Kirjoittaja Aihe: Spuhr laatu  (Luettu 557 kertaa)

MOj

• *
Spuhr laatu
« : Lokakuu 21, 2020, 21:42 »
Monesti tullut todettua, kun käyttää Spuhr:in yksiosaista jalkaa irti (ST-3701) TRG:stä, jollaisissa mulla on kaikki optiikat kiinni, ja laittaa takaisin, niin kohdistukset säilyy uskomattoman hyvin.

Tänään tuli vähän mittailtua vahvistusta asialle. Kivääri tukevasti viilapenkkiin ja kahdella heittokellolla jalan etu ja takareunasta lukemat ensin sivusuunnassa ja sitten pystysuunnassa. Tähtäin mittausten välillä kokonaan pois aseen selästä, ja sitten takaisin. Ruuvit samaan momenttiin. Jalka oli sadasosamillin tarkkuudella samassa asennossa kun ennen irroitusta, sekä sivu että pystysuunnassa. Heti jos veti eri momenttiin kiinnitysruuvit, heittoa alkoi tulla.

Ei tarvi huolehtia kiväärin kohdistuksista yhdistelmällä TRG/ Spuhr, kun vaihtelee tähtäimiä, kunhan vaan on huolellinen ja käyttää momenttiavainta.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 21, 2020, 21:45 kirjoittanut MOj »

MTä

• *
Vs: Spuhr laatu
« Vastaus #1 : Lokakuu 21, 2020, 22:32 »
Minulla ei ole heittokelloa. Käytän UR-15 ja AR-10 samaa tähtäintä, Vortex 1-6x Razoria Spuhrin pikajalalla.
Omat huomiot on, että sivusuunnassa ei tarvitse tehdä yhtään säätöä, vaikka kuinka vaihtelee. Mutta... vähän joutuu kireyttä säätämään, ~1 kierros ruuveihin. Tärkeää luonnollisesti on, että painaa tähtäintä piippua kohti ja asettaa tähtäimen samalle hahlolle kiskoon.

Olen korkin alle tehnyt kynsilakalla merkit koroon, jolla voin nopeasti hakea molemmille aseille oikean kohdistuksen. Esim. 50/200m .223lle ja 50/150m .308
Sen verran nuo on kuitenkin lähellä toisiaan, että isommat eläimet jää alle 100m ja pärjää toiminnallisessa ammunnassa ilman säätöjäkin.

Tietysti jos ei olisi köyhä ja kitsas niin hankkisi kourallisen tähtäimiä, mutta mennään nyt tällä...