Kirjoittaja Aihe: Kiikaritähtäimen hankinnassa huomioon otettavat asiat  (Luettu 6554 kertaa)

Krring

  • *
  • Viestejä: 2
Tervehdys!

Päivitetty 7.11.2022.

Olen pitkän matkan ammunnassa maallikko ja hankkimassa uutta tähtäintä. Hankintaa on nyt tehty keväästä asti ja homma on edelleen kesken. Osin toimittajien toimitusvaikeuksien takia, osaksi siksi, etten osaa päättää. Päättämättömyys johtuu siitä, että hankintatutkimusta tehdessä uusia huomioon otettavia ominaisuuksia ilmestyy jatkuvasti. Olen sitä koulukuntaa, joka ostaa mieluummin kerran hyvän (vaikka kalliinkin) kuin täyttää kaappeja testiroinalla ja pettymyksillä.

Haluaisinkin nyt kysyä teiltä, hyvät tarkkuusammunnan asiantuntijat, mitkä ominaisuudet ovat olennaisia TST-henkiseen pitkän matkan (300-1000 m) ammuntaan? Olen kuukausia kestäneissä tutkimuksissani saanut selville seuraavaa:


Huomioon otettavia asioista pitkän matkan ammuntaan kiikaritähtäintä hankittaessa:

Ristikon focal plane (missä sisäisen optiikan linssissä ristikkokuvio on): Oltava First Focal Plane (FFP), jotta mittaaminen ristikolla mahdollisimman vaivatonta. Jos ristikko second focal planella (SFP), ei ristikon koko muutu zoomin mukana ja mittaaminen on mahdollista vain tietyllä zoomin tasolla.
Parallaksisäätö (Auttaa ristikon kohdentamista eri etäisyyksillä): Ei välttämätön, mutta helpottaa amatöörin tähtäystyötä. Lyhimmät ammuttavat matkat niin pitkiä, ettei minimitarkennusmatkalla ole merkitystä.
Ristikon valaisu (punapisteeseen verrattava tähtäyspisteen valaisu ristikossa): Ei täysin välttämätön, mutta valaistu tähtäinpiste tai ristikko antaa mahdollisuuden hämäräammuntaan ja laajentaa käytettävyyttä myös metsästyksessä.
Etulinssin koko (Etulinssi piipun suun puolella): 50-56 mm suositeltava hyvän valovoiman takaamiseksi. Jos et ammu hämärässä, pienemmälläkin pärjää.
Runkoputken koko (Putken keskiosa, joka kiinnittyy jalustaan): 34 mm antaa enemmän säätövaraa kuin pienemmät.
Suurennos (zoomi): n. 5-25x - 6-30x suositeltava. Monesti Suomessa radoilla matkat niin lyhyitä, että esim. 3-18x suurennoksella pärjää varsin mainiosti.
Ristikko/retikkeli (tähtäinkuvio mittaviivoineen): Et tarvitse massiivista joulukuusta, vaan selkeän ristikon, josta näkee läpi. Perinteinen ristikko pisteillä kattaa 99 % tarpeista tähtäämisen ja mittaamisen suhteen. Jos perse kestää, niin FinnAccuracyn MSR2 https://finnaccuracy.com/pages/msr-reticle-development-and-features on selkeä ja helppolukuinen.
Mittayksikkö (Etäisyyslaskennan kannalta olennainen asia): Suomalaiselle ampujalle ristikko milliradiaaneina (mrad/mil) laskennan helpottamiseksi. MOA vaatii enemmän laskutyötä.
Tornit (Rungossa olevat tähtäyspisteen säätönamiskat): Napsut milliradiaaneina. Zero stop suositeltava, auttaa palauttamaan säädöt nopeasti haluamallesi ampumaetäisyydelle.
Tähtäimen jalusta (Kiinnitys aseeseen): Riippuu aseessa olevasta kiskosta/kiinnotysmetodista. En ole kokenut tarvetta pikakiinnityksille. Jos olet epävarma, pyydä myyvästä liikkeestä apua esim. korkeuden valintaan.
Muut ominaisuudet: Putkeen kiinnitettävät linssien suojaläpät nopeuttavat suoritukseen valmistautumista perinteisiin kuminauhalla toimiviin suojiin verrattuna. Ei välttämättömät.

Tämä on oma subjektiivinen näkemykseni kiikaritähtäimen ominaisuuksista pitkälle matkalle ammuttaessa. Kritiikin, korjauskehotukset ja parannusehdotukset otan mielelläni vastaan ja revisioin aloitusta tarpeen vaatiessa.

Toivon nyt mahdollisimman kattavia vastauksia ja tarvittaessa linkkejä sellaisiin putkiin, joita mielestänne pidätte erittäin hyvinä tai jopa täydellisinä alussa kuvailtua tarkoitusta varten. Muokkaan vastausten perusteella tätä aloitustekstiä sitten niin, että lista jää ns. master-muistilistaksi asiaa pohtiville tulevaisuuden tarkka-ampujille. Lisään myöhemmin vielä eri kohtien selitykset, jotta aloittelijoiden ei tarvitse parsia kaikkea dataa kasaan lukemattomia Youtube-videoiden ja pitkin maailmaa leviteltyjen nettiblogien kautta.

Kiitos avusta jo etukäteen:)

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 07, 2022, 15:07 kirjoittanut Krring »

mika

  • *
  • Viestejä: 1.902
Vs: Kiikaritähtäimen hankinnassa huomioon otettavat asiat
« Vastaus #1 : Marraskuu 07, 2020, 13:41 »
Suurennus on vähän makujuttu. En ole kaivannut suuria suurennuksia vaan x12 on riittänyt.
Ristikko vähän sama. Mikä omaa käyttöä ja silmää miellyttää. MSR on aika kova mutta perinteisellä mildotilla pärjää auttavasti. Tosin vaatii sit spotteriputken etäisyyksien arviointiin.
Paralaksisäätöä ei välttämättä tarvitse ollenkaan. Mut jos piekkariin haluaa laittaa niin 10m-ääretön.
CHAIRBORNE - USB Troop

MTä

  • *
  • Viestejä: 282
Vs: Kiikaritähtäimen hankinnassa huomioon otettavat asiat
« Vastaus #2 : Marraskuu 07, 2020, 16:37 »
Spuhrin kallistettu pikajalka.
Buy once, cry once.
On oikeasti ilo, että voi irrottaa tähtäimen kuljetusta/huoltoa tai toista asetta varten.

saku_s-t

  • *
  • Viestejä: 597
Vs: Kiikaritähtäimen hankinnassa huomioon otettavat asiat
« Vastaus #3 : Marraskuu 07, 2020, 19:06 »
FFP, mrad naksut ja ristikko, parallaksi 50m eteenpäin, suurennus alueen yläpää Min 15(ei tarvetta isommalle mutta ei haittaakaan), jaloiksi riittävän laadukkaat(optilock, vortex, sphur), valaistus ei haittaa mutta en ole ihan rata-ammunnassa ikinä tarvinnut, etulinssi 50< mutta pärjää pienemmälläkin ja runko putken kanssa 30mm tai isompi. Ristikon saa sitten melkein valita omien mieltymysten mukaan joulukuusi tai simppelimpi kunhan vaan on viivat ristikossa vahintään 0,5mrad välein.

Vaihtoehtojahan piisaa: Bushnell DMR II, vortex razor 2, benderin pm2 jne.

Edit: jalustan/jalkojen kallistus ei ole pakollinen koska jokaisessa nykypäiväisessä kiikarissa piisaa säädöt pidemmälle kuin suurimmalla osalla kaliipereista riittää kantama. Haittaa kallistuksesta ei tosin ole

Lähetetty minun AC2003 laitteesta Tapatalkilla
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 08, 2020, 10:40 kirjoittanut saku_s-t »

THuh

  • *
  • Viestejä: 387
Vs: Kiikaritähtäimen hankinnassa huomioon otettavat asiat
« Vastaus #4 : Marraskuu 07, 2020, 19:14 »
Lompakon mukaan: Vortex, Steiner, S&B.. Suosittelen yhteydenottoa FA:n suuntaan tähtäin asioissa, tulee hyviä vinkkejä optiikan hankintaan! Suosittelen lämpimästi 👍

https://finnaccuracy.com/
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 07, 2020, 19:17 kirjoittanut THuh »

HVi

  • *
  • Viestejä: 52
Vs: Kiikaritähtäimen hankinnassa huomioon otettavat asiat
« Vastaus #5 : Marraskuu 09, 2020, 12:18 »
Tuollapa on listaa aika monelta kantilta tuumailtuna eri vehkeistä.
https://precisionrifleblog.com/2014/09/19/tactical-scopes-field-test-results-summary/

saku_s-t

  • *
  • Viestejä: 597
Vs: Kiikaritähtäimen hankinnassa huomioon otettavat asiat
« Vastaus #6 : Marraskuu 09, 2020, 13:11 »
Tuollapa on listaa aika monelta kantilta tuumailtuna eri vehkeistä.
https://precisionrifleblog.com/2014/09/19/tactical-scopes-field-test-results-summary/
Samaiselta sivustolta löydät myös mitä Amerikan kovat tekijät käyttävät nykyään

Lähetetty minun AC2003 laitteesta Tapatalkilla


Perkeleen_Luoma

  • *
  • Viestejä: 1.341
Vs: Kiikaritähtäimen hankinnassa huomioon otettavat asiat
« Vastaus #7 : Marraskuu 09, 2020, 13:16 »
Tuollapa on listaa aika monelta kantilta tuumailtuna eri vehkeistä.
https://precisionrifleblog.com/2014/09/19/tactical-scopes-field-test-results-summary/
Samaiselta sivustolta löydät myös mitä Amerikan kovat tekijät käyttävät nykyään

Lähetetty minun AC2003 laitteesta Tapatalkilla

Käyttää lähinnä sitä mitä sponsseilla on tarjolla.
If you haven’t failed, you’re not trying hard enough.

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.951
Vs: Kiikaritähtäimen hankinnassa huomioon otettavat asiat
« Vastaus #8 : Marraskuu 09, 2020, 13:47 »
Käyttää lähinnä sitä mihin on varaa. Sponssiputki on halpa mutta Kahlesia ja Benderiä näkyy yllättävän paljon kun huomioi että ne joutuu ostamaan USAssakin omalla rahalla.
Terveisin,


HJu

aina ohi

  • *
  • Viestejä: 67
Vs: Kiikaritähtäimen hankinnassa huomioon otettavat asiat
« Vastaus #9 : Maaliskuu 29, 2021, 22:01 »
Näkyy olevan aika lailla sama vaihe minulla päällä nyt kuin ketjun aloituksessa.
Itselläni tarvetta ostaa ta-kursseille ja alkavaan ta-harrastukseen sopivaa kiikaria 7,62 mm kivääreihin.
Olen käynyt pari ta-alkeiskurssia. Ja olen kohtalaisen kokenut metsästäjä. Ta-touhuissa olen kuitenkin aloittelija.
Olen ymmärtänyt, että olisi hyvä täyttää ainakin seuraavat speksit:
pienin suurennus enintään x6 (mitä pienempi, sitä parempi)
suurin suurennos vähintään x16 (mitä suurempi, sitä parempi)
FFP ristikko
ristikon säädöt 1 napsu=10mm/100m
yksi ristikon kierros vähintään xxx??????
ta-käyttöön tarkoitettu metrisellä asteikolla oleva ristikko
kestävä
Kallistus jalkoihin tai reilu säätövara ristikon korolle

Minulla on Tikka T3 varmint kiväärit.308 ja .300 win magina. Nyt on rahaa laittaa tähtäimiin ja jalkoihin n. 1500€. Vaihtoehtoina on suunnilleen 2 Falconia hyvillä jaloilla tai sitten yksi putki pikajalalla. Olen nyt kallistumassa siihen, että ei uskalla ostaa halpaa. Pikajalka + renkaat tikkaan maksaa 200-400€. Eli kiikarille jää 1100-1300. Tai sellainenkin mahdollisuus on vielä, että käytän olemassa olevia 30 mm optilockeja ja laitan koko 1500€ siihen yhteen putkeen.

Meoptalla ei taida olla sopivaa putkea.
Vortexilla on ja oliko Burris ja Bushnell sekä Leopold jotka tarjoaa tuon hintaluokan ta-kiikareita.
Missä putkessa ei mene rahaa hukkaan tuossa hintaluokassa?
Ensi vuonna sitten varmaan ostetaan toinen hyvä putki.

Noiden tikkojen lisäksi minulla on 3 tarkkaa 7,62 pulttilukkoa, joissa on Meoptan 4-16*44 mildot ristikot. Ihan asialliset putket, mutta moa -säädöillä ja ristikko kakkostasolla. Ja sitten on pari isolinssistä kytiskivääriä. Ja joku 1-6x ajojahtikiväärikin. Eli ta-putken hankinnassa ei tarvii huomioida metsästysharrastusta.


Mk-0

  • *
  • Viestejä: 124
Vs: Kiikaritähtäimen hankinnassa huomioon otettavat asiat
« Vastaus #10 : Maaliskuu 29, 2021, 22:38 »
Näkyy olevan aika lailla sama vaihe minulla päällä nyt kuin ketjun aloituksessa.
Itselläni tarvetta ostaa ta-kursseille ja alkavaan ta-harrastukseen sopivaa kiikaria 7,62 mm kivääreihin.
Olen käynyt pari ta-alkeiskurssia. Ja olen kohtalaisen kokenut metsästäjä. Ta-touhuissa olen kuitenkin aloittelija.
Olen ymmärtänyt, että olisi hyvä täyttää ainakin seuraavat speksit:
pienin suurennus enintään x6 (mitä pienempi, sitä parempi)
suurin suurennos vähintään x16 (mitä suurempi, sitä parempi)
FFP ristikko
ristikon säädöt 1 napsu=10mm/100m
yksi ristikon kierros vähintään xxx??????
ta-käyttöön tarkoitettu metrisellä asteikolla oleva ristikko
kestävä
Kallistus jalkoihin tai reilu säätövara ristikon korolle

Minulla on Tikka T3 varmint kiväärit.308 ja .300 win magina. Nyt on rahaa laittaa tähtäimiin ja jalkoihin n. 1500€. Vaihtoehtoina on suunnilleen 2 Falconia hyvillä jaloilla tai sitten yksi putki pikajalalla. Olen nyt kallistumassa siihen, että ei uskalla ostaa halpaa. Pikajalka + renkaat tikkaan maksaa 200-400€. Eli kiikarille jää 1100-1300. Tai sellainenkin mahdollisuus on vielä, että käytän olemassa olevia 30 mm optilockeja ja laitan koko 1500€ siihen yhteen putkeen.

Meoptalla ei taida olla sopivaa putkea.
Vortexilla on ja oliko Burris ja Bushnell sekä Leopold jotka tarjoaa tuon hintaluokan ta-kiikareita.
Missä putkessa ei mene rahaa hukkaan tuossa hintaluokassa?
Ensi vuonna sitten varmaan ostetaan toinen hyvä putki.

Noiden tikkojen lisäksi minulla on 3 tarkkaa 7,62 pulttilukkoa, joissa on Meoptan 4-16*44 mildot ristikot. Ihan asialliset putket, mutta moa -säädöillä ja ristikko kakkostasolla. Ja sitten on pari isolinssistä kytiskivääriä. Ja joku 1-6x ajojahtikiväärikin. Eli ta-putken hankinnassa ei tarvii huomioida metsästysharrastusta.

Delta javelin ja suurella todennäköisyydellä et kadu ostosta.

HVi

  • *
  • Viestejä: 52
Vs: Kiikaritähtäimen hankinnassa huomioon otettavat asiat
« Vastaus #11 : Maaliskuu 30, 2021, 07:16 »

Ameriikan ihmemaassa S&B pärjää. Ihme kun Leupold ei saanut sopimusta armeijalle... joskus olivat valinneet sen Hjorthinkin mainostaman Leupold MK3 10x40:n tms.

Noista kun valitsee, niin tietää saavansa aika tarkkaan syynätyn putken.
https://schmidtundbender.de/phocadownload/katalog/Schmidt-Bender_Catalog-2020_EN-US.pdf

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.951
Vs: Kiikaritähtäimen hankinnassa huomioon otettavat asiat
« Vastaus #12 : Maaliskuu 30, 2021, 07:45 »
Kyllähän Leupoldin Mark6 3-18x44 tähtäintä on paljonkin käytössä USAn  maavoimilla jo entuudestaan. Valitsivat vuosi sitten uuden HD5 3.6-18x44 version uuden M110-version (HK MR308) päälle.

https://www.leupold.com/blog/post/leupolds-mark-5hd-3-6-18x44-riflescope-chosen-for-armys-m110-rifle

Toisen uutisen mukaan HD5 5-25x56 on valittu myös Army Precision Rifle Programiin mukaan. https://www.leupold.com/blog/post/leupold-mark-5hd-selected-by-army-precision-sniper-rifle-program

Benderit ovat USMC:n valinta noin 20v takaa. Niin kauan kun eivät päätä sitä vaihtaa niin tilaavat niitä lisää koska siihen ei edellytetä uutta kilpailutusta. Uuden tähtäimen valinta USMC:n hankintaproseduureissa edellyttäisi testaamista ja kilpailuttamista johon eivät lähde niin kauan kun Benderit tekevät sen mitä pitää.

USAssa on niin paljon sotavoimien eri yksiköitä että voi sanoa lähes kaikkea olevan rajoitetussa käytössä. Nightforcea ja Trijiconeja (kiikaritähtäinamalleja) näkyy satunnaisesti lehtikuvissa asti vaikka niitä ei virallisesti/julkisesti ole hankittukaan. Osa voi toki olla omahankintoja ohi virallisten logistiikkakanavien.

Ylläoleva tarinointi ei tarkoita että PMII 3-12x50 mildot (USMCn valinta) olisi jotenkin huono, itsellänikin on sellainen 338 LM:n päällä. Se on aikansa lapsi ja yksi parhaista ta-tähtäimistä noin vuoden 2000 -paikkeilta. Sen jälkeen on tullut paljon uutta kampetta tarjolle niin USAssa kuin Euroopassakin.

Jos nyt ostaisin uuden kalliin ta-tähtäimen niin Steinerin MX5- ja MX7-sarjalaiset olisi ehkä keulilla. Halvemmissa Vortex PST II sarja on aika keulilla. Minulla onkin jo 2-10x32 FFP MRAD -malli .223 SRA/DMR-kiväärin päällä.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 30, 2021, 07:47 kirjoittanut HJu »
Terveisin,


HJu

aina ohi

  • *
  • Viestejä: 67
Vs: Kiikaritähtäimen hankinnassa huomioon otettavat asiat
« Vastaus #13 : Maaliskuu 30, 2021, 10:31 »

Ameriikan ihmemaassa S&B pärjää. Ihme kun Leupold ei saanut sopimusta armeijalle... joskus olivat valinneet sen Hjorthinkin mainostaman Leupold MK3 10x40:n tms.

Noista kun valitsee, niin tietää saavansa aika tarkkaan syynätyn putken.
https://schmidtundbender.de/phocadownload/katalog/Schmidt-Bender_Catalog-2020_EN-US.pdf

Hinnat näkyy olevan sellaisia, että budjetti riittää pelkkään jalustaan... Yli 3000€ järjestään.

metsienmies

  • *
  • Viestejä: 1.028
Vs: Kiikaritähtäimen hankinnassa huomioon otettavat asiat
« Vastaus #14 : Maaliskuu 30, 2021, 11:07 »
Itsellä löytyy kokemusta burris xtr 2 3-15 ja 5-25 versioista, delta stryker 5-50, pst 2 5-25, bender 3-20, steiner m5xi 5-25 ja m7xi 4-28. Tällä hetkellä omistuksessa on vain m5xi ja m7xi ihan syystäkin. Ja melkein tekisi mieli vaihdattaa m5xi toiseen m7xi 4-28 tai uuteen 2.9-20. Ovat pomminvarmaa kamaa.

Tossa tonnin hintaluokassa itse en tykännyt vortexista lainkaan ja valintani olisi burris jos joutuisi uudestaan budjettiputken ostamaan. Scr ristikko on hyvä, ja mekaniikaltaan todella pätevä. Ainut miinus on etenkin 5-25 versiossa kuvan laatu ja hämärtyminen 20+ suurennoksella. Mutta eihän se mikään katselukiikari olekaan. Riittää latvalintuihin ja kyllä huonommallakin valolla maalitaulun näkee.

Jalustana on pysynyt spuhrin isms, ja kun ensimmäisen sellaisen ostin, en ole enää muihin jalustoihin vilkaissukkaan. Ja miksi vaihtaa koko aseteollisuuden parasta kiikarinjalkaa muuhun.