Lisää 22lr testiä Lapua Biathlon-x, cci copper, cci segmented

Aloittaja metsienmies, huhtikuu 21, 2020, 11:57

« edellinen - seuraava »

metsienmies

Terveppä taas pitkästä aikaa. Tänä aamuna oli viimeinkin tarpeeksi tyyntä käydä koittamassa muutamaa paukkua jälleen.

Kalustona ase: 20 tuumainen t1x, grs bifrost tukki, sak vaimentaja
Kiikari ja kiinnitys: 20moa britannia rails pic kisko, 20moa spuhr 4602, steiner m7xi msr2
Tuki: atlas cal gen 2 bipodi takapussina pautac ampumapussi, grs bagrider.

Ampumaetäisyytenä 97 metriä, kasat 10 laukausta. Aina patruunavaihdon yhteydessä ammuttu 2 lippaallista (20lks) pusikkoon piipun vahaamiseksi uuden patruunan vahalla. (Paitsi cci segmented)

Biathlon-X (17.50€ rasia Huvilasta)
Kasa 1. 35.37mm = 1.25moa
Kasa 2. 34.57mm = 1.22moa
Kasa 3. 40.27mm = 1.42moa
Kasa 4. 22.56mm = 0.79moa (tähän mennessä testatuista patruunoista kiistatta paras 10 lks kasa mitä olen ampunut. Pitää eley matchilla ja tenexillä koittaa uusiks jos onnistuisi päihittämään)
Kasa 5. 29.79mm = 1.05moa

Keskiarvo moa 5x10lks = 1.146moa, joka on samassa linjassa Eleyn match (1.16moa) 12-18€ rasia riippuen mistä löytää, edge (1.24moa) 14€ Sissos.fi ja tenex biathlon (1.168moa) 22.50€ Kärkkäinen kanssa. Eleyt toki ammuin viime kesänä, joten voisi olla aika ampua nämä uudestaan, niin tulisi päivittyneempää tietoa mahdollisen ampumataidon kehityksen kanssa.

Eley club (10€ rasia AsejaErä)

Kasa 1. 60.93mm = 2.15moa
Kasa 2. 81.08mm = 2.87moa (tässä kasassa selvä kärpänen, joka johtui alipaineisesta patruunasta. Ilman kärpästä 9lks 44.87mm = 1.59moa)
Kasa 3. 48.55mm = 1.72moa
Kasa 4. 56.34mm = 1.99moa
Kasa 5. 106.67mm = 3.78moa (ja taas samanmoinen kärpänen, 9lks 59.22mm = 2.09moa)

Keskiarvo moa 5x10lks = 2.5 moa (ilman kärpäsiä 1.9moa joka on sama kuin viime kesän Eley Sport patruunalla 8.90€ rasia. Sportti on paljon tasalaatuisempi patruuna, sekä viime kesän testissä ammuin sportit niin myöhään aamusta, että tuulet alkoivat auringon noustua ja lämmitettyä heräämään. Itse en näe mitään syytä ostaa clubeja sporttien tilalta.)

Cci segmented (10.50€ Huvilasta) (koska ostin vain yhden rasian, on segmentedeillä vain 2x10lks kasat 97 metriin, 2x5lks kasat 50 metriin kun loput patruunat säästän räkätti/varis/naakka/harakka kohdevaikutustestiin.)

97m
Kasa 1. 70.29mm = 2.49moa
Kasa 2. 47.75mm = 1.69moa

Keskiarvo 2.09moa.

50m
Kasa 1. 19.33mm = 1.32moa
Kasa 2. 14.61mm = 1moa. (tämä kasa oli 4lks, koska ammuin cci copperit ennen näiden ampumista, enkä liannut piippua näillä patruunoilla ja ammuin likauslaukauksen tauluun, joka oli selvästi erillään kaikista muista.)

Yhteensä 1.165moa.

Cci copper 21grain (13.50€ Huvilasta) Totean jo tähän, että kuten jo joku 3-4vuotta aijemmin katsoin 22Plinksterin yt kanavalta, nämä patruunat ovat aivan sysipaskaa eikä näillä osuisi edes räkättiin 50m matkalta joka kerta. Jos totaalilyijykielto menee läpi ja ainoat patruunat mitä voisi 22lr käyttää ovat nämä, menevät 22lr aseet romuksi. Ampumaetäisyys oli 50m, koska vaikka kuinka yritin saada käymään 100 metriin, ei näistä tullu hevon paskaakaan. Ja syyt näkyvät alla

50m
Kasa 1. 48.52mm = 3.33moa
Kasa 2. 58.52mm = 4.02moa
Kasa 3. 51.20mm = 3.52moa
Kasa 4. 55.68mm = 3.82moa
Kasa 5. 46.96mm = 3.22moa

Keskiarvo 5x10lks 3.58 MOA! Aivan käsittämättömän surkeaa. Tällaisia kasoja olettaisi normaaleilla paukuilla saavan 150 metriin, eli 3x pidemmälle. Toki oli se odotettavissa, kun luoti painaa karvan verran enemmän kuin 17hmr luoti, ja lähdot laatikon mukaan ovat 564m. Hajonta näillä kun yritti ampua 97 metriin oli enemmän, kuin Biathlon-X patruunoilla 300 metriin, jossa 10lks oli 275mm (3.15moa). Tässäkin kasassa oli nätti 5lks kasa 52.84mm, loput 5 osumaa olikin pitkää pystyhajontaa. 

Mutta tässä olisi teille taas hieman lisätietoa tarkkuuspotentiaaleista ottaen huomioon että aseet ja erät ovat yksilöllisiä.

TSa

Niiden paukkujen osalta mitä olen testannut olen saanut aika samansuuntaisia tuloksia.
SK std+ tai long range matchia tulee varmaan syötettyä Sako finnfire rangelle jatkossa eniten.
Pystyammuntaan sitten perus CCI:tä tai TAC-22:sta.

Askartelin std + paukulle 40 - 210m matkalle jo taktisen korohatunkin 3d-tulostimella :)

metsienmies

Joo tuollainen on näppärä, itse tein maalarinteipillä eley matchille bdc:n. Metästykseen varsinkin, laserilla etäisyys ja oikea metrimäärä kohille. Itsellä long range match ja eley sport ovat niin tasaisia käynnin ja hinnan puolesta että molemmat hyviä vaihtoehtoja. Jos matcheja ampuu, käyttävät ne ja sportit samaa vahaa niin ei tarvitse liata piippua uudelle vahalle kun vaihtaa paukkua

MTä

Lainaus käyttäjältä: TSa - huhtikuu 22, 2020, 20:51
Niiden paukkujen osalta mitä olen testannut olen saanut aika samansuuntaisia tuloksia.
SK std+ tai long range matchia tulee varmaan syötettyä Sako finnfire rangelle jatkossa eniten.
Pystyammuntaan sitten perus CCI:tä tai TAC-22:sta.

Askartelin std + paukulle 40 - 210m matkalle jo taktisen korohatunkin 3d-tulostimella :)

Hyvä idea! Itse olen huomannut, että Spuhrin jalat on sen verran tarkkoja, että kohdistus ei vaihdu vaikka siirtelee tähtäintä .22, .223 ja .308 välillä. Tuo mahdollistaisi sen, ettei tarvitsisi muistella kohdistuksia paperilta tai Strelokista vaan voisi painaa sopivan "hatun" päälle ja laskea menemään.

TSa

Se oli noissa printatuissa hatuissa nimenomaan ideana, että hatun voi vaihtaa helposti toiseen patruunan vaihtuessa. Suunnitelmissa oli tehdä luottopateille myös omat bdc:t eri lämpötiloihin.

mohkofantti

Tsa

Mihinkäs kiikariin tulostit tuon rummun ? Ja korvasitko tuolla omansa vai miten toi prokkis meni. Lyhykäisyydessään ?

jsr85

Hyvä idea tuollainen hattu, miten lukitsee sen ettei luista?
Itellä on vaan nuita halpis kiikareita pienoiskivääreissä  joissa ei oo torneja ollenkaan niin tulostin kokonaan oman korotornit johon teipillä suoraan matkat.

JR

<t></t>

TSa

Tuo hattu on ihan custom Vortex pst gen2 varten. Hattu sopii alkuperäisen korotornin päälle niin että mrad korot näkyy myös. Sisäpuolinen muoto lukittuu tornin päälle, joten ei pyöri mihinkään. Muutaman iteraation joutui tekemään että sai sovitteen sopivaksi.

Nesmit

rum

Itellä tuohon Leijona standartiin ei sovi CCi Standardit,kymmenkunta jäi ampumatta kun ei sopinu pesään, muutkin kyllä oli pirun tiukkoja aika tiukkalta panos pesä vaikuttaa.