Käynti hukassa??

Aloittaja Valkoselkätikka, toukokuu 25, 2022, 18:04

« edellinen - seuraava »

Valkoselkätikka

Jostain syystä huomasin että käynti on tikasta hukassa. Ase siis M65. Aloin purkaa vyyhtiä. Raudat irti puista ja petauksien tarkistus. Pientä fiksausta mutta kyllä ne kunnos on. Piippu on kunnossa ja muutenkin sitä huollettu asianmukasesti. Piippuhan on tikan ohkanen tehdas piippu, ei mikään varmintti tai "laatu putki". Kiikarinjalkoina optilockit ja kiikarina NF. Ensimmäiset sarjat ammuttuna (sako rangen tehdas panosta) kasat oli sitä 25mm. Pari kolme 5lk kasaa kun naputteli alko kasat kasvamaan aivan tolkuttomasti. Pahimmillaan oltiin jossain 12cm, ja matkaa se sata ja hyvältä hiekkapussituelta ammuttuna. Alko jo vituttaa. Seuraavalla kerralla otin toisen kiikarin, saanpahan eliminoitua sen pois että NF olis muka viallinen. ammuin sillä kumminki ensimmäiset kasat ennenkun vaihdoin uudehkon meoptan päälle. Ammunnan ensimmäiset kasat oli jälleen sitä samaa 25-30mm, ja sitte alko kasat kasvaa siinä neljännen kasaammunnan jälkee, eikä siis ollu kiikarista kiinni tämä homma. Että ilmeisesti toi sysipaskakäynti johtuu kuumasta piipusta. Kysymys on siis että onko nuin että tommosella ohkasella piipulla ei vain pysty ns lämpimillä keleillä yli 10 laakia ampumaan ilman että käynti kasvaa nuin paljon?
Eihän se alkuperänenkään 25mm kasa mikää päätähuimaava oo mutta uskoisin sen saavan mälvättyä oikeella luodilla ja latauksella sinne 10mm tienoille, tai ainakin aikasemmin olen sillä sinne 10 päässyt..

HJu

On paljon tehdasaseita joilla ei 10mm kasaa saa millään. Kuulostaa tosiaan lämpöngelmalta, kannattaa varmistaa ettei piippu ota lämmetessään tukkiin kiinni. Jos ottaa niin piippukanavan avarrus voi hieman auttaa mutta ei luultavasti poista ongelmaa kokonaan.

Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla

Terveisin,

HJu

Valkoselkätikka

Joo mä kyllä vetelin paperia eestaas piippukuumana eikä ollu ahistus likikää. Elikkäs se on sitte uuellee piiputus jos meinas tuolla pitkää matkaa päästellä..

Räiskis

Ettei ampuessa ota kiinni? Luultavasti ei mutta kannattaa sekin tarkastaa, ohut piippu lultavasti lämpiää. Joskus tuli jollain armeijan tarkkuuskiväärillä ammuttua jossa kohtuu ohut piippu, sillä piti käyttää koko tunti ampuma aikaa kun alkoi osumat siirtyä lämmetessä.

metsienmies

Lainaus käyttäjältä: Räiskis - toukokuu 25, 2022, 20:06
Ettei ampuessa ota kiinni? Luultavasti ei mutta kannattaa sekin tarkastaa, ohut piippu lultavasti lämpiää. Joskus tuli jollain armeijan tarkkuuskiväärillä ammuttua jossa kohtuu ohut piippu, sillä piti käyttää koko tunti ampuma aikaa kun alkoi osumat siirtyä lämmetessä.

Jos osumat siirtyy lämmetessä se tarkottaa ettei piipun reikä ole keskellä piippua.

Itsellä eka ase oli t3x lite ja sillä ampu 300m ihan pois tiekseen 10lks kasoja sille 5-7cm tienoille. Hieman vaikuttaa siltä että alkaa piiputus olemaan ajankohtanen. Onko paljon laukauksia takana?

bps2

Vaikuttaa ohuen piipun lämmöstä johtuvasta vääntelystä. Tai  yksi mahdollisuus tietysti voisi olla nopeassa ammunnassa kuvan siirtymisestä lämpövärililyn vuoksi.  Joskus piippu saattaa otta kiinni tukkiin kun ase bipodin varassa. Vaikka ei ns normaalisti testatessa ottaisikkan...

Kumpumäen seppä

Mulla on LSA-55, 243 win. Tuo kaliberi on vaikeaksi haukuttu, mutta oikealla latauksella toimivaksi myös usein kehuttu. Ohut piippuinen (16 mm) kivääri, veltto metsästystukki ja aktion mallista johtuva mahdollisuus rautojen liikkumiseen. Petasin tuon oikein huolella ajatuksen kanssa. Tein irto muovipalikan, jolla sen saa kasapukin päälle. Hain latauksia niillä luodeilla, jotka vielä vakautuu tuolla 10" nousulla. Lopputulos oli se, että parhaimmillaan muutamalla ensimmäisellä laukauksella pääsi sinne 0,3 MOA:n nippuihin. 5 laukauksen jälkeen tuon piippu on kuitenkin niin kuuma, että just ja just pystyy kiinni pitämään. 15 laukausta muutaman minuutin sisällä, niin piippuun pystyy koskemaan, mutta kiinni ei pysty pitämään. Tuon jälkeen se kasan koko alkaakin olla luokkaa 2 MOA. Useampaan kertaan testailtu.

Aika oletettavasti syy tuohon edellä kuvailemaani ilmiöön löytyy Tikkakosken tehtaan vanhalta esittely videolta/filmiltä. Netistä löytämälläni videolla yhdessä kohtaa mies katselee piipun sisään ja heittoprässillä oikoo piippua. Eli nuo piiput on kyllä lastuttu aika hyvin ja läpättykin melko hyväksi, mutta materiaali-, lämpökäsittely- tai koneistusvirhettä on sen verran ollut, että nuo piiput on olleet olleet kieroja. Sitten ne on prässillä oiottu. Tuollaisen piipun tarkkuus on kyllä hyvä kylmänä, mutta lämmöt kun nousee todella nopeasti, niin sen jälkeen on ihan tuurissaan, mihin viskoo. Eli metsästys ase, jonka piippu sopii alkuperäiseen tarkoitukseensa, mutta ei radalla ampumiseen. Kun yksi 6,5 mm piippuaihio jäi käsiin, niin hain luvat toiselle piipulle. Eli laitan tuohon toiseksi piipuksi 6,5 Creedmoor. Katsotaan nyt sitten mihin tuolla piipulla pääsee.

Valkoselkätikka

Kuulostaa loogiselta ja sama vika mullakin. 5 laukauksen jälkee on jo tosi lämmin piippu ja yli kymmenenkertaa kun ampuu lyhyen ajan sisällä ei kiinni pysty pitämään. Lämpiää erittäin äkkiä. Itte en tuolla oo ampunut kun ehkä 2000-3000laukausta. Käytettynä ostanu ja vähänlaisesti sillä kuulema oli ammuttu, ja hyvännäkönen on piippu kun valoon katselee.
Pitää nyt sitte kattoo mitä tuolla tekee. Metsästyspyssynähän tuo menisi kunnei tarvi ampua kun yksittäisiä laukauksia mutta kyllä siellä radallakin olis kiva ampua, ja jos jonnekkin pitkän matkan radalle pääsee harvoin vierailemaan alkaa se vituttaa jos kolmelaukausta ja sit 30min tauko paikallaan. 🤔 Piiputtaakin vois mutta pitää melkeen katella, onko jotain paksupiippusia myynnissä. Oon nähny vastaavia paksupiippusia m65  myynnissä melkeen puolella hinnalla mitä ton piiputus maksaa 😅

J.J

Jos ei piipunvaihdon osalta ole kaliiperinvaihto suunnitelmissa ostaisin varmaan liikkeestä kokonaisesta käytetystä paksupiippuisesta kivääristä tukin, lukonkehyksen ja piipun jolloin selviää ilman lupaprosessia (toki aseen osan ilmoitukset tehtävä) ja tarvittaessa lukon sujauttamalla ratatukilla&optiikalla varustettuun kehys&piippukomboon on lopputulemana käytännössä kaksi eri käyttötarkoitukseen soveltuvaa kivääriä.

Valkoselkätikka

Jaa siis hetkinen, meneekö se niin että mä voin marssia jonnekkin liikkeeseen, vaikka ahtihuvilalle ja sanoa että ostan ton tikkaM65 mutta jätän lukon sulle tänne kauppaan ja sitte teen poliisille vain ilmoituksen että olen ostanut lukkorungon ja piipun? Sitte vaan heitän oman lukon kehykseen ja son valmis ammuttavaks?

metsienmies

Lainaus käyttäjältä: Valkoselkätikka - toukokuu 26, 2022, 13:30
Jaa siis hetkinen, meneekö se niin että mä voin marssia jonnekkin liikkeeseen, vaikka ahtihuvilalle ja sanoa että ostan ton tikkaM65 mutta jätän lukon sulle tänne kauppaan ja sitte teen poliisille vain ilmoituksen että olen ostanut lukkorungon ja piipun? Sitte vaan heitän oman lukon kehykseen ja son valmis ammuttavaks?

Ei, koska aseet ovat myynnissä aseina eikä myyjäliike saa tehä mitään muutoksia, esim aseesta jättää mitään luvanvaraisia osia pois tai lisätä mitään luvanvaraisia osia mielivaltaisesti.

Ennen vanhaan esim sako quadin kanssa sai tehä niin, että jos oli ohtupiippunen 17hmr ase myynnissä, ja irtopiippuna löytyy 22lr paksu irtopiippu ja ostaja haluaisi 22lr paksupiippuisen aseen, sai myyjä liike itse vaihtaa hmr piipun tilalle 22lr piipun ja myydä se aseena. Nykyään ei tollaisia vaihtoja saa tehdä.

Ilmotus menettelyllä pystyisi ostamaan saman kaliiperin pelkän piipun, mutta se vaatisi että liike on ottanut kyseisen piipun suoraan piippua myyntiin. Esim jos on quad 22lr voi ilmoitusmenettelyllä ostaa toisen 22lr piipun siihen.

Valkoselkätikka

No, niin mä vähän veikkailinkin ettei se nyt ihan nuin käy. Oliko toi J.J:n kommenti sitten virhe vai tajusinko mä sen vain väärin? Elikkä käytännössä ei muuta järkevää vaihtoehtoa ole kuin piiputtaa sepällä hyllystä otetulla piipulla tai jättää mettäpyssyks tuo ja ostaa varmintpiippune lajiinsoveltuva ase erikseen, pysyipä kaliberi samana tai ei

Kumpumäen seppä

Ei nyt liity ihan aiheeseen, mutta tässä kuitenkin tuo video, missä näkyy tuo piipun oikominen kohdassa 1:30. Muutenkin ihan hauska video.

https://kavi.finna.fi/elavamuisti/Record/elavamuisti.elavamuisti_video_2228

Jarmando

Lainaus käyttäjältä: Valkoselkätikka - toukokuu 26, 2022, 13:30

Et aivan, vaan melkein. Ostin itselleni varaosa-aseen "lupaa näyttämällä", eli lainaamisperiaatteella. Sovin asiasta lupaviranomaisen kanssa ja pitästä matkasta ollut myyjä lähetti aseen suoraan poliisilaitokselle (oli hänellekin vähemmän vaarallisen tuntuinen toimitusosoite, kun ei ollut ostolupia täytettäväksi). Konstan kanssa purimme lowerista mitä irti saimme ja sen runko jäi sinne ja minä neljää osan ilmoitusta köyhempänä osien kanssa kotiin. Virallisesti siis ase romutettiin ja siitä hyvästä meni loweri sulattoon.

Tuohon "voiko siihen heittää vain oman lukon ja radalle" sanon kanssa että voi. Menee väliaikaisen muuntamisen nimikkeellä ja syytä on pitää koko paketista luvat mukana. Käsittääkseni kuvaillun kokoonpanon omistajana et saa ostaa toista/varaosa-lukkoa aseeseesi? Silloin laki rikkuu, kun hallussa olevista osista on kasattavissa kaksi asetta ja lupa vain yhdelle. Tuon lakipykälän sanamuodon joku fiksu varmaan lisää keskusteluun.

metsienmies

Nää aselait on aina tulkinnanvaraisia, näemmä joidenkin konstien kanssa tollanenkin järjestely toimii.

Toi lukkohomma olisi vähän kiikun kaakun. Virallisesti jos paineenalaisiin osiin tehdään muutoksia, ne pitäisi koeponnistaa ja CIPata. Lukko voi hyvinkin toimia, mutta jos haluaa tehdä vimosen päälle ja olla varma, olisi lukko vähintäänkin hyvä käyttää sepällä sovituksessa.