Aliäänikiväärin rakentelua?

Aloittaja Tuomo, syyskuu 04, 2022, 20:37

« edellinen - seuraava »

Ippe69

Lainaus käyttäjältä: Ippe69 - tammikuu 04, 2023, 18:40
Onko kellään vertailukohtaa kuinka tasaisia lähtönopeuksia näillä aliäänikäyttöön suunnitelluilla kaliipereilla saa verrattuna esim. 308 pistooliruutilatuksiin? Nehän on painekäyriltään kovin erilaiset kun jälkimmäisessä luoti on hädintuskin liikahtanut kun kaikki ruuti on palanut. Mulla ei ole kovaa dataa asiasta, mutta osumien perusteella lähtönopeusvaihtelua vaikuttaa olevan liikaa jos yrittää yli 100 metriin ampua 308:lla.

Toistan kysymyksen, onko mittaustuloksia blackoutin subulatausten tasaisuudesta?

Itse olen vaihtelevalla menestyksellä ladannut 308:iin aliäänisiä. Vaihtelua edelleen on jonkin verran, mietin että muuttuuko tilanne jos aseena olisi blackout?
Jos tarkemmat tulokset kiinnostaa, niin kirjoitan niistä tuonne http://www.takilta.fi/keskustelu/index.php?topic=1640.90

HxM

Tässä joitain omia testejä bläkkärillä

195 gr Ares, N32C 0.38 g
Avg 301
ES 10
SD 2.6
19 lks

Avg 298
ES 7
SD 2.0
13 lks

Nuo oli Magtechin SR-nallilla. Federalin GM205MAR -nallilla tuntui saavan nopeushajontaa ja kasan kokoa merkittävästi pienemmäksi, mutta säästellään niitä johonkin muuhun kuin hupiammuntapaukkuihin.

Lapuan 13g Subsonicilla tuo N32C ei taas toiminut yhtään, mutta N320 ja N110 antoi tasaisia lähtöjä. Kannattaa kokeilla kaikkia mahdollisia ruuteja, koska ruutilaatu tuntuu vaikuttavan selkeästi eniten. Ruudin määrä ja nalli voi vaikuttaa tai olla vaikuttamatta.

Ippe69

Nuohan näyttää hyvältä!
Onko noissa ilmennyt selkeää eroa ensimmäisen laukauksen välillä verrattuna loppuihin? Se on mulla ollu suurin ongelma 308 latauksissa.
Pitääpä kokeilla eri nalleilla kun nyt ainakin kolmea LR-nallia on kaapissa. Magnum nallejakin on, mutta vain vähän eikä lisää tunnu kovin helposti saavan.

Lisäys: Kuinka pitkällä piipulla nuo on ammuttu?

HxM

En ole huomannut ensimmäisen laukauksen olevan erilainen kuin muut, jos piippu on valmiiksi likainen. Piippu on noin 330 mm pitkä.