Staattista sähköä ruutiannostelijassa.

Aloittaja hullu-ukko, maaliskuu 05, 2007, 13:55

« edellinen - seuraava »

hullu-ukko

Latailen RCBS:n Rock Chucker sarjalla. Ruutiannostelijan muovinen "siilo" näyttää olevan aika sähköinen, eli ruutijyvät tarraavat kiinni putken seinämiin, eivätkä lähde oikein koputtelemallakaan kaikki irti.

Onko muilla samankaltaisia kokemuksia? Miten sähköisyyden saa pois ja onko sähköisyydedtä jotain vaaraa esim. räjähdys?

Y-P

Sama kokemus. Heitin siksi muovisuppilolla vesilintua ja käytän nykyään alunperin taskumatin täyttämiseen tarkoitettua pientä metallisuppiloa. Toimii sujuvasti, enkä ole saanut silläkään kipinöitä aikaiseksi..
-Y-P-

Koheltaja

Sähköisyyden saat pois elektroniikka liikkeissä myytävällä antistaattisella sprayllä tai sitten sipaiset suppiloon vähän nestesaippuaa, älä huuhtele sitä vaan kuivaa kankaalla.

Staattisuus on niin pientä luokkaa että ruudin syttyminen on aikalailla mahdotonta.
Kylätason ampuja

HJu

Tarkennus edelliseen: Staattisuus on niin pientä että SAVUTTOMAN ruudin syttyminen on lähes mahdotonta.

Mustaruuti ja muovisuppilot tietävät vakvavia vaikeuksia. Tämä nyt vaan sivuhuomatuksena koska harva tämän palstan lukija todennäköisesti mustaruudilla lataa.
Terveisin,

HJu

AH

Ilmeisesti tarkoitit annostelijan säiliötä...  Sama on koettu Ja ärsyttäväksi todettu, varsinkin kun lataa muutaman patruunan koesatseja ja vaihtaa ruutia 8 kertaa peräkkäin. ongelma vähenee ajan kanssa, ja pelkkä paperilla tai rätillä pyyhkiminen helppaa alkuun. älä ainakaan alaosaa pese ettei se vaihda väriä.
Siinä oli varmaan heiniä tai jotain, kyl se muuten olis...

hullu-ukko

Kiitos vastauksista.  Joo kyllä sen ärsyttävyyden kanssa pärjää kun viitsii vaan putsaskella. pääasia on ettei jysähdä koko tehdas. ilmeisesti niin ei ole koskaan käynyt kun kerran tuollaisia käytetään.  Eli mustaruudilla ei kannata leikkiä.

JpL

Tämä nyt menee vähän ohi topiikin, mutta taidat tietää enemmänkin mustastaruudista?

Mulla olisi vanha Bonehillin 12/65 mustaruutihaulikko damaskipiipuilla vuodelta 1896, ja siihen pitäisi ladata patruunoita. Satutko tietämään, keneltä voisi kysyä?
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

hullu-ukko

Jos JpL kysyit multa niin en todellakaan tiedä mitään Mustaruudista.

Kait se on mustaa... :D

JpL

Sori, sain sellaisen vaikutelman..  :wink:
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

tt

Jossain dokumentissa ollut vanhempi herrasmies, Toivo W. Maukonen,  voisi ainakin tietää. Sota-ajan tarkka-ampuja ja mustaruutiharrastaja. Esa Paanasen kirjassa oli mustaruutilataamisesta kirjan loppupuolella, tosin pistoolilatauksia muistaakseni. Vilkaise vielä http://www.cows.fi/">//http://www.cows.fi/

HJu

Lainaus käyttäjältä: JpLTämä nyt menee vähän ohi topiikin, mutta taidat tietää enemmänkin mustastaruudista?

Mulla olisi vanha Bonehillin 12/65 mustaruutihaulikko damaskipiipuilla vuodelta 1896, ja siihen pitäisi ladata patruunoita. Satutko tietämään, keneltä voisi kysyä?

Damastipiippuisia haulikoita ei suositella käytettävän mihinkään ammuntaan millään latauksilla. Jos terveytesi on sinulel kallis.

Piiput on tehty teräslankaa tangon ympärille takomalla. Ajan kanssa sinne teräkseen sisään yleensä pääsee kosteutta joka heikentää piippua. Osa piipuista on ollut heikkoja jo uusinakin.

Ase joka on konstruktioltaan alunperinkin vähän kyseenalainen ja yli 100v vanha kannattaa jo jättää keräileyasekategoriaan.
Terveisin,

HJu

JpL

Tuota en tiennytkään. Aseella on kyllä ammuttu tähän asti. Harmittaa sinänsä, haulikko on aivan mahtavassa kunnossa puiltaan ja muutenkin mustaruutihaulikot kiinnostaa.

kpiispa

Eikös tuolla erälle.net keskustelupalstalla ole mustaruutiosio josta kannatanee kysyä.

Itse olen tehyt noita haulikon mustaruutipatruunoita käsin purkamalla kiekkopaukkuja ja lyhentämällä hylsyn sopivan mittaiseksi ja vaihtamalla savuttoman ruudin mustaan. Ruutiannoksen suuruus on valittu perityn tiedon ja kokeilun perusteella. Mutta sopiva ruutiannos/paine on tietysti asekohtainen juttu varsinkin tuollaisilla vanhoilla aseilla joiden kunnosta ei ole varmuutta.

Kannattanee käydä näyttämässä asetta jollekin ammattilaisella ja kysyä sopivaa latausreseptiä myös joltain joka oikeasti tietää. Mutta jo viisitoista vuotta olen ampuillut rullan ladattavalla mustaruutirevolverillä ja ei sen nyt sen kummempaa hommaa ole mustan ruudin kanssa toimiminen kuin savuttomankaan. Järki päässä harkiten kun tekee ja varmistaa joltain jolla on oikeasti tietoa niin hyvin tuo sujuu. Hirveää määrää ei haulikon panoksia viitsi käsin ladata mutta eipä tuollaisella aseella varmaan paljo tultaisi ampumaankaan.

JpL

Joo, laitan haulikon jossain vaiheessa Immoselle Kuhmoon. Ihan hyvä idea tarkastuttaa ase. Tähän mennessä se on pelannut ihan hyvin, joten ei tullut mieleen, mutta onhan se turvallisuusriski luonnollisesti.