Kirjoittaja Aihe: The Tack Driver kisa Jenkeissä tulevana viikonloppuna  (Luettu 1854 kertaa)

Long Range

  • *
  • Viestejä: 867
The Tack Driver kisa Jenkeissä tulevana viikonloppuna
« : Marraskuu 12, 2020, 06:13 »
Tulevana viikonloppuna Jenkeissä ampuvat mielenkiintoisen The Tack Driver kisan 300 m:iin (328 yd).

*2 päiväinen kisa.Niputettu yhteen lajiin kasa-ammunta ja pisteammunta.

*Jokainen kilpailija ampuu SAMALLA / YHDELLÄ aseella kisan läpi

*Jokainen kisailija ampuu 5x5 ls kasaa ja 5x5 ls pistetauluun.

*Sightereiden ampumis mahdollisuus molemmissa tauluissa

*Kisaan tulossa mukaan kasa-ampujia,pisteampujia,F Class,600/1000 yd ampujia yms.

*Yksiosaiset tuet kielletty

*'Aseen max paino 9,979 kg

Säännöt:

2020 Tack Driver Showdown Rules Overview
1. No membership in any organization is required.
2. Any gun .338 caliber and under is legal (other than rail guns), with a 22-pound weight maximum.
3. There are two divisions: 1) Bolt Guns; and 2) Gas Guns.
4. All shooting will be done off benches.
5. Shooters may use bipod, bags, or rest combination but no one-piece rests.
6. You have to shoot the same gun at all targets. If you have a catastrophic failure, you have to continue with a gun of the same caliber and cartridge.
7. No electronic equipment of any type will be allowed on the bench or downrange.
8. No spotting scopes are allowed on the bench.
9. No people may coach or spot for competitors.
10. Chamber flags and brass catchers are required for gas guns.

2020 Tack Driver Showdown Match Course of Fire
1. There will be 5 group targets and 5 IBS 200-yard score targets placed at 300 METERS.
2. Targets will alternate between Score and Group each day: Day 1 Score/Group/Score/Group/Score; Day 2 Group/Score/Group/Score/Group.
3. All relays will be 7-minute matches with one 3-minute sight-in period on Saturday first target only.
4. Benches will be rotated for the second day’s course of fire.
5. Winner will be determined by place of finish at each discipline.

Mielenkiintoista nähdä millä kaliiperilla kisan voitto irtoaa. 300 m:iin asti 6 PPC on dominoinut kasakisoja,mutta tuo pistetauluun keskelle osuminen on tässä 50 % tuloksesta ja 6 BR,30 BR,284:n yms nousevat siinä framille.
Kun asetta ei saa vaihtaa kesken kisan vaan ammuttava samalla aseella kisa läpi.

Timppa

Long Range

  • *
  • Viestejä: 867
Vs: The Tack Driver kisa Jenkeissä tulevana viikonloppuna
« Vastaus #1 : Marraskuu 14, 2020, 07:04 »
Tuli taas tuosta Jenkkien ideasta yhdistää kasa-ammunta ja pisteammunta Tack Driverissa mieleen.

Ja kun tänä syksynä tullut aseet metsästystä varten kohdisteltua ruotsalaisten Top Cup Metso tauluun kasa-taulujen sijasta.

www.benchrest.se/wp-content/uploads/201 ... iginal.pdf

Ja kun näytät kasa-ammunnan ulkopuoliselle ampujalle taulun jossa osumat vaikka 50 mm keskiöstä sivussa,niin yleisin kuitti on: "Hyvä kasa,mutta kiikari ei ole ollut aivan kohdallaan-:).

Top Cup ollut ainoa "pistekisa" keskisytytteisillä.

Kasa-ammunta vaatii liikkuvan taustan radalle ja niitä on pirun vähän Suomessa.Pistetauluun ammunta ei tuota vaadi ja sitä voidaan tehdä kaikilla Suomen ampumaradoilla.

Olisiko tuo pisteammunnan framille nostaminen keskisytytteisilläkin yxi tie saada lisää porukkaa lajin piiriin? Siis vaikka kasajaoston yhteyteen?

Noitakaan IBS pistetaulujakaan taida olla Suomessa edes tarjolla???

www.accurateshooter.com/competition/ibs ... nationals/

www.accurateshooter.com/shooting-skills ... nationals/

Kaitpa tuohon saisi tulkin rakennettua,joka tulkkaa 6 mm luodin reiän 30 kaliiperin reiäksi,niin ei tarttisi vaihdella 6 PPC.tä 30 BR.ään.....

Timppa

SO

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 3.140
Vs: The Tack Driver kisa Jenkeissä tulevana viikonloppuna
« Vastaus #2 : Marraskuu 14, 2020, 07:28 »
Tämä ei ole kasa-ammuntafoorumi noin niinkuin lähtökohtaisesti. Kasan koolla ei ole mitään merkitystä jos se on ohi tähtäyspisteestä.

LSa

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 2.157
  • Edistän: 1 | +5 | 8 | 9 | 36 | 37 | 39 | 41 | 44
Vs: The Tack Driver kisa Jenkeissä tulevana viikonloppuna
« Vastaus #3 : Marraskuu 14, 2020, 09:13 »
Jos osumat on siinä mihin ne haluaa, niin eikö ne silloin ole juuri siihen tähdättyjä? :D

Ristikkoennakkoammuntaa.

Long Range

  • *
  • Viestejä: 867
Vs: The Tack Driver kisa Jenkeissä tulevana viikonloppuna
« Vastaus #4 : Marraskuu 18, 2020, 17:39 »

Tuo piste tauluun ammunta kyllä oikeaa "tarkka-ammuntaa".

Ihmetellyt joskus ettei tuo "score shooting" ole Suomeen tietään löytänyt.

Tuo Top Cup ainoa formaatti Suomessa.

Kun pistetauluun ammuttaessa ei tartte liikkuvia taulutaustoja kuten kasa-ammunnassa,niin sitä voi harrastaa kaikilla radoilla.

Itse vaihtanut kasataulut tuolta ruotsalaiten BR sivuilta tulostettaviin "Piste metso-tauluihin".

www.benchrest.se/wp-content/uploads/2014/02/Toppcupen-original.pdf

Printterini tulostaa vain A-4 kokoa ja silloin 10 on halkaisijaltaan n.12 mm ja 9 rinki n.25 mm.

Timppa



 

Homer

  • *
  • Viestejä: 689
Vs: The Tack Driver kisa Jenkeissä tulevana viikonloppuna
« Vastaus #5 : Marraskuu 19, 2020, 09:23 »
Tämä ei ole kasa-ammuntafoorumi noin niinkuin lähtökohtaisesti. Kasan koolla ei ole mitään merkitystä jos se on ohi tähtäyspisteestä.
Täysin samaa mieltä. Paljon olennaisempaa on osumien sijainti siellä missä pitää, vaikka vähän isommallakin kasalla, kuin pieni kasa jossain muualla. Mun mielestä tuostä jälkimmäisessä ei ole mitään iloa, mutta tunnutaan sitäkin arvostavan, joten ei siitä sen enempää.
Koko ammunnan idea mulle on tarkka osuminen.

LSa

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 2.157
  • Edistän: 1 | +5 | 8 | 9 | 36 | 37 | 39 | 41 | 44
Vs: The Tack Driver kisa Jenkeissä tulevana viikonloppuna
« Vastaus #6 : Marraskuu 19, 2020, 10:06 »
Jos me puhuttaisiin tällä foorumilla oikeasti vaan sotilastarkka-ammunnasta, niin välineet ja lataukset eivät olisi 98% keskusteluista (hiukka kärjistäen), vaan juttelu kohdistuisi enemmänkin kohteen toimintaan ja oman toiminnan kehittämiseen, havainnointiin, tunnistamiseen, henkisen toimintakyvyn hanskaamiseen, joukon tukemiseen, olosuhdetekijöiden hallintaan jne.

Täällä kokoontuu kuitenkin väki, joka harrastaa tarkka-ammuntaa hyvin monella eri tavalla. Osa kerää välineitä, joku kehittää latauksia, joku on kiinnostunut vain kisaamisesta, joku haluaa lähinnä ampua jne. Äärimmäisen tarkka nysvääminen on vain yksi tapa harrastaa tarkka-ammuntaa.

Sotilastarkka-ammunnassa kasalla ei ole väliä kuin kohdistamisessa, mutta jos joku osaa kerta toisensa jälkeen sijoittaa osumansa just siihen mihin haluaa, niin onhan se mahtavaa. Siitähän tässäkin oli kyse. Mitä väliä on ristikon keskikohdan sijainnilla, jos osuma on siellä missä pitää? Ei kenttäkelpoista, mutta tarkkaa ammuntaa.

Mä näen hyvänä, että juttuun tulee välillä mukaan uusia näkökulmia. Ei tää niin vakavaa ole. Meidän keskustelualue pysyy harvinaisen hyvin asiassa.

Long Range

  • *
  • Viestejä: 867
Vs: The Tack Driver kisa Jenkeissä tulevana viikonloppuna
« Vastaus #7 : Marraskuu 19, 2020, 16:49 »

Ymmärrän vallan hyvin,että tämä foorumi on perustettu TA juttua varten ja hyvä niin.

Lueskeltuani kasapuolen uuden presidentin Jack Nearyn avauskirjettä,sieltä jäi mieleen erityisesti 2 asiaa:

*Yhteistyö muiden ampumalajien kanssa

*Lajin näkyvyyden nostaminen eri medioissa.

Kun itse olen ammunnassa kaikkiruokainen ja jutuissakin rönsyilevä,mutta oma nirvanani LUOTIaseilla on pieni kasa ja KESKELLÄ TAULUA-:).

Olen sekä harrastuksissani & työssäni erittäin tiimihenkinen ja yhteistyössä näen VOIMAA!!!

Kun ajatellaan,että meitä on n.5,5 miljoonaa Suomessa. Metsästäjiä taitaa olla n.300000. Eli 5,2 miljoonalle ihmiselle on ihan herttaisen yhdentekevää onko meillä ampumaratoja vai ei tai saako yksityishlö omistaa asetta vai ei jne....

Tuon vuoksi näkisin erinomaisena asiana yhteistyön / kontaktit eri ampumalajien välillä.

Rajapintoja ei kannata rakentaa ampumalajien välille keskenään.

Kevennys: Kasahenkilöt voivat opastaa muita kuinka käyntiä parannetaan ja TA henkilöt muille kuinka reikä/reiät saadaan KESKELLE pitkällekin matkalle-:).

Ja kaikkein tärkeintä mataloittaa nuorison kynnystä tulla harrastamaan ammuntaa.Ja mieluummin monipuolisesti.

Timppa


 

MOj

  • *
  • Viestejä: 1.036
Vs: The Tack Driver kisa Jenkeissä tulevana viikonloppuna
« Vastaus #8 : Marraskuu 19, 2020, 17:02 »
Erittäin samaa mieltä.

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.939
Vs: The Tack Driver kisa Jenkeissä tulevana viikonloppuna
« Vastaus #9 : Marraskuu 19, 2020, 19:54 »
Ei se onneksi noin karua ole.

Aseenomistajia oli joitain vuosia sitten 677000 henkeä. Suomessa kotitalouksissa asuu muistaakseni leskimäärin 2,7 henkilöä. Jos oletetaan että aseenomistajia on keskimäärin yksi per talous niin Suomessa asuu 677000 asetaloudessa noin 1,82 miljoonaa kansalaista. Heistä keskimäärin kaks per talous eli +1,23 miljoonaa on äänioikeutettuja.

Eli 5,5 miljoonasta kansalaisesta noin 1,8 miljoonalle ei ole mitenkään yhdentekevää saako aseita omistaa tai niillä harrastaa. Myös niillä sukulaisilla voi olla myönteisiä ajatuksia siviiliaseista jotka eivät enää asu vanhempiensa kanssa.

Ylläoleva ei tarkoita etteikö yhteistyötä kannattaisi kehittää eri harrastaja ryhmien kesken. Itse olen sitä mieltä että kaikki ruutiaseet ja ilma-aseet ovat lähtökohtaisesti mielenkiintoisia.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 19, 2020, 21:00 kirjoittanut HJu »
Terveisin,


HJu

Homer

  • *
  • Viestejä: 689
Vs: The Tack Driver kisa Jenkeissä tulevana viikonloppuna
« Vastaus #10 : Marraskuu 19, 2020, 20:50 »
Kyllä minäkin olen aina ollut yhteistyön ja raja-aidattomuuden kannalla ampumalajien välillä ja lukenut kasafoorumiakin toistakymmentä vuotta. Silti tarkka-ammunta on minulle tarkkaa ammuntaa, missä on osuttava tarkalleen sinne mihin haluaa. Mutta joo, olin silti ehkä liian jyrkkä. Kunhan tarkka-ammunta on se pääasia täällä.

Lähetetty minun G8441 laitteesta Tapatalkilla


LSa

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 2.157
  • Edistän: 1 | +5 | 8 | 9 | 36 | 37 | 39 | 41 | 44
Vs: The Tack Driver kisa Jenkeissä tulevana viikonloppuna
« Vastaus #11 : Marraskuu 19, 2020, 21:00 »
Mahtavaa!