Toimintaan mukaan.

Aloittaja J.Hu, marraskuu 09, 2021, 12:34

« edellinen - seuraava »

J.Hu

Mors.
Olen harkitsemassa TA harrastuksen aloittamista ja edessäni on pulma 

Olen saanut listattua suurimman osan varusteista ja tarvikkeista mutta kivääri ja optiikka on paha.

Olen käynyt ampumaan kahdella mielestäni hyvällä vaihtoehdolla mutta en pysty valitsemaan niiden väliltä.

Kiväärinä olen harinnut Mauserin M18 LR tai Tikka T3X Tac A1 molemmat 6.5Creed.

Pyssy tulis pitkälti joka paikan kivääriks. Mettälle radalle ja tarkka-ammuntaan. Samalla kiinnostaa teidän mielipide tuosta tikan piipun pituudesta kun sitä saa muutamalla eri pituudella 16/20/24.

Optiikan puolelta en ole osannut ajatella oikein mitään mutta olen tykännyt kaverin Vortex Viper PST gen 2

Kiitän jo etupeltoon.

Lähetetty minun GM1920 laitteesta Tapatalkilla

saku_s-t

Noista kahdesta tikka ja 24" piipulla. Tikka ihan jo siitäkin syystä että sitten kun kuitenkin haluat jossain välissä osaa vaihtaa niin esim tukkeja saa millaisia vaan haluaa. Ja tarkkuus on melko lailla taattu.

Optiikka tarpeiden ja rahapussin mukaan. Jos pitää saada halvalla kaikki ominaisuudet niin esim vortexin strike eagle 5-25x56 on kova värkki. Jos taas  hämärä hommia varten tarvii putkea niin sitten pitää laittaa enemmän paalua mutta tuolla vortexilla teet valoisaan aikaan kaiken tarpeellisen

Lähetetty minun AC2003 laitteesta Tapatalkilla

MaR

Olen Tikan kannalla myös. Vakio chassis on hyvä ja tarjoaa enemmän ominaisuuksia, mitä Oryx tukki. Tikan raudat tarjoavat myös hyvin vaihtoehtoja tulevaisuutta varten. Erilaiset tukkijärjestelmät ja lisäosat ovat vaihtoehtoja verrattuna moniin muihin aktioihin. Kotimaisuus voi olal myös hyvä asia. Ongelmatilanteessa on mahdollista hoitaa asia suoraan kotimaisen valmistajan kanssa ja melko hyvällä aikataululla.

6.5 creedmoor hyötyy hyvin pitkästä piipusta. Ite pitäisin 24" melko optimina kyseiselle kaliiperille.

Vortex PST gen 2  on osoittautunut pitkässä juoksussa todella hyväksi ja varmaksi putkeksi, jota voi varauksetta suositella ensimmäiseksi putkeksi. Näitä löytyy tuttavapiiriltä useita, itsellä muutama sekä killan hecklereihin että tuleviin pienoiskivääreihin tulee Vortex PST gen 2 putket. Nykyään markkinoilla on myös muita vaihtoehtoja, kuten Sakun mainitsema Strike Eagles. Em SE:stä ei ole omakohtaista kokemusta vielä.

J.Hu

Okei.

Mikä on teidän kantanne aseenkätisyyteen?
Opetteleeko vasuri toimimaan oikeekätisellä pultilla vai hankkiiko suoraan vasemmankätisen?

saku_s-t

Jos vasenkätinen olisin niin en kyllä suotta tekisi elämästäni vaikeampaa ja opettelisi vääränkätiselle aseelle kun vasureitakin saa

Lähetetty minun AC2003 laitteesta Tapatalkilla

LSa

Voi olla järkevää tarkistaa hallitseva silmä ja mennä sen mukaan.

J.Hu

Vasen on hallitsva silmä mutta jotenkin tuntus helpommalta räkätä pulttiä oikealla kädellä eikä vasemmalla...

JHa

Itsellä on vasen hallitseva silmä ja olen oikeakätinen. Ammun oikealta ja olen treenaamalla saanut hallitsevan silmän hallintaan. Jos olet vasuri  niin hanki vasenkätinen pultti tai puolari. Ase pitää toimia myös muissa kun makuuasennossa.

HJu

Täysvasurina totean että oikeakätinen ase pelittää itsellä vain makuuammunnassa. Kaikessa muussa oikeakätinen ase on syvältä vasenkätisellä. Itselataavassa riittää että varmistinta on helppo käyttää ampumakädellä.

Eli vasurille vasenkätinen pulttilukko tai itselataava.

Jos et vielä vakuuttunut niin koitapa ampua kaksi nopeaa laukausta pystystä tai polvelta oikeakätisellä aseella. Itsellä ei pelitä mitenkään päin jos ajankäytöllä on mitään merkitystä.
Terveisin,

HJu

J.Hu

Juuri tätä hain että kuulen muiden kokemuksia ja ajatuksia. Joten ostan sen vasuri versiona kun kerran sellainen on mahdollista.

Lähetetty minun GM1920 laitteesta Tapatalkilla

J.Hu

Nonni laitoin paketin varaukseen sissokselta.
Mitä mietlä ammattilaiset ovat.

Työjuhdaksi:
                   Tikka T3x Tac a1 6.5crdm
Optiikaks:
                   Meopta Meopro Optika 6 5-30x56 FFP
                   Optilockin jalustalla
Alle:
                  UTG Recon 360

Markus

muista se kaikkein tärkein eli ampujan turvallisuus. Kuulonsuojaus, silmäsuojaus ja ensiapupakkaus joka sopii ampumahaavan hoitoon. Et olisi ensimmäinen etkä viimeinen joka saa ampumaradalla sirpaleesta ja sillä hetkellä oikea toiminta ja varusteet voivat pelastaa oman tai vierustoverin hengen.

J.Hu

Kyllä. Nuo nyt on jo aiemman harrasteneisuuden kautta hallussa.
Tärkeä nosto tuo ensiapu ja suoja varusteet. Asia minkä tärkeyttä ja osaamista nostetaan varsin harvoin jalustalle. Yleensäkkin vain silloin kuin jotain sattuu.