Kirjoittaja Aihe: 308win latausta ekstralyhyelle piipulle  (Luettu 4899 kertaa)

expressload

• *
Vs: 308win latausta ekstralyhyelle piipulle
« Vastaus #15 : Toukokuu 01, 2020, 19:47 »
Niippaus on syytä tehdä aaääpaukkuihin kerrotusta syystä,samoin mikäli mahdollista ,myös lyht rihlakosketus,samasta syystä.

Perskohtaisesti jää avoimeksi saavutettava hyöty ruutilaatujen välillä,jos tinatähteä on määrää xxx=3/4 ja nopeampitempoista 310 pulveria xx=1/3 ja saavutettavat nopeudet samassa haarukassa?

Paskimman tuurin välttämiseksi on varmaankin aikoinaan hywäksi todettu käyttää nopeimmin palaa pölähtävää polttoainetta aliäänilatauksissa,saadaan minimoitua SE vaaratekijä jossa esim. vajavaisen syttymisen seurauksena hylsyssä majaileva polttoaine alkaa kytemään muodostaen kaasua ja kaasu paskalla tuurilla ei enää pala...vaan räjähtää.
Tinatähti samoinkuin muutkin samalla palonopeusalueella operoivat propellantit N310-N350 lienevät oivallisia aineita erilaisille luodinpainoille..raskaammalle kuulalle hitaampaa..ehkä niin.
Itse en ole vartavasten hankkinut kuin N310 ruutia aliäänisiä kokeita varten,muita laatuja olen käyttänyt vain koska niitä on sattunut olemaan käytettävissä.
N310 pulveri on toiminut loistavasti suorahylsyisissä 444 45/70 458 ja vaikka missä muissa kalibereissa...samoin toimivia latauksia suurimmasta päästä 500SW  585Nyati ja 50BMG joista ainoastaan 585 aseesta jäi nopeuslukemat saamatta.
308 30 06 53R kokoluokan patruunoissa lataukset kulkevat suunnilleen samoilla ruutimäärillä/luodinpaino silloinkun tavoitellaan turvallista latausta nopeuslukemien ollessa 330-400m/s haarukassa.

BT1

Peränkävijä

• *
« Vastaus #16 : Toukokuu 01, 2020, 21:43 »
TinStarin ehdoton plussa minulle on tuo täyttöaste. Latauskokeilut voi pääsääntöisesti aloittaa kippaamalla hylsyyn ruutia sen verran että luoti mahtuu reilusti paikalleen, sitten ruuti vaa'alle ja aloituslataus on siinä. Paino ylös ja nopeuksien mittaus, tuosta sitten pudotetaan latausta kunnes ollaan sopivissa lukemissa. Harvoin tarvitsee maailmalla yleisesti tasaisen syttymisen alarajana pidetyn 60% täytön alle mennä.

Toki on mahdollista että jollain tietyllä kaliberilla hylsyyn mahtuu tuotakin ruutia liikaa, sitä en mene väittämään. Jokainen on vastuussa omista kokeiluistaan. Suurin osa jenkkitarinoista perustuu TrailBoss -ruutiin joka on kokolailla samaa tavaraa ja tuolla on ihan ruudin valmistajan mielipide ettei tuota saa mahtumaan hylsyyn liikaa.
<t></t>

jthyttin

• *
« Vastaus #17 : Toukokuu 02, 2020, 09:29 »
Voin melkeinpä luvata että jotain porsii jos 308 laittaa hylsyn täyteen Tinstaria ja luodiksi sukkapuikko esim. 240gr Matchking. Ylipäätään luodin kantopinnan/täyskaliiperiosan pituudella on kohtuullisen iso merkitys aliäänilatauksissa.

expressload

• *
« Vastaus #18 : Toukokuu 02, 2020, 21:42 »
+1

Peränkävijä

• *
« Vastaus #19 : Toukokuu 03, 2020, 13:09 »
Täysin mahdollista. Kunhan saan loput latauskamat niin katson mitä tuo 6,5 Creedmoor:ille löytämäni resepti on suunnilleen prosenteissa. Hylsy on aika samassa kokoluokassa, mutta luodin paino tietysti aivan eri.
<t></t>

Ollari

• *
« Vastaus #20 : Toukokuu 06, 2020, 15:55 »
TinStarin ehdoton plussa minulle on tuo täyttöaste. Latauskokeilut voi pääsääntöisesti aloittaa kippaamalla hylsyyn ruutia sen verran että luoti mahtuu reilusti paikalleen, sitten ruuti vaa'alle ja aloituslataus on siinä. Paino ylös ja nopeuksien mittaus, tuosta sitten pudotetaan latausta kunnes ollaan sopivissa lukemissa. Harvoin tarvitsee maailmalla yleisesti tasaisen syttymisen alarajana pidetyn 60% täytön alle mennä.

Toki on mahdollista että jollain tietyllä kaliberilla hylsyyn mahtuu tuotakin ruutia liikaa, sitä en mene väittämään. Jokainen on vastuussa omista kokeiluistaan. Suurin osa jenkkitarinoista perustuu TrailBoss -ruutiin joka on kokolailla samaa tavaraa ja tuolla on ihan ruudin valmistajan mielipide ettei tuota saa mahtumaan hylsyyn liikaa.
Kyllähän TrailBoss on selkeästi kevyempää kuin TinStar. Ei passaa samoilla periaatteilla ladata, hyvinkin saattaas saada ylipaineiseksi TinStarilla. En aloittaisi 100% täytöllä. Sen 100% täytön voi koittaa  punnita sen ja vähentää siitä annosta sitten vaikka 70%iin ja aloituslataus siinä.  Itse  oon saanut 85gr Sierralla tulpatun hylsyn jumimaan 6,5x55en pesään TinStarilla, eikä ollut hylsy täynnä. 

expressload

• *
« Vastaus #21 : Toukokuu 07, 2020, 13:32 »
Muutamilla harrastajilla latauskokeet varsinkin nopeilla ruudeilla /aliäänilatauksilla,muistuttavat Pelle Pelottoman keittokirjasta kopioiduilta.
Onneksi jokainen vastaa itse lopputuloksesta.

::) BT1

Peränkävijä

• *
« Vastaus #22 : Toukokuu 07, 2020, 17:00 »
En tiedä kehen tuossa viittaat, mutta 450 Bushmasterissa aloitin 300gr XTP:n kanssa mittaamalla luodin perän paikan ja tarkistamalla mahtuuko aiottu, jenkkien jo testamista ohjeista kopioitu, massaltaan TrailBossia vastaava aloitus annos edes hylsyyn. Väliä luodin perään jäi noin milli, eikä patruuna todellakaan ollut ylipaineinen. Samaa latausta ampuvat AR-tyylisillä aseilla ilman ongelmia kannan pullistumisen kanssa. Tuossa kaliberissa ylipaineisen paukun lataaminen tuolla ruudilla on minun kokemusten mukaan mahdotonta edes AR-aseille, saati pulttilukolle.

Tähän mennessä olen löytänyt 3 AÄ ohjetta 6,5 creedmoor:ille. Tarkistan täyttöasteen kunhan saan bushingin holkkeihin saksasta ja hylsyt supistettua ja nallitettua. Saatampa piruuttani kokeilla tuleeko painemerkit vastaan ennen hylsyn kapasiteettia tuossa kaliberissa.

Kävin mittaamassa ja 10gr TinStaria on noin 1,7 cc. 6,5 creedmoor-hylsyn kokonaiskapasiteetti on wikipediassa 3,4. Tuosta jos lasketaan luodin viemä tila pois, niin minun laskuopilla ollaan hyvinkin 60% täytöissä. AÄ-latauksissa yleensä lähdetään reilusti isommasta tulemaan alaspäin ja haetaan oikea lataus, joten aloitan itse jostain 11-12gr lautauksista riippuen mille luodille tuota etsin. 140gr SMK:ta on jo valmiina, ja Scenaria ohutvaippaisempana ja siten todennäköisesti helpommin rihloihin muotoutuvana se voisi olla ihan sopiva kun lyijyluotien kanssa en viitsi ruveta pelaamaan.

Tuolle creedmoor:ille luettua: trailboss-ruudilla "sweet spot around 9-10gr", toisessa paikassa 10gr lataus TinStaria 156gr luodin takana on antanut nopeudeksi 310 m/s, joten aikalailla haarukassa ovat. Tuon vahvistukseksi sitten palonopeustaulukoT! (ei taulukko, en ikinä luota yhteen lähteeseen, eikä kukaan muukaan täysjärkinen niin tee) näyttävät noiden palonopeudeksi suunnileen saman. Osassa TinStar on laitettu hitaammaksi.

Pistetään nyt sitten tähän vielä loppuun: Ylläkirjoitettu koskee minun omistamiin aseisiin minulla olevilla latauskomponenttierillä ja laitteilla ladattuja ja ladattavaksi suunniteltuja patruunoita noissa kalibereissa. Jokainen on itse vastuussa omista latauksistaan!

Palataan aiheeseen paremmin siihen sopivassa ketjussa kunhan pääsen alkuun latauksen haussa.
<t></t>

Ollari

• *
« Vastaus #23 : Toukokuu 07, 2020, 22:29 »
Mutta kun se TinStar on TrailBossia tiheämpää. Jos laitat 100% täytön, eli ihan luodin kantaan asti ja Trailbossia ja painaa vaikka tuon 10gr, niin se sama tilavuus voikin olla 15gr TinStaria. Ei nyt ihan tarkkaan noin, mutta sinne päin.

Ollari

• *
« Vastaus #24 : Toukokuu 08, 2020, 06:09 »
Vielä lukuja. TinStar N32C tiheys on 420g/l. Trail Bossilla se on 325g/l.  Eli jos ne painoyksiköissä vastaisikin toisiaan, niin tilavuusyksiköissä ei. Se 100 tilavuusyksikköä Trailbossia jos painaa 3,25g niin TinStaria menee samaan tilaan 4,2g. Ja peränkävillä oli se 10gr Trail Bossia jossain ohjeessa vaikka 100% täyttö, niin sama 100% täyttö TinStaria on noin 13gr.   

Hodgdonin oma ohje latauksen hakemiseen TrailBossille alla, joka ei siis tosiaan sovellu TinStarille siltä osin, että tuo 100% täyttö ei välttämättä ole turvallinen enää TinStarilla.   

"Listed below we show a few examples of rifle loads throughout the Reloading Data Center, but the fun doesn't stop there. If you don't see Trail
Boss data for your favorite cartridge we have a formula for developing loads for all cartridges and it's simple to follow. This formula may be
used in both rifle and pistol applications:
1) Find where the base of the bullet to be loaded is located in the case and make a mark on the outside of the case at this location.
Then fill the case to that mark with Trail Boss, pour into the scale pan and weigh. This is your maximum load. Pressures will
be below the maximum allowed for this cartridge and perfectly safe to use!
2) Take 70% of this powder charge weight (multiply the maximum load from step 1 by .7), and that is your starting load.
3) Start with this beginning load and work up to your maximum charge, all the while searching for the most accurate reduced load. Once
found, the fun begins!" 

Peränkävijä

• *
« Vastaus #25 : Toukokuu 08, 2020, 19:26 »
Jep. Sanamuoto väärä tuolla taannoisessa viestissä. Sanotaan nyt vielä, että savuttomat ruudit mitataan aina painomitoilla latauksiin, ja "kannu täyteen" ei ole yleispätevä ohje millekkään ruudille kaikille kalibereille, jos jollain ei maalaisjärkeä tuon vertaa ole.
Itse pidän suomalaisia vielä sen verran ei-jenkkeinä, ettei yksityishenkilöiden tarvitse joka lauseeseensa laittaa disclaimeria "älä kokeile tehdä tällä ohjeella AÄ paukkua .50 BMGlle". Siltikin vielä joku valaa jonkun 300gr tapin 308 nokalle ja saa lukon silmilleen. Jokainen itselatauksen kanssa pelaava toivottavasti tietää että pelkästään luodin vaihdolla toiseen melkein samanpainoiseen voi saada helteelläkin turvallisesta latauksesta ylipaineisen. Jos täällä rupee kaikki idiootit huomioimaan niin on parempi kun ei kirjoita yhtään mitään.

Jos luet vielä uudestaan tuon, niin siinä lukee (snipershidesta löydetty) viittaus trailbossin 9-10gr latauksiin, sekä jonkun (sivulle http://www.robsoft.nu/databaser_en/laddata/showloads.asp?MainID=4) listaama lataus jossa on 10gr TinStaria (Vihtavuori N32C). Nuohan on totta ja faktaa koska ovat internetissä. Kummallakaan tuo ei ole 100% täyttö, vaan se lataus jolla 6.5 Creedmoorilla ja 156gr luodilla ollaan aliäänilatauksissa. Toisessa kohtaa mainitsin, että ihan puhtaasti kokemuksesta tiedän miten .450 B:ssa 100% täytön TrailBossilla antanut lataus jäi millin irti luodin perästä TinStarilla. Laskennallisista litrapainoista en tiedä mitään, tuo on ihan puhtaasti kokemusta. Ruutijyvän muodolla ja koollakin lienee täyttöön paljon enemmän vaikutusta normaalikokoisessa hylsyssä kuin litran astiassa.

Tiivistän tähän vielä sen mitä olen tämän ketjun viesteissä koittanut sanoa:
- .450 Bushmasteriin ei voi kaupasta yleisesti saatavilla oikean kaliberisilla luodeilla ja TinStarilla saada ylipaineista latausta tehtyä. Ainakaan ilman todella rajua puristuslatausta. Jossain kohti manitsin senkin että todennäköisesti pullohylsyt on hiukan eri asia.
- TinStarin ja TrailBossin palonopeudet on siinämäärin yhtenevät, että turvalliseksi todetuissa aliäänilatauksissa niitä voi käyttää toistensa ohjeilla normaalit lataukseen liittyvät ohjeet mm. aloituslatauksen suhteen muistaen.

Jos haluaisin hämmentää soppaa niin sanoisin vielä, että LilGun ja N110 on myös keskenään lähes 100% samanlaista tavaraa normaaleissa käyttölämpötiloissa. Jopa niin paljon, että ensinmanitun arvoilla tehty panos 450B:ssä on se tarkin lataus myös vihtahousun tavaralla. Jos ette tajua normaaleja varotoleransseja tuon kaltaisissa vekslailuissa niin pysykää kaukana näistä kokeiluista. Itsekin suhtaudun näihin hyvin suurella kunnioituksella vaikka itselatausta on takana jo kohta 30v.

Teoriassa teoria ja käytäntö on sama asia, käytännössä ei.
<t></t>

J.J

• *
« Vastaus #26 : Toukokuu 09, 2020, 08:50 »
Mistä olet onnistunut saamaan tuota Trailbossia?

Peränkävijä

• *
« Vastaus #27 : Toukokuu 09, 2020, 19:28 »
En käsittääkseni missään ole sanonut että sitä minulla olisi? Lataustiedot sille täyttöprosentteineen löytyy varmaan edelleen 450bushmaster.net forumilta jos kiinnostaa kaivaa lähde tuolle.
<t></t>

J.J

• *
« Vastaus #28 : Toukokuu 09, 2020, 23:34 »
Toisessa kohtaa mainitsin, että ihan puhtaasti kokemuksesta tiedän miten .450 B:ssa 100% täytön TrailBossilla antanut lataus jäi millin irti luodin perästä TinStarilla. Laskennallisista litrapainoista en tiedä mitään, tuo on ihan puhtaasti kokemusta.

Asia pihvi, jäi vaan tuosta edellisestä viestistä epäselväksi termit kokemus, teoria, ja käytäntö

tervemoro

• *
« Vastaus #29 : Toukokuu 11, 2020, 06:22 »
Itse olen vallan käyttänyt N310 saatavuuden takia ja todennut sen erittäin hyväksi aliäänisten ruudiksi. Kaikenlaisia kokeiluja on tullut tehtyä ruutimäärällä, eri luodeilla ja piipuilla, yhtäkään kaikkien varoittamaa alidetanaatioo ei ole tapahtunut, mutta en ole lähtenytkään aivan ääripäähän ruudin vähyyden kanssa. Minimit mitä olen N310 käyttänyt omissa kokeiluissa on luokkaa 0,35g omissa 308 pyssyissäni nopeudet tuolla latauksella luokkaa 290-300m/s, mutta luotina lyijyluoti. Vaippaluotien kokeilun lopetin aikanaan nopeaan kun eivät oikein toimineet haluamallani tavalla. Aliääni latailussa kannattaa pitää järki kädessä ja pitää muistaa, että lataukset ovat ase kohtaisia ja kannatta lähteä latausta kokeileen hiukan isommalla annoksella ja siitä lähteä alaspäin kunnes on saavuttanut haluamansa. Jos ei ole varma niin 0,5g mielestäni on hyvä aloitus annos 310 ruuti oli luoti mikä hyvänsä ja luodin nopeusmittari apuna kokeiluissa. Itse en lähtisi 300 sarjan ruuteja hitaammilla kokeileen äliäänisten tekoa, voipi käydä huonosti siellä ruudin alarajoilla missä se ei saavuta riittävää syttymistä.