Kokemuksia tästä?

Aloittaja Long Range, joulukuu 12, 2020, 05:22

« edellinen - seuraava »

Long Range

Onkos tästä millaisia kokemuksia jo kertynyt?

www.lapua.com/cartridges/biathlon-xtreme-22-lr/

Timppa

Long Range

Tälle kannattanee antaa mahdollisuus.Korviini tuli tieto,että v.2020 piekkarin 5 x 10 ls viimeisessä kasakisassa sijat 1 ja 2 ammuttiin tällä paukulla.

Timppa

MOj

Minkälainen oli lämpötila noissa kisoissa?

Tämän uutuuden osalta ihmettelen ilmoitettua lähtönopeutta (337m/s) ajatellen ampumahiihtoa, johon nimi vahvasti viittaa. Äänen nopeus muuttuu eri lämpötiloissa, ollen +20C˚ 343ms, 0C˚ 332ms, -20C˚ enää 319ms. Omissa pakkastesteissä pienoiskiväärin patruunan lämpötilakerroin ei pienene läheskään samaa tahtia äänen nopeuden kanssa eri lämpötiloissa. Tämä aiheuttaa sen että 0C˚ kyseinen luoti lähtiessään ylisoonisena meneekin jo n. 10 metrin lennon jälkeen alisooniseksi, mikä aiheuttaa varmuudella stabiliteetin menetystä luotiin.

Tämä on vaan asia mitä ei pääse karkuun. Lisäksi tämä on asia mitä ei usein tiedetä tai ajatella. Jos alkaa kylmällä kelillä tulla kärpäsiä, asia saattaa liittyä tähän. Koskee tietenkin kaikkea pienoinkivääri ammuntaa kylmällä kelillä.

Harvoin ampumahiihto olosuhteissa on +20C˚. Näistäkin ongelmistä muutama vuosi sitten informoin puhelimen välityksellä erästä lajin lähellä olevaa patruuna/kalustohuollon henkilöä. Jotenkin tuntui että meni ohi (ymmärryksen), ihan niinkuin suomalaisilla joskus menee ohi penkalla.

SO

Omalla kokemuksella nopeus saisi olla maksimissaan 95% vallitsevasta äänennopeudesta. Ja kuten mainittua niin kun varsinkin piekkarin bc on kovin vaatimaton niin tämä pitäisi huomioida koko matkalta.

Long Range

Tuo kisa oli 27.9.2020.Alla tulokset.

Lyhyissä piipuissa tuo ylisoonisuus ainakin vaanii tuon nopeusluokan paukuilla.

Itsellä  yli 700 mm:n piippu niin tarttee kokeilla kuitenkin.

Ihmeteltiin vaan Piekkaritiimilläkin kun muutama vuosi taaksepäin USA:n mestaruuskisan ARA piste ammunnan voitto ammuttiin Lapuan Polar Biathlonilla ja siellä lämpötila kisan aikana 37-38 C eli kova helle.

Timppa

Jokke Espoosta

Helteellähän äänennopeus on paljon suurempi kuin pakkasella, joten nopeahkokin luoti lähtee aliäänisenä ja nuo transsooniset ongelmat eivät pääse vaikuttamaan. Vai mitä minä en nyt tajunnut?  ???
Trying is the first step towards failure
-Homer Simpson

metsienmies

Itse olen tätä testannut ja myös postannut testini tälle forumille: http://www.takilta.fi/keskustelu/index.php?topic=18882.0

Terveppä taas pitkästä aikaa. Tänä aamuna oli viimeinkin tarpeeksi tyyntä käydä koittamassa muutamaa paukkua jälleen.

Kalustona ase: 20 tuumainen t1x, grs bifrost tukki, sak vaimentaja
Kiikari ja kiinnitys: 20moa britannia rails pic kisko, 20moa spuhr 4602, steiner m7xi msr2
Tuki: atlas cal gen 2 bipodi takapussina pautac ampumapussi, grs bagrider.

Ampumaetäisyytenä 97 metriä, kasat 10 laukausta. Aina patruunavaihdon yhteydessä ammuttu 2 lippaallista (20lks) pusikkoon piipun vahaamiseksi uuden patruunan vahalla. (Paitsi cci segmented)

Biathlon-X (17.50€ rasia Huvilasta)
Kasa 1. 35.37mm = 1.25moa
Kasa 2. 34.57mm = 1.22moa
Kasa 3. 40.27mm = 1.42moa
Kasa 4. 22.56mm = 0.79moa (tähän mennessä testatuista patruunoista kiistatta paras 10 lks kasa mitä olen ampunut. Pitää eley matchilla ja tenexillä koittaa uusiks jos onnistuisi päihittämään)
Kasa 5. 29.79mm = 1.05moa

Keskiarvo moa 5x10lks = 1.146moa, joka on samassa linjassa Eleyn match (1.16moa) 12-18€ rasia riippuen mistä löytää, edge (1.24moa) 14€ Sissos.fi ja tenex biathlon (1.168moa) 22.50€ Kärkkäinen kanssa. Eleyt toki ammuin viime kesänä, joten voisi olla aika ampua nämä uudestaan, niin tulisi päivittyneempää tietoa mahdollisen ampumataidon kehityksen kanssa.

metsienmies

Lainaus käyttäjältä: Jokke Espoosta - joulukuu 17, 2020, 17:58
Helteellähän äänennopeus on paljon suurempi kuin pakkasella, joten nopeahkokin luoti lähtee aliäänisenä ja nuo transsooniset ongelmat eivät pääse vaikuttamaan. Vai mitä minä en nyt tajunnut?  ???

Mitä itse olen huomannut ja Mark and Sam afterwork myös on, että 40 grainisella luodilla 22lr transsooninen alue ei ole ongelma. Se, miksi omassa aseessa esim velocitor ei käy niin hyvin 300 metriin kuin vaikka juuri biathlon-x tai long range match on, että velocitoria ei ladata niin tarkkana kuin match patruunaa. Tuntuu olevan samanlaista nopeusheittoa kuin esim cci standard.

Toisena esimerkkinä jolloin se vaikuttaa on esim stringer, joka 50 metriin takoaa melkein yhtä reikää, mutta 100 metriin jo levähtää. Mutta stingerhän on 32 grainisella luodilla.

MOj

Lainaus käyttäjältä: Jokke Espoosta - joulukuu 17, 2020, 17:58

Olet ymmärtänyt ihan oikein, se on juuri noin.

MOj

Lainaus käyttäjältä: Long Range - joulukuu 17, 2020, 17:10

Ihmeteltiin vaan Piekkaritiimilläkin kun muutama vuosi taaksepäin USA:n mestaruuskisan ARA piste ammunnan voitto ammuttiin Lapuan Polar Biathlonilla ja siellä lämpötila kisan aikana 37-38 C eli kova helle.

Timppa

Uskalsivat ampua juuri tuosta syystä vähän nopeammalla biaathlonilla kun oli noin lämmintä. Saivat nopeutta, mutta luoti pysyi silti koko matkan aliäänisenä.

Edit: Vai tarkoititko että olisi korkean lämpötilan takia ollut vara käyttää vieläkin nopeampaa paukkua kuin Polar Biathlon, ja silti oltu vielä koko matka aliäänipuolella.

Long Range

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/Sound/souspe.html#c1

Tuon "kalkulaattorin" mukaan äänennopeus ilmassa:

* +37 C about 354 m/s

* +15 C  about 340 m/s

*     0 C about 331 m/s

*  -20 C about 319 m/s

En osaa sanoa paljonko luodin nopeus nousee kun lämpötila nousee esim. +15-->+ 37 kun kaupungissa ei saa ampua saunan ikkunasta.
Kuitenkin hiukan karrikoiden eikun ampumahiihto paukkua helteellä piippuun-:).

Ja rönsyilen taas tapani mukaan:

Tuosta ikkunasta mieleen.Kyllä maalla oli mukavaa.Kun biisamin nahkan arvo oli tosi kova 70-luvulla ja niitä pyydettiin isäukon kanssa toistasataa keväisin ja nahkoista  saatiin 34-37 markkaa/kpl.
Osa piekkarilla päähän ampuen kuten hylje jahdissa.
Rahan arvo vertailua hiukan. Kesämökki tontti maksoi silloin Pielisen rannassa 2500 markkaa ja biisamin nahkoilla saatiin about 4000 markkaa/kevät.
Vietiin biisamin raadot pellolle tunkioiden päälle ja varikset löysivät ne nopeasti.Ammuimme isäukon kanssa niitä keittiön ikkunasta 5,7:lla ja saatiin iso riita aikaan äitimuorin kanssa.
Tuttu lause oli äitimuorin suusta: "Ei minun kotona jatkuvasti pyssyjen kanssa heiluttu".Tarkoitti syntymäkotiaan.

Timppa

Ps.Ja vielä vahvempaa OT.tä.Kun nyt monella on etätyö mahdollisuus,niin on kova juttu ampumisen harrastajalle jos on rata kotona,eikä tartte lähteä mihinkään.
Ja jos myy asuntonsa (suur) kaupungista ja ostaa tilan maalta,niin jää helposti rahaa vielä moneen tarkkuuskivääriin....
Ja yleensä myös metsästysmahdollisuudet paranevat.

jthyttin

Lainaus käyttäjältä: metsienmies - joulukuu 17, 2020, 18:58
Mitä itse olen huomannut ja Mark and Sam afterwork myös on, että 40 grainisella luodilla 22lr transsooninen alue ei ole ongelma.

Veikkaan että isommat patruunafirmat ovat kipanneet kohtuullisen määrän rahaa äänennopeuden kanssa flirttailevien tai sen jopa ylittävien patruunoiden kehitykseen. Joku syy siihen on, ja ylläoleva on hyvä kandidaatti. Esimerkkinä patruunoista vaikka RWS R-100 ja sitä vastaava Rifle Match-S.

Täytyy vielä erottaa näistä tapauksista se että selvästi yliääninen luoti muuttuu transsoonisen alueen läpi selvästi aliääniseksi, ja sitten transsoonisen alueen sisällä tapahtuva lento. Jos otetaan nominaali 340m/s äänennopeudeksi niin transsooninen alue on esim. 306-374m/s (0.9-1.1 Mach) tai jopa 272-408m/s (0.8-1.2 Mach). Hyvin harva ase/patruuna-yhdistelmä on edes tuon 0.9 Mach alapuolella luotettavasti.

Myös liian hidas nopeus on ongelmallista, eikä siinä ole ainakaan koko ajan kysymys vakautumisesta. Piekkaripuolelta vaikkapa Zimmerit tai CCI Quietit saattavat käydä hyvin 25 metriin ja todella huonosti 50 metriin.

MOj

Kyllä ne aerodynaamiset häiriötilanteet liittyvät enemmälti aivan äänen nopeuden välittömään läheisyyteen kohtuu kapealle alueelle, missä vastus kasvaa todella jyrkästi.

Tästä itsellä yksi hyvä käytännön esimerkki. Muutama vuosi.sitten oli kahta erää Midas+ paukkua ja jostain syystä toisen erän keskiarvo VO oli n. viiden asteen pakkasessa 327ms ja toisen 319ms. Tuo hitaampi kävi ongelmitta normaalisti, mutta nopemmalla tuli selkeitä kärpäsiä. Tässä heräsin ensimmäistä kertaa tuohon ongelmaan ja sen seurauksena tein muutamia pakkastestejä. Huomion arvoista noissa testeissä oli, että pienoiskiväärin patruunoiden lämpötilakerroin on yllättävän pieni ja ongelmia alkaa tulla kylmällä kelillä äänen nopeuden pudotessa kun patruunan lähtönopeus ei putoakaan samaa tahtia äänen nopeuden kanssa.

Olen yrittänyt löytää tuota hitaampaa Midasta siinä onnistumatta. Oli hyvää erää.

Edit: lisätty tekstiä.

SO

Piekkareissa harvoin on kokeiltu nousujen vaikutuksia. Esimerkiksi vanha totuus on että Izhmash käy paremmin monilla paukuilla ja ääritapauksessa 60gr Aguila SSS (omasta mielestäni yksi paras piekkarin paullu) joka ei länsikivääreiden loivilla nousuilla käy ollenkaan. Toki venäjällä tehdään aseet tarkkuuden eikä laatujärjestelmän perusteella... Mun mielestä näissä "piekkaritiimin"-hommissakin olisi hyvä pistää ensin perusteet kuntoon ennenkuin aletaan ruutia keksimään uudelleen.

MOj

Sako Quad heavy barrel GRS:n long range tukilla oli ja on mulla ase. Orkkis piippu 16,5 nousulla. Lyhennetty, fluutattu 44cm, vaimentimella.