Kirjoittaja Aihe: Liipasin ja liipaisu  (Luettu 4538 kertaa)

mohkofantti

  • *
  • Viestejä: 72
Vs: Liipasin ja liipaisu
« Vastaus #15 : Tammikuu 03, 2021, 15:47 »
Juu...

Itse olen sitä mieltä että...

Kyllä. Liipasimen asennolla sormeen nähden on merktystä. Itse huomannut tuon Quad Rangen kanssa kun vaihoin trg koneiston ja siihen etin "omasta mielestä hyvät jouset" Siten että tunnen... Etuvedon ja erotan laukasu kohdan ja näitten välillä on pikkunen porras...

Liipasimen pitäisi olla sellainen että sormi luonostaan osuu aina samaan kohtaan. Jotta laukaus olisi edellisen toisto eikä muutuva. Generaatori.

Mikä mun mielestä on tärkeintä että tiedät itse milloin ase laukea. Ja minkä verran liipasinta täytyy vetää että se laukea... Trg koneistosta olen tykännyt kun siinä on pikkunen etuveto ja siiten kuuluu "naks" kun etuveto loppuu. Ja tiettää ett nyt jos vedän liipasimesta yhtään niin se laukeaa... Tästä on hyötyä esim metällä talvella kun näpit on jäässä ei ole mitään tuntoa sormissa mutta kun lähdet vetämäään liipasinta niin kuulet ett tuossa on laukasu kohta. ja voit etu vedolla pumpata "kilisyttää" virekynttä...

Räiskis

  • *
  • Viestejä: 121
Vs: Liipasin ja liipaisu
« Vastaus #16 : Tammikuu 03, 2021, 19:06 »
Joskus noita laukaisuita tuli teetettyä, kisarevolveriin (FA) tehtiin viimeisen päälle, kovametallista virepinnat, jousia tehty Jousiteoksella. Lopputulos 25-50g, turvallinen, kestävä. Myin poiskin ajat sitten ja yhä toimiva. Remingtoniin usasta tilaamalla, säätöä 25-100g. Noilla ampuminen vaatii reenaamista, sormi pitää tuntea liipaisimella, vaatii sormimotoriikkaa, riittävästi puristusvoimaa, etusormi rento. Piekkarilla ampuminen oli vaikeeta opetella, siinä ote ja otteen samanlaisuus vaati pirusti opettelua, paukun hidas lähtönopeus, pitkä piippuaika haastava. Ja ilma-ase sitten vielä vaikeempi, sillä tuli talvella ammuttua töissä, ehkä kehittävin laite liipaisun, laukaisun tekemiseen.
Rekyylin hallinta ja rekyylikammo reenattava, varsinkin toi kammo vaikee saada pois.
Mahtoi tulla laukauksia 22.cal+isot yhteensä10000-15000.

metsienmies

  • *
  • Viestejä: 1.014
Vs: Liipasin ja liipaisu
« Vastaus #17 : Tammikuu 03, 2021, 21:54 »
Itse olen mieltynyt trgn koneistoon. Käytännössä muulla ei ole väliä kuin liipaisun toistettavuudessa ja liipaisun hallinnassa. Liipaisimen pitäisi vielä olla sen verta jäykkä (poislukien benchrest ja f-class) että sormea pystyy pitämään liipaisimella ilman että se lähtee.

Omasta mielestä ehkä paras video koskien liipaisunhallintaa:

https://www.youtube.com/watch?v=rJes9p8KOhs

expressload

  • *
  • Viestejä: 400
Vs: Liipasin ja liipaisu
« Vastaus #18 : Tammikuu 12, 2021, 16:24 »
Joskus noita laukaisuita tuli teetettyä, kisarevolveriin (FA) tehtiin viimeisen päälle, kovametallista virepinnat, jousia tehty Jousiteoksella. Lopputulos 25-50g, turvallinen, kestävä. Myin poiskin ajat sitten ja yhä toimiva.

Kenellä teetit FAn laukaisun noin makeaksi..itte vaihdoin liipaisimenjousen 0.5 lankaan pelkästään ja sillä 700g..0.4 lanka oli jo kuin olis koittanut hiusta sovitella jouseksi..

Räiskis

  • *
  • Viestejä: 121
Vs: Liipasin ja liipaisu
« Vastaus #19 : Tammikuu 12, 2021, 18:23 »
Jari Salmijärvi. Joskus katkes virekynsi kun eka omistaja oli koittanu tehdä hiomalla pinnat mutta kun iskurin jousessa kova voima meni poikki. Sitten tuo oli ainoa tapa korjata siitä "ikuinen", ei kyllä ikuista saa halvalla.
Vaihtoi joskus iskupiikinkin kun katkes, ei myöskään tunnin homma.