Näytepakkauksia luodeista

Aloittaja heikkimus, joulukuu 14, 2019, 00:11

« edellinen - seuraava »

heikkimus

Onko jostain mahdollista ostaa "näytepakkauksia" luodeista? Tarvitsen 25kpl luoteja / luotityyppi.

Keväällä ajattelin tehdä 25 kappaleen sarjoja, jotka koostuvat viidestä eri latauksesta. Sarjoja on tarkoitus olla viisi kappaletta, eli yhteensä 125 ammusta.

Koeammuntasarjan loputtua minulla on toivottavasti mahdollisimman hyvä panos hyljemetsälle.

Aseena minulla on Tikan 308 11" rihlalla ja äänenvaimentimella. Ammuntamatka hylkeiden kanssa tulee varmaankin olemaan 50 - 300m

jsr85

Grauwolfilta saa ainakin joitain.

JR

<t></t>

jthyttin

Valikoima on kyllä aika nuiva kun huomioit saatavuuden.

Tuohon suunnittelemaasi testitapaan, aika kovan pohjatyön saa tehdä ja seinäkelloaikaa palaa jos meinaa saada 125kpl vertailukelpoisia laukauksia aikaan. Vaikka et kysynytkään, laitan tähän miten itse lähtisin taklaamaan asiaa (voi herättää ajatuksia). En tiedä mikä Tikka sinulla on mutta käytän pohjana jälkiviisautta ja kokemuksia T3 Litesta. Ampumatekniikan, kiikarin ja sen kiinnityksen, turvalliset jälleenlataustekniikat, aseen puhdistusrutiinin jne. oletan olevan kunnossa.

- missä kelissä on tarkoitus ampua (lämpötila), lataus olisi erittäin suotavaa päästä testaamaan käynnin ja nopeuden suhteen
- riittävästi tunnetusti hyvää patruunaa (tehdas tai itseladattu), kokeillaan millä rautojen kiinnitysmomentilla ase käyttäytyy johdonmukaisesti esim. ei flyereitä (50inch-lbs voi olla hyvä lähtökohta)
- tässä on myös hyvä luoda mielikuvaa miten ampuma-asennot, toistojen määrä jne. vaikuttavat tarkkuuteen ja saada käsitys millaista tarkkuutta lähdetään hakemaan
- etsitään luodit jotka ylipäätään täyttävät tarpeen (laatu, BC painoluokan sisällä, oletettu terminaaliballistiikka, sivu/korokorjauksen tarve painoluokkien välillä, saatavuus...)
- lähdetään aski kerrallaan kokeilemaan, esim.
-- valitaan hylsy, ruuti ja nalli
-- 2patr erissä haetaan maksimilähdöt (samalla voi raakakohdistaa, kokeilla terminaaliballistiikkaa tms.)
-- valitaan latauspituus ja kokeillaan sopivissa latauserissä käyntiä löydetyn maksiminopeuden lähettyviltä
-- tarvittaessa säädetään vielä latauspituutta ja ehkä nallia
- jos riittävä käynti vaikutti löytyvän, tehdään lisää samalla reseptillä mieluiten vaikka 25kpl ja kokeillaan että asia todella on näin
- jos riittävää käyntiä ei ole löytynyt vaihdetaan fiiliksen mukaan ruutia tai luotia

Itselläni kokeiluhaarukka olisi varmaan 125gr - 150gr hyvän BC:n omaavat luodit joiden voi olettaa toimivan vielä 300m päässä. Ehkä mustana hevosena voi laittaa jonkun 120gr Barnes blacktipin mutten usko että siitä saa mitenkään havaittavaa etua.

heikkimus

Kiitos näkökulmasta jthyttin.

Ase ehkä 30 vuotias ja on toiminut hirviaseena. Lapissa ampumaetäisyys hirvelle usein on alle 100m.

Ase on pedattu ja toimii hyvin (hyvin relatiivinen määrite) isän mukaan tuolla Lapuan 8g FMJ:llä ja omalla latauksella. Ladatuissa panoksissa tärkeimpänä ominaisuutena on ollut hinta, ei niinkään tarkkuus. Mitta panokseen on otettu valmis-patruunasta. Rihlakosketuksen vaikutusta tai lautauksen ja käynnin välistä suhdetta ei ole aikaisemmin tutkittu.

En ole aikaisemmin hyljettä pyytänyt, mutta pyytäjät suosivat yleensä kevyttä ja nopeaa luotia. Mainitsivat Sakon 100gr (6.6g) luodin ja Hornadyn 110gr V-maxin. Noiden lisäksi kokeilen 10 ja 10.85g:n Scenareita. Scenarit löytyivät myyntipalstalta.

Sopivin luoti tuolle rihlalle pitäisi olla pituudeltaan 1.2936" (Greenhillin kaava). Tuolla pituudella löytyi Noslerin 150gr E-tip, joka päätyy myös testauslistalle.

Ruuteja on omassa varastossa useampia lajeja 100-sarjaa ja muutama 500-sarjalainenkin tynnyri löytyy. Hylsyt taitavat olla Lapuaa. Nalleja on vielä repullinen, en muista niiden merkkiä ja mallia, mutta ovat toimineet ilman lataushäiriöitä.

T3 sport

Moi. Mullla löytyis useampaa kuulaa testiin mm tuo 150gr E-tip. Paan niistä tarkemmin YV:n.

metsienmies

Jos tehdaspaukunkin kokeileminen kiinnostaa, oma lite rakastaa sako trg paukkuja ladattuna 11.3 grammasella scenar-l luodilla.

Mk-0

Itse kans hylkeenpyynnistä innostuneena tullut siihen lopputulokseen, että kun ottaa huomioon hylkeen ihanteellisen osumakohdan, mikä vaihtelee yksilön koosta riippuen 15 sentistä 25 senttiin, niin ensimmäisenä katsellut jo valmiiksi muutaman yli .50bc:n omaavan laajenevan luodin, millä tehdä yksi ja toimiva lataus, millä pyyntitilanteessa ylettyy 500+ metriin asti.
Hylkeenpyynnissä kevyet luodit ovat suosittuja siitä syystä, että ohilaukaustilanteessa luoti sirpaloituisi veteen/jäähän osuessaan, eikä jatkaisi ehjänä matkaansa kohti tuntematonta määränpäätä, mikä sisäsaaristossa tapahtuvassa pyynnissä voi tarkoittaa mökkiläisen hyyskää.
Tietyllä tavalla tätä ongelmaa minulla ei ole, niin olen alustavasti valinnut kolme luotimallia, mistä lähteä kehittämään latausta omiin tarpeisiin. Tällähetkellä 178gr, sekä 200gr Hornadyn Eld-x, sekä norman 180gr bondstrike extreme tuntuis olevan ne varteenotettavimmat vaihtoehdot omaan .300 win mag kivääriin. Sun tapaukseen voisin kuvitella em luotien kans toimivan, kuhan rihlannousun ottaa huomioon valitsemalla parikymentä grainia köykäsemmät luodit.

heikkimus

Mk-0 oletko päässyt metsille asti?

Minulla metsästysalue on tässä Helsingin ympärillä.

3-9x42 kiikari pitäisi hommata, samoin bipodi.

Minulla hieman ujostuttaa painavammat luodit. Kokeilimme Lapuan 12g d46:sta ja siihen ei löydetty sopivaa latausta.

T3 sport

Ois 3,5-10*40 kiikari joutilaana. Leupold VX-3.

heikkimus

Leipoldin tähtäin on toisella linssillä, joten en ole kiinnostunut.

Mk-0

Lainaus käyttäjältä: heikkimus - joulukuu 14, 2019, 21:49
Mk-0 oletko päässyt metsille asti?

3-9x42 kiikari pitäisi hommata, samoin bipodi.

Minulla hieman ujostuttaa painavammat luodit. Kokeilimme Lapuan 12g d46:sta ja siihen ei löydetty sopivaa latausta.

En vielä.
Kifruni vaimentimet ovat vasta työn alla ja kerta kun hallin jahtikausi loppuu vuodenvaihteessa, niin laitan kaluston valmiiksi 16.4 meneessä.
Itsellä melkein koko merenkurkku pyyntialueena, poislukien rauhoitusalueet, mutta suurella mielenkiinnolla odotan kesän 2020 venereissuja 😎

T3 sport

Lainaus käyttäjältä: heikkimus - joulukuu 14, 2019, 22:59
Leipoldin tähtäin on toisella linssillä, joten en ole kiinnostunut.

No harmi, oisin voinut Nyybille laittaa ilman. Mut jos ei kelpaa niin jää oottelemaan seuraavaa....

Onnea metille :D

jthyttin

Lainaus käyttäjältä: Mk-0 - joulukuu 14, 2019, 18:10
Itse kans hylkeenpyynnistä innostuneena tullut siihen lopputulokseen, että kun ottaa huomioon hylkeen ihanteellisen osumakohdan, mikä vaihtelee yksilön koosta riippuen 15 sentistä 25 senttiin,

Laajemmin levinneen näkemyksen mukaan hyljettä tulee ampua päähän ja osuma-alue on huomattavasti pienempi. Ja nopeasti laajenevat luodit ovat käytössä terminaaliballistiikan takia.

jthyttin

Lainaus käyttäjältä: heikkimus - joulukuu 14, 2019, 21:49

Ko. alueella metsästys tapahtuu käytännössä avovedessä ja laukauksen tekninen vaativuus tulee tyypillisesti muualta kuin pitkästä ampumaetäisyydestä. Eli aiemmasta poiketen suosittelen käyttämään 110gr varmint-luotia esim. mainitsemasi V-Max tai Varmageddon. Tähtäin mahdollisimman matalalle ja ampumaharjoittelua ihan kätten päältä, huonolta tuelta, myös lyhyille matkoille esim. 25m.