Kirjoittaja Aihe: Oikea Ta-kivääri aloittelijalle  (Luettu 10907 kertaa)

ragetti

  • *
  • Viestejä: 29
Vs: Oikea Ta-kivääri aloittelijalle
« Vastaus #45 : Lokakuu 23, 2020, 22:27 »
Tämä on hauska thread. Joku kehtaa väittää ettei glockilla opi ampumaan ja sitärataa. Toivon että aloittaja kostuu edes jotain näistä vastauksista.
Itse uskon vahvasti että ampumisen perusteet oppii parhaiten ”epäoptimaalisella” kalustolla. Kun sun oikeasti pitää ymmärtää kaluston rajoitteet ja parhaat sovelluskohteet sekä treenata paljon niin itse kehityt eniten. Ja se taito on kaikkein helpointa siirtää toiseen kalustoon kassan/ajan/vaimon/mikälie salliessa.

saku_s-t

  • *
  • Viestejä: 597
Vs: Oikea Ta-kivääri aloittelijalle
« Vastaus #46 : Lokakuu 23, 2020, 23:18 »
En tiedä kenen kommenttiin viittaat tuolla "glockilla ei opi ampumaan".. pika silmäilyllä en sellaista väitettä nähnyt. Vaikka onkin offtopikkia niin jaksan aina hämmästellä että miten jotkut oikeasti tosissaan suosittelevat ostamaan johonkin käyttötarkoitukseen huonompaa kalustoa kuin voisi ostaa.. glocki esimerkissä sen vielä ymmärtää koska sen voi saada oikeasti halvalla muihin verrattuna mutta uutta kivääriä hankkiessa kaliiperi valinta ei yleensä vaikuta aseen osto hintaan juurikaan. Todellisessa maailmassa ammut kuitenkin vain sillä omalla aseellasi, joten kannattaa ostaa omaan käyttötarkoitukseen paras vehje millä sinulla on varaa ampua. Miksi pitäisi ostaa halpa ja hyvä kun voi ostaa vaan sen hyvän

Lähetetty minun AC2003 laitteesta Tapatalkilla

ragetti

  • *
  • Viestejä: 29
Vs: Oikea Ta-kivääri aloittelijalle
« Vastaus #47 : Lokakuu 24, 2020, 09:48 »

Pistoolilla ampumisen oppii paljon helpommin jollain kunnollisella edukkaalla pistoolilla (shadow, TS, jne) kuin glockilla. Sama juttu kivääreissä, mutta ei ihan yhtä räikeänä. Tästä on samaa mieltä osapuilleen kaikki, jotka ovat joskus ampuneet kilpaa.


Tähän viittasin ja olen varsin erimieltä. Väitän että jos kaveri ostaa Glockin ja hintaeron verran patruunaa shadowiin joilla treenaa niin tuloksena on parempi ampuja. Kehtaisin jopa väittää että jos harjoiteltava laukausmäärä on sama niin Glock tuottaa paremmin rekyyliä hallitsevan ampujan kuin muut mainitut vaihtoehdot. Ja kyllä. Ammun myös itse kilpaa.

Pahoittelut pitkästä offtopicista. Pointti jota haluan välittää on se että mihin tahansa päädytkin niin treenaa. Ja itse suosisin vaihtoehtoa joka kannustaa/mahdollistaa suurimman treenimäärän.

jthyttin

  • *
  • Viestejä: 1.204
Vs: Oikea Ta-kivääri aloittelijalle
« Vastaus #48 : Lokakuu 24, 2020, 11:23 »
Joo nyt kun tuli ulkoitua niin jäi omaan päähän pyörimään ajatus tuosta jo omasta toteamuksesta joka oli että kaksiasetta.
Mitä jos kumminkin kyseenalaistaa tuon väittämän 2 eri aseesta ja ottaa 1. aseeksi 300WM/338WM sillä olisi tuo metsä hoidettu ja radallakin pärjää vaikka ei halvin ammuttava olekkaan. Kilpailut voi unhotaa tai jos osallistuu niin silloinkin on vain tarkoitus mitata itseään eikä verrata kilpa-ampujiin tai heidän tuloksiin.

Sellainen jokerikortti vielä, jos ajatukset ei ole jo tarpeeksi sekaisin. Älä osta sitä HMR:ää vaan vaihda lupa 223:ksi jos onnistuu, jos ei onnistu niin 22LR. Ja hanki 223 supille ja ratatreeniin, sekä haluamasi kaliiperi mettähommiin. 22LR bonuksena.

Eikö tarkasti ampuva ja tarkka-ampuja ole kaksi eriasiaa. Mitä tästä mieltä?

Kyllä ovat. Tarkka-ammunta käsittää koko paletin "aselajinäkökulmasta", mutta voit ihan hyvin treenata tarkasti ammuntaa lähestyen sitä tarkka-ammunnan suunnasta. Keskityt osumiseen et kasoihin, treenaat soveltavista asennoista jne. mutta kuten HJu viittasi kävelemään opetellaan ennen juoksemista eli perusammuntataito pitää olla kunnossa (ja sitä voi treenata yksinkertaisilla perussuoritteilla).

MOj

  • *
  • Viestejä: 1.039
Vs: Oikea Ta-kivääri aloittelijalle
« Vastaus #49 : Lokakuu 24, 2020, 11:27 »
Ota vaikka strelokin laskuri käteen ja vertaa näitä kahta niin näet erot. Verrataan vaikka molemmille tehdas scenua: creedmoor: aliääniseksi n 950m, koroa 9,9mrad ja 5ms tuulessa 273cm vie sivuun. 308 155gr scenar-L(paras scenu mitä listalta löytyi) menee aliääniseksi 100m ennemmin. Jos tuolla pääsisi yliäänisenä tuonne 950 niin koroa olisi yllättäen 0,1mrad vähemmän kuin CM mutta samalla tuulella 10cm enemmän metsässä. Jos et usko niin laske itse. Tietysti itse lataamalla  saa enemmän irti molemmista.

Hieman pisti silmään nuo sinun ilmoittamasi koro ja nopeusarvot. Tuosta strelokin laskurista tiedä, kun en sitä käytä, mutta jos tuota käyttää ja se antaa moisia arvoja tehdas Senuille 6,5 CM 8g (850ms) ja 308w 10,0g (860ms) tuhanteen metriin, niin ohi menee että helähtää. Minun arvoni perustuu Lapuan ilmoittamaan tutkadataan ja säännölliseen 1000m ampumiseen, jossa todettu niiden paikaansapitävyys. Jokseenkin oikeat arvot ovat ISA ilmakehässä, joka merenpintatasossa: lämpötila 15c, ilmanpaine 1013,2hpa, suht.kosteus 75%, tiheys 1,225kg/m3. Äänen nopeus 340ms
Arvoissa huomioitu rihlannousut CM 8” ja 308w 11”.


6.5 CM, 1000m, tuuli 5ms vasemmalta: koro 11,2mrad, sivu 343cm. 1000m, tuuli 5ms oikealta: koro 10.9mrad, sivu 281cm.
Ei mene aliääniseksi 1000m (364ms)

308w, 1000m, tuuli 5ms vasemmalta: koro 12.2mrad, sivu 404cm. 1000m, tuuli 5ms oikealta: koro 11.9mrad, sivu 332cm.
Menee aliääniseksi 970m kohdalla. (332ms/1000m).

Tuosta voi katsella erot. Itselataamalla saa lisää tehoja ja esim. 155gr ja 175 gr Scenu/308w, oikeita komponentteja käyttämällä, siitä saa oikean 1000m aseen joka pysyy ylisoonisena koko matkan.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 24, 2020, 11:29 kirjoittanut MOj »

saku_s-t

  • *
  • Viestejä: 597
Vs: Oikea Ta-kivääri aloittelijalle
« Vastaus #50 : Lokakuu 24, 2020, 11:45 »
Nopeus arvot mitä käytin lukee scenar laatikon kyljessä ja ovat selvästi LÄHTÖ nopeuksia. Ohjelmalla ei sinänsä väliä millä laskee, lopputulos on aina sama. Itse lataamalla ero vaan kasvaa

Lähetetty minun AC2003 laitteesta Tapatalkilla


SO

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 3.140
Vs: Oikea Ta-kivääri aloittelijalle
« Vastaus #51 : Lokakuu 24, 2020, 12:22 »
Millä muila arvoilla lasketaan jos ei lähtönopeuksilla?

MOj

  • *
  • Viestejä: 1.039
Vs: Oikea Ta-kivääri aloittelijalle
« Vastaus #52 : Lokakuu 24, 2020, 12:23 »
Nopeus arvot mitä käytin lukee scenar laatikon kyljessä ja ovat selvästi LÄHTÖ nopeuksia. Ohjelmalla ei sinänsä väliä millä laskee, lopputulos on aina sama. Itse lataamalla ero vaan kasvaa

Lähetetty minun AC2003 laitteesta Tapatalkilla

Niin ne nopeudethan on nuo mainitsemani 6.5CM 8g, 850ms ja 308w 10g 860 ms.

Perkeleen_Luoma

  • *
  • Viestejä: 1.341
Vs: Oikea Ta-kivääri aloittelijalle
« Vastaus #53 : Lokakuu 24, 2020, 12:35 »
Tuleehan siinä eroja laskeeko g1, g7 vai tutkadatan perusteella.
G1 antaa loppupäässä ylioptimistisia tuloksia.
If you haven’t failed, you’re not trying hard enough.

MOj

  • *
  • Viestejä: 1.039
Vs: Oikea Ta-kivääri aloittelijalle
« Vastaus #54 : Lokakuu 24, 2020, 13:39 »
Tässä nyt oli pointtina se, että jos perustelee käyttöä valitsemalla paremman/hepomman kaliiperin kuin 308w, niin kannattaa ottaa käyttöön myös ne paremmat ballistiikkaohjelmat. Muuten menee ohi, vaikka kuinka on creedmoor, ja 308mies kilauttelee peltiin vieressä valitsemalla oikeat systeemit.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 24, 2020, 13:41 kirjoittanut MOj »

Mk-0

  • *
  • Viestejä: 124
Vs: Oikea Ta-kivääri aloittelijalle
« Vastaus #55 : Lokakuu 24, 2020, 13:46 »
Tässä nyt oli pointtina se, että jos perustelee käyttöä valitsemalla paremman/hepomman kaliiperin kuin 308w, niin kannattaa ottaa käyttöön myös ne paremmat ballistiikkaohjelmat. Muuten menee ohi, vaikka kuinka on creedmoor, ja 308mies kilauttelee peltiin vieressä valitsemalla oikeat systeemit.

Mikä on parempi ballistiikkaohjelma?
Vertaillut jbm, hornadyn, sekä lapuan laskureita ja antaneet samat arvot.
Näistä kolmesta jbm on vetänyt pidemmän korren, koska siihen voi halutessaan lisätä kiertopoikkeaman.

MOj

  • *
  • Viestejä: 1.039
Vs: Oikea Ta-kivääri aloittelijalle
« Vastaus #56 : Lokakuu 24, 2020, 14:25 »
Lapuan luoteja/patruunoita käytettäessä Lapuan omaan tutkadataan pohjatuva on varmasti luotettavin. Siinä voi myös muokata kiertopoikkeamaa.

MOj

  • *
  • Viestejä: 1.039
Vs: Oikea Ta-kivääri aloittelijalle
« Vastaus #57 : Lokakuu 24, 2020, 15:47 »
Itse lataamalla ero vaan kasvaa

Ei vaan pienenee. Mulla 308w TRG 22” piipusta oikeilla komponenteilla 155 Scenar lähtee 910ms ja 175 850ms. Tämä 15c lämpötilassa.
Tosin ei kokemusta CM, mutta arvelen että itselataamalla samanpituisesta piipusta ei 8g Scenu lähde paljoa yli 880ms.

ragetti

  • *
  • Viestejä: 29
Vs: Oikea Ta-kivääri aloittelijalle
« Vastaus #58 : Lokakuu 24, 2020, 15:56 »
Komeita lähtöjä. Saako udella komponentteja?

MOj

  • *
  • Viestejä: 1.039
Vs: Oikea Ta-kivääri aloittelijalle
« Vastaus #59 : Lokakuu 24, 2020, 16:13 »
Lapua hylsy
Federal 210M
Hodgdon cfe 223