6BR vierihoitoon ja Norman hylsyt

Aloittaja Long Range, joulukuu 09, 2021, 07:09

« edellinen - seuraava »

MikaS

Mulla tarvitsisi saada m55;n myös BR;lle lipas tai lippaita. Spacerin se tarvitsee varmasti sinne taakse, mielessä on kaiken mailman eri lipasvaihtoehdot ja niiden raiskaamiset.

Jarmando

Mulla on vanhasta projektista jäänyt M55 22-250-lipas. "Täysi 5ptr kuori", noin 13mm etuspacerilla ja siten lyhyemmällä nostin+jousi-paketilla. 5kpl BR-paukkuja mahtui sisään, viides vaati hivenen peukaloa. Voisi olla myynnissä?

Tarzan

Mielenkiintoista. Kyselin Ensio firearmsilta, ja sanoivat, etteivät toimita lippaallista 6mm br. Olin jo kallistumassa 6.5mm Creedmooriin, koska en osaa/omista latausvehkeitä, joten 6mm Creedmoorin kanssa olisi tuskaista aloittaa.

Osaako arvon raati auttaa; joku todistetusti 6mm br lippaasta syövä kivääri, 6.5mm Creedmoor vai kylmästi latausvehkeet ja 6mm Creedmoor? Tarpeet lähinnä max 300m taulunpuhkonta, ja mahdollisesti PRS. Pääkaupunkiseudulla on niukasti ratoja pidemmälle matkalle. Viimeisin innostus on ollut ilmakivääri, ja olen oppinut arvostamaan ehkä liikaakin Anschutz onen rekyylittömyyttä ja nauttimaan pystyamunnasta.

Jarmando

Harvassa ovat tehdaskiväärit 6 BR:nä. Niissä oletan syötön pelaavan, kukapa toimimatonta kehtaisi / uskaltaisi markkinoille laskea? Savagen tiedän ja joitain "Custom Shop"-versioita. Tämä taitaa käytännössä olla viitseliäiden ropelihattumiesten touhua ja ihan tehtävissä, kuten useampikin "sitkeiden kuulopuheiden mukaan" olemassaoleva lippaasta syöttävä kivääri todistaa...

Itse riemuitsen silkasta helppoudesta. Ei ole läheskään niin syvää jokea, mitä oli koettaa saada 6 PPC syöttämään. Jopa kaupallisia osia tarjolla, wuhuu!   ;)

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: Jarmando - tammikuu 19, 2022, 00:42Ei ole läheskään niin syvää jokea, mitä oli koettaa saada 6 PPC syöttämään. Jopa kaupallisia osia tarjolla, wuhuu!   ;)

Sako 75 6mm PPC-USA sekä JJ-91 6mmPPC syötti lippaasta moitteetta.
Kylätason ampuja

HJu

Jos tarve on ampua lipassyöttöisesti 300m radalla niin 308 Win tai kevyempirekyylinen 6.5.Cm toimivat eivätkä edellytä jälleenlataamista. Jos piipunvaihdot silloin tällöin eivät innosta niin 308 Win kestää pisimpään.
Terveisin,

HJu

Sipa2

Blaser R8 löytyy 6mmBR:nä.
Tilasin T3:een Waters Riflemanin 6mmBr lippaan. Kohta pääsee testaamaan sen toimintaa.

Tarzan

Lainaus käyttäjältä: Sipa2 - tammikuu 19, 2022, 08:32
Blaser R8 löytyy 6mmBR:nä.

Kiitos, listalta en löytänyt kuin 6XC:n, mutta kysymällä selvinnee.

Tavoitteena olisi siis minimoida rekyyli 6mm:llä tai sitten vaan mennä 6.5mm:llä joka on halvempi harrastaa. 6mm Creedmooria näyttäisi olevan Ruagilla myynnissä silloin tällöin edulliseen 3.5 euron kappalehintaan. Harrastuskustannukset tehdaspaukulla olisi noin 1500-2000 kalliimmat vuodessa kuin 6.5mm.

Mutta tämä ei sinänsä liity otsikkoon mitenkään. Pahoittelut threadin kaappaamisesta.

Koheltaja

MDT AICS 6mmBR lipas: https://www.youtube.com/watch?v=e36rgFeYoFU

Esimerkiksi T3x, KRG Bravo tukki ja kyseinen lipas.

EDIT: Ai niin, eihän T3:sta saa valmiina BR:nä ja se pitää piiputtaa kyseiselle kaliberille.
Kylätason ampuja

HMa

Mikä on rihlannousu tuossa blaserin 6mmbr piipussa? Kun ei ite lattaa niin sais pelata tehdaspaukulla. Tuosta olis kiva kuulla kokemuksia muutenki.

Kaverilla vaan lähti puoli vuotta vanhasta match piipusta rihlat melkein kierroksen verran ja toki uus piippu tuli tilalle mutta siinä kesti tais melkein puoli vuotta niin tuo kokemus on syöny fiilistä blaserista.

Sipa2

Eiköhän se ole 1/8", kun kaverilla käy pitkät 95 gr kuparit ja vielä erittäin tarkasti.

jthyttin

Tarzanin spekseillä jyrkkänousuinen 223 ja tehdaspatruunaa 69 grainista ylöspäin? Cheap as chips verrattuna mainittuihin, ja selvästi helpompi ampua rekyylin osalta. Myös itselataus suoraviivaista ja edullista jos siihen ryhtyy.

Tarzan

Lainaus käyttäjältä: jthyttin - tammikuu 19, 2022, 09:57
Tarzanin spekseillä jyrkkänousuinen 223 ja tehdaspatruunaa 69 grainista ylöspäin? Cheap as chips verrattuna mainittuihin, ja selvästi helpompi ampua rekyylin osalta. Myös itselataus suoraviivaista ja edullista jos siihen ryhtyy.

Kiitos. Mietin itse myös 223:sta, mutta se vaatisi lyhyen aktion ja marginalisoisi muita harrastusmahdollisuuksia jonkin verran. Jos asetta miettii myös PRS:ään, niin 223 saattaa olla tuuliherkkä 300m+ tai ainakin 500m+ matkoille ja pitkillä matkoilla energia saattaa loppua kesken. 223 on toki mukava ampua - vaikkakin omat kokemukset siitä rajoittuvat puoliautomaattiin ja pääosin 150 metriin. Mutta sehän ei ole ongelma. Täytyy vaan ostaa kaksi :)

7.62:ia on jo muutama eri kaliipereissa, tosin kaikki puoliautomaatteja. .308 olisi varmasti hinta-laatu-ballistiikka-suhteeltaan hyvä järkivalinta, mutta haen pulttilukkoon jotain pienempää. Mieluummin 6mm kuin 6.5mm.

HJu

No jos 6MM BR Norman lipassyöttöisen haluaa niin PRS-palstoilta osalista ylös ja kaupoille. MDT:n lipas, sopiva chassis ja Tikan/Remarin/Bergaran/Howan raudat, hyvä piippu, laukausukoneisto ja aseseppä leipoo kasaan.
Terveisin,

HJu

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: Tarzan - tammikuu 19, 2022, 13:37Mietin itse myös 223:sta, mutta se vaatisi lyhyen aktion ja marginalisoisi muita harrastusmahdollisuuksia jonkin verran.

Ei vaadi lyhyttä aktiota, 223Remtoimii T3 aktiossa joka on yhtä pitkä kaikissa T3 tarjolla olevissa kalibereissa. AICS lippaalla saa latauspituuden pitkäksi jos hylsyyn laittaa painavan sukkapuikon.

Rakenteluksi menee jos haluat lippaasta syöttävän 6mmBR:än.
Kylätason ampuja