Tikla m65 lukon purku, muutama muu kysymys huollosta

Aloittaja Valkoselkätikka, huhtikuu 25, 2020, 22:00

« edellinen - seuraava »

Valkoselkätikka

Tein uuden aiheen kun en löytänyt ongelmaan ratkasua haulla enkä edes googlella,mikä ihmetytti kun näinkin yleinen ase. Eli mitenkäs tikka m65 lukon saa purettua?? Muistan ihan vasta jossain metsästyslehdessä olleen ohjeet mutten löydä enää lehteä mistään. Vissiin lukkoa ei tarvitsisi kovinkaan usein purkaa mutta on nyt menossa vähän perusteellisempi huolto pyssyssä joten ajattelin senkin avata ja katsoa samalla. räjäytyskuvat kyllä löytyi muttei sielläkään varsinaisia purkuohjeita ollut. Kiitos etukäteen tietäjille

Hietala

Helppoa avata, vaikea kasata... Lukon päätä kääntämällä myötäpäivään lukko aukeaa. Kasaamiseen tarvit joko tehtaan "piparin" tai sitten teet vanerista tms. Poraa reikä johon lukon musta osa passaa, muttei mene läpi. Viilaa iskurin pidättimen tai mikä se on, kolo sille. Tällä saat painettua iskurin takaisin lukon runkoon ja käännettyä vastapäivääntakaisin viretilaan
<t></t>

Valkoselkätikka

Kiitos hietalalle. Pitääpä tekaista mainitsemasi fanerityökalu kun saa avattua lukon. Sitten voisin kysyä vielä pari huoltojuttua. Aseessa on Laurosen koivutukki. Hyvässä kunnossa eikä naarmuja tai muuta vahinkoa ole mutta ajsttelin että samalla kun piippukin on irti petauksesta jos tukista purkaisi kaikki alumiinikiskot ja muuta osat ja huoltaisi senkin. Millä öljyllä tollaset tukit olis paras käsitellä ja eihän se mitään hiomista vaadi kun ei lakkaakaan ole? Toinen kysymyn piipusta ja sen huollosta. Olen sitä liotellut boreteckin carponremoverilla ja jollain tertagan tms merkkisellä ammoniakkipohjasella liuottimella ja lykellyt ouhtaaksi laakeroiduilla puikolla ja puuvillalapuilla. Aikoinaan ostin kuparisen karvaharjan ja jonkun toisen tummanvärisen karvaharjan joka on pehmeempää ainetta, mutta en kyllä osaa näitä "oikeaoppisesti" käyttää. Pitäisikö kkarvaharjalla lykätä rihlat puhtaaksi puuvillalappupuhdistuksen jälkeen vai mikä on oikea marssijärjestys? Lähinnä huolettaa ettei tee enemmän vahinkoa kuin hyötyä

Hietala

Mehtänetin puolella (forum.eralle.net) on aika tolokusti tukin pinnan käsittelystä, mutta itse olen pinnoittanut useita aseita Bircwoodin Tru-oililla, josta ohjeita piirun tarkasti noudattamalla saa hyvän suojauksen tukille
<t></t>