Kirjoittaja Aihe: Haulikon patruunapesän kalvaaminen  (Luettu 772 kertaa)

mepayUlike

  • *
  • Viestejä: 18
Haulikon patruunapesän kalvaaminen
« : Maaliskuu 11, 2020, 01:53 »
Metsästäjä - lehdessä oli juttu otsikon mukaisesta toimenpiteestä. Parantaa kuulemma aina käyntiä ja upotusta. Jutussa ei vaan mainittu ketkä sepät tekee ja paljonko kustantaa?

Kellään tietoa? Kiinnostaisi kovasti ja voisi vielä ehtiä virittää kaluston ennen syksyä.

AaH

  • *
  • Viestejä: 6
Vs: Haulikon patruunapesän kalvaaminen
« Vastaus #1 : Maaliskuu 11, 2020, 06:54 »
On ilmeisesti kannattava toimenpide tuo ylimenon loiventaminen. Tuttu käytti haulikkoaan Länsi-Uudellamaalla kalvettavana tuon artikkelin kirjoittajan, eli Esan luona. Maksoi työstä 50 euroa/pesä. Oli ennen tätä yrittänyt teetättää työtä jossain Mikkelin holleilla kai ja ei ollut uudemman haulikon kalvaminen onnistunut piipun kovuudesta johtuen. Voin kysellä yhteystietoja ja lupaa levittää niitä, ja laittaa sitten vaikka yv:llä niille joita kiinnostaa.

Kzh

  • *
  • Viestejä: 17
Vs: Haulikon patruunapesän kalvaaminen
« Vastaus #2 : Maaliskuu 11, 2020, 07:50 »
Mielenkiintoista olisi kuulla, pystyykö uudelle Berettan haulikolle tekemään operaatiota.

mepayUlike

  • *
  • Viestejä: 18
Vs: Haulikon patruunapesän kalvaaminen
« Vastaus #3 : Maaliskuu 11, 2020, 09:12 »
Yhteystietoja otetaan kiitollisena vastaan jos niitä löytyy!

Cetme

  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Haulikon patruunapesän kalvaaminen
« Vastaus #4 : Maaliskuu 11, 2020, 09:29 »

jthyttin

  • *
  • Viestejä: 864
Vs: Haulikon patruunapesän kalvaaminen
« Vastaus #5 : Maaliskuu 11, 2020, 11:11 »
Mielenkiintoista olisi kuulla, pystyykö uudelle Berettan haulikolle tekemään operaatiota.

En olisi niinkään varma että modernille laadukkaalle aseelle KANNATTAA tehdä tuollaisia operaatioita, jotka on voitu huomioida jo valmistusvaiheessa (backboring, erityiset ylimenot jne.)

TJV

  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Haulikon patruunapesän kalvaaminen
« Vastaus #6 : Maaliskuu 12, 2020, 17:47 »
Eiköhän jokainen itse päätä mitä tekee/teettää aseelleen.

Uuteen berettaan onnistuu kalvaus ainakin kovametallikalvaimella.

Ainut huono puoli/riski kyseisessä touhussa on mahdollinen paineiden aleneminen.

Suurin hyöty kalvaamisella saavutetaan 89 pesityksen haulikoissa.

jthyttin

  • *
  • Viestejä: 864
Vs: Haulikon patruunapesän kalvaaminen
« Vastaus #7 : Maaliskuu 13, 2020, 08:03 »
Eiköhän jokainen itse päätä mitä tekee/teettää aseelleen.

Juu päättää, ja näitä hengentuotoksia saa sitten myyntipalstoilla ihastella. Vanhaa moponviritysohjetta lainatakseni toimenpidettä on varmaan pidettävä onnistuneena jos lähtönopeudet ei putoa alle puoleen ja osumakuvion koko ei yli kaksinkertaistu.

En tunne oikeastaan lainkaan haulikkopuolta enkä ole Beretta-fani, mutta joku käsitys on alan trendeistä. Ottamalla ensimmäisen vastaantulevan päällekkäispiippuisen Beretan, siinä sanotaan olevan "Steelium Optima-Bore HP" -piiput, joka valmistustekniikan lisäksi kertoo että ylimeno on 80mm pitkä tuplakartio. Jossain malliston yläpään aseissa (DT11) ylimenokartio näyttää olevan lähes koko piipun pituinen (joka varmaan meinaa eri asiaa kuin vanha tuttu back-boring).

Joten minkä tahansa uuden, takuunalaisen haulikon omistajan KANNATTANEE selvittää millainen se oma ase oikein on ja ampua mieluiten muutama tuhat kiekkopatruunaa että "dead on delivery" -tyyppiset viat saa hoidettua takuun puitteissa ennenkuin piippu(j)a alkaa meikaroida.