Kirjoittaja Aihe: 22LR hintaluokassa 600-1500e  (Luettu 10538 kertaa)

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.959
Vs: 22LR hintaluokassa 600-1500e
« Vastaus #75 : Kesäkuu 03, 2022, 08:05 »
Yleisesti voi sanoa että tarkkuuden kannalta lyhyt ja paksu, eli jäykempi piippu on parempi kuin pidempi ja ohuempi piippu. Ase yksilöistä sitten riippuu onko erot pieniä vai vähän isompia.

Painavampi ase on tuelta helpompi ammuttava kuin kevyt.
Terveisin,


HJu

iippo777

  • *
  • Viestejä: 93
Vs: 22LR hintaluokassa 600-1500e
« Vastaus #76 : Kesäkuu 03, 2022, 18:59 »
Kaikista tärkein tekijä mikäli tarkkuutta haetaan on se patruuna. Se, että onko sinulla kasapiekkari tai joku 3 ruplan idänihme niin se patruuna on se juttu.
Itse olen luovuttanut piekkarin kanssa. Olen hyväksynyt kaksi asiaa:
1. Edullinen ampua varauksin.
2. Mikäli haluaa tehdaspyssyä kummenpaa toimintaa niin se laite maksaa "ihan saman" kuin mikä vain custom ase, eli oma lompakko ja taivas on rajana.

Ekassa kohdassa varauksin halpa ampua, sillä mikäli sitä haluaa sen oman pienarin toiminnan selvittää ja mikä patruuna sille maistuu niin eihän se sama patruuna tietenkään voi toimia 50m ja 100m matkalla... vastaavasti mikäli sitä sijoittaisi ja menisi esim. Lapuan patruunat testaamaan niin ei oikein pää antaisi periksi alle 10000 patruunan ostoa... toinen tapa on ostella kaikkia patruunoita mitä vastaan tulee ja todeta, että tää se vasta onkin kallista. Nurkista löytyy hetken päästä lukemattomia rasioita patruunoita joilla et halua ampua, kun nei toimi.

Piekkari on pirunkeksintö. Ilmakivääri tai keskisytytteinen on huomattavasti vähemmän mielenterveysongelmia aiheuttava laite.

Valkoselkätikka

  • *
  • Viestejä: 270
Vs: 22LR hintaluokassa 600-1500e
« Vastaus #77 : Kesäkuu 03, 2022, 20:42 »
Joo olen tiedostanut sen että panokset sen käynnin tekee mutta kyllä niissä aseissakin eroja on. Useemmat anzsumiähet sanoo ja muutaman olen nähnytkin että ase tekee 5cm kasan sataan metriin millä vain patruunalla ja sillä parhaalla alle 2cm, toisille aseille parhaalla käyvällä panokselle jo tuo 5cm on kova juttu.
Kyllä se aseestakin on kiinni, ei se niin ole että mikä sohlo vaan ja sille sitten kun oikea patruuna löytyy sadaan sama kasa kuin huipuilla. Mutta halvan reenin perässä itsekkin olen piekkaria ostamassa ja sinänsä sillä kasan koolla ei ole merkitystä, tiedostan ettei .22lr ole mikään ompelukone, mutta haluan silti parhaan mahdollisen(tehdaslaisen).

Zetori

  • *
  • Viestejä: 170
Vs: 22LR hintaluokassa 600-1500e
« Vastaus #78 : Kesäkuu 03, 2022, 21:09 »
Ja edelleen täällä tuuleen huutelen 😄 Mitä enemmän oon seurannut keskusteluja ja 22lr tubettajia niin sitä enemmän ihmettelen miksi tuulen vaikutusta ei tunnuta ottavan yhtälöön mukaan?? Testataan patruunoita tuulessa mikä taivuttaa jo oksiakin ja raavitaan päätä miksi ei saada alle 20mm kasoja 50m. Luulen että 22lr maine hankalana ja ranttuna aseena johtuu suurelta osalta siitä että se on niin pirun herkkä olosuhteille(joita iso osa ampujista ei tunnu ottavan ollenkaan huomioon) kuin että patruunat olis niin epätasalaatuisia. Toki jokaiselle aseelle pitää etsiä se käyvä patruuna mutta vaikka sulla olis kuinka hyvä patruuna niin ilman viirejä kun ammut niin kasoissa voi olla 10-15millin eroja vaikka sää olis aistihavaintojen perusteella "kohtuu tyyni" Ja jos oot vielä niin huoleton että ammut patruunatestejä olosuhteissa että välillä tunnet tuulen ihollasi ja puiden lehdet kahisevat niin ihan turhaan ihmettelet mikä piru tässä aseessa on kun kasat leviää 20-30 mm isommiksi.

Valkoselkätikka

  • *
  • Viestejä: 270
Vs: 22LR hintaluokassa 600-1500e
« Vastaus #79 : Kesäkuu 03, 2022, 22:51 »
Tuo on totta ja samaa oon ihmetelly ko jenkkiampujia katellu 😅

Koheltaja

  • *
  • Viestejä: 3.295
Vs: 22LR hintaluokassa 600-1500e
« Vastaus #80 : Kesäkuu 04, 2022, 06:11 »
Piekkari on pirunkeksintö.

Tähän lisäisin että pahviin ampujalle ei riitä mikään käynti ja silloin kaikki on perseestä vaikka todellinen käynti riittää eri kokoisten pleittien ampumiseen eri matkoilta.

Zetorilta hyvä huomio. Hyvin monesti kun katsoo juutuubista ase tai patruunatestejä niin heinät heiluu ja mikrofoni kahisee, sitten ihmetellään huonoa käyntiä. Toinen on oman piipun käynnin tiedostaminen puhtaana tai likaisena, sekä se että sekapatruunoita ampumalla ilman puhdistusta ei ainakaan paranna käyntiä.

Testaa patruuna joka käy riittävän hyvin ja unohda sen yhden reiän saaminen toistuvasti 50m. Osta sitä patruunaa ja jatka ampumista, yhden reiän käynnin etsiminen on ikuinen oravanpyörä ja lopulta kyllästyy piekkariin kun se ei käy yhtä reikää, vaikka todellisuudessa käynti olisi hyvää.

Mä olen ottanut aikoja sitten käyttöön "16mm paikkalappu standardin". Jos 10lks/50m pysyy paikkalapun alueella, eli keskeltä keskelle mitattuna max 16mm, niin käynti on vähintään riittävä TA harrastukseen tai metsästykseen. Kasa-ammunta ja pistelajit on eri asia ja niihin on eri pyssyt kun TA/metsästykseen tehdyt piekkarit.
Kylätason ampuja

Zetori

  • *
  • Viestejä: 170
Vs: 22LR hintaluokassa 600-1500e
« Vastaus #81 : Kesäkuu 04, 2022, 07:16 »
Ja ei ne keskisytytteiset oo skaalaus huomioon ottaen yhtään sen tarkempia. Tietenkin se tuntuu tarkalta ja helpolta kun esim. 308 hyvällä tehdasaseella ja patruunalla ammut toistuvasti sitä peukalonkynsikasaa 100m (mikä ei sekään oo aina itsestäänselvyys). Tämä ei johdu siitä että keskisytytteiset olis jotenkin automaattisesti tarkempia kuin 22lr vaan siitä että esim se 308 on siihen 100m....johon suurin osa testailee sitä käyntiä.... melkein täysin immuuni tuulelle jos ei nyt ihan myrskystä puhuta. Sitten kun sillä 308 aletaan ampumaan 300m+ niin alkaa ihan samat ilmiöt ja kummastelut kuin 22lr 50-75m. Sitten keskisytytteisissä tulee vielä lämpöväreilyt ja ohutpiippuisten osumapisteen vaeltelut kun ammutaan se yli 3lks putkeen. Että nämä kun ottaa huomioon niin itseasiassa se 22lr on tarkka ja mainio harjoitteluase eikä pirun keksintö ja uhka mielenterveydelle

Edit. Karkeasti ottaen suurin osa keskittyy hieromaan niitä sisäballistisia ominaisuuksia unohtaen tai sivuuttaen ulkoballistiset asiat. Jokaisen pitäisi päästä ainakin kerran ampumaan se oikutteleva piekkari sisäradalle niin se vois avata silmiä. Itselläni ainakin kiinnostaisi päästä joskus ampumaan toi mun T1x 100m putkessa että näkisin missä on se ns.  nollapiste. Eli jos esimerkiksi pystyisin toistamaan 20-25mm kasoja tuolla Eleyn Matchilla siellä putkessa niin ulkona ammuttaessa yli tuon hajonnan olisi helpompi mieltää tuulenluvun virheeksi ja olosuhteista riippuvaksi kuin alkaa syytämään asetta tai patruunaa..

Edit Edit. Voisin jopa uskaltaa väittää että se paljon puhuttu hyvän lotin metsästäminen on osittain harhaa ja turhaa ja siitä on hyötyä ainoastaan kun haetaan niitä viimeisiä millejä huippuunsa viritettyihin kasa ja pistepiekkareihin. Sen uskon että jokaiseen aseeseen pitää etsiä se parhaiten käyvä tarpeeksi laadukas patruuna mutta sitten kun aletaan hakemaan sitä hyvää lotia niin jos et pääse sitä sisäradalle testaamaan ja havaitsemaan niin uskon että suuremmat erot kasoissa tulee nimenomaan niistä olosuhteista mitkä vallitsee piipun ja taulun välissä kuin siitä lotien välisestä erosta.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 04, 2022, 08:04 kirjoittanut Zetori »

Koheltaja

  • *
  • Viestejä: 3.295
Vs: 22LR hintaluokassa 600-1500e
« Vastaus #82 : Kesäkuu 04, 2022, 14:16 »
Edit Edit. Voisin jopa uskaltaa väittää että se paljon puhuttu hyvän lotin metsästäminen on osittain harhaa ja turhaa ja siitä on hyötyä ainoastaan kun haetaan niitä viimeisiä millejä huippuunsa viritettyihin kasa ja pistepiekkareihin. Sen uskon että jokaiseen aseeseen pitää etsiä se parhaiten käyvä tarpeeksi laadukas patruuna mutta sitten kun aletaan hakemaan sitä hyvää lotia niin jos et pääse sitä sisäradalle testaamaan ja havaitsemaan niin uskon että suuremmat erot kasoissa tulee nimenomaan niistä olosuhteista mitkä vallitsee piipun ja taulun välissä kuin siitä lotien välisestä erosta.

Se on just noin. Omiin tarpeisiin riittää että kaupasta kulloinkin saatavalla patruunalla pääsee aiemmin mainittuihin tuloksiin ja niihin omalla piekkarilla mahdollista päästä SK Std+, rifle match ja longrange. Noita kun saa kaupasta niin kaikki on hyvin.

Tiukempaa nippua saa jos etsii paremman lotin ja tekee kaiken tuunauksen mitä huippu kasa-ampujat tekee patruunoille saadakseen maksimaalisen suorituskyvyn. Se vaan menee täysin hukkaan TA/metsästyksessä kun joutuu ampumaan vallitsevissa olosuhteissa ilman viirejä, alatauluja, kasapöytää/pukkeja.

Toki se on välillä ihan kivaa täysin tyynellä nostaa omaa egoa pienillä kasoilla mutta yksikin hiirenpieru tai perhosen siipien havina muuttaa kaiken taululla kun kasa kasvoi millillä.
Kylätason ampuja

Paha Arkkitehti

  • *
  • Viestejä: 132
Vs: 22LR hintaluokassa 600-1500e
« Vastaus #83 : Kesäkuu 04, 2022, 14:41 »
Aivan turha ja sisällötön, mutta pakollinen kommentti:

-tällä sivulla mahtavia ajatuksia ja ikuisesti tarpeellista kertausta ammunnan perusteista. Kiitos jälleen tästä!

EDIT: sen verran kokemattomana ampujana lisättävä, että oma oppimiskäyrä tekee patruunoiden vertailusta entisestään haastavampaa.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 04, 2022, 14:48 kirjoittanut Paha Arkkitehti »

metsienmies

  • *
  • Viestejä: 1.045
Vs: 22LR hintaluokassa 600-1500e
« Vastaus #84 : Kesäkuu 04, 2022, 15:21 »
Jos ohutpiippuinen kivääri vaeltaa, ei ole piipun reikä porattu keskitetysti. Itsellä entinen t3x lite ampui lähemmäs 0.5-0.7moa 10lks kasaa toistettavasti 300 metriin. Ei 300m vielä tuulikaan 308a vie ellei ole ihan kunnon myrsky yli 12ms tuulilla.

Piekkareissa suurimpia epätarkkuudentekijöitä on juurikin se, ettei patruunaa käyännössä voi tai pikemminkin kannata itse ladata. Silti, yhtiä parhaita reeni työkaluja ikinä. Säästyy lataamisen aika, hinta on matala kuin mikä ja etäisyydet skaalautuu 300m radalla erinomaisesti. Itse aikoinaan kun etin parasta paukkua heräsin kesällä 3-5 välillä aamulla ja ammuin 5x10lks kasat 100m siihen asti kunnes aurinko alko nousemaan ja näki väreilystä että alkoi tuulemaan. Sitä nykyään harva tekee. Ampuminen muutenkin on paljon rennompaa piekkarilla

Woodsman

  • *
  • Viestejä: 291
Vs: 22LR hintaluokass
« Vastaus #85 : Kesäkuu 04, 2022, 18:02 »
Piekkari on pirunkeksintö. Ilmakivääri tai keskisytytteinen on huomattavasti vähemmän mielenterveysongelmia aiheuttava laite.
Harvinaisen samaa mieltä. Sitten kun lompakko ja perse ei kestä 222/223/6.5crm/308/338lm ulkoiluttamista ja ampumista niin lopetan koko huvin, piekkarilla en itseäni aio kiusata :D

Valkoselkätikka

  • *
  • Viestejä: 270
Vs: 22LR hintaluokassa 600-1500e
« Vastaus #86 : Kesäkuu 06, 2022, 00:27 »
Omas taloudes ammuttii .22lr viimevuanna n.5000 laakii. 223 tms ko olis neki harjotukset laukonu olis se maksanu karkeesti viistonnii. Ihan mielelläni käytän tota .22lr:ää ja säästän..

Koheltaja

  • *
  • Viestejä: 3.295
Vs: 22LR hintaluokassa 600-1500e
« Vastaus #87 : Kesäkuu 06, 2022, 05:35 »
Nyt kun latauskomponenttien saatavuus on mitä on niin keskisytytteiset pysyy kaapissa ja ammutaan pelkästään 22LR:llä.
Kylätason ampuja

sambay

  • *
  • Viestejä: 27
Vs: 22LR hintaluokassa 600-1500e
« Vastaus #88 : Joulukuu 12, 2022, 20:00 »
Nyt tulee mielenkiintoinen uutuus markkinoille. Uutta ei tosin taida olla mitään muuta, kun tukin asennus tehtaalla rautoihin, mutta tekee mielenkiintoiseksi uutuudeksi silti. Match-pesällä, säädettävä liipasinkoneisto ja vaihtopiippu mahdollisuus. Minua kiinnostaa, kun ei ole CZ:aa ennestään, mutta olen "perus 455" tms ampunut ja tykännyt kovasti.

CZ 457 MDT

Tiedustelin hintaa ja saatavuutta Remeksesltä niin hinnat tulisivat maaliskuussa ja kauppoihin kesäkuussa.

Ps. Remes vastasi erittäin nopeasti, eli sunnuntai iltana meili ja asia oli selviteltynä tehtaan päästä parissa tunnissa maanantaina aamupäivällä. Malli siis niin uusi, ettei ollut vielä tänne pohjolaan valunut tietoa. Todella hyvää palvelua.

Juuri kävin hakemassa kyseisen pelin, taitaa olla ensimmäisiä Suomessa ja nopean fiilistelyn perusteella kyllä varsin pätevä kampe. Kunhan saa optiikat ja jalat niin voin kertoa kokemuksia.