308 hylsyn täyssupistus

Aloittaja Poikma, lokakuu 13, 2004, 11:16

« edellinen - seuraava »

keitsu

Olen kyllä mitannut tuolla tavalla. Jotenkin vain tuntuu että se ei ole luotettava. Scenarin tapauksessa, jotenkin jäi semmoinen tuntu että luodin kärki ei ole ihan identtisen muotoinen. Eli Latauspituus vaihtelee. Onko muilla samoja kokemuksia? Voihan se olla kyllä mun luodinasetusholkkikin joka sen vaihtelun tekee. :-)

Olen itsekseen miettinyt myös muita etuja mitä vois saada pitemmästä latauspituudesta. En tiedä pitääkö nuo paikkansa?

Suurempi ruutitilavuus --> enemmän ruutia --> enemmän vauhtia paineiden nousematta liian isoksi.

Lyhempi luodin vapaa lento --> luoti ei kerkeä kääntyä ennenkuin kohtaa rihlat --> tarkempi??

Ja sitten tuo Koheltaja mainitsema tasainen paine.

Pitääpä kysäistä Asetalolta ja Sinisalolta hintoja. Kiitokset jälleen :-)

Koheltaja

Aina kun mitataan patruunan kokonaisuuspituus luodin päästä niin taatusti tulee jonkin verran heittoja mutta sillä ei ole mitään merkitystä koska se kohta mikä ottaa kärkiogivaalissa rihloihin kiinni on yleensä samassa kohdassa, eli mikään mittalaite ei tule ratkaisemaan tätä onhelmaa. Eri asia on jos käytetään sorvattuja solideja, silloin muodot ja pituudet ovat identtisiä.

Pullonkaulahylsyssä ei luodin asetuspituus sanottavammin lisää ruuti tilavuutta eikä vaikuta samalla tavalla paineisiin kuin esim. 9mm parassa. Jos hylsyn tulee jo nyt täyteen niin silloin pitää ottaa käyttöön pakkauksenhallinta ohjelma  :wink:  eli laittaa ruuti hylsyyn pitkällä pudotusputkella.

Mitä etäämmällä rihloista luoti on, sitä suurempi mahdollisuus on että luoti menee rihloihin enemmän tai vähemmän vinossa. Tämä on helppo korjata juuri sillä että laittaa luodin lähelle rihloja. Myös sillä saadaan luoti ottamaan vähemmän "turpaansa" kun rihlakosketuksessa oleva luoti valssataan ylimenosta rihloihin ja annetaan sen rauhassa keskittyä piipun aksiaaliselle linjalle kun taas pitkän starttitilan omaava luoti menee enemmän tai vähemmän väkivalloin rihlojen avaukseen. silloin kun luodilla on mahdollisuus mennä rihlojen avaukseen vinossa niin tämä saattaa kuparoida rihlojen avauksen/piipun alkupään toispuoleisesti ja taas ihmetellään miksi ase ei käy parin kymmenen laakin jälkeen.
Kylätason ampuja