Valojuovat onko haittaa?

Aloittaja Vepa, tammikuu 14, 2007, 01:02

« edellinen - seuraava »

Vepa

Eli ostin erän panoksia ihan keltaisenpörssin kautta ja mukana tuli noita valojuovia.

Luin jostain että olisivat haitallisia piipulle, onko näin?

Ei kai se piipussa kerkiä syttyyn ? :oops:

MikaS

Nimen omaan piipussa ammuttaessa ne syttyvät :wink:. No ainakin sytytyspanos jonka jälkeen massa alkaa vasta palaa.

Vepa

Ahaa eli jotenkin kitkaan littyvää mut entäs rihlat, onko vaarassa?

john

Joskus reilu kymmenen vuotta sitten ampuivat äijät nuukuuksissaan noita(saivat halvalla..) hirviradalla. Tarkkuus tais olla riittävä,mutta lopettivat touhun kun kuivaan aikaan sai olla semmuttelemassa metsäpalon alkuja ratapenkan takaata. :lol:

JpL

Ps. Kun ammut, kannattaa katsoa, ettei maa ole kuivaa. Etenkin kesällä saattaa syttyä pieni kiva metsäpalo jos on varomaton...
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

MSa

Mä olen yksi niistä nulikoista, jotka opetteli ampuun isän hirvikiväärillä ja NATO-valojuovakuulalla pahvihirveä... Ko. kiväärin laukausmäärä on "useita tuhansia" valojuovia ja edelleen piippu kukkuu hyvin - vaikka sitä putsattiin jos muistettiin ammuntojen jälkeen...

Mut joo, palovaara on ilmeinen!!! Hiekkapenkassakin kuuluu pirullinen porina kun kuula puskee sinistä savua maailmaan.

MSa
[url=https]

tt

En ole tietoinen lyijysydämisten luotien käyttäytymisestä, mutta rynkyn VJ-patruunan luoti muuttaa suuntaa aika kipakasti pienestäkin osumasta: eräissä aammunnoissa vieressä olija osui metrin päässä olleeseen 10cm korkeaan männyntaimeen ja luoti lähti noin 45 asteen kulmassa sivuun. Liikkuviin ammuttaessa taas luoti saattoi lähteä täysin ylöspäin osuttuan taulun kehikkoon. Joissain tapauksissa luoti jäi eräittäin lähelle hiekkapenkan pintaa, koska palamaan jääneen luodin näki vielä pitkään hiekassa.

JpL

Noista valojuovista: Samperi kun en saa tehtyä linkkiä alle. Löysin netistä videon, jossa Jenkkien tankintappaja A-10 Thunderboltin 30mm Gatling-tykillä ammutaan 4X4 metriseen ja 3 metriä vahvaan teräsbetoniseinään 3900 laukausta minuutissa. Joka kymmenes on valojuova. Köyhdytetty uraaniammus lähtee 7-piippuisen Gatlingin suusta 1067m/s (!) Kaliperi on 30x210mm. Murenee muuten muuri aika haipakkaa...

Erikoinen juttu on se, että se tykki painaa ladattuna patruunoineen n. 1800 kiloa, ja vaikka Thunderboltin lentonopeus on vähän yli 700km/h, sen nopeus hidastuu radikaalisti tykin rekyylin tähden.

Ei kenelläkään ole tietoa, mistä saisi 7.23mm valojuovia. Olisi nimittäin mukava kokeilla tuota em. mainittua, että miten herkästi luoti muuttaa lentorataansa osuttuaan (suhteellisen) pieniin maaleihin, oksiin tms.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"