Uusi pistoolilupa?

Aloittaja Fixmen, huhtikuu 26, 2021, 17:12

« edellinen - seuraava »

Fixmen

Terve,
olen ostamassa 9 mm pistoolia RA3/RA4 lajiin.Minulla on ennestään 9 mm aseita,mutta lipas kapasiteetti on
10 patr./Max.Lähinnä 1911 mallisia.Tässä uudessa pistoolissa on lipas kapasiteetti 17-20ptr./Max.Onko tietoa joudunko hakemaan Erva-lupaa,
vaikka on vanhoja lupia? Kyseisessä lajissa riittää 10ptr./Max.

Jani

HJu

Kun pistoolin lipaskapasiteetti ei ylitä 20 patruunaa niin erva-lupaa ei tarvita eikä vaadita. Jos sinulta löytyy vanhoja GF-pistoolilupia niin saat toki hankkia uuteenkin pistooliin vaikka 100ptr rummun. Selvyyden vuoksi asenäyttöön on hyvä viedä max 20ptr lippaita niin ei virkamies hämmenny liikaa.
Terveisin,

HJu

Fixmen

Kiitoksia nopeasta ja selventävästä vastauksesta :) :)

JKu

Lainaus käyttäjältä: HJu - huhtikuu 26, 2021, 17:23
Kun pistoolin lipaskapasiteetti ei ylitä 20 patruunaa niin erva-lupaa ei tarvita eikä vaadita. Jos sinulta löytyy vanhoja GF-pistoolilupia niin saat toki hankkia uuteenkin pistooliin vaikka 100ptr rummun. Selvyyden vuoksi asenäyttöön on hyvä viedä max 20ptr lippaita niin ei virkamies hämmenny liikaa.

Pakko kommentoida sen verran että asenäyttöön ei viedä YHTÄÄN lipasta niin virkamies ei hämmenny liikaa.
Kyseinen tapahtuma on asenäyttö jossa todetaan että ase on sama joka papereissa, ei lipastarkastus.
Homo Sapiens Non Urinat In Ventum

HJu

Olin samaa mieltä aiemmin ennen erva-lipassäätämisiä. Nykyään kannattaa se lipas laittaa ainakin takin taskuun ettei tarvitse kotoa asti lähteä hakemaan jos väkivallan virkamies alkaa lipasta kyselemään. Asehan on tuolloin hänellä ja jää helposti asemalle "asian selvittämistä varten".

Ei se 17ptr tyhjä pistoolin lipas kovin paljoa paina joten itse ottaisin ainakin mukaan. Virkamies kysyy kapasiteetista joka tapauksessa koska tt3-pistoolin status (lipas-erva tai ei-lipas-erva) pitää merkitä aserekisteriin ja jos antaa virkamiehen ennustaa vapaasti niin pieleen menee.
Terveisin,

HJu

kema

Lainaus käyttäjältä: HJu - huhtikuu 26, 2021, 17:23

Oletko nyt ihan varma tästä? Minusta jos vanhoja GF lupia on johon menee samat lippaat voi niitä hankkia, muutoin ei.

HJu

Olen aivan varma tällä rajauksella:

GF-tt3-pistooliluvilla saa hallussapitää MITÄ TAHANSA PISTOOLIN ERVALIPPAITA.

GF-tt3-kivääriluvalla saa hallussapitää MITÄ TAHANSA KIVÄÄRIN ERVALIPPAITA.

GF-tt3-pistooliluvalla ei saa hankkia kiväärin erva-lippaita ja toistepäin.

Haasteita ja linjausta hakee esim GF-Glockin 33ptr-tankojen käyttö 9mm TT3 B-luvitetussa kiväärissä (kiellettyä ilmeisesti) mutta sitähän kysyjä ei kysynyt.
Terveisin,

HJu

Simo Salo

Offtopic, mutta saako kivääri-tt3-erva-luvilla lyödä ervalippaan kiinni ei-erva-pistooliin? (esim. Glock)

HJu

Ei saa koska kivääri-erva-luvat eivät oikeuta pistoolien erva-käyttöön.

Oikeuslaitos tietenkin sanoo viimeisen sanan mutta jos ei halua harrastukseensa katkoja niin en kokeilisi.
Terveisin,

HJu

JKu

Lainaus käyttäjältä: HJu - huhtikuu 27, 2021, 07:05
Olin samaa mieltä aiemmin ennen erva-lipassäätämisiä. Nykyään kannattaa se lipas laittaa ainakin takin taskuun ettei tarvitse kotoa asti lähteä hakemaan jos väkivallan virkamies alkaa lipasta kyselemään. Asehan on tuolloin hänellä ja jää helposti asemalle "asian selvittämistä varten".

Ei se 17ptr tyhjä pistoolin lipas kovin paljoa paina joten itse ottaisin ainakin mukaan. Virkamies kysyy kapasiteetista joka tapauksessa koska tt3-pistoolin status (lipas-erva tai ei-lipas-erva) pitää merkitä aserekisteriin ja jos antaa virkamiehen ennustaa vapaasti niin pieleen menee.

Väkivallan virkamies? Outo termi minulle, oletan että tarkoitat virkamiehen mielivaltaa tms.

Onko järkevää alkaa mielistelemään virkamiestä joka alkaa keksimään omia sääntöjä/lakeja/tulkintoja. Jos siihen lähtee mukaan niin kusee omiin sekä kaikkien muiden harrastajien muroihin, levottomasta itse keksitystä vaatimuksesta tulee äkkiä hyväksytty tapa.
Asiaa voidaan selvitellä jälkikäteen jos virkamies sitä vaatii, mutta hieman kiinnostaa kyllä että miten sitä selvitetään.
Lakia joutuu virkamieskin noudattamaan.

HJu

Epäselvässä tilanteessa otetaan ase talteen ja sitten selvitellään. Yhdellä tutulla oli HK MR308 laitoksella 3kk asenäytöstä talteenotettuna. Sai aseen takaisin mutta eipä laitoskaan/virkamies mitään lakia rikkonut kun selvittivät epäselvää asiaa.

Ihan vapaasti saa tehdä niin kuin parhaaksi näkee, ei ole minulta pois.

Yhteisiin muroihin kusijaksi ei ole aiemmin leimattu mutta kerta se on näköjään ensimmäinenkin.

Terveisin,

HJu

HJu

Väkivallan virkamies on termi kirjallisuudesta ja tarkoittaa poliisia. Ei arvolatausta eikä väitettä mistään mielivallasta.

Poliisilla on oikeus käyttää tehtävässään voimaa tarvittava määrä, siitä tuo termi on ilmeisesti syntynyt.
Terveisin,

HJu

JKu

Johtuiko H&K talteen otto lippaista?
Itselataavien kiväärien kanssa selvittelyitä on joskus virkamies halunnut tehdä liian "sotaisan" ulkomuodon tms takia. Tietenkään virkamies ei siinä kohtaa lakia riko, mutta voi siinä vähän esimies kysellä että mikä homma jos aseita otetaan liukuhihnalla talteen asenäytöissä, syynä lisäselvittelyt...

Kyllä se on ihan jokaiselta pois jos perusteettomiin viranomaisen selvittelyihin lähtee täydentämään kysymättä että miksi.

ates80

eikö lipaserva lupa ole asekohtainen? eli omistan petra puoliautomaattikiväärin joka on hankittu ennen lipaslakimuutosta ja saan omistaa  ja hallussa pitääilmeisesti tähän aseeseen käyvän ns turbolippaan mutta jos ostan toisen petran lakimuutoksen jälkeen enkä erva luvita sitä niin saan aiemmin hankitun petran luvilla edelleenkin hallussa pitää ja käyttää sitä siinä aiemmin hankitussa petrassa mutta jos sitä pitkää lipasta käyttää siinä myöhemmin hankitussa aseessa ja jää siitä kiinni niin ilmeisesti sanktioita on luvassa viranoimaisten puolelta.

JKu

Vähän lähti rönsyilemään pistooliluvista mutta ei se mitään  ;D

Saat käyttää kummassakin aseessasi yli 10ptr lippaita.
Ns grand father luvalla saat hallussapitää mihin vaan kivääriin yli 10ptr lippaita ja pistooliluvalla yli 20ptr lippaita.