lähtönopeus on 335m/s 26" piipusta. Äänen nopeus on kuivassa +20C suurinpiirtein 343m/s.
Miten käy kun ammutaankin ko. paukkua 16" piipusta? Lukemani perusteella V0 pitäisi olla korkeampi joten aika hilkulla mennään tuon lähtönopeuden suhteen.

HJu

Se on aika helppo testata ampumalla. Ei noita asekohtaisesti paljoa kannattaa ennustella. Tai voi ennustaa mutta se ei kuitenkaan takaa mitään.
Terveisin,

HJu