Main Menu

sako-85 varmint

Aloittaja er, maaliskuu 07, 2007, 21:59

« edellinen - seuraava »

er

Näkyy Sakokin julkaisevan uutta. Varmint mallin tulo oli toki odotettuakin. Saas nähdä kuinka on tarkkuuden kanssa on. Ensin  markkionoille tuotujen metsästysmallien tarkkuudessahan oli hieman "sanomista", johtuen todennäköisesti petauksen toteutuksesta. Sako- 85 Varmint aseisiin on näköjään vakiona laitettu snellari.

85 varmintit on jo markkinoilla Yhdysvalloissa, kun Suomessa niitä ei ole esiteltykkään, joskin muutamat kaupat noita jo lupailevat kesäksi.

Jotakin tämä kuitenkin kertoo nykylinjasta ja missä markkinat on.

http://www.berettausa.com/product/rifles/series_page.cfm?currentseries=62">http://www.berettausa.com/product/rifle ... tseries=62">http://www.berettausa.com/product/rifles/series_page.cfm?currentseries=62
Train hard--->Fight easy

Koheltaja

Olisi voinut laittaa valikoimiin .260Remin tai 6,5x47 Lapuan... PÖH sanon minä tolle vehkeelle, heti joutuisi laittaa piipun vaihtoon :(
Kylätason ampuja

JpL

Onkin mielenkiintoista, noteeraako Sako ollenkaan tuota Lapuan uutuuspatruunaa. Ainakin suoritusarvot on kovin käyvän oloisia. Vaimokin alkoi vonkaamaan tuota kaliperioa kun siitä hänelle netistä luin... Ainakin kerran aikaisemmin Sakolla ollaan oltu kaukonäköisiä, ja se oli silloin kun 6mm PPC tuli markkinoille.

Koheltaja: Osta ase vaikka 308:ina, vaihda siihen Kriegeri, ja saat joltakulta asesepältä vielä hyvän hinnan ampumattomasta Sakon rosterikangesta... :wink:
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

jyri.h

Sako tuskin pesittää aseitaan 6.5x47 niin kauan kuin valikoimassa on 260rem. Ellei sitten jenkkilässä tule todellinen 6.5x47-buumi, ne kun tuntuu määräävän tahdin.

JpL

Sad but true :(

Mitkähän noi 85 Varmintin speksit oikein mahtaa olla. Ellei tuurna ole vaihtunut sitten mallista -75, on siinä kivääri, jota ainakaan minä en suosittele. Koko tussari on hintaansa nähden keskinkertainen - niput 5 laukauksella 150 metristä on luokkaa 30mm, eikä sillä kyllä pitkälle pötkitä.

Mulle ainakin vanhat Tikkakosken ja Valmetin kiväärit rulaa - ja ei muuten ihan perusteetta. Esim. Alkuperäinen Valmet Sniper 85 on huomattavasti tarkempi ase kuin uudet Sakon TRG 22 tai 42:set.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

er

Perusteleppa Jpl väitteesi. Kuka vaan voi väittää jotakin asetta tarkemmaksi kuin toinen. Eli väite ilman perusteita johtaa vain eipäs juupas ajatteluun. Ylipäätään aseiden vertailu yksittäisten aseiden pohjalta on tieteellisesti ajatellen täysin epäpätevää.

On tunnettua että TRG:iden piippulaadussa on ollut vaihtelua. Ei kuitenkaan voida väittää "Wanhojen Walamettien" olevan systemaattisesti TRG:tä tarkempia.

Jos ajatellaan tarkemmin mihin varmint malli on tehty, niin ehkä on loogista että 6,5X47 Lapuaa ei tarjottu. Päämarkkina-aluella eli USA:ssa 6,5X47Lapuasta ei ole tainnut kuulla kuin Grunig&Elmingeriä käyttävät rata-ampujat ja kasapuolen väki. Sen sijaan on ehkä oletettavaa että 25-06, 7mm rem mag tms tullaan ehkä näkemään. Varmint mallin ideahan on pienien tuhoeläinten räjäyttely pitkien etäisyyksien päästä, mutta kieltämättä kyllä asetyyppi muuhunkin sopii.

Odottelen itsekkin kuinka petaus on toteutettu. Toivottavasti ei samoin kuin 85 hunter mallissa. Mutta annetaan aseen itsensä puhua. Jos se on riittävän tarkka ja syöttö pelaa , niin.......
Train hard--->Fight easy

JpL

Kyllä tämä perustuu ihan kokemukseen. Mulle on jäänyt vahva vaikutelma siitä, että em. aseet ovat keskivertoa tarkempia. Jotain kertoo myös se, että alunperin Valmet M85:een valmistettiin 1200 piippua, joista sitten valittiin se 200 parhaiten käyvää.

LSa

Lainaus käyttäjältä: erPerusteleppa Jpl väitteesi. Kuka vaan voi väittää jotakin asetta tarkemmaksi kuin toinen. Eli väite ilman perusteita johtaa vain eipäs juupas ajatteluun. Ylipäätään aseiden vertailu yksittäisten aseiden pohjalta on tieteellisesti ajatellen täysin epäpätevää.

On tunnettua että TRG]

Lainaus käyttäjältä: JpLKyllä tämä perustuu ihan kokemukseen. Mulle on jäänyt vahva vaikutelma siitä, että em. aseet ovat keskivertoa tarkempia.

Monestako keskustelun kohteena olevasta aseesta kokemusta löytyy?

Lainaus käyttäjältä: JpLJotain kertoo myös se, että alunperin Valmet M85:een valmistettiin 1200 piippua, joista sitten valittiin se 200 parhaiten käyvää.

Kertooko se valmistuksen huonosta laadusta vai tiukasta valintaprosessista? Molemmat mahdollisia.

Täällä on tarkoitus keskustella. On aivan normaalia, että harrastajan kokemus - positiiviset ja negatiiviset kokemukset jostain tietystä aseesta perustuvat vain pieneen otantaan. Usein enintään muutamaan samanlaiseen aseeseen. Tämän voi myös kertoa. Tällä tavalla asiaa huonommin tuntevat voivat itse muodostaa mielikuvansa ilman turhia kehuja tai mustamaalaamisia.

MSa

Hohhoijaa. Taas tätä tarkkuushöpinää.

Viimeksi kun ammuin TRG:llä se ampui 60mm kasoja 300m ja yhden kasan aivan samaan reikään 15mm. Huippu pSyytä en tiedä. Samalla ratakerralla parhaimmillaan 0,2MOA läjiin kykenevä .30-06 revitteli 100mm kasoja. Syytä en tiedä. Samalla luulen, että epätarkin näistä kolmesta, 308W olisi ampunut tasaisesti.

Mitä tästä voi päätellä? Tämän perusteella varmaan 308W on tarkin? Kenties pitäisin TRG:n ja 30-06:n möisin sutena.

Mutta koska kokemuksesta tiedän, että .30-06 puhtaalla piipulla on näistä kolmesta ylivoimaisesti tarkin, niin en sitä kuitenkaan myy. Koitetaan keskittyä olennaiseen eikä toistelemaan kavereilta kuultuja huhupuheita.

Oikeastaan voisin osaltani ehdottaa täydellistä kasan kokojen julkaisukieltoa näillä sivuilla.

MSa
[url=https]

HJu

Mielenkiinnosta: Miten valitaan 1200 piipusta 200 tarkimmin käyvää ilman että yhdelläkään piipulla on ammuttu ? Käsittääkseni prosessi EI mennyt siten että aseseen asennettiin 6 piippua joista tarkin jätettiin siihen ja loput hylättiin. Käsittääkseni homma on mennyt siten että on valittu luonnonsuorat ja muuten asesepän silmään tasalaatuisimmilta vaikuttaneet aihiopiiput. Lopuista on tehty piippuja joihinkin muihin aseisiin.

Jos Valmet Sniper olisi ollut täysin valmis konstruktio niin ei kai Sakon olisi kannattanut tehdä heti päerään täysin uutta konstruktiota johon kopioivat Valmetista vain muutaman asian ?

Ylläoleva ei tarkoita etteikö Valmet Sniper olisi hyvä ase mutta Sakon mielestä ilmeisesti TRG-21/41 ja sittemmin TRG-22/42 ovat parempia aseita heidän asiakaskunnalleen.
Terveisin,

HJu

JpL

M85:sen konstruktio perustui hyväksi havaittuun Nagantin aktioon, ja ainakin Timo Hyytinen totesi minulle suoraan, että Nagantin lukko on iästään huolimatta laite, johon voi rakentaa erittäin tarkan kiväärin.

Se, että kerron mielipiteeni ei tietenkään tarkoita, että sitä tarvittaisiin tms. Mutta viimeisen 20 vuoden aikana olen ampunut erittäin monella eri kiväärillä ja haulikkorihlalla, ja kyllä mun on sanottava, että tosiaan Valmet ja Tikkakosken Tikka ovat olleet kiistatta - ja tasaisesti - omalöla kohdallani parhaita. Sakot ovat taas olleet melko keskinkertaisia. Tähän ei tietenkään liity mitään erikoisempia kokoonpanoja, kuten esimerkisksi Jalonen/Krieger - kokoonpano, joka varmasti on huipputapaus. Näin kuluttajana silti olen sitä mieltä, että jos pitää valita suorituskykyä ja hintaa keskenään, mielestäni Tikka on pätevä. Tosin Valmet M-85;sen hinta on nykyään helposti kahden tonnin toisella puolella.

Tästä nyt sitten voidaan olla useampaa mieltä, joten eiköhän lopeteta tähän... :?

Koheltaja

Ettei nyt ole Jommilla mennyt puurot ja vellit sekaisin Valmet Sniperin ja TAK-85 kanssa :lol:
Kylätason ampuja

JpL

Ei mene sekaisin. TAK-85 on aivan eri ase kuin Valmet M85. Jälkimmäistä tehtiin vain 200 kappaletta ja kuva ko. kivääristä on Timo Hyytisen "asesuunnittelua Suomessa" kirjan kannessa. Valmet M85:sen alkukipinänä oli muistaakseni armeijan vaatimus. Yritettiin kehittää tarkkaa puolimoottorikivääriä, mutta käyntiä ei saatu riittävän tarkaksi, joten hommasta luovuttiin. M85-mallia sitten rakennettiin ikäänkuin Custom-tavarana sen parinsadan kappaleen määrän, jotka kaikki löysivät tiensä lähinnä keräilijöiden kaappeihin. (Valmet kyllä osasi tehdä piiput, esimerkiksi Hyytisen kirjassa kerrotaan, miten ylivoimaisen tarkkoja Valmetin rynkyt olivat AK-47:aan verrattuna.) Sitten fundeerattiin mm. 300WM kaliperin käyttöä, jolla ampumamatkat olisi saanut venytettyä, mutta patruunahuolto asetti rajoituksensa.

Mm. M85 kiväärissä oli suujarru omanlaisensa (löytyy myös ko. asekirjan kuvasta). Anyway ko. kivääri oli ja on poikkeuksellisen tarkka. Mä olin tyhmä - mulle vuonna 1999 tarjottiin ko. kivääriä 10.000;- markkaan, mutta en tiennyt, mistä oli kyse ja jätin ostamatta. Myyjä kyllä sanoi, että ko. kiväärillä ampuu 5 laukausta 500 metristä yhden savikiekon kokoiselle alueelle että kilisee. Sittemmin on kyrsinyt ja raskaasti. Noista nimittäin ei hevin luovuta. Sittemmin olen silloin tällöin yrittänyt kysellä ko. kiväärin peraan, turhaan.

Itse asiassa Hyytisen kirja on mielenkiintoista luettavaa joka suhteessa. Se kertoo tarinan erittäin luomisvoimaisesta ja innovatiivisesta suomalaisesta asetehtaasta, jossa työntekijöiden ideoita kuunneltiin ja niille annettiin painoarvoa. Monia keksintöjä tehtiin ihan kokeilumielessä ja aseista oli eri malleja vaikka kuinka. Monet mm. Aimo Lahden tekemät keksinnöt olivat edellä aikaansa ja niitä ei aluksi ymmärretty. Valmetin asetehtaasta tulee vahva mielikuva tehokkaasta ja toimivasta firmasta, joka ei tuottanut tulosta, mutta joka oli kekseliäs, ja joka (sittemmin) paloiteltiin niin, että tuotekehitys kärsi myöhemmin, ja firmasta tuli lähinnä byrokraattinen liukuhihnayhtiö (kaikella kunnioituksella).

PJA

Taitaa mennä taas pikkasen off topic?
If it isn\'t broken, let\'s take it apart and see why not.

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: JpLM85:sen konstruktio perustui hyväksi havaittuun Nagantin aktioon, ja ainakin Timo Hyytinen totesi minulle suoraan, että Nagantin lukko on iästään huolimatta laite, johon voi rakentaa erittäin tarkan kiväärin.

Lainaus käyttäjältä: JpLValmet M85:sen alkukipinänä oli muistaakseni armeijan vaatimus. Yritettiin kehittää tarkkaa puolimoottorikivääriä, mutta käyntiä ei saatu riittävän tarkaksi, joten hommasta luovuttiin.

Ensin se perustuu Mosiniin ja nyt se onkin puoliautomaattikivääri  :roll:  On siinä ollut kehittäjillä haastetta :lol:  :lol:  :lol:  

Joo, Offiksi meni ja lopetan tältä osin tähän :D
Kylätason ampuja